unity gain bij digitale mengtafels

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

    unity gain bij digitale mengtafels

    Bij mijn analoge tafel loopt de pfl-meter van -18db tot 0db (of unity gain) en van 0 to +15db.

    Bij sommige digitafels is 0db de maximum waarde. kan het zijn dat een 0db aanduiding op een digitale tafel niet hetzelfde is als bij een analoge tafel? (vb M7CL)

    niv 0db aan de fader zou toch moeten overeenstemmen met 0db aan de pfl meter?
  • Junior
    • Jan 2010
    • 114

    #2
    Correct me if i'am wrong

    Maar in de digitale audio bestaat headroom niet dus is de grens 0dB.

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Originally posted by Junior
      Correct me if i'am wrong

      Maar in de digitale audio bestaat headroom niet dus is de grens 0dB.
      Strikt genomen: 0dBFS (full scale) dus.

      Het is niet helemaal correct dat je geen 'headroom' hebt, sinds die 0dB op de analoge tafel ook maar een 0dB is ten opzichte van een bepaalde referentie.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • Mike Manders
        • Aug 2006
        • 341

        #4
        als ik digitaal mix, komen mijn kanaalgains niet boven de -15
        en mijn masterlevel rond de -18, met een piekje af en toe op -15

        ik corrigeer dit dan met randapparatuur (Manley, API2500)

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Decibel is een relatieve maat. Dit houd in dat er altijd een referentie moet zijn voor deze maat. Je gaint op een analoge tafel dan ook niet naar bijvoorbeeld 0dB maar naar 0dBu. (0,775V RMS). Je kanaalfader daarintegen heeft wel een dB maat: deze verzwakt of versterkt relatief.
          Een analoge tafel werkt met voltages door circuits heen, terwijl een digitale tafel met bitjes door digitale bussen heen werkt. Omdat bitjes niet in volts worden uitgedrukt is hier een andere decibel norm voor ontwikkeld: de eerder aangehaalde dBfs. Als je tafel 24bits processing heeft is het getal 2^24=16777216 de maximale haalbare waarde en dus ook 0dB. Omdat de maximale waarde 0dB is zul je nooit hoger dan 0dB uit kunnen komen en is dit ook direct je clip grens. Digitaal dus nóóit tegen de 0dB gainen!
          Gelukkig hebben de heren digitale-mengtafel-fabrikanten hier een mooie oplossing voor bedacht: de kleuren rood geel en groen. Drie kleuren die sommige DJ's nooit schijnen te snappen.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by BJD
            Als je tafel 24bits processing heeft is het getal 2^24=16777216 de maximale haalbare waarde en dus ook 0dB.
            Waar komt die 2 vandaan?
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Van het feit dat dit een binair stelsel is en er dus twee mogelijkheden per bit zijn: aan of uit, 0 of 1, true of false, ...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                @Laserguy; die had ik zelf kunnen bedenken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

                  #9
                  strick genomen 2^23. je hebt namelijk +1 (max) en -1 (min).
                  het bovenste bit is het sign bit, two's complement om precies te zijn.

                  o ja.
                  elke 6 dB die je aan head room neemt kost je 1 bit. Je moet wel goed in gainen, wat er is geen een ad converter die de volle 24 bit haalt. 23 bit->138 dB SNR -> no way. een heel goed design haalt 110/115 dB snr. (SNR = Signal to Noise Ratio).
                  Last edited by VANEENBERGEN; 29-03-11, 07:05.
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

                  Comment

                  • Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

                    #10
                    goed ingainen? ja en wat is goed ingainen? zodanig dat als de drummer een keer te hard op zijn snare mept dat alles in het rood gaat?
                    Dat gaat dus bij elke digitale prutsmixer helemaal fout. (vooral bij Digico's)

                    Ik heb het allemaal geprobeerd, goed gainen, en tegen alle regels in te zacht gainen. bij dat laatste begon het als muziek te klinken, in het eerste geval was het herrie.

                    HEADROOM, daar draait het om.
                    dan maar wat minder bits, maar ik wil wel HEADROOM, anders is het geen muziek meer.

                    De kleuren geel en groen zijn overigens al lang uitgevonden door een analoge tafelfabrikant MIDAS, die helaas gestopt zijn met het maken van fatsoenlijke mengtafels. Kijk maar eens goed wat er bij die ledjes staat...

                    Comment

                    • VANEENBERGEN
                      • Sep 2003
                      • 187

                      #11
                      Hallo mike

                      don't be offended.
                      tuurlijk het is altijd een balans zoeken. ik geef geen oordeel, dit is alleen mijn embedded/analoge kennis die ik deel. ik ben geen muziekant/mixer. Het is juist die kennis hoe je een bandje neerzet wat jij wel kan en ik niet . (wil het ook niet bdw). Alleen wordt ik wel een moe van de verhalen over word clocks ed, ik kijk nl naar het technische/electronische aspect en niet naar het tussen de oren effect. mijn oude roots liggen in de analoge en digitale audio.

                      bdw nog een leuk raadseltje (voor wie het weet).
                      hoeveel headroom heeft een digitale floating point tafel intern (DUS voor de da en na de ad).
                      Joost van Eenbergen
                      ELC lighting

                      Comment

                      • gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

                        #12
                        Belangrijk om aan deze discussie toe te voegen is de referentie tussen dBu en dBFS:

                        0 dBu = -18 dBFS

                        Dat betekent dan ook dat bij 0 dBFS je in het analoge domein op +18dBu werkt.

                        Het is een manier van "denken" die misschien raar voelt, omdat je 18 dB bent gezakt ten opzichte van je werkwijze op een analoge tafel. Het went.

                        Saillant detail is dat de Midas digitals (XL8 en Pro serie) hun metering hebben gekopieerd van de Heritage serie en dus tot +21 dBu gaan, inclusief de kleurtjes oranje en rood bij respectievelijk +12 en +18 dBu. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat lekker "voelt".

                        En Mike: inderdaad jammer dat de laatste Heritages van de band zijn gerold. Ik stel voor dat we allemaal nog beter op gaan letten met eten/drinken/roken boven deze tafels, zodat we er nog lang van kunnen genieten

                        Comment

                        • Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

                          #13
                          Originally posted by VANEENBERGEN
                          bdw nog een leuk raadseltje (voor wie het weet).
                          hoeveel headroom heeft een digitale floating point tafel intern (DUS voor de da en na de ad).
                          In principe onbeperkt, sinds de floating-point definitie zelfs een representatie heeft voor -INF, INF (oneindig) en NaN (not a number). Voor duidelijke redenen wil je die laatste echt niet in je tafel hebben voorkomen.

                          Uiteindelijk moet het wel allemaal weer naar analoog omgefabriceerd worden, dus er zal altijd ergens afgekapt moeten worden, ook in een floating-point tafel. De headroom wordt dan dus vastgelegd door de AD/DA converters en de interface daarnaartoe.
                          First make it work, then make it look pretty!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Wat maakt het voor je werkwijze nou uit of er -18dB of 0 dB bij je meters staat?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • BJD
                              • Oct 2007
                              • 771

                              #15
                              Originally posted by gertgeluid
                              Belangrijk om aan deze discussie toe te voegen is de referentie tussen dBu en dBFS:

                              0 dBu = -18 dBFS

                              Dat betekent dan ook dat bij 0 dBFS je in het analoge domein op +18dBu werkt.
                              Dat hebben we in europa zo met elkaar afgesproken
                              Gelukkig zijn er ook nog 2 manieren om dBFS uit te drukken: de top als RMS waarde van een sinus of de top als RMS waarde van een blokgolf.
                              De rest van de info: dBFS - Wikipedia, the free encyclopedia

                              Comment

                              Working...