Zijn er ervaringen met de Turbosound TXD 218?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Zijn er ervaringen met de Turbosound TXD 218?

    Deze baskasten lijken mij wel wat, maar zijn er ervaringen mee?

    Ik heb al begrepen dat het een low budget serie is van Turbosound. Ik draai nu met 4x LAN L300 18" laagkasten. Plan zou dan zijn om er twee LAN kasten uit te doen en er dan een paar TXD's voor terug te nemen. De LAN kasten vallen op door het laag wat doorloopt naar beneden. Dat vind ik prettig, onprettig aan deze kasten vind ik het gebrek aan rendement.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Het kan goed uitvallen maar ook behoorlijk verkeerd i.v.m. fase gedrag als je ze combineerd met de lan kasten die je hebt .

    Comment

    • JohanH
      • Mar 2010
      • 98

      #3
      Wij hebben het volgende met ons TXD 218's gedaan : speakers er uit, Faital 18XL1500's er in en je hebt een pracht van een sub. Wel genoeg amp-power voorzien (> 3000W 4ohm per kast).

      Originally posted by metalteacher
      Deze baskasten lijken mij wel wat, maar zijn er ervaringen mee?

      Ik heb al begrepen dat het een low budget serie is van Turbosound. Ik draai nu met 4x LAN L300 18" laagkasten. Plan zou dan zijn om er twee LAN kasten uit te doen en er dan een paar TXD's voor terug te nemen. De LAN kasten vallen op door het laag wat doorloopt naar beneden. Dat vind ik prettig, onprettig aan deze kasten vind ik het gebrek aan rendement.

      Comment

      • salsa
        • Jan 2007
        • 1315

        #4
        Originally posted by JohanH
        Wij hebben het volgende met ons TXD 218's gedaan : speakers er uit, Faital 18XL1500's er in en je hebt een pracht van een sub. Wel genoeg amp-power voorzien (> 3000W 4ohm per kast).

        Dat zou je ook eerst kunnen doen met de speakers van de LAN subs..
        Haal die eruit en doe er maar FAITAL PRO in..
        Mijn NEXO LS1200 subs gaan echt harder nu!!!
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

        Comment

        • 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

          #5
          Beste MetalTeacher,

          Ik heb hier toevallig twee kleine TXD081'tjes. Ik zou over mijn ervaringen hiermee een compleet boek kunnen schrijven, maar ik zal het kort proberen te houden. Het zijn erg goed klinkende kastjes, geweldig afgewerkt en een behoorlijk rendement. Ik zou er absoluut niets anders voor willen hebben (in die prijsklasse). Gewoon zeer capabele dingen, mits je ze gebruikt waar ze voor bedoelt zijn.

          De dubbel 18's heb ik zien staan op marktplaats. De verkoper heeft ook de dubbel 15 top te koop staan meen ik.

          En tja, wat zal ik je dan adviseren over deze serie. Koop het spul alleen als je het voor een leuke prijs kan krijgen. Dat is misschien wel het belangrijkste. Toen de serie net uitkwam, haalde je echt iets bijzonders in huis, namelijk betaalbare luidsprekers van 'het beste audiomerk ter wereld' (op Funktion One na, inmiddels). Door de bijzonder goede naam van het merk zou je nu wel eens veel geld kunnen betalen voor de TXD kasten, terwijl ze daarvoor eigenlijk niet meer van deze tijd zijn. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar het zou wel kunnen.
          Laten we eerlijk zijn, het blijft gewoon een serie met BR kastjes. Er zitten weliswaar kwaliteitscomponenten in hoor. Maar tegen een dubbel 18 BR met bijv faital bakken kunnen ze qua rendement zeker niet op. Het zou ook te gek voor woorden zijn als ze dat wel kunnen.

          Je moet voor jezelf ook een afweging maken, hoeveel geld wil ik extra betalen voor het feit dat ik kasten met de filosofie van dit merk heb.
          Ik ken je LAN kasten niet, maar ik weet dat er RCF l18p300 (...) of iets dergelijks in zit. Ik weet niet hoe getraind je oor is, maar er zal geen wereld van verschil zitten tussen die kasten en de Turbo's. Het is de instaplijn van Turbo. MAAR, zeker geen instaplijn in de zin van JRX van JBL of Iforce van EV. Absoluut niet. De TXD is eigenlijk een lijn die niet helemaal past bij het merk, of bij de gedachten van de opzetters van Turbo. De mh kasten hebben geen hoorngeladen mid met faseplug, alleen maar compressie drivers etc. etc. Dat is gewoon niet in lijn met de filosofie van die mannen. Maar voor sommige toepassingen is dat ook allemaal niet nodig. Dan moet het gewoon goed klinken, voor niet te veel geld, van een gerenommeerd merk. En daarvoor is de TXD. Concluderend, ik denk dat het niet de moeite waard is om te gaan investeren in die Turbo's, zeker niet als je ze door elkaar wilt gaan gebruiken met de LAN kasten. Dan ga je hoogstwaarschijnlijk een hoop gerommel krijgen omdat ze in hetzelfde frequentiegebied staan te spelen.

          Mvg,

          Teun
          Last edited by 4AC; 13-09-11, 16:58.
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

          Comment

          • Turboke
            • Oct 2006
            • 463

            #6
            De TXD reeks is ook meer een low budget reeks van Turbosound, je kan ze echt niet vergelijken met de TSW.

            Comment

            • 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

              #7
              Nee, klopt.
              En dan vooral door de door mij eerder genoemde redenen; het ontbreken van de turbomid/axehead en daardoor een compressiedriver op het mid...

              Maar dat maakt ze alles behalve slecht!

              Mvg,

              Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

              Comment

              • Turboke
                • Oct 2006
                • 463

                #8
                Turbosound heeft geen compressiedriver op het mid in hun gamma, ze hebben denk ik al altijd met gewone speakers gewerkt.

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Sorry, heb een beetje te weinig aandacht geschonken aan de volgorde van mijn zin, haha!

                  Ik bedoelde te zeggen dat de TXD niet geheel in lijn staan met de filosofie van de oprichters van Turbo (welke later verder zijn gegaan met een nieuw bedrijf; F1); ze hebben geen turbomid/axehead. De TXD serie is volgens mij ook van de tijd dat die oprichters net weg waren. De TXD hebben gewoon een compressiedriver op het mid/hoog, waardoor de stem ook weergeven word door die compressiedriver. Bij de 'echte' turbo kasten is er een papieren conus, hoorngeladen, met fase-plug, voor het mid. Een heel bijzonder ding, that's for sure. En DIE zorgt voor het fantastische geluid (sorry dat is mijn mening), de spraakverstaanbaarheid, en het ontbreken van schelle geluiden of gesis. Je merkt ook gewoon dat de stem veel meer naar voren komt, veel aanweziger is in de mix, of hoe je het ook wilt verwoorden. Het kille geluid van de stem weg en er is een warme en aanwezige stem voor terug. Tevens is de 'piep in de oren' van de dag erna verdwenen (als je het spul goed weet te gebruiken, uiteraard) die je van sommige luidsprekers nog wel eens wilt krijgen.

                  De slimmeriken hier zullen zich wel afvragen; waar heeft die jongen het over, ik zie nog steeds compressiedrivers zitten in zowel turbo als f1. Waar ook die mid-woofer zit. Maar die compressiedriver geeft dan ALLEEN het top-hoog weer, dus vanaf +/-5k á 6k Hz zeg maar. Geen stem/spraak.

                  De stem is de fundering van muziek, of zeker dat frequentiegebied.

                  Mvg,

                  Teun
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • Turboke
                    • Oct 2006
                    • 463

                    #10
                    Klopt helemaal

                    Comment

                    • jadjong
                      • Oct 2003
                      • 654

                      #11
                      Originally posted by JohanH
                      Wij hebben het volgende met ons TXD 218's gedaan : speakers er uit, Faital 18XL1500's er in en je hebt een pracht van een sub. Wel genoeg amp-power voorzien (> 3000W 4ohm per kast).
                      Dus je koopt voor veel geld een stuk blauw geverfd hout om er vervolgens een andere driver in te schroeven

                      Comment

                      • JohanH
                        • Mar 2010
                        • 98

                        #12
                        Niet echt... We hadden de kasten voor echt een prikje kunnen kopen (500€ voor 2 kasten) en we hebben ze eerst een tweetal jaar zo gebruikt.

                        Toen we 1 van de speakers opgeblazen hadden en de prijs zagen van een originele recone van Turbo... wel dan was de keuze redelijk snel gemaakt.
                        Of compleet nieuwe subs kopen op een beetje experimenteren met andere en zwaardere speakers... Dus in onze zoektocht naar speakers die ongeveer zulke BR kasten nodig hadden, waren we op de Faital Pro's uitgekomen. De orginele speakers hebben we nog kunnen verkopen voor een zacht prijsje voor iemand die in dezelfde situatie zat en die originele turbo's wou en de prijs van recones ook te duur vond.

                        En ondertussen zitten ze in een mooi zwart ipv turbo blue :-)
                        In elk geval, ik vind mijn investering in de 18XL's zeker de moeite waard.

                        Originally posted by jadjong
                        Dus je koopt voor veel geld een stuk blauw geverfd hout om er vervolgens een andere driver in te schroeven
                        Last edited by JohanH; 27-02-11, 10:00.

                        Comment

                        • Turboke
                          • Oct 2006
                          • 463

                          #13
                          De TXD reeks is niet zo duur. En ja die zijn wel nog int blauw te verkrijgen zonder extra kost, dat is niet zo bij de andere daar is blauw een optie

                          Originally posted by jadjong
                          Dus je koopt voor veel geld een stuk blauw geverfd hout om er vervolgens een andere driver in te schroeven

                          Comment

                          • 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

                            #14
                            @TS: nog iets ondernomen?

                            Mvg,

                            Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                            Comment

                            • metalteacher
                              • Dec 2007
                              • 467

                              #15
                              Ik heb ze laten staan wegens het ontbreken van het budget om er gelijk vier te kopen. Het was een optie geweest, maar zoals hier terecht op het forum werd opgemerkt. Dat en LAN kasten en TXD geen goede mix zouden zijn. En de bedoeling was dat het wel goed zou worden, dus ik moet denk ik doorzoeken naar een betere oplossing.

                              Ik denk dat de oplossing wordt om een paar imitatie kasten van LAN erbij te laten bouwen. En dan misschien in de toekomst toch een MA 5000 erop met 3 subs per kant
                              Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                              Comment

                              Working...