PA set voor band

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koenios
    • Feb 2011
    • 9

    PA set voor band

    Hallo iedereen,

    Ik zal even beginnen met me voorstellen.
    Ik ben Koen, en ik ben 16 jaar. Ik speel in een band en heb voor middelgrote optredens (500 man?) een PA-Set nodig. Nou wil ik eigenlijk zo min mogelijk geld uitgeven, en dus ik ging is op ebay zoeken.

    Ik kwam deze advertentie tegen, en het leek me wel wat. Maar ik vraag me dan af, zo goedkoop, hoe kan dat?
    Is het prul of is het goed spul?
    PA DJ Disco Party Boxen Verstärker Set Paket 600 Watt § bei eBay.de: Komplettanlagen (endet 27.02.11 10:27:51 MEZ)

    Dat is hem. Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen en als het niks is, adviseren over iets anders?

    Groeten!
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

    #2
    Wat voor muziek spelen jullie?

    Waaruit bestaat de band?

    Hoevaak ga je met die set op pad?

    (er volgen vast nog wel meer vragen)
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

    Comment

    • RenéE
      • Oct 2006
      • 291

      #3
      Hoeveel optredens hebben jullie al gehad? En hoeveel voor +/-500 man? Kijk bij zulke optredens eens rond wat er aan apparatuur staat en maak vooral veel praatjes met de geluidsmannen als het even kan. Ik raad aan om bij de eerste optredens vooral de techniek aan anderen over te laten.
      Last edited by RenéE; 12-02-11, 16:08.

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        je bent 16?
        hebt bij "middelgrote" optredens 500 man in de zaal?
        Daar wil je een eigen PA bij gaan gebruiken?
        En je kijkt naar een setje veredelde sigarenkistjes die inclusief versterker 99 euro kosten?

        Gefeliciteert!

        Ik ben bang dat het advies is om het aan jullie huidige geluidscrew over te laten. HOU JE GELD IN JE ZAK!!!!! En speel nog even op je bestaande oplossing...

        en kijk eens op artikelen voor de popmuzikant voor tips over het runnen van je band.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Hitvision
          • Jun 2003
          • 389

          #5
          Als 16 jarige ervaringen met 500 man publiek klinkt wat ongeloofwaardig als je met jouw voorbeeld speakers aan komt zetten.

          Mijn advies volg bovenstaand advies van RenéE en kijk rond wat er gebruikt wordt bij dit soort evenementen. Je zal zien dat je dan een factor 50 minimaal hoger uitkomt (serieuze sets vanaf pak hem beet € 5000,--). Nu zegt prijs niet alles maar in PA land geldt over het algemeen nog steeds GOEDKOOP is DUURKOOP. Jouw voorstel is dus geen serieus materiaal. Leuk voor je slaapkamer maar dan ook de drempel niet over.

          Als je die voorinformatie hebt komt zeker de informatie van Whitefarmer van pas want dan wordt belangrijk welke soort muziek je speelt. Voor theaterachtige bands (Trijntje Oosterhuis b.v.) is finesse belangrijk en zal een andere PA geadviseerd worden dan voor een rockband die speelt op schuurfeesten.

          Niet vervelend bedoeld maar een laatste advies: GA HUREN. zeker in het begin. Je zal zien dat je nog niet een avondje kan inhuren voor € 100,--.

          Groetjes en succes.
          Last edited by Hitvision; 12-02-11, 18:48.
          Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            500 man is toch echt een behoorlijk serieuze PA voor nodig waarbij ieder instrument inclusief alle delen van de drumkit apart uitversterkt dienen te worden. Dat kost je dus al een kapitaal aan microfoons, kabels, een behoorlijk uitgebreid mengpaneel en nog veel meer spullen.
            Heb je zulke optredens dan neem ik aan dat er door de opdrachtgever ook geld verdiend wordt en dus zou er budget moeten zijn om een PA verhuurder in te schakelen. Kun jij met je band je lekker bezig houden met muziek maken en is de uitversterking in professionele handen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • marcelvanhassel
              • Apr 2009
              • 50

              #7
              Eigenlijk kan ik me alleen maar aansluiten bij alles wat hierboven al gezegd is.

              Misschien een nuttige tip om er nog aan toe te voegen:
              Stel jullie spelen gemiddeld 3 keer per maand.
              Je zou het met de verhuurder op een akkoordje kunnen gooien dat die verhuurder jullie geluid altijd mag doen. Dit zal de prijs voor jullie positief kunnen beinvloeden ;-)

              Comment

              • Koenios
                • Feb 2011
                • 9

                #8
                De PA-Set is ook voor in de oefenruimte. Die optredens zijn echt voor 500 man geweest, lang niet allemaal, maar er hebben er echt tussen gezeten, dus sorry als het ongeloofwaardig overkomt. Voor die optredens hebben we inderdaad geen PA Set nodig, meestal is die er wel. Maar binnenkort spelen we in een zaal op een feest van +/- 250 man, en dan zou een PA set wel rlx zijn, anders moeten we inderdaad huren.

                Laat ik de vraag even anders stellen, waarvoor zou deze set wél geschikt zijn?

                Groeten

                Comment

                • Koenios
                  • Feb 2011
                  • 9

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  500 man is toch echt een behoorlijk serieuze PA voor nodig waarbij ieder instrument inclusief alle delen van de drumkit apart uitversterkt dienen te worden. Dat kost je dus al een kapitaal aan microfoons, kabels, een behoorlijk uitgebreid mengpaneel en nog veel meer spullen.
                  Heb je zulke optredens dan neem ik aan dat er door de opdrachtgever ook geld verdiend wordt en dus zou er budget moeten zijn om een PA verhuurder in te schakelen. Kun jij met je band je lekker bezig houden met muziek maken en is de uitversterking in professionele handen.
                  Hier nog even wat over. Ik ben in bezit van een hoop microfoons waaronder een drum microfoon set. Heb ook een 16 kanaals mixer met een (bij gebrek aan een beter woord) "extension" voor de drums.
                  Dat is dus niet het probleem.

                  Het punt is dus gewoon dat ik een eindversterker moet hebben met aardig wat vermogen voor in middelgrote zaaltjes. Daarbij een set goede boxen. Monitors hebben we 2 nu, maar die willen we eigenlijk nog 2 aanschaffen.

                  Peace

                  Toch bedankt(:

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Voor 500 man heb je toch echt een serieus setje luidsprekers nodig, liefst een paar dubbel 18" subs met flinke toppen erop en gevoed door een twee of drietal versterkers met een processor ervoor.
                    Dan ontstijg je al snel het 'hobby budget' en kom je bij het echte materiaal uit.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Koenios
                      • Feb 2011
                      • 9

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Voor 500 man heb je toch echt een serieus setje luidsprekers nodig, liefst een paar dubbel 18" subs met flinke toppen erop en gevoed door een twee of drietal versterkers met een processor ervoor.
                      Dan ontstijg je al snel het 'hobby budget' en kom je bij het echte materiaal uit.
                      Oké snap ik. Dan houdt dat op. Voor grotere optredens wordt het dus of daar de PA-Set gebruiken of huren.

                      Dan nog even voor in de oefenruimte, want daar heb ik toch ook wat nodig.

                      Wat moet ik daar minimaal voor hebben? Er moet dan over: synthesizer, vocals + 2x backing vocals.
                      Het moet over de bass gitaar, het drumstel en de gitaar heen komen.

                      Thanks(:

                      Comment

                      • RenéE
                        • Oct 2006
                        • 291

                        #12
                        [EDIT: De helft van mijn post komt ondertussen wellicht als mosterd na de maaltijd, maar hier komt ie (voor de geïnteresseerde lezer). ]

                        Kijk, wat meer achtergrondinformatie! Daar kunnen we wat mee!
                        We zouden een nog betere inschatting kunnen maken als je de merken en types van de apparatuur die je hebt er ook nog even bij zou willen vermelden.

                        Advies: Inventariseer eens goed hoeveel optredens je hebt per jaar en hoeveel daarvan voor ongeveer 60 man of minder, ongeveer 120 man of minder en hoeveel van meer dan ongeveer 120 man. Waarschijnlijk kom je er achter dat je helemaal niet zoveel van die echt grote optredens hebt of dat bij de meeste van die grote optredens de PA sowieso al geregeld is!

                        Ik zou dus de prioriteiten omdraaien. Ga niet voor luidsprekers die je bij grote optredens kunt gebruiken maar ga voor luidsprekers die je in je oefenruimte kunt gebruiken (dat zijn namelijk niet dezelfde!). Die laatste gebruik je tenslotte veel vaker. (Waarom gebruik je in de oefenruimte je monitors niet eigenlijk?)

                        Als je een stel luidsprekers gaat uitzoeken voor je oefenruimte dan kun je het beste meteen voor een stel speakers gaan van goede kwaliteit. Dan heb je:
                        1. Goed geluid in de oefenruimte
                        2. De mogelijkheid om bij kleine optredens de luidsprekers als PA te gebruiken
                        3. De mogelijkheid om bij iets minder kleine optredens een paar subjes bij te huren en de luidsprekers als PA te gebruiken.
                        Last edited by RenéE; 12-02-11, 21:04.

                        Comment

                        • Koenios
                          • Feb 2011
                          • 9

                          #13
                          Originally posted by RenéE
                          [EDIT: De helft van mijn post komt ondertussen wellicht als mosterd na de maaltijd, maar hier komt ie (voor de geïnteresseerde lezer). ]

                          Kijk, wat meer achtergrondinformatie! Daar kunnen we wat mee!
                          We zouden een nog betere inschatting kunnen maken als je de merken en types van de apparatuur die je hebt er ook nog even bij zou willen vermelden.

                          Advies: Inventariseer eens goed hoeveel optredens je hebt per jaar en hoeveel daarvan voor ongeveer 60 man of minder, ongeveer 120 man of minder en hoeveel van meer dan ongeveer 120 man. Waarschijnlijk kom je er achter dat je helemaal niet zoveel van die echt grote optredens hebt of dat bij de meeste van die grote optredens de PA sowieso al geregeld is!

                          Ik zou dus de prioriteiten omdraaien. Ga niet voor luidsprekers die je bij grote optredens kunt gebruiken maar ga voor luidsprekers die je in je oefenruimte kunt gebruiken (dat zijn namelijk niet dezelfde!). Die laatste gebruik je tenslotte veel vaker. (Waarom gebruik je in de oefenruimte je monitors niet eigenlijk?)

                          Als je een stel luidsprekers gaat uitzoeken voor je oefenruimte dan kun je het beste meteen voor een stel speakers gaan van goede kwaliteit. Dan heb je:
                          1. Goed geluid in de oefenruimte
                          2. De mogelijkheid om bij kleine optredens de luidsprekers als PA te gebruiken
                          3. De mogelijkheid om bij iets minder kleine optredens een paar subjes bij te huren en de luidsprekers als PA te gebruiken.
                          Oke, goed plan. Tof.
                          Dan zal ik inderdaad dat doen.

                          Het probleem is dan nog steeds, ik heb no clue.

                          De reden dat ik de monitors niet gebruik is omdat ze niet bepaald hard gaan.. Das nogal het punt.

                          Maar waar zou ik naar moeten kijken?
                          Dan denk ik dus aan speakers + eindversterker. Mixer heb ik namelijk.

                          Thanks(:

                          Comment

                          • Hitvision
                            • Jun 2003
                            • 389

                            #14
                            Zal proberen je in de goede richting te duwen. Kijk eens naar de JBL PRX serie. Werk hier regelmatig mee en kan wat subtieler gebruikt worden zoals in oefenruimtes maar aangevuld met de 18" actieve subs prima als PA te gebruiken. Normaal adviseer ik 12" top in combinatie met een 18" sub. Bij de 12" klinken de vocals iets frisser als bij een 15". In jouw geval is het welicht handiger om WEL voor de 15" te gaan omdat je deze ook prima stand-alone kan gebruiken in bijvoorbeeld de oefenruimte (dus zonder sub). Tijdens live optredens kun je deze dan aanvullen met 2 18"subs.

                            Combinatie van JBL Prx serie 2x18" sub en 2x 15" top ligt rond de € 3750,-. Is dus nog leuk om te doen en is als 2e hands nog prima te verkopen en houdt redelijk zijn prijs. Voor die prijs heb je ook een dap stack van 4x sub 2n 2x top maar houdt er rekening mee dat qua geluid deze echt onder doet voor de JBL Prx serie en dat deze laten we zeggen niet erg waardevast is.

                            Hopelijk een duwtje in de goede richting.

                            Suc6.

                            Aanvulling: JBL PRX serie is actief dus geen extra versterkers nodig. Crown D versterkers vormen het hart van deze speakers!
                            Last edited by Hitvision; 12-02-11, 21:50.
                            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                            Comment

                            • Koenios
                              • Feb 2011
                              • 9

                              #15
                              Originally posted by Hitvision
                              Zal proberen je in de goede richting te duwen. Kijk eens naar de JBL PRX serie. Werk hier regelmatig mee en kan wat subtieler gebruikt worden zoals in oefenruimtes maar aangevuld met de 18" actieve subs prima als PA te gebruiken. Normaal adviseer ik 12" top in combinatie met een 18" sub. Bij de 12" klinken de vocals iets frisser als bij een 15". In jouw geval is het welicht handiger om WEL voor de 15" te gaan omdat je deze ook prima stand-alone kan gebruiken in bijvoorbeeld de oefenruimte (dus zonder sub). Tijdens live optredens kun je deze dan aanvullen met 2 18"subs.

                              Combinatie van JBL Prx serie 2x18" sub en 2x 15" top ligt rond de € 3750,-. Is dus nog leuk om te doen en is als 2e hands nog prima te verkopen en houdt redelijk zijn prijs. Voor die prijs heb je ook een dap stack van 4x sub 2n 2x top maar houdt er rekening mee dat qua geluid deze echt onder doet voor de JBL Prx serie en dat deze laten we zeggen niet erg waardevast is.

                              Hopelijk een duwtje in de goede richting.

                              Suc6.

                              Aanvulling: JBL PRX serie is actief dus geen extra versterkers nodig. Crown D versterkers vormen het hart van deze speakers!
                              Okee, duurder dan verwacht :P Is er geen goedkoper alternatief?

                              Zijn die DAP's niet gewoon goed?

                              Tis meer, die JBL's kúnnen wel, maar liefste niet.

                              Comment

                              Working...