richtbaarheid monitor geluid/podium geluid

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

    richtbaarheid monitor geluid/podium geluid

    Hey,

    De nieuwe monitor op de markt van nexo trok toch wel men aandacht YouTube - NEXO - 45N12 LINE MONITOR

    Maar hoe gericht is het monitor geluid. Voor mezelf zijn het toch steeds de hogere frequenties die echt gericht zijn en zeker niet meer het mid laag en laag.

    Vraag me dan ook beetje af hoe je een lager podium volume krijgt (zeker als je ze per 3 gaat array).

    http://www.youtube.com/watch?v=wI_3WYHS71c&feature=related
    Last edited by drummerke; 17-03-11, 23:05.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by drummerke
    Maar hoe gericht is het monitor geluid. Voor mezelf zijn het toch steeds de hogere frequenties die echt gericht zijn en zeker niet meer het mid laag en laag.

    Vraag me dan ook beetje af hoe je een lager podium volume krijgt (zeker als je ze per 3 gaat array).
    Marketing heet dit, goed gemaakt filmpje.
    Wie wil er nou nog breder op de meeste podia, want dat doe je. En dan zal je zeker geen lager podium volume krijgen. Het is een soort omgekeerde micro wedge, waarbij je wel met meerdere de energie naar 1 punt richt. (de oren van de muzikant)

    Natuurlijk is de controle niet groter als tot de frequentie waarbij de hoorn nog werkt, zal dus niet veel anders zijn als een andere monitor met fatsoenlijke hoorn. Liever zie ik dan nog een coaxiale versie (meest gangbaar tegenwoordig) als een losse hoorn met daaronder een speaker, met alle problemen in het crossover gebied.

    Eerlijk gezegd lijkt het me zo theoretisch helemaal niets. Praktijk...

    Comment

    • salsa
      • Jan 2007
      • 1315

      #3
      Als je nu goed de theorie dan eens bekijkt, zul je zien dat juist het afstralings gedrag optimaal kan zijn voor de muzikant.
      Zolang deze maar in het veld staat van de monitor, zoals alle anderen, maar..
      Waarbij de andere monitoren een punt van feedback hebben heeft NEXO meer besteed om hoe een wedge te maken waarbij je minimale akoestisch terug koppeling krijgt.

      Ik heb de monitor op de NAMM in januari zelf mogen testen met een NXAMP4x4 een een batterij aan diverse mics met een simpel Yamaha mixertje, geen feedback maar een bak geluid wat zeer gedetailleerd staat.

      De 45N12 wedge moet wel met een NXAMP gestuurd worden, dus..
      Voor mij geen probleem.

      Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        Afgelopen woensdag voor het eerst 'hands-on' mogen spelen met de monitor, zoals salsa al aangeeft HEEL VEEL gain before feedback.

        Ook het afstraalgedrag is fantastisch, 2 monitors een meter uit elkaar en je hebt GEEN overspraak van de andere!

        Ook het volume is DIK in orde.

        Het is wel een dedicated monitor, dus geen mogelijkheid om hem op een paaltje te zetten als PA, maar je moet hem zeker in frankfurt eens gaan beluisteren....
        (ALS ik er het geld voor had, zou ik eerder PS 10/15 kopen, omdat ik veel te weinig klussen heb waar zo'n monitor gevraagd wordt. Hoewel de introductieaanbieding heel interessant is...)
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          als je deze route wil bewandelen in ons kleine kikkerlandje kun je beginnen met de aloude hotspot monitors...
          Galaxy Audio
          nog steeds een prima ding wat te weinig gebruikt wordt.

          HOT SPOT VC (HSVC)
          -Frequency response: 250 Hz –15 kHz
          -Power handling capacity: 200 Watts
          -Sensitivity: (1 watt @ 1Meter) 92 dB (1 kHz octave band)
          -Maximum SPL: (200 watts @ .5 meter): 126 dB Speaker
          -complement: Two NEOLITE Neodymium, ferro fluid cooled 5 -inch drivers .86 lbs (.39 kg)
          -Nominal impedance: 16 ohms
          -Input connection: One Speakon® style input & Two ¼ -inch jacks wired in parallel
          -Enclosure Materials: High impact ABS plastic
          -Dimensions: 171 mm x 278 mm x 152 mm
          -Volume control: 18 dB range; 7 positions at 3 dB each
          -Included
          : SA-1 spun aluminum stand adaptor allows HOT SPOTS to be used on KM style mic stands.
          -Net weight:
          2.04 kg

          Op grote (buiten) podia heb je toch niet echt last van volume zoals hier beschreven. En de route daar is toch eigenlijk naar in-ears.
          Last edited by showband; 18-03-11, 10:37.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • Hansound
            • Apr 2006
            • 832

            #6
            Ik gebruik de Hot Spots inderdaad voor een blazersectie, en dat gaat meer dan goed, de zangeres die ernaast staat is er ook erg blij mee,

            Meer gain voor feedback lijkt te gek maar zal niet bijdragen aan een lager podium geluid

            Comment

            • SPS
              • Mar 2004
              • 1662

              #7
              Originally posted by Hansound
              Ik gebruik de Hot Spots inderdaad voor een blazersectie, en dat gaat meer dan goed, de zangeres die ernaast staat is er ook erg blij mee,

              Meer gain voor feedback lijkt te gek maar zal niet bijdragen aan een lager podium geluid
              Precies! Het is alleen maar een mooie mogelijkheid de monitors nog 6dB harder te zetten Zaten we echt op te wachten.....

              Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

              Comment

              • purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

                #8
                Originally posted by SPS
                Precies! Het is alleen maar een mooie mogelijkheid de monitors nog 6dB harder te zetten Zaten we echt op te wachten.....

                Paul
                Tja we kennen onze pappenheimers toch wel zeker... ;-)
                Regelmatig is het podiumvolume zo f*cking hard dat je toch mee moet met je floors of je wil of niet.
                Soms kun je de muzikanten de wacht aanzeggen, soms lukt dat wat minder .. en dan hebben deze monitoren zeker hun voordelen.
                Buiten dat zullen ze ongetwijfeld enorm goed klinken het is namelijk een Geo S1230 in monitor-vorm en dat is een superkastje.
                Anders had ik ze zelf ook niet hahaha

                Comment

                • drummerke
                  • Oct 2006
                  • 432

                  #9
                  ik geloof zeker dat de monitor goed zal klinken. Maar of je daarmee een lager podium volume krijgt? Daar ben ik nog niet echt van overtuigd. We zullen ze ongetwijfeld wel tegenkomen é misschien nog sneller als de microwedge van EAW

                  Comment

                  • swhanske
                    • Nov 2011
                    • 1

                    #10
                    als je 3 zo'n wedge's naast elkaar legt, zoals ze aanraden, dan ga je toch veel te breed?
                    dan vangen alle artiesten dat geluid op, dat is volgens mij het grootste probleem met deze wedge's.

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Gericht monitorgeluid, podiumvolume omlaag en als artiest alleen horen wat je wilt horen...

                      Dan roep ik meteen 'in-ears!'...
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

                        #12
                        Ik ken er genoeg die het fijn vinden om met IEM te spelen.
                        Daarentegen ken ik er ook genoeg die het helemaal niets vinden.
                        Er blijft dus altijd markt voor dit soort oplossingen.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by swhanske
                          als je 3 zo'n wedge's naast elkaar legt, zoals ze aanraden, dan ga je toch veel te breed?
                          dan vangen alle artiesten dat geluid op, dat is volgens mij het grootste probleem met deze wedge's.
                          Wanneer je meerdere wedges naast elkaar legt ga je juist steeds smaller door cancellation.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Wanneer je meerdere wedges naast elkaar legt ga je juist steeds smaller door cancellation.
                            Ik zou de polarplots wel een eens willen zien (Zijn er die) van 3 stuks naast elkaar, verhaaltje is goed, maar de praktijk?
                            En ook ik vind dat een hogere gain before feedback heel leuk klinkt, maar ik ben wel eens blij met wat feedback, is soms een manier dat bandleden onder elkaar gaan uitvechten dat het podium geluid omlaag moet.
                            Ik zie nog steeds ook oudere / ervaren? gitaristen die hun versterkers op de grond/podium zetten zonder iets eronder, en vervolgens vragen of ze hun gitaar ook op hun eigen monitor kunnen krijgen.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by DJ Antoon
                              Ik zou de polarplots wel een eens willen zien (Zijn er die) van 3 stuks naast elkaar, verhaaltje is goed, maar de praktijk?
                              De praktijk is simpele natuurkunde, hoe meer je er naast elkaar plaatst hoe lager de frequentie waarbij bundeling optreedt. Line-array's maken van diezelfde natuurkunde gebruik.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...