Hoe versterk je een Leslie box goed uit?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Hoe versterk je een Leslie box goed uit?

    Ik zie in de praktijk heel veel varianten voorbij komen. met 1 microfoon, met 2 of met 3.

    Maar hoeveel is nu werkelijk nodig, en met welke microfoons en waar geplaatst?

    Gelukkig stel ik niet veel vragen ineens
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    De absolute waarheid zal ergens in het midden liggen van de goede ervaringen die hier vast en zeker zullen worden opgenoemd. Niets is zo eigenzinnig als een geluidstechnicus
    Ik heb helaas (nog) geen ervaring met een Leslie. Als ik er nu zou tegenkomen zou ik (als ik de kanalen en mic's beschikbaar heb) voor 3 mic's gaan. 1 op het laag, 2 op het hoog waarvan 1 in tegenfase.

    Comment

    • metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

      #3
      moet die microfoon in tegenfase staan? dan moet ik daarvoor een kabeltje gaan omsolderen.
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        lesley heeft 2 speakers, een woofer en een hoogdriver die allebei door een Doppler-effect-draaiing lopen.
        Dus optimaal:
        - of 2 mikes LR op een redelijke afstand,
        - of 4 mikes LR dichtbij.

        Je zou de laag- en hoog mike met een Y-kabeltje op één kanaal kunnen zetten, om kanalen te besparen.

        Ook een optie : een laag een een hoog mike, aan één kant, krijg je al wat redelijk doppler mee, maar je mist de overige geluiden die daardoor ontstaan.

        Comment

        • RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

          #5
          Ik doe ook een boon in de pot...
          Ik ben al eens bezig geweest met reparatie van zo'n Leslie en heb toen e.e.a. gevonden op internet, onderstaand een klein stukje daaruit:
          Normaal gesproken wordt de leslie uitversterkt met 3 microfoons (2x hoge tonen, 1x lage toon). De plaatsing van de microfoons voor het hoog (rondom de leslie is erg belangrijk). Zet deze nooit recht tegen over elkaar (het gebeurt echt) . De microfoons missen dan het bovengenoemde doppler effect (op het zelfde moment komt er voor 2 microfoons geluid aan, en op het zelfde moment gaat er voor 2 microfoons het geluid weg). In de zaal zal dan de leslie echt niet lekker klinken.
          Voor het hoog: 1 microfoon aan voor- of achterkant. De andere microfoon aan de zijkant. Op de mengtafel lekker veel links en rechts gebruiken.
          Aanvulling:
          De Leslie die ik destijds ter reparatie had, had wel een symmetrische hoorn, maar 1 van de 2 hoorns zat dicht (origineel). Er komt dus maar uit 1 hoorn geluid, de andere is een dummy voor de balans
          Last edited by RonaldH; 17-03-11, 11:39. Reason: aanvulling
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

          Comment

          • Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

            #6
            Slechts 2 keer een leslie hoeven miken,

            met 2 sm57´s voor hoog (inderdaad voor en zijkant 90 graden uit elkaar) en behoorlijk links-rechts gepanned.

            1 (D112) voor het laag

            Ik (en toetsenman) waren happy met het resultaat!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              Zit nog even, mede aan de hand van het stuk van RonaldH, na te denken over de oplossing die ik net noemde (2 mics, tegenfase). Bij nader inzien is die methode inderdaad fout.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Heb eens een leslie mogen versterken en had dat gedaan op de methode zoals RonaldH beschrijft. Ik denk dat als ik het hier zo lees maar ook in de praktijk om mij heen zie de meeste techneuten deze methode gebruiken.

                Mics welke ik gebruikte:
                1x Beta 52A voor laag
                2x SM57 voor hoog

                Comment

                • metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

                  #9
                  is een kick microfoon echt nodig voor het laag. met een sm58 kun je toch ook tot 50Hz pakken? of is dat toch te weinig?

                  bedankt overigens voor alle tips tot dusver, hier heb ik veel aan
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                  Comment

                  • bones2001
                    • Aug 2003
                    • 741

                    #10
                    Zo kan ie ook, haha



                    Is de Leslie 18 van Jesse Davies van The Hoax.
                    Mixen is net als schilderen.
                    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                    Comment

                    • peterwagner
                      • Oct 2008
                      • 317

                      #11
                      Zoals de meeste mensen al aangeven is 3 mics genoeg.
                      Je hebt leslies waar het laag ook draait en je hebt ook leslies met een normale speaker voor het laag.
                      Als je bij het eerste soort 2 microfoons gebruikt voor het laag wordt het meestal iets teveel van het goede over een PA. Het draaiende laag verstoort vaak de balans.
                      Ik heb door de jaren heen een aantal microfoonvariaties langs zien komen.

                      BV:
                      2 58/57 + 'Kick'mic (d112, beta52, re20 etc)
                      3 421
                      2 421 + RE20 (is mijn favoriet, dit klinkt echt te gek)
                      2 beta98 + 421

                      Mocht je alleen 57/58's tot je beschikking hebben is dat geen probleem. Vaak zit het laag van een leslie de kick en de bas in de weg. Daarom filter ik het laag van de leslie eigenlijk altijd minimaal op 100Hz. Maar dat moet je natuurlijk zelf even uitproberen wat je fijner vind.

                      Comment

                      • metalteacher
                        • Dec 2007
                        • 467

                        #12
                        De vorige keren heb ik m inderdaad ook op 80Hz gefilterd. Eerst niet maar gedurende het optreden hem erin gedrukt om inderdaad het laag een beetje op te ruimen.
                        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                        Comment

                        • HR Soundproductions
                          • Oct 2005
                          • 650

                          #13
                          Heb ooit eens een Hammond versterkt welke ook een roterende houten rotor had voor het laag, en een roterende hoorn voor het hoog.

                          Bij gebrek aan kennis het ik het volgende gedaan; Voor zowel het hoog als het laag heb ik twee microfoons gebruikt (dus vier in totaal). Niets in tegenfase en voor het hoog en laag zacht gepanned. Klonk gewoon goed. Bij hard pannen werd je helemaal kierewiet van het "pseudo-stereo- effect" dat optreedt door de rotor, dus vandaar dat ik uit kwam op "zacht" pannen. Toetsenist was te spreken over het resultaat.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Tegenfase van de microfoons is onzin bij een Lesley, ze pakken immers alle drie een ander signaal op en zitten elkaar dus nooit in de weg.
                            Uit bovenstaande kun je al opmaken dat ik er altijd 3 microfoons voor gebruik, de 2 op de hoorn pan ik L en R.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Mooi weer wat geleerd,
                              nooit nog gepraktiseerd.

                              Wel wat via google gevonden:



                              grtz
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...