In ear monitoring standarisatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • josdeboer
    • Aug 2010
    • 18

    In ear monitoring standarisatie

    Vraag,
    Wij gebruiken nu bij de band al geruime tijd in ear monitoring. Aangezien we alles zelf hebben tafel (o1v96), multikabel/stagewheel, PA set enz. komen we hier normaal gesproken altijd goed mee weg.
    Nu krijgen we de laatste tijd meer optredens (groter vooral) waarbij alleen de back-line wordt meegenomen. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van floor monitors, maar aangezien je met eigen in ear aardig verwend bent geraakt de vraag..
    Onze stagewheel is op maat gemaakt waardoor de auxen van de tafel (jack) via het stage wheel naar de in ears gaat (xlr/of jack beide worden gebruikt).

    Wat is nu zeg maar de standaard waar PA verhuur bedrijven mee werken als het om in ear gaat.
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    grt
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    kort gezegd, er is geen standaard....

    ieder bedrijf doet het op z'n eigen manier,
    kwestie van goed overleg van te voren, en zorgen dat je voldoende verloopjes meeneemt (in een aparte koffer ofzo)
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • BJD
      • Oct 2007
      • 771

      #3
      Zorg dat je een net bosje gelabelde! XLR'en aanlevert met daarbij verloopjes van XLR naar jack. Neem wel verloop kabels en geen verloop pluggen. Bij sommige tafels zitten de aux uitgangen op jack zo dicht bij elkaar dat je geen 2 pluggen naast elkaar gestoken krijgt. Bij een verloop kabeltje heb je dit probleem niet.
      Uiteraard vooraf even aangeven wat en hoe je het gaat aanleveren, ook ivm frequenties.

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Hoi Jos,

        t Ligt ook aan de manier waarop je jullie
        in ears willen laten lopen, denk ik?

        Zenders bij FOH:
        FOH tech mixt IEM naar auxes.
        Jouw ingang op je zender is altijd t zelfde
        dus zowel XLR female naar zender als
        jack naar zender meenemen, zou ik zeggen.

        Zenders bij stage:
        - FOH tech mixt IEM en stuurt uit naar stageblock.
        Daar tak jij af en stuurt dit de zenders in.
        Kabels: xlr female - naar zender
        (uitgaande dat een stageblock XLR male uitgaat)

        - Je mixt zelf de IEM, zorg dan voor een splitter
        van de benodigde lijnsignalen.
        1 signaal van de split gaat naar FOH, het andere
        gaat jouw tafel in, jij maakt de IEM mix, stuurt die
        op je eigen manier je zenders in, e voila.

        Deze laatste optie kan ook bij/vanaf FOH natuurlijk.

        Moet zeggen dat dit wel mijn voorkeur heeft.
        FOH kan zich volledig concentreren op FOH en jij
        mixt je eigen IEM voor je eigen band.

        grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          @ nescio:

          TS laat weten dat hij een o1v meeheeft met eigen PA bij de iets kleinere optredens,

          Bij de grotere optredens staat er een PA en nemen ze alleen de backline + iems mee,
          wat ik uit het verhaal kan halen, is dat de ts een universele snelle manier zoekt om zijn iems aan te kunnen sluiten op de installatie van de PA-boer
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • Ws Soundexpresse
            • Jun 2001
            • 1007

            #6
            Ik zou in deze gevallen de o1v als monitor mixer neerleggen.
            heb je je mix meteen staan, verder stageblok dubbel uitvoeren, kan de pa boer er mooi vanaf prikken wat hij op front wil hebben.

            Met elke keer je in ear op n andere tafel prikken, win je niets, dan kun je net zo goed telkens de monitors die aanwezig zijn gebruiken, gezien de mix telkens opnieuw gemaakt moet worden, en telkens er n andere techneut staat, zal het telkens anders klinken. Bovendien werkt het k*t als je in bijv. 15min van band moet wisselen...

            Daarbij win je met alles geplugd laten zitten, of zelf ff op jouw tafel prikken, een hoop tijd.....

            Overigens is dat ook wel redelijk de standaard: bandjes die in-ear gebruiken, hebben hier doorgaans ook altijd hun eigen tafel voor bij.

            Heb hier met een vast bandje het zelfde probleem gehad: deden eerst kleine optredens, later werden het steeds meer festivals. Nu n rackje gemaakt waar in-ear, o1v, di basgitaar, ontvangers acc. gitaar, ontvanger zangic en stageblok inzitten. verder standaard n micje op kick, snare en overhead voor de drummer (standaard in drum case) en stage blok in het zelfde rackje als de mixer. Busseltje gelabelde xlren naar de PA boer, en speelklaar in max20min.
            Last edited by Ws Soundexpresse; 25-02-11, 09:48.
            Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              wij hebben ervoor gekozen om zelf alles te doen tot aan het stageblok.


              Dus
              -eigen DI's, microfoons, statieven (als je veel clipons en wireless handhelds hebt gebruik je er voor 9 personen 4 stuks dus dat is niet veel sjouwen)
              -XLR kabels
              -een paar dedicated snakes. (10 meter met stereo heen EN terug voor de toetsenist. Alle kabels voor de blazers in een stagesnake heen en terug. bijvoorbeeld)
              -een rek met alles aangesloten (mixer, ontvangers, compressors enz)
              -in het rek een Splitter!
              -3 meter fanout naar een stageblok met labels.
              -een strakke bak met zenders en ontvangers zodat je ze niet vergeet.
              -een kleine flight voor die spullen op wielen.


              Bij elkaar past zo de backline voor een 9 persoonsband achterin mijn daihatsu cuore... en we huren geen monitorman meer.
              Daar bespaar je zoveel geld mee dat de setup dus best duur mag zijn.

              Wij hebben bewust gekozen voor een analoge A&H wizzard omdat elk bandlid begrijpt hoe die zijn / haar geluid kan tweaken. Ik denk dat een digitaal systeem nog niet betaalbaar gebruiksvriendelijk genoeg is voor een redelijke prijs.
              Die systemen zoals roland / aviom/ behringer met mini-digi-mixertjes per muzikant kosten aanzienlijk meer tijd om op te bouwen en zijn voor veel muzikanten al te ingewikkeld. Hoewel ik , als ik nu opnieuw zou beginnen misschien een I-live 16/32 kanaals unit in een rek zou stoppen. En een remote faderbank+laptop op het rek. voor de in-ear tweak. Maar ik weet niet of dat een goed werkende set zou opleveren. Wel een ultiem "plug and play" systeem.

              Fischer hard-wired in-ear headphone amps zijn je beste basis voor een goedkoop in-ear systeem. Ik heb er al een hoop omdat ze werkelijk fan-tas-tisch zijn! Stevig, goed geluid, goedkoop. best buy! Bij ons is de spare, de toetsen, de drums en de bas allemaal fisher. Andere aankooptip is om jezelf te verwennen. En op marktplaats een tweedehands aphex dominator te kopen. Die kun je voor +/-250/300 euro vinden. Dat is de ultieme onhoorbare noodrem voor je inearset. Brickwall je oren beschermen zonder bijgeluiden. Lifesaver bij festivals waar toch werkende monitors aan kunnen staan zonder dat je het weet *PIEEEEEP*.

              Inmiddels werken de meeste drummers zonder onze stage shaker. Als je goede oortjes hebt voegt het voor de meeste muzikanten weinig toe.
              Last edited by showband; 25-02-11, 09:58.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • josdeboer
                • Aug 2010
                • 18

                #8
                Dank voor de reacties

                Thanks allemaal voor de reacties!!
                Gaan kijken wat het beste werkt.
                Hebben idd al eens onze eigen tafel gebruikt en die als monitor mix laten werken.
                Ook goed die tip van de limiter op je oren, aangezien dat nu nl allemaal geregeld is door de tafel van ons zelf en we die problemen nu niet hebben!.
                We gaan kijken wat handig is, wellicht eerst nog maar even de aanwezige floor monitors gebruiken en dan zien wat handig is.
                Thanks nogmaals!

                Comment

                • MusiQmaN
                  • Sep 2006
                  • 328

                  #9
                  Ik wil wel even inspringen op de shaker voegt weinig toe.

                  Ik ben als drummer van mening dat als je een goede hebt (de fisher is idd niks, de orginele Concert van Buttkkicker is onweerstaanbaar goed) je er zeker wel wat aan hebt. Je voelt de bass veel beter (daar gaan zelfs de beste oortjes niet bij helpen) waardoor je je oortje niet harder (zonder effect) hoeft te zetten en zo je gehoor zeker bespaard.

                  Mocht je een originele kunnen aanschaffen, zeker doen.
                  Drummer en techniek freak.
                  _____________________________________________

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    we hebben een orginele van buttkicker. Met een conventionele 1200W eindversterker erop.

                    Daarmee kun je een drumpodium via de kruk als sub gebruiken.

                    De drummers zelf talen er alleen niet naar... Dus dan sjouw ik ém niet meer mee.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • som
                      • Nov 2002
                      • 787

                      #11
                      Gewoon een harting 108 nob bestuckt in je stageblock er bijmaken,en je eigen mixer meenemen voor de oortjes.
                      nagenoeg elke p.a.kan met deze situatie overweg,koppelkabetje ertussen en gaan,scheelt veel xlr'ren (om)steken.
                      Voordeel bij een festival o.i.d. is dat de mick's die al staan dan zo jou mixer binnenkomen.
                      Last edited by som; 25-02-11, 22:33.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                      Comment

                      • BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

                        #12
                        Er zijn ook genoeg bedrijven die met soca en WL4 werken.

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          er is echt geen enkele standaard waar je als band een multisteker op kan voorbereiden.

                          Zelfs al zou ieder bedrijf zich WEL conformeren aan 1 connector en pinindeling... dan nog is het natuurlijk nooit zo dat jouw priklijst direct uit te wisselen is met de gebruikte priklijst/setup van ELK festival.

                          anders zou er echt geen fanout aan ons rek hebben gezeten

                          en gezien de prijs doe je als band ook niet even 5 verloopjes...
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • som
                            • Nov 2002
                            • 787

                            #14
                            Originally posted by showband
                            er is echt geen enkele standaard waar je als band een multisteker op kan voorbereiden.

                            Zelfs al zou ieder bedrijf zich WEL conformeren aan 1 connector en pinindeling... dan nog is het natuurlijk nooit zo dat jouw priklijst direct uit te wisselen is met de gebruikte priklijst/setup van ELK festival.

                            anders zou er echt geen fanout aan ons rek hebben gezeten

                            en gezien de prijs doe je als band ook niet even 5 verloopjes...

                            True,er is niet echt een standaard,hoewel een aantal die ik ken met harting werken.

                            Op een festival zal het idd niet werken,misschien dat je elkaar wat minder voor de voeten loopt
                            En de xlr'ren hoeven niet naar een ander rack toe wat het omsteken net iets gemakkelijker maakt.

                            Als jij als band bij mij komt op een klein feestje en je hebt een harting met nob bezetting werkt het wel net zo handig.
                            Dan kan ik wat in het voren werken met de mick's

                            spinner uit werkt altijd,das het grootste voordeel.
                            Het mooiste is volgens mij een spinner welke met een harting aan jou rack vastzit,als dan de pa een tussenkabel heeft kan je kiezen
                            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                            Comment

                            • stainz
                              • Sep 2009
                              • 609

                              #15
                              Als je zelf alles compact hebt en eigen microfoons hebt zou ik dit allemaal gewoon altijd meenemen en dan zorgen voor een multikabel met aan de ene kant een multiconnector en de andere kant XLR's zodat je jullie eigen set volledig kunnen gebruiken maar dan wel een split naar FOH kunnen sturen.

                              Comment

                              Working...