Speaker verloopjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    Speaker verloopjes

    In de loop der jaren hebben wij verschillende geluidssets staan die (helaas) niet helemaal compatible zijn met elkaar. We hebben een set voorzien van speakon 4p (sub) met een speakon 2p uitgang richting top (Die weer voorzien is van Jack). Ben op zich erg te spreken over de 4 aderige kabels waardoor je maar 2 speakerkabels hebt lopen richting je stacks en daar gesplitst wordt in sub-top.
    Daarnaast hebben wij ook 2 sets voorzien van XLR aansluitingen (om verdere vragen te voorkomen JA het is een speakersignaal en dus geen actieve kasten). De kabels zijn gewoon 2 aderig dus lopen er 4 kabels richting speakerkasten bij een Sub-top combi of uiteraard 6 bij een 3 weg opstelling.
    Onze laatste set (Sub-top combi) heeft gewone 2p speakon aansluitingen, met ook weer 4 kabels richting je stacks.

    Voor alle sets hebben we uiteraard de benodigde amp-racks. De losse systemen werken dus prima maar zijn, dat mag duidelijk zijn, niet erg compatible met elkaar.

    Nu de hamvraag. Ik kan uiteraard alle speakers en amp-racks compatible maken door volledig over te gaan op speakon en ook (bijna) alle kabels vervangen zodat alles uitwisselbaar wordt maar dit is uiteraard een kosbaar plaatje gezien het aantal sets wat wij hebben.

    Heeft er iemand ervaring met (zelfbouw) verloopkabels cq verloopkastjes om dit euvel op te lossen of zit er niets anders op om flink te investeren in het compatible maken van amp-racks en speakers.

    Een laatste optie zou zijn om ALLE speakers te voorzien van extra speakon / XLR / Jack aansluitingen maar dit zie ik niet zitten.

    Wie kent dit probleem en hoe hebben julie dit aangepakt?

    Ik hoor het graag.

    Groetjes Christian.
    Last edited by Hitvision; 23-01-11, 22:48.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Jack aansluitingen horen niet op speakers thuis, de kans op sluiting/losgetrokken pluggen/schokken is veel te groot.
    Eigenlijk geld hetzelfde voor XLR aansluitingen, dit was 20 jaar geleden misschien de standaard maar nu is het echt een no-go. Enige advies dat ik je geven kan is toch alles op Speakons te zetten, neem aan dat je spullen toch ook wel een keer afgeschreven zijn en per setje kost het toch ook echt de hele wereld niet?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      tsja, makkelijk gezegd zou ik zeggen: alles op speakon doen, en dan meteen NL4
      uiteraard voldoende bekabeling ervoor maken

      dan ben je in 1 keer klaar, en nog iets leuks: het staat meteen professioneel tegen over je klant
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • Hitvision
        • Jun 2003
        • 389

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Jack aansluitingen horen niet op speakers thuis, de kans op sluiting/losgetrokken pluggen/schokken is veel te groot.
        Eigenlijk geld hetzelfde voor XLR aansluitingen, dit was 20 jaar geleden misschien de standaard maar nu is het echt een no-go. Enige advies dat ik je geven kan is toch alles op Speakons te zetten, neem aan dat je spullen toch ook wel een keer afgeschreven zijn en per setje kost het toch ook echt de hele wereld niet?
        Ik vermoed ook dat dat de enige JUISTE oplossing is en inderdaad kostenprijs per set is niet zo veel. Wat betreft afschrijving, bij goed onderhoud kan een set heeeeel lang mee. De oudere sets zijn al voorzien van nieuwe speakers op 1 na. Deze is misschien al 20 jaar (Oude peavey set met Black Widows) en wordt door ons nog steeds gebruikt voor een vaste band die geen andere set wil . Set ziet er optisch bijna perfect uit en qua geluid nog steeds goed. Band overstijgt qua leeftijd ook wel VER het gemiddelde en vertrouwen daarom denk ik nog steeds op het ouderwetse geluid .
        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

        Comment

        • Hitvision
          • Jun 2003
          • 389

          #5
          Originally posted by shure-fan
          tsja, makkelijk gezegd zou ik zeggen: alles op speakon doen, en dan meteen NL4
          uiteraard voldoende bekabeling ervoor maken

          dan ben je in 1 keer klaar, en nog iets leuks: het staat meteen professioneel tegen over je klant
          Qua profesionaliteit niet te klagen overigens. Nog geen opmerkingen over gehad en blijf terugkomen bij dezelfde opdrachtgevers en regelmatig ook nieuwe klanten. Moet wel zeggen dat ik zelf ook bij collegabedrijven wat bedenkelijk kijk bij andere aansluitingen maar ik denk dat wij daar meer naar kijken dan opdrachtgevers of publiek.
          Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            De kosten hoeven het niet te zijn.
            De kabel heb je al, je zult alleen wat 4 polig bij moeten kopen.
            Pluggen en chassis delen is nou ook niet de wereld.
            Als je inderdaad zoveel set's hebt moet je er toch ook de omzet naar hebben.
            Als je verlopen gaat maken moet je ook pluggen gaan kopen.
            De enigste meer prijs die ik zie is de kabel.
            Voor 300 euro heb je 100 meter fatsoenlijke 4 x 2,5 mm kabel.
            Kost even wat moeite en tijd maar dan heb je ook wat.
            Jack en xlr hoort anno 2010 niet meer op normale kasten thuis.
            Er af en nl4 erop, kun je ook eens bij een collega wat lenen als je toevallig een kabel vergeten bent.


            Richard
            Last edited by rdreiers; 24-01-11, 08:54.

            Comment

            • HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

              #7
              Enige tijd geleden ben ik overgestapt naar NL4 en NL8, waarbij de NL8 inmiddels alweer is afgevallen omdat ik de kabels te dik, te stug en vooral te zwaar vond.

              Tsja, het is al gezegd, beetje tijd en beetje geld steken en je hebt je set(s) omgebouwd naar NL4 en je hoeft je nooit meer zorgen te maken of je de juiste kabels wel bij je hebt (misschien alleen nog over de lengte)

              Comment

              • Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

                #8
                Voor het geval je nog niet helemaal over de streep bent...


                Alles speakon maken!

                Mocht het toch te duur zijn , dan eerst alle bestaande kabels en kasten overzetten naar speakon, en evt. later kabel 4-aderig bijkopen. Zorg dan meteen dat je alles met 4 polig uitvoert, dat scheelt je bij 3 van de 4 sets een kabel per stack.

                Uit welke componenten bestaat je 3-weg systeem?, en hoe vaak zet je dat weg? Hier zou je een 8-polige toevoer voor kunnen maken met een break-out box.

                Voor elke set heb je de benodigde amp-racks, zijn deze qua specificaties wel uitwisselbaar?

                Dus graag een lijstje met welke speakers bij welke amps (merk en type).

                enne....

                ... zie handtekening, bedankt!
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by Hitvision

                  Nu de hamvraag. Ik kan uiteraard alle speakers en amp-racks compatible maken door volledig over te gaan op speakon en ook (bijna) alle kabels vervangen zodat alles uitwisselbaar wordt maar dit is uiteraard een kosbaar plaatje gezien het aantal sets wat wij hebben.
                  weet je wat het kost om een stel EP4-polig gestekkerde kabels na te brengen naar een productie die perongeluk EP5-polige kabels meekreeg?

                  En weet je wat het kost om een stel NL-4en te huren op lokatie bij een collega?

                  Gauw de soldeerbout aan, en adereindhulstang pakken, en strippen, en daar doe je (normaal gesproken) een speaker per kwartier over....

                  Comment

                  • steed
                    • Sep 2008
                    • 68

                    #10
                    Helemaal mee eens, volg de adviezen van de collegae!! Wij zijn ooit begonnen met 2 aderig speakon +2 / -2 en +1/-1 mede omdat de subs +1/-1 hebben en de toppen +2/-2 evenals de monitoren +1/-1. Je raad het al, neem je mensen mee op klus en dan verdwijnt de +1/-1 in de +2/-2 en adersom..aan het eind de ellende waarom werkt het niet...alles naar 4 polig gemaakt, alle racken / patchpanels etc. etc. Ook voor losse verhuur het meest eenvoudigst. We werken nu 2 jaar met 4 polig en nooit meer problemen, ook niet als we extra moeten in huren en racken moeten door lussen. lekker makkelijk en niet meer te hoeven na denken of de juiste kabel wel in de juiste speaker gaat. Bespaar niet op de kabel, is nl. erg belangrijk.

                    We hebben ooit een keer een bulk toertek (XLR) van samson gekocht met "levenslange garantie"..huhu...2x gebruikt in de verhuur en idd..kraken, soldeer punten los of aarde doorgebroken etc. kortom één en al ellende, als je ze opstuurt, kan je net zo goed gaan solderen is voordeliger..m.a.w. alle tourtek op tour richting de kliko en nu alleen met sommercable...we hebben tot nu toe nooit problemen meer gehad met bekabeling, goede flexibele kabel en ook nog eens "niet" duur.

                    Dus op naar 4 polig, lekker solderen en genieten van je apparatuur succes alvast.

                    Comment

                    • Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 389

                      #11
                      Toch maar ivesteren in te beginnen het compatible maken van alle kabels. Ik ka nu iig overal 4p speakon op zetten wat betreft de speakers. Tevens ga ik een deel van de bekabeling omzetten naar 4p. Kost in beginsel niet zo heel veel omdat je de benodigde kabel al hebt en kost je dus alleen de connectoren. De 2 aderige kabels worden doorlus kabels richting tops en ik zorg nog voor 4 lange 2 aderige kabels met 2x 4p stekkers voor als we 3weg draaien.

                      M.b.t. aparatuur. We gebruiken voornamelijk Peavey sets (Hisys en eurosys series zowel de nieuwere als het 'antiek') Die voornamelijk 2 weg worden aangestuurd. (18" + 15", 8", 1"). In een enkel geval draaien we 18" + 15" + 12", 1" top. Ampracks zijn voorzien van 2 versterkers (Peavey CS serie of QSC PL Series) en 1 crossover (Voornamelijk DBX en in een enkel geval DOD. Crossovers zijn allemaal 3-weg stereo die doorgaans in 2-weg wordt gebruikt. Bij 3-weg aansturing gebruiken we dus 2 ampracks en zitten er 'bypass' ingangen op de amp-racks aan de achterkant om van het 2e amprack de crossover te omzeilen. Dan gebruik je dus 3 amps en de 4e wordt dan doorgaans gebruikt voor 2 of 4-tal monitoren.

                      Specs:
                      Amps Peavey: CS1200 / CS1000 / CS800 / CS400
                      Amps QSC: PL4.0 / PL2.0 / PL1.4

                      X-overs DOD SR843
                      X-overs DBX 234XL

                      Van alle genoemde apparatuur (MUV DOD x-over) hebben we meerdere staan.

                      Speakersets:
                      Hysys3xt (Top) 6
                      Hysys118 (Bass) 4
                      Hisys 215 (Bass) 4
                      Eurosys500 XT (Top) 4
                      Eurosys500 (Bass) 4

                      Voor theater actief:
                      RCF TT22A Top 4x
                      RCF TTS18A Bass 4x

                      Monitoring
                      Floor passief 2-tal Roland en 2-tal Powerworks 112 uit mijn hoofd.
                      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                      Comment

                      • stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

                        #12
                        Verstandige beslissing om alles te standariseren, alleen zou ik alle kabels 4p maken en niet met 2 aderig gaan werken (of alleen doorlus) het gaat zeker voor verwarring zorgen als je 2 dezelfde kabels hebt (4p speakon, terwijl de een 4 aderig is en de ander 2 aderig).

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Tot voor kort gebruikte ik 2, 4, 7 en 8 polige kabels, die 7 polige stamden nog uit de tijd dat ik met een simpel 3 weg setje op pad was en dus slechts 6 aders gebruikte.
                          Uiteindelijk leidde dit regelmatig tot verwarring en kabels wisselen om alles aan de praat te krijgen. Nu heb ik nog slechts NL4 en NL8 kabels, dit werkt super en maakt het aansluiten zo eenvoudig dat het eigenlijk nooit fout kan gaan.
                          Alles wat geen sub kan verdragen zit op 2+/2- of 4+/4- dus per ongeluk sub op een hoogdriver is uitgesloten. Het kost even wat moeite en geld maar is het meer dan waard.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

                            #14
                            Voor jezelf, je personeel en evt. verhuur,
                            werkt alles op 1 systeem het eenvoudigst.

                            Je vraagt naar een oplossing? Ja die is er
                            zeker wel: Maak een aantal breakout boxes
                            met hierin alle voorkomende soorten pluggen
                            (Speakon/XLR/Jack) aangesloten op elkaar.

                            Plug XLR in en je kunt speakon uit etc. etc.

                            Of dit voordeliger is t.o.v. al je speakers voorzien
                            van speakon en een aantal extra speakerkabels aanschaffen,
                            laat zich denk ik makkelijk raden?

                            Heb ff gekeken voor je. Bruto kost 100 mtr kabel
                            ong. €400,-(4x2,5). Beetje pluggen erbij en je bent met een
                            kleine investering geheel multifunctioneel en universeel
                            ingesteld.
                            Ook multifunctioneel als je je eens laat inhuren door een
                            professionele collega!

                            grtz

                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                            Comment

                            • Hitvision
                              • Jun 2003
                              • 389

                              #15
                              Bedankt voor jullie snelle reacties. Alles wordt omgezet naar NL4 speakon. ZIjn we in een klap klaar en reserverkabels voldoende.

                              Anders zit je met reserve jackkabels, reserve xlr kabels e.d.

                              Door volledig op speakon over te gaan ben ik er w.s. nog goedkoper vanaf.

                              Groetjes Christian.
                              Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                              Comment

                              Working...