Welke effecten voor PA live ???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RCF TT+
    • Feb 2011
    • 5

    Welke effecten voor PA live ???

    Hallo, ik ben een beginnend PA mixer bij een coverband maar ik ben ergens niet mee met de soorten FX'n.

    Ik gebruik voor de vocals een M-one, waar ik een delay en een reverb op zet. Dit lukt meestal vrij aardig. Maar men kan ook een FX zetten op de drum, de gitaren, ...

    Welk type effect gebruikt men voor de drums? Ook een delay en een reverb? En waarom is dat dan anders dan bij de vocals want de ruimte is toch hetzelfde?

    Ook bij de gitaren, daar zou men ook een delay/reverb opzetten. Maar de gitaristen hebben meestal zelf een pedalenrack met allerlei effecten, dus waarom er nog 1 extra op zetten?

    En welke toestellen kunnen hiervoor het best gebruikt worden want soms zie je een M3000, D two, pcm92, ...

    Kan iemand me informeren hoe waar ik fout zit?

    Bedankt
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

    #2
    Er is heel veel mogelijk met effecten, afhankelijk van de soort muziek en ruimte die je hebt kan er op heel veel instrumenten wel een effect geplaatst worden.

    Persoonlijk gebruik ik meestal alleen voor vocals en op de snare een reverb, maar verder ook niet zo zeer effecten. Iedere zijn smaak

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      Voor slagwerk ben ik altijd nog erg onder de indruk van een Yamaha spx 900 , wegens de gated-reverb, inverted reverd etc, en de snel instelbare hall en plates.
      Kun je leuke effecten mee bereiken, zoals de Phil Collins tom-dingetjes , en de ToTo-snares.

      Verder op vocals die M-One, en wat ik zelf wel eens flik is een lexicon-pcm op de kortste plate vol op de vocals. Daarmee haal je scheidingsfilter-dipjes uit je set weg, en komt je vocal ineens een meter uit de speakers.

      Comment

      • RCF TT+
        • Feb 2011
        • 5

        #4
        ok, bedankt

        maar vorig weekend was ik naar een groot optreden geweest en als ik dan naar de drums luister, vooral de toms en floortoms, dan klinken die zo vol. Is dat door een delay te gebruiken met een reverb want een tom/floortom klinkt van nature uit redelijk "droog".

        Een gated reverb, kan je dat enkel gebruiken voor een snare, of kan je zowel snare/tom/floortom door eenzelfde SPX sturen?

        Ik dacht dat enkel een delay een signaal voller kan laten klinken en een reverb een signaal meer ruimtelijker. Of zie ik dat fout?

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          die klank komt waarschijnlijk allereerst door het drumstel te voorzien van goede vellen en een frisse stembeurt.

          Het drumstel zelf (rand van trommel afwerking, housoorten en dikte, ophanging van de toms) maakt ook nog eens flink uit.

          Dan kun je zonder effecten een prachtige doorklinkende klank hebben met gewoon een dynamische microfoon en een laagaffiltertje...
          lekker belangrijk!

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Voordat de TS van alles wil gaan kopen, wat niet blijkt uit je vraag overigens maar gewoon even vooraf, ga eerst spelen met de M-One die je al hebt en op die manier luisteren wat een effect toevoegt of verknalt aan de sound van (een deel van de) drums, gitaren, etc. Dit is veel effectiever () denk ik dan hier lezen. Lezen is natuurlijk wel een mooie aanvulling op je eigen bevinding. Als je eenmaal weet hoe het klinkt uit ervaring praat het vervolgens makkelijker over welke merk, type, soort FX je nu het beste waar kan inzetten.

            Verder bepaald zoals Showband al aanhaalt de stemming van de instrumenten voor een belangrijk deel de klank. Shit in is nu eenmaal shit uit.
            Originally posted by MacGyverSounds
            Voor slagwerk ben ik altijd nog erg onder de indruk van een Yamaha spx 900...
            Op koper kan deze ook lekker klinken is mijn ervaring.

            Comment

            • Hansound
              • Apr 2006
              • 832

              #7
              Klinkt wellicht niet leuk,
              Maar ik denk dat je als beginnend mixer helemaal niet met effecten moet gaan lopen knoeien.
              Een beetje reverb op de vocalen meer niet.
              Eerst flink vaak mixen en ervaring opdoen, tientallen klussen waarbij je eerst gevoel krijgt met je set, met de verschillende instrumenten, verschillende microfoons en het plaatsen daarvan etc etc

              Als je echt een goede mix kunt maken, met goed hoorbare vocalen, een lekker klinkende bass, etc etc ga dan eens testen met verschillende reverbs en delays,

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                En als je dan met effecten aan de gang gaat, op het moment dat je ze begint te horen iets terugnemen.
                Klinkt misschien raar maar op dat moment ben je vaak al net iets te ver gegaan.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • RonaldH
                  • Aug 2009
                  • 274

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  En als je dan met effecten aan de gang gaat, op het moment dat je ze begint te horen iets terugnemen.
                  Klinkt misschien raar maar op dat moment ben je vaak al net iets te ver gegaan.
                  Dat is de beste tip, heel herkenbaar.
                  Er is meer te koop dan je betalen kunt

                  Comment

                  • RCF TT+
                    • Feb 2011
                    • 5

                    #10
                    Hallo,

                    het is zo, dat ik de vocals vrij goed in orde krijg met de M-one, en dat ik nog extra FX'n wil inschakelen.

                    ok, ik ga de vraag anders stellen :-) Zoals ik dit weekend zag op dat optreden, een hele effectenrack. Ok, standaard gates, compressors, voor mij een gekende story.

                    Maar waarvoor gebruikt men de TC2290, de M3000, de PCM92 van TC? Een goede vocal is zeer belangrijk, maar de drums ( tom/floortom ) of gitaren vragen toch ook iets extra. Ik heb al vele malen van een gitarist gehoord van : " zet maar goed wat reverb op mijn gitaar". Of zie ik dat fout

                    merci

                    Comment

                    • keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

                      #11
                      Originally posted by RCF TT+
                      Ik heb al vele malen van een gitarist gehoord van : " zet maar goed wat reverb op mijn gitaar". Of zie ik dat fout
                      Als jij dat gehoord hebt zal dat vast wel kloppen. Je hebt het immers zelf gehoord. Of twijfel je aan wat je hoort? In dat geval: niet aan mixen beginnen...

                      Ik heb "zet maar goed wat reverb op mijn gitaar" in ieder geval nog nooit gehoord, behalve bij akoestisch. Maar daarbij doe ik het eigenlijk al zonder dat men mij erom moet vragen.


                      Groet, Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                      Comment

                      • RCF TT+
                        • Feb 2011
                        • 5

                        #12
                        Rob,

                        ik heb ook niet gezegd dat het bij een elektrische gitaar is. Zoals je zelf al zegd, dat je een reverb toepast bij een akoestische gitaar. Maar mijn uiteindelijke vraag bij deze topic is gewoon, welke type delay, reverb gebruik je dan. Wat is het verschil tussen de reverb van de zang en die van de akoestische gitaar buiten het feit dat die op een andere frequentie zitten want de ruimte waarin ze spelen is voor de zang en gitarist dezelfde.

                        merci, gr,
                        Last edited by RCF TT+; 01-02-11, 15:11.

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          dat de toms vol klinken ligt wss aan de noise-gates die erop staan, zou je je eigen toms zonder gates versterken dan gaan ze wss rondzingen.

                          kortom : de schriftelijke cursus : "hoe leer ik mn effectenrack gebruiken" heeft nogal wat voor en nadelen.
                          Nadeel 1 is dat ik niet kan laten horen wat "het ding" doet.

                          TC2290 is een erg dure echo,
                          M3000 en PCM 92 zijn heel erg dure effectapparaten.
                          En, net zoals bij koken : de duurste biefstuk kan aanbranden, en de slechtste kip kan de mooiste bouillon opleveren. Wel ff een paar jaar kookles nemen bij een goeie kok, en naar smaak zout toevoegen...

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Als ik zelf elders wat met techniek bezig ben, durf ik al ens mijn vroegere PC gebruiken met Waves Liverack.
                            Ik heb de computer met RME HDSP kaart en een focusrite Octopre ingebouwt in een flightcase. Werkt perfect.

                            Comment

                            • keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

                              #15
                              @TT+: Er is geen standaardrecept voor galm. De ene keer wat langer, de andere juist wat korter met een langere predelay-tijd...
                              Bij akoestische gitaar soms een wat langere nagalmtijd dan de vocalen, omdat die anders onverstaanbaar worden...
                              Allemaal een kwestie van smaak, proberen en luisteren. Ik kan je er echt geen advies in geven. Want wat ik mooi vind, zullen een paar anderen vast voor geen meter vinden klinken. En andersom natuurlijk...


                              Groet, Rob.
                              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                              Comment

                              Working...