Hoge ouput mic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegito
    • Dec 2010
    • 18

    Hoge ouput mic

    Beste forum bezoekers,

    Ik doe vrijwilligers werk bij een vereniging en ze gebruiken wekelijks het grote installatie systeem voor de geluid. Nou heb ik het volgende in huis

    1x Phonic DFX256 effect processor
    1x American Audio AMP (kleine zaal)
    1x Phonic MAX860 (grote zaal)
    1x Phonic MAX860 (grote zaal boven)
    1x Soundcraft Spirit FX8

    In alle zalen zijn er Phonic SEM712 boxen gehangen voldoen prima waarvoor ze gebruiken.

    Microfoon voor grote zaal is geen bijzondere maar een dynamische Gatt Audio mic.

    Om een degelijke geluid uit dit systeem te krijgen moet ik op mijn soundcraft de mic sens level erg hoog zetten bijna 3 kwart open en de fader van de kanaal 15 level en mijn Master ook op 15. Als dit allemaal gedaan is dan wil het nog wel eens zijn dat bij niet direct in spreken van de mic geluid minder wordt. Hoe kan ik dit oplossen? andere mic
  • RonaldH
    • Aug 2009
    • 274

    #2
    Volgens mij is er geen reden tot ongerustheid

    De microfoon is dynamisch en heeft dus geen hoge uitgangsspanning.
    De gain/input regelaar heeft een schaalverdeling die aangeeft hoeveel dBu de microfoon afgeeft om 0dBu intern te verkrijgen (versterking van de ingangsversterker). Dit zal bij 3/4 ongeveer -50dBu zijn.

    Verder schrijf je dat de kanaal fader en de master fader op 15 staan, dit zou betekenen dat er 15dB van de kanaalfader en -15 dB van de masterfader verrekend moeten worden.

    Dus in het begin versterk je 50dB, en daar haal je met de faders weer 30dB af

    Het is gebruikelijk om de microfoons in te regelen met de PFL knop ingedrukt en dan bij normaal bespreken op -6 tot -3dB uitslag op de level meter uit te sturen. Bij extreem gebruik van toonregeling moet je de PFL ook in de gaten houden.
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

    Comment

    • BJD
      • Oct 2007
      • 771

      #3
      Begin eens met je master helemaal bovenaan (op 0) en je kanaalfader 80% open (ook op 0). Dan gain je totdat het goed is en kijk je met de door RonaldH beschreven methode of je het kanaal niet overstuurd. Als je netjes rond de 0dB uitstuurt en het is nog niet goed dan heeft je PA te weinig power, of staat er ergens iets te knijpen.

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        Originally posted by vegito
        Beste forum bezoekers,

        Ik doe vrijwilligers werk bij een vereniging en ze gebruiken wekelijks het grote installatie systeem voor de geluid. Nou heb ik het volgende in huis

        1x Phonic DFX256 effect processor
        1x American Audio AMP (kleine zaal)
        1x Phonic MAX860 (grote zaal)
        1x Phonic MAX860 (grote zaal boven)
        1x Soundcraft Spirit FX8

        In alle zalen zijn er Phonic SEM712 boxen gehangen voldoen prima waarvoor ze gebruiken.

        Microfoon voor grote zaal is geen bijzondere maar een dynamische Gatt Audio mic.

        Om een degelijke geluid uit dit systeem te krijgen moet ik op mijn soundcraft de mic sens level erg hoog zetten bijna 3 kwart open en de fader van de kanaal 15 level en mijn Master ook op 15. Als dit allemaal gedaan is dan wil het nog wel eens zijn dat bij niet direct in spreken van de mic geluid minder wordt. Hoe kan ik dit oplossen? andere mic
        Zou je je profiel wat verder in willen vullen? misschien woont er iemand in de buurt die je kan/wil assisteren!
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • vegito
          • Dec 2010
          • 18

          #5
          Ja, zal mijn profiel aanpassen . Bedankt voor jullie input ik heb een Shure Beta 87a aangeschaft.. kijken of hiermee wel de voldoende output krijg. Aangezien een super cardiod mic is met hogere gain output.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by vegito
            Ja, zal mijn profiel aanpassen . Bedankt voor jullie input ik heb een Shure Beta 87a aangeschaft.. kijken of hiermee wel de voldoende output krijg. Aangezien een super cardiod mic is met hogere gain output.
            Allemaal goed materiaal.
            Maar, zoals eerder gezegd moet je leren een mengtafen in te regelen.

            Wat nog niet gezegt is, zet best eerst de tafel volledig neutraal.
            Zorgen dat de knop aan de aux/eQ pre fader staat.
            De Shure Beta 87a is een condensator microfoon: fantoom aanzetten.
            En vervolgens de gain inregelen zoals eerder beschreven.

            Comment

            • vegito
              • Dec 2010
              • 18

              #7
              als men dus ook goed in spreek in de mic en je praat hard dan slaat ie vaak tot rood.. kan ik een limiter erop gooien.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Dat in het rood is dit met de nieuwe 87a?

                Ga nu niet met allerhande randapparatuur proberen dit probleem aan te pakken in jouw situatie. Probeer eerst het inregelen van de mengtafel (goed) onder de knie te krijgen. Het gaat hier mis met de gain structuur.

                Comment

                • metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

                  #9
                  ik ken de phonic versterkers niet zo goed, maar kun je de gevoeligheid van deze versterkers ook instellen? dat zou ook iets kunnen zijn.

                  horende van de termen grote zaal en kleine zaal vraag ik mij af wat groot en wat klein inhoudt. de installatie lijkt me nogal aan de lichte kant
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                  Comment

                  • vegito
                    • Dec 2010
                    • 18

                    #10
                    Net rood gaan is met de oude mic met de nieuwe heb ik nog niks mee gedaan. Inderdaad op de versterker kan kanalen stellen op gain zeg maar die is op 0 of wel voluit.

                    Comment

                    • @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

                      #11
                      Je hebt een nieuwe microfoon gekocht en staat op het punt een compressor te gaan kopen. Voorlopig niet doen!! Als het je in de eerst omschreven situatie al niet lukt de gainstructuur van je tafel/versterkers goed te krijgen dan moet je zeker geen geld gaan uitgeven aan nog meer apparatuur. Als je niet goed weet hoe je eea inregelt ga je met een CL alleen maar meer problemen krijgen.

                      Lees je in of vraag hulp/advies aan een pro!

                      @lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                      Comment

                      • RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

                        #12
                        Daarom inregelen met PFL op -6dB, dan moet je al flink uithalen om in het rood te komen.
                        Een compressor en/of limiter kan niet de vervorming wegnemen die bij de inputversterker is ontstaan.
                        Zie bericht van @lex, eerst zonder allerlei extra's een goed signaal maken.
                        Er is meer te koop dan je betalen kunt

                        Comment

                        • vegito
                          • Dec 2010
                          • 18

                          #13
                          Oke.. ik zal jullie advies volgen uiteraard heb je wel een goeie mic nodig en zal de nodige aanpassing hiervoor maken. Alles neutraal en dan regelen.

                          Het probleem is dat ik met verschillende ruimtes zit en per ruimte afgeregeld moet worden. bijv kanaal 1 podium grote zaal, kanaal 2 boven zaal voor karaoke. etc..

                          Ik zal de handleiding van die mengpaneel zorgvuldig lezen.. vooral het limiter gedeelte. wat ik wil als iemand hard praat met een zware stem wil ik het geluid vastleggen dat ie niet hoger dan -6 db mag komen...

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Ojee, iets in me zegt dat dit hier niet goed afloopt

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              ik heb dit weekend geen tijd/.....

                              Comment

                              Working...