Inregelen FOH systeem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Inregelen FOH systeem

    Regelmatig zie ik techs druk 'testing one two' roepen door een SM58 en ondertussen druk in de weer met een 31 bands EQ om het FOH systeem in te regelen met vaak als resultaat een mooi golvende curve van de schuifjes. Ik heb me daar altijd over verbaasd en volgens mij kun je zo ook nooit een systeem inregelen.
    Wat is jullie mening daarover?
    En vooral ook; hoe doen jullie dat?
    Last edited by MusicXtra; 06-01-11, 15:08.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

    #2
    zoals de meesten hier waarschijnlijk gaan antwoorden:
    cd'tje met een track(s) die je zeer goed kent en waarvan je weet hoe ze moeten klinken of beter: waarvan je weet hoe je ze graag hoort klinken.
    dit dan afspelen op een redelijk hoog volume en zo proberen de slechte frequenties er wat uit te halen... Niet al te veel tijd in steken want als de zaal volloopt klinkt het toch weer helemaal anders
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Sssssssinasssssappelssssap

      Over die curves verbaas ik me ook altijd weer.
      Zoals de meesten gebruik ik wat verschillende soorten muziek en daarna roep ik wel wat door een microfoon, ook al om een reverb in te stellen.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • Tom06
        • Aug 2009
        • 161

        #4
        Gewoon zelf even een stukje zingen natuurlijk
        Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

        Comment

        • vester86
          • Jul 2010
          • 164

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Regelmatig zie ik techs druk 'testing one two' roepen door een SM58 en ondertussen druk in de weer met een 31 bands EQ om het FOH systeem in te regelen met vaak als resultaat een mooi golvende curve van de schuifjes. Ik heb me daar altijd over verbaasd en volgens mij kun je zo ook nooit een systeem inregelen.
          Wat is jullie mening daarover?
          En vooral ook; hoe doen jullie dat?
          geen idee hoe ze dat voor elkaar krijgen inderdaad, ik zou het niet kunnen.
          aan de andere kant: als een cdtje met voor jouw bekende muziek werkt, waarom dan je eigen stem door een bekende (eigen) microfoon dan niet?

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Regelmatig zie ik techs druk 'testing one two' roepen door een SM58 en ondertussen druk in de weer met een 31 bands EQ om het FOH systeem in te regelen met vaak als resultaat een mooi golvende curve van de schuifjes. Ik heb me daar altijd over verbaasd en volgens mij kun je zo ook nooit een systeem inregelen.
            Wat is jullie mening daarover?
            Wel eens een discussie over gehad met een tech die dat zo deed.
            Hij kende zijn eigen stem heel goed, dus kon ie mooi het geluid op afregelen.
            Volgens mij kan dat nooit helemaal goed komen, omdat je je eigen stem ook via de resonantie in je hoofd hoort. Dat geeft geen 'eerlijk' beeld.

            Voor mij telt ook dat ik het systeem inregel met m'n CD'tje(s). Als ik dan tijd heb om wat met fx te rommelen doe ik dat inderdaad wel met m'n eigen stem (en meestal over een koptelefoon).
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              tweeslachtig antwoord:

              1) ik doe het heel soms ook: in sommige gevallen als gasttech bij waardeloze kroegensets en bruikbare backline. Gaat de backline harder en regel ik de set in op stand "de best verstaanbare/klinkende zang die ik er uit krijg."

              2) Het kan natuurlijk niet: Het systeem tweaken heb je natuurlijk full range info voor nodig. Dus alleen een zangmike....

              nog wat losse flodders:
              Ik zie het ook best vaak gebeuren... En dat zijn dan ook meestal gelijk technici die er van overtuigd zijn dat een SM58 de "enige goed werkende microfoon is". Haalt je de koekkoek, ze regelen hun systeem in op zo een ding...

              wat mij betreft liever kanaalEQ + muzikaal gekozen mike en geen zaal EQ dan de eq's die je nomaal tegenkomt in het bruiloften en partijencircuit...
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Hansound
                • Apr 2006
                • 832

                #8
                Ik denk dat het met een microfoon wel een beter beeld geeft hoe de set klinkt dan met een cd.
                Ik heb sets met een cd helemaal top horen klinken waar je totaal geen band op kon mixen,
                CD is nu eenmaal absoluut geen live band..

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  En toch werkt het niet slecht om af en toe je eigen stem te gebruiken, dat is tenminste mijn ervaring. Je gehoor is heel gevoelig voor imperfecties in stemgeluid en als je het regelmatig eens doet werkt dat heel snel.

                  Maar standaard heb ook ik inderdaad gewoon een paar nummers op CD die ik gebruik. Moet daar eerlijk bij zeggen dat ik niet echt veel tijd besteed aan systeem EQ-en vooraf. Ik weet hoe ik mijn bandje wil laten klinken en aan die zaal-EQ trekken doe ik wel als ze zijn aan het spelen (soundcheck of show), dan hoor je vanzelf wat je moet doen en wat niet en wat werkt en die specifieke situatie en wat niet... publiek scheelt ook veel... idem met podium geluid...

                  Wel controleer ik op voorhand goed of het overal hetzelfde klinkt en of alle fills en delaytjes goed op tijd staan.

                  Hoeveel tijd ik eraan besteed heeft zeker ook te maken met mijn vertrouwen dat het goed gaat komen of niet... Op een goede set zal ik veel minder tijd aan het systeem besteden dan wanneer het gaat om een of ander krakkemikkig zelfbouw-PAtje dat verkeerd hangt. En om die inschatting te kunnen maken heb je aan een CD-tje genoeg. Heb wel eens kasten opnieuw moeten laten vliegen helaas ... of een complete set alle kabels weg laten trekken, processors resetten en helemaal vanaf 0 terug inregelen... daar zijn we wel effe mee bezig geweest toen ...

                  Soms hoor je tijdens het inregelen of soundcheck rare dingen en als je dan op onderzoek uitgaat met je eigen stem merk je dat dat toch wel fijn werkt! Tijd/ fase-problemen en zo hoor je dan direct. Of je leadzang blijkt precies in het brandpunt van een aantal rare reflecties te staan en met je PA was helemaal niks aan de hand .
                  Last edited by berolios; 06-01-11, 16:13.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by vester86
                    aan de andere kant: als een cdtje met voor jouw bekende muziek werkt, waarom dan je eigen stem door een bekende (eigen) microfoon dan niet?
                    Om allerlei redenen, ten eerste is je stem voor jezelf niet alleen via de speakers hoorbaar maar ook direct via je hoofd. Je stem heeft slechts een heel beperkt frequentiebereik en, als het al zou kunnen, neem je alle onvolkomenheden van die ene microfoon mee in je afregeling.
                    Zelf vertrouw ik het liefst op Smaart met pink noise, en dan soms nog wat details met muziek op het gehoor bijregelen, maar als er al publiek aanwezig is wordt die pink noise meestal niet zo op prijs gesteld.
                    Dan ben ik dus ook aangewezen op voor mij bekende CDtjes maar ik beluister deze dan afwisselend via mijn hoofdtelefoon en de FOH om zoveel mogelijk uit te sluiten dat ik mijn persoonlijke staat van die dag mee ga nemen in de afregeling.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Ik denk dat je hierin ook een duidelijk verschil in aanpak gaat merken tussen personen... de een denkt voornamelijk als een systeem-tech (overal technische perfectie), de ander als een FOH mixer (de muziek moet mooi klinken). Het een sluit het ander niet uit, maar ik denk dat iedereen een voorkeurs-modus heeft (ik wel in ieder geval).

                      Smaart en pink noise gebruik ik ook wel eens... maar uitsluitend voor fase/ tijd metingen, NOOIT voor EQ. Heb op festivals wel regelmatig Smaart naast me staan als analyzer, om verschillende redenen.
                      Last edited by berolios; 06-01-11, 16:35.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

                        #12
                        En als je met een analizer werkt, bij welke afwijking begin je dan de boel bij te regelen met een EQ?
                        Ik zie wel eens een dip van -6, -7 dB, hier ga ik niet mee aan de gang, kan ook nog in de meetopstelling liggen.
                        En de bassen, moeten die recht lopen van 40Hz tot ver voorbij het kantelpunt?
                        Ik probeer altijd om er zo min mogelijk aan te draaien, tenzij alle microfoonkanalen +6dB nodig hebben bij 300Hz of -24dB onder 160Hz, want dan is er volgens mij serieus iets aan de hand met de FOH.
                        Er is meer te koop dan je betalen kunt

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Ik doe dat ook niet met het RTA scherm maar met het transfer scherm.
                          Als je die juist weet te interpreteren kun je in no-time een EQ ermee afregelen. Het is ook niet precies aan te geven vanaf hoeveel dB je bij gaat regelen en wanneer je tevreden bent, dat is ook een kwestie van ervaring en in kunnen schatten wat haalbaar is.
                          In een betonnen ruimte zonder enige demping en een flut PA zul je nooit zo'n lekker geluidje neer kunnen zetten als in de openlucht met een top PA.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Originally posted by RonaldH
                            [...]En als je met een analizer werkt, bij welke afwijking begin je dan de boel bij te regelen met een EQ?[...]
                            Er zijn zeker geen keiharde IF-THEN-ELSE statements omtrent de info die je krijgt en hoe je daarmee omgaat... dat kan voor elke situatie weer anders zijn natuurlijk.

                            Een analyser stelt je in staat heel snel een eventuele probleemfrequentie te identificeren, of juist een grof klankbeeld te zien (hele rare dingen zie je snel... dikke bult bij 3 kHz... mmm, niet handig), wat je daar vervolgens mee doet is vers 2. In verreweg de meeste gevallen hoor je het zelf wel en heb je dat ding helemaal niet nodig. Maar (helaas te vaak) wordt je op een festival in een of ander oorschelp-hutje geduwd waar het klankbeeld echt niet representatief is voor wat er op het veld speelt. Natuurlijk loop je de hele tijd op en neer, maar je kunt maar op een plek tegelijk zijn natuurlijk. Een goed geplaatste reference mic kan dan net effe wat meer info geven als je binnen staat. Ook kan je je opstellingkje calibreren en dan heb je een remote dB meter.

                            Het is niet nodig zo'n ding te gebruiken, maar het is soms wel een handige tool die ervoor kan zorgen dat je in die belangrijke eerste nummers op een festival meer relevante info krijgt. Zeker als je in zo'n klote-hut staat.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

                              #15
                              Hoezo een FOH afregelen? Zonder een Band? Waar hebben we een sound check dan voor?
                              Je FOH PA moet gewoon standaard goed zijn, dan blijft 'tweaken' een beetje over...

                              Niet echt een veel voorkomend gebruik, monitoren inregelen is een ander verhaal en daar zijn wel de diverse methodes in omloop, da's een stuk interessanter!!!!

                              Dave
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                              Comment

                              Working...