Focal MP-audio CB3 opsplitsen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Woedy
    • Jan 2011
    • 5

    Focal MP-audio CB3 opsplitsen

    hey,

    Ik ben in het bezit van 4 CB3 topkasten van MP audio
    Voor het gewicht te beperken zou ik deze kasten willen opsplitsen in 2 stuks

    CB3 =Speaker(s) [LIST][*]Lomid : 2 x (12 inch/400W)[*]Himid : 4 x (7 inch/125W)[*]High : 2 x (tweeter/100W)[/LIST]
    Power handling (continuous maximum) 1500W (AES) Frequency response (-3dB) 60Hz - 19kHz Angle of coverage H120° x V100° Sensitivity (2,83V/1m) 105dB SPL max. (1m) 140dB Nominal impendance [LIST][*]Lomid : 4 Ohm[*]Himid/High : 8 Ohm[/LIST]
    Crossover frequency [LIST][*]Lomid/Himid-High : 1kHz Active [*]Himid/High : 4kHz Passive[/LIST]
    Type of filter Linkwitz - Riley 24dB/oct. Weight 77 kg Dimensions (mm) H870 x W580 x D640 System CB3/2 x SUB215 [LIST][*]Active : Type of filter[/LIST]
    Linkwitz - Riley
    150Hz, 24dB/oct.




    Heeft iemand hier al ervaring mee?
    Voor en nadelen graag

    Mvg

    wouter
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Dat heet dan gewoon een TRM312 bij MP-audio.
    Heidi kan je daar wellicht veel meer info over geven wat er allemaal mogelijk is.
    http://www.mp-audio.be/ -> contact

    Comment

    • Wout Laenen
      • Sep 2000
      • 102

      #3
      Originally posted by Dikke Foaf
      Dat heet dan gewoon een TRM312 bij MP-audio.
      Heidi kan je daar wellicht veel meer info over geven wat er allemaal mogelijk is.
      http://www.mp-audio.be/ -> contact
      Niet helemaal... In een TRM-312 wordt een 7" (250watt) gebruikt per 12". In een CB3 is dat 2x7" (elk 125watt) per 12".

      Je kan beter vergelijken met een HCB (ook terug te vinden op de website), dat is letterlijk een Halve CB3. Hierin zitten ook gewoon 2x7" van elk 125watt. CB3 is volgens mij perfect om te bouwen naar 2xHCB.

      Maar voor meer info en de bouw van die kasten, zou ik inderdaad contact opnemen met MP-Audio zelf.

      P.S.: Uit interesse, werk je nog met Focal drivers (of PHL)?
      mvg

      WL

      Comment

      • Woedy
        • Jan 2011
        • 5

        #4
        Al bedankt voor de snelle reactie

        @wout: Ik ben in het bezit van de "oudere" focal versie.

        Probleem is dat ik al me'n sets alleen opzet en me'n rug het daar blijkbaar niet met eens is.

        Voor de rest ben ik zeer content van CB3 topjes, en ik sta voor een keuze, ofwel op zoek naar een ander systeem, ofwel de huidige kastjes opsplitsen.

        Nadelen van het opsplitsen zijn:
        - wel wat werk met kastjes bouwen
        - ook de filtering is een probleem, deze kan je moeilijk in twee zagen, dus ik denk aan een actieve oplossing
        - kostprijs
        - de HCB komt aardig in de buurt, maar de tweeter voor de 12 inch plaatsen lijkt me niet evident...


        Heb de vraag al eens aan MP gericht, maar peins dat ze daar een allergie op mails hebben, het is nu al de tweede mail die ze negeren...

        Comment

        • Wout Laenen
          • Sep 2000
          • 102

          #5
          Hey Wouter,

          Je zou ook kunnen overwegen om dezelfde kasten (qua kastinhoud) te bouwen maar dan in trapeziumvorm. Alle drivers worden dan 'normaal' gemonteerd. Vroeger werd de lowmid (12") en highmid/high (7" + tweeter) dikwijls in aparte kasten gebouwd. Op die manier kan je de tweeters ook eenvoudiger monteren als dat een probleem zou zijn.

          Wat de filters betreft daar zullen inderdaad wel extra kosten aan verbonden zijn. Actieve filtering kan gedeeltelijk, tussen lowmid en highmid kan je actief filteren, tussen highmid en high gebeurt dat altijd passief.

          Gewicht van een topkast met 1x12" + 2x7" + tweeter moet je tellen tussen de 35-40 kg ongeveer.

          P.S.: probeer ze bij MP eens te bellen...
          mvg

          WL

          Comment

          • Davy Gabriels
            • Aug 2002
            • 819

            #6
            Originally posted by Woedy
            Nadelen van het opsplitsen zijn:
            - de HCB komt aardig in de buurt, maar de tweeter voor de 12 inch plaatsen lijkt me niet evident...
            Hou er rekening mee dat de originele 12" van de HCB3 een omgekeerde stofkap heeft, hierdoor kan de tweeter vlak voor de 12" geplaatst worden.

            Ander probleem zoals je zelf zegt is de filtering. Ik veronderstel dat je je CB3 kasten al 2 weg aktief aanstuurt?
            In jouw versie wordt dit dus 3 weg aktief aangezien je de passieve filter niet meer kan gebruiken. Al bij al kostelijk grapje om samen met de bassen dus 4 weg aktief te gaan draaien.

            Ik denk dat het misschien zelfs beter is je kasten te verkopen en HCB3's bij te kopen, anders gooi je voor heel veel geld passieve filters weg...

            Comment

            • Woedy
              • Jan 2011
              • 5

              #7
              Na er even over na te denken toch besloten het niet te doen.

              4 weg aktief... lijkt me een complexe en dure bedoeling + zonde om de bestaande filters en speakers om te bouwen, het blijft één van de beste speakers die ik ooit heb gehad.

              Toch bedankt voor alle info.

              Comment

              • Wout Laenen
                • Sep 2000
                • 102

                #8
                Inderdaad, 4-weg actief sta ik ook niet echt voor te springen. Vooral met de tweeters wordt het dan wel heel erg oppassen. Qua versterkervermogen ook niet echt handig, tweeters van 50 watt apart gaan aansturen...

                Blijf je met de dubbele sets touren of ga je verkopen?
                mvg

                WL

                Comment

                • Turboke
                  • Oct 2006
                  • 463

                  #9
                  Denk je dat het hoog van andere systemen meer aan watts is dan, zie daar toch dikwijls japen van amps op staan.

                  Comment

                  • Wout Laenen
                    • Sep 2000
                    • 102

                    #10
                    Ik zeg ook niet dat het niet kan ofzo, wil alleen maar aangeven dat je toch met een aantal dingen rekening moet houden:
                    [LIST=1][*] De systemen van Focal/MP worden standaard passief gefilterd tussen highmid en high, waarom dan ook daar nog eens actief gaan filteren...[*] Vermogensverlies dat optreedt in passieve filters is hier toch echt wel verwaarloosbaar (3 ~ 4 kHz).[*] Risico dat je teveel vermogen/verkeerd signaal op je tweeters zet wordt een pak groter![*]Vermogensbalans tussen de verschillende frequentiebanden is gewoon gelijker verdeeld als je 2-3-weg actief filtert.[/LIST]
                    mvg

                    WL

                    Comment

                    • Woedy
                      • Jan 2011
                      • 5

                      #11
                      Ik heb gemerkt dat focal toch wel wat kan verdragen,
                      Vooral de subs hebben veel honger, moet je redelijk wat vermogen insteken
                      crest 8001 staat er bij mij op, de toppen 7001

                      Over klank kwaliteit en "hoe goed iets klinkt" is wel moeilijk te zeggen, maar ik heb al veel naast mekaar zien staan en focal moet zeker niet onderdoen. nadeel in open lucht, draagt niet extreem ver.

                      wouter

                      Comment

                      Working...