Boeken live geluid

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

    Boeken live geluid

    Hallo allemaal,

    Enige tijd geleden liep er in het licht-forum een topic over boeken nu zat ik van het weekend eens te denken, zou er niet ook zoiets zijn voor geluid.

    Shure heeft bijvoorbeeld wel een mooie gratis gids over microfoons met wat theorie over polariteit, karakteristiek en over plaatsing van microfoons bij instrumenten. Maar zoiets mis ik een beetje over bijvoorbeeld EQ'ing.

    voorbeeld:
    de Shure gids (Microphone Techniques for Live Sound) heeft bij bijvoorbeeld een upright piano 7 verschillende manieren op een microfoon of meerdere microfoons te plaatsen met de gevolgen van elke situatie; klinkt het natuurlijk, pak je het geluid van de hamers goed op of juist niet, krijg je een mooi vol geluid of juist een beetje dun geluid, alles staat er in.

    Nu kun je in de basis natuurlijk wel stellen dat je met enigszins muzikaal gehoor en kennis van een EQ maar wat moet draaien tot je het fijn vind klinken, ik leer graag wat bij over verschillende manieren van EQ'en en dynamics die het geluid toch best wel kunnen maken, hiervoor ben ik op zoek naar 1 of meerdere mooie boeken.

    Weet iemand dus een boek over geluidstechniek waarbij vooral ingegaan wordt op het beïnvloeden van een inkomend signaal (EQ / Dynamics etc.) dan hoor ik dat graag!
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

    #2
    Het boek: Sound systems - Design and optimalization van Mc Carthy.
    Is wel even doorbijten want best pittig maar na het lezen ben je een flinke stap verder in het begrijpen van geluid etc.

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      Het boek wat han sound aan geeft is zo'n beetje de bijbel qua hoe geluid werkt van uit het oog punt van een systeem tech .
      Er zijn er veel meer . Ik heb om en nabij de 470MB aan boeken op mijn labtop staan allen audio gerelateerd .
      Stuur mij even een mailtje of check of er iemand bij jou in de buurt een keer het meyer seminar heeft door lopen . Hij of zij heeft waarschijnlijk de zelfde info als ik voor je heb .

      Comment

      • Michel van de Beek
        • Oct 2000
        • 283

        #4
        Als het je gaat om de keuzes die je moet maken als geluidstechnicus in de gegeven omstandigheden en hoe je het meest haalt uit de tools die je daarvoor in handen hebt gekregen ... dan is dit echt een aanrader:

        Live Audio: The Art of mixing a show (Auteur Dave Swallow).

        Schrijfstijl is praktisch en resultaatgericht. Met andere woorden: het doel, namelijk een goede show, is belangrijker dan fancy tools.
        Groeten,
        Michel

        Comment

        • stainz
          • Sep 2009
          • 609

          #5
          Dat boek van Mc Carthy vind ik voorlopig nog een beetje te duur, dit met het feit dat dit vanuit het standpunt van systeemtech is en ik hier op zich wel meer van wil leren, maar in de meeste gevallen is het zo dat ik op een systeem werk dat al volledig door een systeemtech is voorbereid, waardoor dit minder prioriteit heeft voor mij.

          'The Art of Mixing a Show' staat bij deze op mijn verlanglijstje, die gaat er binnen niet al te lange tijd komen.

          @Timo Beckman
          ik heb je een mailtje gestuurd

          Comment

          • mrVazil
            • Mar 2010
            • 330

            #6
            The yamaha sound reinforcement manual werd me aangeraden door een gerespecteerde technieker. Ben er nog niet aan begonnen maar heb em hier wel liggen.

            Comment

            • Hansound
              • Apr 2006
              • 832

              #7
              Originally posted by Michel van de Beek
              Als het je gaat om de keuzes die je moet maken als geluidstechnicus in de gegeven omstandigheden en hoe je het meest haalt uit de tools die je daarvoor in handen hebt gekregen ... dan is dit echt een aanrader:

              Live Audio: The Art of mixing a show (Auteur Dave Swallow).

              Schrijfstijl is praktisch en resultaatgericht. Met andere woorden: het doel, namelijk een goede show, is belangrijker dan fancy tools.
              Goed boek, lekker toegankelijk maar heb door het boek van Mc Carthy wel meer leren begrijpen van het "waarom" geluid veranderd als je aan je toonregeling draait,
              Ook het plaatsen van verschillende instrumenten in het spectrum word veel duidelijker,

              Comment

              • Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

                #8
                Bob McCarthy ... onmisbaar handboek voor de systeemtechnicus. Meer gericht op de technische kant

                Dave Swallow ... praktische info voor de geluidstechnicus. Meer gericht op de creatieve / praktische kant.

                Het wordt (pas) echt interessant waar beide 'professies' elkaar ontmoeten. Zo heb ik hier op dit forum ooit Timo de vraag horen stellen, waarom zou ik mijn systeem recht EQ-en als je weet dat mijn (zang)microfoon al precies zo'n curve heeft.

                Hoe je als geluidstechnicus omgaat met dit soort vragen, en zaken als mic-keuze, kleuring van FX, randapparatuur, ruimte, geluid van de artiest etc etc gaat Dave Swallow o.a. behandelen in zijn workshops (coming soon).
                Groeten,
                Michel

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Originally posted by Michel van de Beek
                  Bob McCarthy ... onmisbaar handboek voor de systeemtechnicus. Meer gericht op de technische kant

                  Zo heb ik hier op dit forum ooit Timo de vraag horen stellen, waarom zou ik mijn systeem recht EQ-en als je weet dat mijn (zang)microfoon al precies zo'n curve heeft.
                  Ik heb eigenlijk geen idee waarneer en in welke context ik dit gevraagd heb .
                  Op de meeste gebieden probeer ik een systeem +/- recht op te leveren met waarschijnlijk een boost op het sub van om en nabij de 12db of meer (eea hangt van de foh tech van het bandje af of wat voor feestje het is).
                  Bij een klassiek orkest of congres ga ik van zo recht mogelijk uit maar wederom hangt het af van wat de opdracht gever wil of de tech die de show mix doet .

                  Als mijn meting aangeeft dat ik in het hoog-mid om en nabij de 3 db moet boosten en ik weet dat er sm58 op de buhne gebruikt gaat worden wordt ik wat voorzichtiger . Als ik zelf de show mix geen probleem maar als er iemand anders gaat mixen doe ik het in overleg of waarschuw de foh tech hiervoor .
                  Last edited by Timo Beckman; 22-02-11, 12:31.

                  Comment

                  • Michel van de Beek
                    • Oct 2000
                    • 283

                    #10
                    Originally posted by Timo Beckman
                    Ik heb eigenlijk geen idee waarneer en in welke context ik dit gevraagd heb .
                    Op de meeste gebieden probeer ik een systeem +/- recht op te leveren met waarschijnlijk een boost op het sub van om en nabij de 12db of meer (eea hangt van de foh tech van het bandje af of wat voor feestje het is).
                    Bij een klassiek orkest of congres ga ik van zo recht mogelijk uit maar wederom hangt het af van wat de opdracht gever wil of de tech die de show mix doet .

                    Als mijn meting aangeeft dat ik in het hoog-mid om en nabij de 3 db moet boosten en ik weet dat er sm58 op de buhne gebruikt gaat worden wordt ik wat voorzichtiger . Als ik zelf de show mix geen probleem maar als er iemand anders gaat mixen doe ik het in overleg of waarschuw de foh tech hiervoor .
                    Enige tijd terug in een topic over SIM3/Meyer Seminar Systeem optimalisatie vertelde je dat je de trainer gevraagd had of je (altijd) moest boosten als meting dit aangeeft, ook al weet je dat je SM58 gaat gebruiken die vergelijkbare curve heeft.

                    Dit vind ik goede vragen ... volgens mij gesteld met het einddoel / resultaat in gedachten. Persoonlijk vind ik dat belangrijker dan de tools (meetapparatuur en EQ in dit geval).

                    Neemt niet weg dat je inderdaad als systeemtech probeert je systeem 'zo recht mogelijk' af te leveren. Zeker als er meerdere techs over moeten draaien. Maar zoals je aangeeft, ontstaat er meerwaarde als systeem- en foh-tech de klus samen aanpakken.
                    Last edited by Michel van de Beek; 22-02-11, 13:52.
                    Groeten,
                    Michel

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Een sm58 met een vergelijkbare curve is waarschijnlijk niet zo als ik het gesteld heb .
                      Als je met smaart sat of sim werkt krijg je vrij vaak een indicatie dat rond 1 kHz bv. een dip zit . (ik laat hier even in het midden of dit door een allignment-fout komt of een eq ding is).
                      Als je dus rond de 1 kHz de dip oplost en vervolgens sm58's of vergelijkbare micro's gaat gebruiken kun je er op rekenen dat die 1 kHz weer gedipt wordt op een gr.eq door de FOH tech .
                      Vaak is zachter draaien al een prima oplossing maar dit ter zijde .

                      Comment

                      • Michel van de Beek
                        • Oct 2000
                        • 283

                        #12
                        Originally posted by Timo Beckman
                        Een sm58 met een vergelijkbare curve is waarschijnlijk niet zo als ik het gesteld heb .
                        Als je met smaart sat of sim werkt krijg je vrij vaak een indicatie dat rond 1 kHz bv. een dip zit . (ik laat hier even in het midden of dit door een allignment-fout komt of een eq ding is).
                        Als je dus rond de 1 kHz de dip oplost en vervolgens sm58's of vergelijkbare micro's gaat gebruiken kun je er op rekenen dat die 1 kHz weer gedipt wordt op een gr.eq door de FOH tech .
                        Vaak is zachter draaien al een prima oplossing maar dit ter zijde .
                        Als ik het me goed herinner heb je het inderdaad iets anders gesteld. Iets in de trant van: moet ik een dip rechtrekken als ik weet dat mijn microfoon in het zelfde gebied piekt. Dit heb ik inderdaad vrij 'vertaald', en volgens mij bedoelen/willen we allebei hetzelfde: het eindresultaat is het belangrijkst.

                        Er zijn veel wegen die naar Rome leiden ...

                        De systeemtech wil een technisch en meetbaar correcte oplossing. Dit is reproduceerbaar en zorgt voor een goede basis voor de geluidstech. Voor de geluidstech is het creatieve eindresultaat (de show) het belangrijkst ... en dan geldt soms dat het werk van een systeemtech helpt en soms juist niet.

                        Soms zou een systeemtech meer de benadering van een (goede) geluidstech mogen gebruiken, soms zou de geluidstech wat beter mogen kijken hoe een systeemtech een en ander aanpakt.

                        Met andere woorden ... er is geen ultieme oplossing / aanpak; er is altijd wel een compromis te sluiten (TANSTAAFL voor de kenners).
                        Groeten,
                        Michel

                        Comment

                        • Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

                          #13
                          Ik vond nog een goed boek, Live Sound Reinforcement van Bob Bralove en Scott Hunter Stark.
                          Dat gaat ook wel aardig in op de praktijk.

                          Comment

                          • SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

                            #14
                            Mixing with your mind, van Michael Paul Stavrou.

                            Heel lezenswaardig boekje. Weliswaar vanuit een studio benadering, maar de filosofie is natuurlijk universeel toepasbaar.

                            Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                            Comment

                            • Graniet
                              • Sep 2009
                              • 33

                              #15
                              Ik zou denken, dat als je de zaal/systeem uitmeet en een dip vaststelt rond de 1KHz, je deze dan recht trekt. Het is uiteraard een heel professioneel punt als je alvast rekening houdt met die SM58 die straks op het podium komt, maar er komen ook AKG C1000's, DI's, keyboards en nog een hele schare aan andere geluidsbronnen. Die zijn misschien niet zo happy met die dip.

                              In plaats van een boek kun je ook een keer kijken naar de video reeks van Alan Parsons " The Art and Science of Sound Recording".
                              Het gaat wel over opname technieken, maar daar zitten veel overeenkomsten in met live sound. Ik vond het in ieder geval ontspannen en leerzaam om naar te kijken.
                              Alle problemen van de wereld kunnen opgelost worden met 2 dingen ; WD40 en Gaffa. Als het vast zit en het moet los, WD40. Als het los zit en het moet vast, Gaffa.

                              Comment

                              Working...