Tape artiest geluidsman

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • free time
    • Aug 2008
    • 11

    Tape artiest geluidsman

    Hoe gaan jullie om met een geluidsman van een tape artiest?

    De touwtjes in eigen hand houden.
    Of de geluidsman de vrijheid geven?

    Zelf merk ik dat de meesten geluidsmensen van de artiesten er zelf,
    erachter willen staan. instarten band/galm/monitor/mics/eind eq.
    Wat dan ook soms niet tegoeden komt van het geluid.

    Heb het nu alleen over een band artiest dus geen band.

    Eind van de avond ben ik toch degene die organisatie tevreden moet stellen.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    Zodra er een ander achter de tafel gaat, sta ik op een afstandje te kijken.
    Uiteindelijk behandel ik iedereen gewoon het zelfde, iedereen gaat er blanco in, indien 'men' er een potje van maakt grijp ik in.
    Da's normaal.

    Klant is koning...Ik ben Keizer.

    Tape Tech artiesten zijn toch niet moeilijk??

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • cru
      • Sep 2003
      • 106

      #3
      Hangt van mij af of het een technicus of gewoon de (road)manager is die achter de knoppen duikt. Detechnicus mag schuiven en draaien maar bepaal ik hoe luid en of er moet ingegrepen worden. In het tweede geval mag de man naast me staan, de MD starten en instructies geven, meer niet. Basta

      Comment

      • WesleyVDH
        • Oct 2010
        • 80

        #4
        Ik weet niet in welk circuit jullie zitten. Maar de tapetechs die ik ken waaronder ikzelf zullen nimmer de act waar diegene op dat moment verantwoordelijk voor is uit handen geven en een ander het laten schuiven. Tip's hoor ik graag, en in overleg kunnen we veel, (samen met de huistech zul je het dat half uurtje toch moeten maken) maar uitgesloten is dat de huistechnicus achter mijn mixer kruipt. En ik enkel tips zou mogen geven.

        Ter info:
        De show's waar ik het over heb zijn shows waar ik ingehuurd ben door de act, waar vooraf contact is geweest of ik in mag prikken en ik mijn eigen tape-rack bij heb.
        En ik ben zeker de flauwste niet en neem graag aan als er op de front het een en ander veranderd moet worden als ik door omstandigheden nog niet voor heb kunnen luisteren. Maar ik blijf de eindverantwoordelijke op dat moment.
        En dit gaat eigenlijk altijd goed zo, en het is ook regelmatig erg gezellig backstage als ik weer ergens kom waar bekenden staan. Dus daar ligt het ook niet aan gok ik.
        Last edited by WesleyVDH; 19-01-11, 19:22.

        Comment

        • Hansound
          • Apr 2006
          • 832

          #5
          Veel van de Tape-techs komen toch gewoon van collega bedrijven ??
          PV-showservice mensen komen regelmatig inprikken en daar hoef ik echt niets voor in de gaten te houden,
          Een enkele keer als de tape-tech iets te enthousiast is dan houd ik mn volume in de gaten (ze gaan graag harder dan hard) maar ik ga zelf echt geen tape-act staan schuiven.

          Comment

          • free time
            • Aug 2008
            • 11

            #6
            Heb geen probleem met geluidsmensen van de [a] artiesten.
            Meer het lokale werk.

            Je kent het wel.
            9db harder als de vorige artiest.
            Artiest verdrinkt in een galmbad.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Wat ik van die tapeacts niet begrijp is dat ze bijna altijd naast het podium willen staan.
              Ik snap wel dat dit handig is voor de monitors van de artiest maar ze hebben daardoor geen flauw idee wat er in de zaal gebeurd. Die monitormix is bij ieder optreden hetzelfde spelletje, het zaalgeluid is op iedere locatie totaal anders en dat is ook wat prioriteit zou moeten hebben.
              Verder heb ik er nooit problemen mee als een tape-act in wil prikken, ik maak op voorhand afspraken over zijn maximale uitsturing en hou dat in de gaten.
              Houdt hij zich vervolgens niet aan de afspraken dan is het een kwestie van even de fantoom op zijn kanalen inschakelen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Robert H
                • Jan 2006
                • 378

                #8
                Merkwaardige vraag is dit...

                Of je een geluidsman van een tape-artiest laat schuiven? Ja natuurlijk, waarom komt die gast anders mee? In 99% van de gevallen komen ze met een eigen rekje en (meestal) weet je ook wel vooraf dat ze bij je in gaan prikken. Of heb jij het over lui die volledig gebruik maken van jouw spullen? Dan neem ik aan dat dit in een eerder stadium overlegd is, wij hebben in ieder geval niet standaard een MD-speler of floormonitoren bij ons.

                Het probleem dat het soms nergens naar klinkt of véél te hard is, hebben wij al lang geleden naast ons neergelegd. Is ook niet onze verantwoordelijkheid. Bij ons gaat de schuif voor de gast op 0 dB en mag het zo hard, schel of laag als 'ie wil. Ook de compressors, limiters en HPF's blijven uit, die flauwe trucjes kennen de A-techneuten inmiddels allemaal wel. Als de opdrachtgever iets te klagen heeft, ziet 'ie vanzelf dat er niemand bij onze FOH staat en er keurig een doekje over de tafel ligt...



                ...en we zijn natuurlijk ook helemaal niet te beroerd om een rood-aangelopen, stampvoetende organisator even vriendelijk te begeleiden naar de gastmixer ;-)

                Comment

                • free time
                  • Aug 2008
                  • 11

                  #9
                  Klopt Musicxtra.
                  Snap niet waarom naast de bunhe gemixt wordt.
                  Laast nog mee gemaakt met Nick en Simon/Rene Shuurmans.

                  Zaal geluid niet optiemaal.
                  Na het instarten van 2de nummer wordt 1 maal eventjes geluisterd.

                  Maar als je nog die zelfde avond er nog 3 moet doen, snap ik het wel.
                  Toch maar meer aandacht aan besteden.

                  Comment

                  • nolsmit
                    • Oct 2007
                    • 87

                    #10
                    Tape artiest geluidsman

                    Ik mix praktisch geen tape acts.
                    Als dit eens een keertje voorkomt dan mag de geluidsman mij aangeven wat hij horen wil en de tape starten
                    Als ik na 1 nummer overtuigd ben dan mag hij mixen,eerder niet.
                    Ik ben helaas niet altijd overtuigd van de kennis van deze techs.
                    Voor mijn opdrachtgever ben ik eindverantwoordelijk voor het geluid en dus neem ik het vetorecht.

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Denk dat het er ook aan ligt waar ik op dat
                      moment voor ben ingehuurd.
                      Als ik voor het zaalgeluid ben dan bepaal ik de
                      mix en klank van de zaal vanaf FOH.

                      Of er dan een tapeartiest of een band komt maakt voor
                      mij eigenlijk niet uit. In beide gevallen worden er signalen
                      aangeleverd vanaf stage en ik heb de eindverantwoording.
                      Ik word toch ook daarvoor betaald?

                      Het maakt dan ook niet uit of ik het taperack heb
                      geplaatst of dat de tapeartiest dit zelf heeft meegenomen.

                      btw: als de band een eigen tech heeft die schuiven wil
                      is dat bij mij ook no prob, graag zelfs.
                      Idd samen kom je daar toch echt wel uit.

                      grtz
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • Robert H
                        • Jan 2006
                        • 378

                        #12
                        Originally posted by nolsmit
                        Als dit eens een keertje voorkomt dan mag de geluidsman mij aangeven wat hij horen wil en de tape starten
                        Als ik na 1 nummer overtuigd ben dan mag hij mixen,eerder niet.
                        Ik ben helaas niet altijd overtuigd van de kennis van deze techs.
                        Voor mijn opdrachtgever ben ik eindverantwoordelijk voor het geluid en dus neem ik het vetorecht.
                        Een ervaren, doorgewinterde tape-techneut staat niet vaak met zijn mond vol tanden, maar ik denk dat jij de zeldzame uitzondering bent die het wél voor elkaar krijgt

                        Waarom toch elke keer weer dat eeuwige 'verantwoordelijkheid richting opdrachtgever'? Denk je soms dat een Jan Smit, Ria Valk of Dennie Christian een andere opdrachtgever dan jij hebben? Voor 30 minuten ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de inprikact, jij leent alleen je spullen even uit. Maak gebruik van die relaxte situatie en hou het gezellig.

                        Comment

                        • som
                          • Nov 2002
                          • 787

                          #13
                          Originally posted by Robert H
                          Een ervaren, doorgewinterde tape-techneut staat niet vaak met zijn mond vol tanden, maar ik denk dat jij de zeldzame uitzondering bent die het wél voor elkaar krijgt

                          Waarom toch elke keer weer dat eeuwige 'verantwoordelijkheid richting opdrachtgever'? Denk je soms dat een Jan Smit, Ria Valk of Dennie Christian een andere opdrachtgever dan jij hebben? Voor 30 minuten ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de inprikact, jij leent alleen je spullen even uit. Maak gebruik van die relaxte situatie en hou het gezellig.

                          Verantwoordelijk kan dan wel bij de tape man liggen,maar die moet ook het spelletje van maximaal volume meespelen.
                          Niemand heeft er wat aan als de politie de tent in komt voor een gesprekje.
                          Verders is het uiteraard geheel zijn eigen ding.
                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                          Comment

                          • nolsmit
                            • Oct 2007
                            • 87

                            #14
                            Mix tapeact

                            Originally posted by Robert H
                            Een ervaren, doorgewinterde tape-techneut staat niet vaak met zijn mond vol tanden, maar ik denk dat jij de zeldzame uitzondering bent die het wél voor elkaar krijgt

                            Waarom toch elke keer weer dat eeuwige 'verantwoordelijkheid richting opdrachtgever'? Denk je soms dat een Jan Smit, Ria Valk of Dennie Christian een andere opdrachtgever dan jij hebben? Voor 30 minuten ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de inprikact, jij leent alleen je spullen even uit. Maak gebruik van die relaxte situatie en hou het gezellig.
                            Ik heb het hier dus niet over de mixmannen van bekend nederland,die weten het echt wel en daar doe ik wel een stapje voor terug maar ik blijf eindverantwoordelijk.
                            Voornamelijk heb ik het over de t shirts met "crew"achterop die mij gaan zeggen dat digitaal mixen niks is (lees,ik ben er te dom voor)
                            Die mogen alleen op play drukken en bier halen.

                            Comment

                            • gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

                              #15
                              Als ik een tape act onder de faders krijg, is het inderdaad beginnen met alles op nul, maar wel met een redelijk agressieve limiter die op randje "auw" staat. Je hebt van die figuren die een testmuziekje uitsturen op 0 dB, en als de show gaat beginnen, gaat het opeens het dak in. Of de band blijft netjes op 0 dB, maar zodra de artiest "GOEDENAVOND -willekeurige plaats-" uitroept, kom je PA uit het dak donderen. Dan is iedereen meteen doof en is het eerste liedje al verloren.

                              Liefst pak ik een graphic om de slechte banden een beetje te remasteren, en als ik de luxe heb van afdoende systeemprocessing, gaat de tape act via een ander matrixje naar een aparte input daarop, zodat ik wat meer parameten kan gebruiken dan de tafel biedt.

                              Als het dan nog niet perfect is, ga ik communiceren met monitor world of de dienstdoende gasttech open staat voor suggesties, of dat we het hier echt mee moeten gaan doen.

                              Een tape act techneut moet er van uit kunnen gaan dat zijn mixje klopt, en dus op jouw systeem tot zijn recht komt. De grote jongens hebben goede banden, goede zenders, goede mixers, goede galmen, goede compressie en die leveren echt iets moois. Je hebt uitgebreid de lijnen gecheckt (geen fasedraai, geen brommetjes, geen DI's die over hun nek gaan, geen levelverschil) dus laat ze maar lekker aan de zijkant staan. Wij zetten de puntjes voor deze lokatie met dit PA wel op de i. Er vindt zelfs communicatie plaats of het voor de zaal in orde is!

                              Er zijn gelukkig veel artiesten en technici die die ambacht beheersen en die je ook (na veel feestjes en waarschijnlijk goede reacties) blindelings vertrouwen. Er zijn zelfs jongens die bij het zien van je smoel al meteen drie lijnen prikken, omdat ze weten dat jij in de zaal veel beter een show kunt maken dan zij aan de zijkant. Wel post fader natuurlijk, want die band wegtrekken op de meezingmomenten kan ik niet

                              De keerzijde is de kansloze technicus met de kansloze artiest en de kansloze banden. Dan is het Waves MaxxBCL op standje oorlog, EQ'en tussen de coupletten en de refreinen, en blijven schuiven om een consistent "gevoel" te behouden in die 30 lange minuten.

                              @Free Time: als het niet optimaal is bij inprikkers, mag je communiceren! Ik ken de jongens van het Volendamse erg goed en die staan absoluut open voor suggesties. Sterker nog: ik heb de jongens vaak op de buhne staan als ik systeem/foh doe en ze vragen bij een inprikkende tape act vaak al na 1 coupletje of het goed is en of ze wat moeten doorgeven aan de gasttech. Soms zeg ik dan: "schop hem achter z'n Venice vandaan en redt de avond!" maar even alle gekheid op een stokje: ze zijn er om iets moois te maken en dat gaat altijd in samenwerking met de local crew. Zij kunnen gewoon niet alles in de gaten houden vanaf de zijkant!

                              Comment

                              Working...