Mengtafel nullen, of niet ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

    Mengtafel nullen, of niet ?

    We werken wekelijks met dezelfde band.
    En daar zit ook elke keer dezelfde mengtafel bij.
    Band speelt 9 van de 10 keer met dezelfde bezetting, heeft 5 x in ear en 2 x monitor.
    De tech die de tafel meeneemt zet de tafel altijd keurig genuld terug, is volgens hem beter omdat er elke week weer een andere "podiumsituatie"is.
    Ik vind eigenlijk dat hij de tafel best kan (qau monitormix)laten staan en dan de volgende gig alles weer hetzelfde prikken. scheelt toch aardig wat pre mixen lijkt me

    Wat is jullie ervaring
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    De Inears zou je kunnen laten staan, monitoren zou ik niet doen, die liggen nooit helemaal hetzelfde (en je mics staan ook niet overal hetzelfde). De eventuele routing zou ik bij een vaste bezetting ook lekker laten staan.


    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Als die mengtafel steeds alleen voor die ene band wordt gebruikt is het alleen maar heel erg veel werk om steeds hetzelfde kunstje opnieuw te doen.
      Met mijn digitale tafel doe ik niet anders dan de presets opslaan, kwestie van preset recallen, wat details veranderen naar smaak en je hebt je mix staan.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • eddy56
        • Mar 2004
        • 102

        #4
        Dat is lekker veel werk op je hals halen wat helemaal niet nodig is.
        Wij nullen nooit, alleen de faders naar beneden en gains dicht.

        of de tafel nu genult is of niet, je werkt toch op gehoor, en je fietst bij de sound-check toch wel even over je eq heen?

        Je hebt in iedergeval wel al je basis monitor staan, en zeker met in-ear scheelt dit een hoop gezeik.

        Groetjes

        Eddy


        Edit, zo er zijn al meer die hebben gereageerd toen ik dit bericht maakte.
        Apogee, i\'m loving it!

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by djspeakertje
          monitoren zou ik niet doen, die liggen nooit helemaal hetzelfde (en je mics staan ook niet overal hetzelfde).
          Daan
          Uit hoeveel ervaring is deze opmerking geput?
          Juist voor de monitoren en in-ears is het makkelijk om alles te laten staan, je hoeft dan slechts details aan te passen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            wij hebben vanuit de band een eigen analoog monitortafeltje. (A&H WZ)
            Daar is voor het overgrote deel al twee jaar niets meer aan veranderd...

            En een zaalmix. mmmm. Als je met vaste microfoons, muzikanten ed werkt dan staat 3/4 van een kanaal nog goed. bv bij een trompetmike, moet je de gain gaan bepalen? De panning? subgroepen indelen? low cut? sweeppunt? en dat maal 12 kanalen gemiddeld per coverbandje.

            ik vind : volume naar nul en klaar.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

              #7
              Ik denk dat het hier geldt; iedereen heeft zijn (ingesleten gewoonte) manier van werken. Voor de een werkt dit prettig en de ander vertrekt zoals het staat en past de details/nuances aan.

              Persoonlijk vindt ik het niet erg nodig, maar goed....misschien dat de puristen hier anders over denken.

              Comment

              • steed
                • Sep 2008
                • 68

                #8
                Originally posted by HR Soundproductions
                Ik denk dat het hier geldt; iedereen heeft zijn (ingesleten gewoonte) manier van werken. Voor de een werkt dit prettig en de ander vertrekt zoals het staat en past de details/nuances aan.

                Persoonlijk vindt ik het niet erg nodig, maar goed....misschien dat de puristen hier anders over denken.
                Wij "nullen" nooit. Gaan regelmatig met dezelfde band op stap. Beetje bijschuiven/draaien en gaan...

                Wat is de achterliggende gedachten van het nullen van die persoon?
                - iedere keer ander podium situatie...ja hij zegt het zelf al ander situatie dus ook andere instellingen, dus of je het nu laat staan of naar de 0 brengt..is dus alleen maar extra tijd en werk. Ik zou zeggen lekker laten staan...

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Wanneer je de FOH netjes met een EQ inregelt en niet op kanaal niveau een niet lekker klinkende FOH recht probeert te trekken zul je slechts weinig hoeven te wijzigen aan alle instellingen. Alles nullen is qua tijd dan dus heel erg kostbaar omdat de complete band steeds weer vanaf scratch een soundcheck moet doen.
                  Van iedere band die ik schuif sla ik de preset op, steeds weer zie ik verbaasde blikken van de muzikanten dat de soundcheck zo snel voor elkaar is wanneer ik de band ik kwestie voor de tweede of derde keer doe.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

                    #10
                    Ik moet er niet aan denken elke dag mijn DM1000 te resetten en alles helemaal opnieuw op te bouwen. Ik zou het met een analoge desk niet anders doen (als de verhuurder het er natuurlijk mee eens is). Het is hooguit zo dat ik de zaal anders eq en kanalen eq als dat nog nodig zou zijn. Met name de elektrische bas heeft bij mij nog wel eens de neiging per ruimte enorm anders te klinken (helaas ook samenhangend met de speelkwaliteiten van de bassist...).

                    @lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                    Comment

                    • djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Uit hoeveel ervaring is deze opmerking geput?
                      Juist voor de monitoren en in-ears is het makkelijk om alles te laten staan, je hoeft dan slechts details aan te passen.
                      Nou, tenzij je elke week in dezelfde zaal speelt is geen podium hetzelfde, en vooral in kroegsituaties kan je niet altijd alles zo neerzetten "als normaal", voor de inears maakt dat niks uit, maar je monitoren liggen vaak anders tov de mic en de oren van de muzikant, waardoor je toch weer aan het tweaken moet. Je zou ook alles kunnen laten staan en alleen je auxmasters en natuurlijk gains en faders dichttrekken. Iedere ruimte is akoestisch weer anders, en om nou aan het begin van je soundcheck al een dove muzikant te hebben omdat de auxmaster nog op 11,5 stond van de vorige keer... Verder gewoon laten staan, behalve als de tafel nog ergens anders voor wordt gebruikt, maar daar lijkt hier geen sprake van te zijn.


                      Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Originally posted by djspeakertje
                        Nou, tenzij je elke week in dezelfde zaal speelt is geen podium hetzelfde, Daan
                        Maar 't is wel lekker als op je kanalen al je aux instellingen
                        blijven staan toch?

                        Als ik weet dat m'n volgende klus dezelfde artiest(en) is/zijn,
                        dan nul ik echt niet, anders altijd wel.

                        grtz
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

                          #13
                          Een van de mooiste voordelen van het digitaal mixen is toch wel de mogelijkheid om presets te maken.
                          Ik heb toch wel een aantal vaste bands die allemaal "opgeslagen" staan.
                          Het komt best regelmatig voor dat er niet gesoundcheckt kan worden, maar
                          dan staat het na het eerste nummertje toch echt allemaal goed.
                          Dus als ik een analoge mixer had, en 1 vaste band, liet ik alles vast en zeker staan zoals het stond.
                          Even een cd'tje draaien voor het zaalgeluid, en gaan met die banaan.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            Tsja... andere klus en/of andere tech achter de mixer, dan nul ik hem.
                            Ik vind het namelijk zelf ook erg fijn om een mixer op de FOH te vinden die genuld is (is op festivals natuurlijk weer een ander verhaal, maar daar hebben we het nu niet over).

                            Volgende week zelfde bandje en niks er tussen? Dan is het jezelf werk besparen om niet te nullen.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

                              #15
                              Blij dat de meeste mensen er zo over denken,
                              Ik zal het de tech ook laten lezen, gelijk duidelijk wat beter is.

                              Ellke week zelfde band = niet nullen

                              Comment

                              Working...