Hoe zouden jullie dat doen (Percussie mic-en)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

    Hoe zouden jullie dat doen (Percussie mic-en)

    Hoi allen,
    het valt me de laatste jaren op dat veel verhuur bedrijven niet weten hoe een percussie set up te versterken, of er niet de spullen voor hebben.

    Als ik zelf speel hoor ik het zaal geluid natuurlijk niet, maar het is altijd strijd dat 'k het moet doen met het spul wat over is.

    Dit geeft opzich voor een keer niet echt, maar het komt er dan ook totaal niet uit. En dan maar over de monitoring,nog maar niet te spreken.

    Laatst gekeken bij een act waar het geluid werd verzorgt door een groot verhuurbedrijf, werd de hele percussie set up gemic-ed met 2 sm57's als overheads

    OkƩ genoeg gemopperd.
    Ik ga er dan zelf maar eens in investeren,maar ik ben reuze benieuwd,
    hoe jullie het zouden aanpakken (tips en tricks )



    Mijn set up:

    3 conga's : tumba conga quinto.
    2 timbales
    Cajon
    2 conga's fiber : conga tumba.
    1 Djembe (wordt alleen gebruikt voor de lage tonen (dus niet voluit)
    1 set Bongo's

    V-Drum Roland

    Hand percussie:
    Udu,shakers,chimes,rain makers etc.

    met groet,

    Sidefill
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Ook als het gedaan wordt met wat er over is, percussie blijft een lastig item.

    Je zou al moeten beginnen om er scherm te plaatsen zodat de overspraak al minder wordt.

    Dan kun je denken aan wat condensator micro's.

    Echter monitoring kun je dan weer vergeten.

    Richard

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Heb je een tekening met de plaatsing van je instrumenten?
      Dat maakt het wat makkelijker om iets te bedenken.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Het heeft er ook erg mee te maken hoe groot de gig is.

        Als je jouw setup fatsoenlijk uit wilt versterken, ben je 15/ 16 kanalen verder... dat zal niet altijd kunnen, of wel?

        Je kunt dan ook met Y-splitjes/ combiners werken om toch te close-miken maar minder kanalen kwijt te zijn, maar een Ć©cht elegante oplossing is dat niet.

        Een foto/ tekening zoals Ray vraagt is inderdaad handig.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          belangrijk om te weten is het soort muziek / bezetting.

          Als je naast carlos santana staat scheelt nogal of je in een achtergrondtrio jazz staat te doen.

          Voor eigen setup in het kleine circuit. (bruiloften en partijen) zie ik het meest een hele goede nierkarakteristiek microfoon met statief hangen waar je alle handpercussie mee doet. (Udu,shakers,chimes,rain makers) Die verzetten je als je djembe/cajun gaat doen.

          En een setje opclip op de conga's. Akg bugs oid. Omdat daar de basis op gespeelt word.

          Timbales en cowbel e.d. uitversterken is zowat nooit nodig.

          Dan heb je voor relatief weinig geld een basisset.

          _______________________________

          Helaas heb jij 5 conga's en twee bongo's. Wat een stevige aanschaf is voor bugs. Ook omdat dan een submixer nodig gaat worden. 1 nette condensator op statief strategisch geplaatst in een niet te luide band kan soms de bongo's en twee conga's oppikken. (als ze een strakke set op een statief zijn) Een bug voor je laagste conga geeft de punch. Voor gelijkmatig geluid is eenzelfde mic soms preferred.

          Sta je naast gierende gitaren. Miami soundmachine, santana enzo.. Dan kan het zijn dat je toch moet closemiken.
          Last edited by showband; 11-01-11, 12:09.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • drummerke
            • Oct 2006
            • 432

            #6
            zoveel percussie is inderdaad wel een hoopje...wat ik zelf vaak gebruik voor conga's is een akg C418 vastgetaped welliswaar, maar krijg ik toch een krachtig geluid (ook incl monitoring). Denk dat je best wat gaat experimenteren met verschillende mic's. Iedere micro klinkt anders en neemt het geluid anders op hoor.

            De plaatsing van de micro's zal ook van groot belang zijn (misschien nog meer dan welke micro ook, net zoals u speelstijl (die ik niet ken)

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Hoeveel kanalen heb je ervoor vrij?

              Congas: closemicen met 3 SM57 en klem voor op de conga's
              Bong: 1 SM57 close in het midden
              Timbaletten: 1 SM57
              Djembe ook en SM57 langs de onderkant
              handpercusie: AKG C414 en neem er 2.
              Met die regenmaker ga je best wat dichter tegen de microfoon.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Niet helemaal mee eens, voor popmuziek wil je conga's echt close miken, dat moet punchy zijn... een budgettaire afweging voor een bruiloftje zou kunnen met een enkele condensator, maar klankmatig aan te raden zeker niet!

                Verder gebruikt hij zijn Djembe alleen voor het laag (terecht )... dus dat moet close miked.

                Daarbij is een y-splitje geen 'nette' oplossing, maar nog altijd vele malen beter (en goedkoper) dan een sub-mixertje. Die mixertjes zijn 99 van de 100 keer van veel slechtere kwaliteit dan de PA tafel en om percussie goed te doen moet de audio-techneut controle over de kanalen hebben (ook outboard etc), dat is niet iets dat je vanaf het podium kunt doen.

                Check de Opus clips van Beyer eens, die zijn echt heel goed op percussie en helemaal niet zo duur... echt een aanrader als je zou willen investeren, maar niet het geld wilt neerleggen voor statieven/ clamps + specifieke mics voor alles.

                Als het om een grote gig gaat en kanalen dus geen rol spelen:

                Kanaal 1-5: Conga's Electrovoice N/D468 of SM 58 --> Beyer Opus 87/88 kan ook !
                Kanaal 6+7: Bongo's SM 57 --> Beyer Opus 87/88 kan ook !
                Kanaal 8+9: Timbales SM 57 --> Beyer Opus 87/88 kan ook !
                Kanaal 10: Beta 52 onderin Djembe voor het laag
                Kanaal 11: Beta 52 in gat Cajon (kick)
                Kanaal 12: condensatortje ATM 450 op voorkant Cajon (snare)
                Kanaal 13+14: Overhead + small percussion Earthworks SR-25, AKG C414's zijn ook erg mooi
                Kanaal 15+16: DI voor V-Drums


                Succes
                Last edited by berolios; 11-01-11, 12:32.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  Niet helemaal mee eens, voor popmuziek wil je conga's echt close miken, dat moet punchy zijn... een budgettaire afweging zou kunnen met een enkele condensator, maar aan te raden zeker niet.

                  Daarbij is een y-splitje geen 'nette' oplossing, maar nog altijd vele malen beter (en goedkoper) dan een sub-mixertje. Die mixertjes zijn 99 van de 100 keer van veel slechtere kwaliteit dan de PA tafel en om percussie goed te doen moet de audio-techneut controle over de kanalen hebben (ook outboard etc), dat is niet iets dat je vanaf het podium kunt doen.

                  Check de Opus clips van Beyer eens, die zijn echt heel goed op percussie en helemaal niet zo duur... echt een aanrader als je zou willen investeren, maar niet het geld wilt neerleggen voor statieven/ clamps + specifieke mics voor alles.

                  Succes
                  Geef me dan maar de SM57 op clips
                  Veel goedkoper en even goed.
                  Last edited by frederic; 11-01-11, 12:27.

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by frederic
                    Geef me dan maar de SM57 op clips
                    Veel goedkoper en even goed.
                    Een Opus 87/88 kost iets van 80 euro of zo, heb je daar een klem + SM 57 voor?
                    Heb ze al vaker mee gehad en ze vallen me echt niet tegen. Misschien zelfs nog wel beter dan 57/58 voor percussie...
                    Last edited by berolios; 11-01-11, 12:33.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

                      #11
                      Ik ga uit van een middelbeperkt budget, mijn bijdrage:

                      3 conga's : tumba conga quinto. (doe je met 2 sm57's, klein beetje stereo pannen)
                      2 timbales (zijn hard zat, komen mee door 2 overheads, C414 lijkt me te duur, kies voor oktava, of sennheiser ofzo) extra budget = sm57 aan de onderkant zetten, recht omhoog laten kijken
                      Cajon (close pakken met sm57)
                      2 conga's fiber : conga tumba. (afhankelijk van de plaatsing t.o.v. van de andere conga's. Staan deze ergens anders dan de andere twee, dan 2 sm57's. Mochten ze samen bij de andere 3 conga's staan, dan het hele setje van 5 conga's met 3 sm57's doen.)
                      1 Djembe (wordt alleen gebruikt voor de lage tonen (dus niet voluit) -> Condensator
                      1 set Bongo's (sm 57 beetje in het midden mikken)

                      V-Drum Roland (2 DI's)

                      Hand percussie:
                      Udu,shakers,chimes,rain makers etc. (komen door de overheads mee)
                      Last edited by BvE; 11-01-11, 14:44.

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        Originally posted by sidefill
                        Mijn set up:

                        3 conga's : tumba conga quinto.
                        2 timbales
                        Cajon
                        2 conga's fiber : conga tumba.
                        1 Djembe (wordt alleen gebruikt voor de lage tonen (dus niet voluit)
                        1 set Bongo's

                        V-Drum Roland

                        Hand percussie:
                        Udu,shakers,chimes,rain makers etc.
                        Conga's: closemiken met SM57's, Beta98, EV ND868 (die zijn echt waanzinnig!) of een ander leuk percussie micje.

                        Timbales: met 1 SM57/MD421 o.i.d. afhankelijk wat je doet met de timbalen kan je ook eens proberen aan de onderkant te miken.

                        Cajon: 57b of misschien aan handig klipje oid.

                        Djembe: 56b, MD421, MD509/609

                        Bongo's met 1 SM57/57b in het midden (werkt prima)

                        En de V-drum natuurlijk nog. Gewoon lekker stereo.

                        Ik zet vaak 2 overheadjes tactisch neer zodat je de mic's ook gelijk voor wat kleine hand percussie kan gebruiken.

                        Ik kan me voorstellen dat deze setup wat te uitgebreid is voor veel optredens. Het is budgetair vaak niet mogelijk om 11 mic's en nog wat DI's voor percussie te gebruiken en helaas voor jou zal percussie niet op het prioriteitenlijstje staan om perfect uit te versterken. Neem je van te voren ook contact op met de aanwezige geluidsbedrijven?

                        Ik kom regelmatig sessie bandjes tegen met percussie. De precieze setup weet je pas als de percusionist er is en meestal kom ik weg met een micje of 6/7 (2 a 3 conga mic's, 1x bongo's en 1x timbales, 2x overhead). Ik kom zelfs percussionisten tegen die gewoon 'een trommeltje minder doen' als het niet helemaal uitkomt. Beter wat minder instrumenten goed uitversterken dan een enorme kit half.

                        Misschien kan je ook per optreden/band kijken wat mogelijk/handig is?
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          als een congaspeler werkelijk goed is, vind ik een dynamische drummicrofoon een aanfluiting.
                          SM57,604,opus (hoewel de 421 de uitzondering kan zijn *zucht*)

                          Een goede speler doet allemaal ghostnotes, gilletjes, kraakjes en schuurgeluidjes tussendoor die je met een lompe mike in de kiem smoort.
                          Een handgespeeld percussieinstrument is veel rijker van texture dan een snare of tom. (met op stip nummer een een tabla)

                          Daar waar ik de eerste ben om zuinig met geld en de hoeveelheid spullen om te gaan ben ik erg tegen. Behalve als het van die "lesboek-1 patroon-6 bashers" zijn. Dan komt trouwens best vaak het verzoek vanuit het management "om de percussie niet te hard in de mix te zetten" hahaha

                          timbales uitversterken... Zijn er veel PA mensen op dit forum die last hebben van te zachte timbales? Ik weet dat er op dit forum hele grote jongens zitten, maar 95% van de techniek in dit land gebeurt toch in plaatsen waar timbales vooral te hard zijn?

                          Ik denk: komaan, ik zet een tegenmening even wat stevig aan.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • marczeebregts
                            • Dec 2009
                            • 71

                            #14
                            Niet echt budgettair, maar ik heb erg goeie ervaringen met de shure beta98 d/s condensatormicrofoons. Die pikken alle details erg mooi op, en weinig feedback. Aanrader voor de conga's (en eventueel bongo's, alhoewel ik daar een 57 ook goed voor vind). Deze zijn trouwens ook makkelijk te plaatsen over 2 conga's tegelijk.

                            Timbales worden meestal goed opgepikt door overheads. Of zijn al hard genoeg (in mijn ervaring vaak zelfs te hard zoals showband al zei, maar dat ligt ook aan de percussionist...)

                            Voor een cajon gebruik ik zelf vaak een grensvlakje (b91 oid). Maar moet zeggen dat dat vaak ook gemakzucht is, niet erg veel geƫxperimenteerd. Maar het werkt...
                            Marc Zeebregts Geluidstechniek
                            Freelance geluidstechnicus

                            Comment

                            • cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

                              #15
                              Originally posted by showband
                              als een congaspeler werkelijk goed is, vind ik een dynamische drummicrofoon een aanfluiting.
                              SM57,604,opus (hoewel de 421 de uitzondering kan zijn *zucht*)
                              Sinds wanneer is een sm57 een slechte mic? Misschien dat in een studio een conga met een condensator beter tot zijn recht komt, maar live (met overspraak en misschien ook wel monitors) kom je echt goed weg met sm57. Het wordt iets anders al er echt subtiel dingen gedaan gaan worden maar bij de gemiddelde pop of salsa band zal ik gewoon lekker voor een 57 oid gaan.

                              Timbales vind ik altijd toch wel lekker om direct, in een beetje leuke hal zal ik er dus toch wel iets bij zetten. In een kroegje wordt het natuurlijk een ander verhaal.
                              Last edited by cobi; 11-01-11, 21:51.
                              Spelingvouten onder voorbehout...

                              Comment

                              Working...