Welke instellingen voor processor???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HR Soundproductions
    • Oct 2005
    • 650

    Welke instellingen voor processor???

    Ik merk dat er nogal verschillen gehanteerd worden hoe processoren worden ingesteld (voor zowel infra, sub, BP,HL, Hybride, BR etc als topsFL, HL). Tal van merken en types staan al standaard in de processoren geprogrammeerd (zoals div. JBL speakers in dbx, div. LEM speakers in de DX24 en 26) etc.

    Misschien nuttig en leerzaam om een topic te hebben waarin de door jouw gebruikte instellingen zijn vermeld voor het soort en type speakers die je hebt, dus frequentie instellingen LPF, HPF, soort filter, BW,LR etc. flanksteilheid-6db,-12db etc.en eventuele vertragingen in msec, fase verdraaing in graden, noem maar op wat er voor nodig is om de boel goed te laten klinken....
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Ik neem de settings die de diverse producenten in de processors hebben staan meestal (niet altijd) met een flinke korrel zout (1 van de redenen voor mij om SIM3 aan te schaffen) .

    2 voorbeelden . De settings die vanuit JBL bij de vertec mini array gegeven worden in combi met Crown amps mbt de limiters . Als een producent limiter settings in amps zet en vervolgens verkondigt aan de klant dat 6 a 8 cellen per kant voldoende is om 3000 man te draaien neem je een behoorlijk risico . (heeft geresulteerd in een behoorlijke schade post voor dat bedrijf)
    Bij adamson wordt je er voor gewaarschuwt dat als je de limiters continu laat werken je waarschijnlijk drivers op gaat branden als je het een tijdje volhoudt (het is afgeregeld met een crest factor 6 meen ik) . Bij de combi van JBL/crown klapt het er gewoon uit als je niet op past .

    Het sub van JBL vertec met crown processor setting heeft een ander fase gedrag dan een standaard sub zo als je zou verwachten bij JBL . In de hogere regionen van het sub gaat je fase lijn weer om hoog wat betekent dat daar een filter overheen zit om dit gedeelte van het sub te vertragen (all-pass/fase filter) . Bij navraag betreffende dit geintje geen antwoord vanaf de importeur daar de nieuwe settings afgeschermt zijn en ze het daar niet wisten . nb. het mid-hoog vertoont een zelfde response .
    Ze hebben een beetje geprobeert de fase response van meyer te benaderen met een redelijk sucses alleen is het niet helemaal gelukt en het combineren van verschillende types is best spannend te noemen .

    In de settings van Martin voor een combi van
    WSX/W8cs(compact sub)/W8c overlappen de WSX en de compact-sub over het volledige berijk van je sub .
    ik meen vanaf 30Hz tot 129Hz met beide een 24lr en 2,... ms vetraging op de compact sub . (tav Han sound)
    De WSX is een folded hoorn waar de speaker ik meen 2,7mt naar achter ligt . Als je eerst de WSX/w8c aan zet niks aan de hand maar met de W8cs erbij heb je fase problemen in het laag . Logisch daar de W8cs een fronloaded subje is . (ik heb het ook met SIM3 gemeten en kwam op het laag op andere settings uit) . Maar ja wie ben ik om de settings van producenten in twijfel te trekken ?
    Last edited by Timo Beckman; 24-01-11, 19:08.

    Comment

    • HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

      #3
      Dit is nou wat ik bedoel, heb zelf ook de ervaring dat de standaard settings niet altijd de beste zijn. Dus ervaring en persoonlijke voorkeur speelt hier zeker een rol in.

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        De standaard settings zullen in een geluids-dode ruimte mischien wel werken maar in een real life situatie moet je er aan trekken .
        Daarbij zet 10 tech's op een rij en laat ze het zelfde systeem inregelen zul je 10 x een andere basis sound hebben . Smaken verschillen nu eenmaal .

        Comment

        • Hansound
          • Apr 2006
          • 832

          #5
          Originally posted by Timo Beckman
          Ik neem de settings die de diverse producenten in de processors hebben staan meestal (niet altijd) met een flinke korrel zout (1 van de redenen voor mij om SIM3 aan te schaffen) .

          2 voorbeelden . De settings die vanuit JBL bij de vertec mini array gegeven worden in combi met Crown amps mbt de limiters . Als een producent limiter settings in amps zet en vervolgens verkondigt aan de klant dat 6 a 8 cellen per kant voldoende is om 3000 man te draaien neem je een behoorlijk risico . (heeft geresulteerd in een behoorlijke schade post voor dat bedrijf)
          Bij adamson wordt je er voor gewaarschuwt dat als je de limiters continu laat werken je waarschijnlijk drivers op gaat branden als je het een tijdje volhoudt (het is afgeregeld met een crest factor 6 meen ik) . Bij de combi van JBL/crown klapt het er gewoon uit als je niet op past .

          Het sub van JBL vertec met crown processor setting heeft een ander fase gedrag dan een standaard sub zo als je zou verwachten bij JBL . In de hogere regionen van het sub gaat je fase lijn weer om hoog wat betekent dat daar een filter overheen zit om dit gedeelte van het sub te vertragen (all-pass/fase filter) . Bij navraag betreffende dit geintje geen antwoord vanaf de importeur daar de nieuwe settings afgeschermt zijn en ze het daar niet wisten . nb. het mid-hoog vertoont een zelfde response .
          Ze hebben een beetje geprobeert de fase response van meyer te benaderen met een redelijk sucses alleen is het niet helemaal gelukt en het combineren van verschillende types is best spannend te noemen .

          In de settings van Martin voor een combi van
          WSX/W8cs(compact sub)/W8c overlappen de WSX en de compact-sub over het volledige berijk van je sub .
          ik meen vanaf 30Hz tot 129Hz met beide een 24lr en 2,... ms vetraging op de compact sub .
          De WSX is een folded hoorn waar de speaker ik meen 2,7mt naar achter ligt . Als je eerst de WSX/w8c aan zet niks aan de hand maar met de W8cs erbij heb je fase problemen in het laag . Logisch daar de W8cs een fronloaded subje is . (ik heb het ook met SIM3 gemeten en kwam op het laag op andere settings uit) . Maar ja wie ben ik om de settings van producenten in twijfel te trekken ?

          Ho Timo,

          De W8Cs is geen frontloaded sub hoor,
          En als ik de Martin settings voor een XTA invoer dan is de W8cs toch gedelayed. dacht ik,
          We hebben er zelf WS218x 's (tot 60 hz) onder staan en die zijn wel frontloaded dus das een makkie.....

          Ik denk dat de fabrieksinstellingen waar het gaat om frequenties en delaytijden van de meeste merken toch behoorlijk goed zijn, mits je een serieus systeem aanschaft.

          Inderdaad heeft iedere tech zn eigen settings, ook bij TM-audio hebben ze er verschillende,

          Comment

          • HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 650

            #6
            Originally posted by Timo Beckman
            De standaard settings zullen in een geluids-dode ruimte mischien wel werken maar in een real life situatie moet je er aan trekken .
            Daarbij zet 10 tech's op een rij en laat ze het zelfde systeem inregelen zul je 10 x een andere basis sound hebben . Smaken verschillen nu eenmaal .

            Dat klopt, zo heeft iedereen zijn voorkeur. Toch lijkt het me nuttig als mensen hier hun settings weergeven, ook al zijn deze "gekleurd" door hun voorkeur en ervaring. Maar ik verwacht toch dat er wel overeenkomsten in zullen zitten. Als we inzicht in de settings hebben, kunnen we misschien over gaan naar de achtergrond hiervan...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Heb je enig idee om hoeveel gegevens het hierbij gaat?
              Je krijgt dan ellenlange tabellen met x-over frequenties, soorten filters, flanksteilheid, delay tijden, EQ punten, limiter settings, etc.
              En dan te bedenken dat de settings ook nog eens sterk afhankelijk zijn van de versterkers die iedereen gebruikt. Daarbij weet je vaak niet welk argument een fabrikant heeft doen besluiten om een bepaalde keuze te maken.
              Is dus bijna ondoenlijk dit op een forum te bespreken.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 650

                #8
                Het gaat inderdaad over ellenlange tabellen... kijk bijv. naar de schat aan info die je bij JBL terug kan vinden, voor mij is het niet de insteek om deze hier te gaan reproduceren.

                Maar de gebruikte instellingen zijn niet zo heel veel karakters als je deze in "platte tekst" weergeeft....

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Volgens de laatste file die ik heb gehad van martin een jaar of wat terug overlapten beide subs over het totale werkgebied (30Hz - 129Hz). In dit geval dus de wsx en de w8cs . Tijdens het meten hiervan heb ik idd het x-punt op de wsx veranderd en daarna de w8cs verder laten lopen tot 129Hz .
                  Er zit idd delay op de compact sub in de settings van martin maar dan nog krijg je kam filters (1 of 2 meen ik) daar het fase gedrag van beide niet matched .
                  Door het x-overpunt te verleggen naar ik meen 60 a 70 hz op de wsx en de W8cs ik meen 50 hz tot 129 en een beetje delay kwam er meer druk vanaf door dat de fase response klopte tussen beide .
                  Let wel dit is al een jaar geleden en ik doe dit uit het bloote hoofd dus of de frequentie punten kloppen en de delay's weet ik niet meer . Dan zou ik opnieuw een meting moeten doen

                  De settings van diverse systemen hier posten heeft niet echt veel zin maar goed . Daarbij zijn veel van de settings bv. jbl vertec volgens mij afgeschermt . Ten minste ik heb ze geprobeerd op te vragen (betreffende het sub iig) maar bij de importeur wisten ze die ook niet (of ik kreeg ze niet). Ik heb het dan wel over filters en andere ellend die ze overal op los laten zeker bij JBL zullen dat er niet echt weinig zijn .
                  Last edited by Timo Beckman; 24-01-11, 13:23.

                  Comment

                  • Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

                    #10
                    Originally posted by Timo Beckman
                    De settings van diverse systemen hier posten heeft niet echt veel zin maar goed . Daarbij zijn veel van de settings bv. jbl vertec volgens mij afgeschermt . Ten minste ik heb ze geprobeerd op te vragen (betreffende het sub iig) maar bij de importeur wisten ze die ook niet (of ik kreeg ze niet). Ik heb het dan wel over filters en andere ellend die ze overal op los laten zeker bij JBL zullen dat er niet echt weinig zijn .

                    Ik kocht een 2de hands XTa processor bij ene bekende firma, en daar zaten nog heel leuk een aantal Synco instellingen in.
                    Daar zat al een aardig blad vol aan instellingen in...

                    Maar back on topic,

                    Zoals er voor Martin W series een aantal goede (betere) instellingen zijn zouden die er ook voor andere sets kunnen zijn, en dan is wel handig om die dan te posten.

                    Comment

                    • HR Soundproductions
                      • Oct 2005
                      • 650

                      #11
                      Originally posted by Hansound
                      Maar back on topic,

                      Zoals er voor Martin W series een aantal goede (betere) instellingen zijn zouden die er ook voor andere sets kunnen zijn, en dan is wel handig om die dan te posten.
                      Ik denk dat het toch heel handig zou zijn, als naslagwerk voor anderen, dat er hier de RELEVANTE settings worden gepost.

                      [olie op het vuur modus] Begin langzaam het idee te krijgen dat sommigen hier niets durven te posten omdat ze vrezen dat ze verkeerde settings hanteren en vervolgens het commentaar van anderen over uit krijgen gestort

                      Comment

                      • HR Soundproductions
                        • Oct 2005
                        • 650

                        #12
                        Omdat ik recent een Synq 3k6 heb gekocht ben ik toch nog eens aan de slag gegaan om het laag (American Audio PS-1802) wat beter te krijgen. Subsonic filter ingeschakeld op 30 Hz. De 3k6 doet het echt prima op het laag en houd het hoofd goed koel als hij vol belast wordt.

                        De instellingen (DX-24)die ik het prettigst vind klinken zijn:
                        LPF: 94.7 Hz LR24
                        HPF: 41.2 Hz BW24

                        Verder heb ik EQ1 aangepast
                        PEAK 62,5 Hz +3.0dB

                        Output gain voor de subs zijn nu wel van +3db naar 0dB gegaan om de verhouding met de tops goed te houden.

                        Al met al presteren de kasten nu zelfs beter als voorheen en klinken ze behoorlijk volwassen.
                        Last edited by HR Soundproductions; 30-04-11, 20:43.

                        Comment

                        • @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

                          #13
                          Originally posted by HR Soundproductions
                          Ik denk dat het toch heel handig zou zijn, als naslagwerk voor anderen, dat er hier de RELEVANTE settings worden gepost.
                          Tja, wat zijn relevante settings?

                          De adviezen van de fabrikant of juist de aangepaste settings naar smaak van de gebruikers?

                          Zijn het de settings van de professionele systemen of zijn het juist de settings van de budgetsystemen?

                          Ik denk dat 'relevant' maar net is aan welke kant je staat.

                          @lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                          Comment

                          • HR Soundproductions
                            • Oct 2005
                            • 650

                            #14
                            Originally posted by @lex
                            Tja, wat zijn relevante settings?

                            De adviezen van de fabrikant of juist de aangepaste settings naar smaak van de gebruikers?

                            Zijn het de settings van de professionele systemen of zijn het juist de settings van de budgetsystemen?

                            Ik denk dat 'relevant' maar net is aan welke kant je staat.

                            @lex
                            Je hebt gelijk, relevant is een ruim begrip

                            Veel A-merken hebben prima adviezen voor settings om het maximale uit je set te halen. Steeds meer fabrikanten hebben hun speakers zelfs al standaard in processor staan, helaas geldt dit niet voor alle speakers. Echter maximale prestatie is niet altijd de "sound" die jij graag wilt hebben en wijk je wel eens af vanwege voorkeur. Zo hebben een aantal techs echt wel een eigen signatuur voor hun sets en zijn van de geadviseerde instellingen afgeweken, met voor hun, moverende redenen.

                            Het is handig als ervaren gebruikers hun gebruikte settings neerzetten zodat anderen hiermee ook kunnen experimenteren.

                            Bij budgetsystemen is het niet zo eenvoudig de nodige data te achterhalen en moet je op ervaring gaan zoeken naar het optimale (al dan niet met de nodige trucs zoals sommatie, evt. aanvullende metingen en een set goede oren en natuurlijk voldoende tijd).

                            Een aantal settings kun je redelijk simpel vinden/bedenken, voor sommige settings komt er ook wat theorie bij. Als de ervaren gebruikers hun settings hier neerzetten, dan kun je elkaar hierover bevragen waarom een bepaalde keuze is gemaakt. Anderen kunnen daar weer van leren (dat is tenminste mijn insteek voor dit topic).

                            Comment

                            • Tofke78
                              • Jan 2005
                              • 504

                              #15
                              Moeilijk vind ik altijd als je front loaded subs combineert met horn loaded subs... De ene moet 7ms vertraagd worden, de andere dan weer niet. Echt toch klopt dit niet in elke zaal... Enfin, ik doe het meestal op het gevoel: ik laat een loopje afspelen waarin enkel basdrum en snaredrum komen, deze timing moet dan zo perfect mogelijk zijn. Voor de rest misschien een analyzer gebruiken?

                              By the way ik heb nog een XTA DP224 te koop. Als iemand interesse heeft...

                              Comment

                              Working...