Gebruikerservaringen Mackie TT24

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    Gebruikerservaringen Mackie TT24

    Goedenavond allemaal...

    Bij de kleinere optredens in (vooral) theaters en clubs merk ik (voor mijn gevoel TE) vaak dat basic behoeftes voor live-muziek niet... danwel zeer summier zijn uitgevoerd.
    Veel theatertjes zijn ingericht op spraak en beschikken daarom zelf niet/ nauwelijks over materiaal dat nodig is op een goede manier een muziekvoorstelling te draaien. Ik kom er wel mee weg, maar in veel gevallen gaat dat toch ten koste van de kwaliteit van de show. Mics heb ik zelf, PA ga ik niet aan beginnen... maar om mijn leven wat makkelijker te maken, altijd beschikking te hebben over een basis-infrastructuur en daarmee ook structureel een betere show neer te zetten (ik kan me concentreren op mixen, niet op 'onhandig werken')... zit ik er aan te denken een goedkoop digitaal mengtafeltje aan te schaffen...

    max 2-3k€ (!)...

    dat tafeltje verhuur ik dan mee voor de kleinere shows en kan ik thuis als MIDI-controller schuivenbak voor mijn DAW gebruiken .

    De dingen waar ik veel waarde aan hecht:[LIST=1][*]Beperkte afmeting[*]"Goede" klank (relatief gezien dan)[*]Berg analoge i/o (inputs en monitoring) & digitale i/o (FX en evt inserts via mijn mac)[*]Overzichtelijk & handig in gebruik (relatief dan )[*]Betrouwbaar[/LIST]

    Eerste tafeltje waar ik aan dacht is een DM1000, maar het 2e hands aanbod valt me tegen in zowel beschikbaarheid als prijs. Ook zijn er extra insteekkaarten nodig om te kunnen doen wat ik wil.

    Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik hier en daar wel eens een Mackie TT24 tegen en het lijkt erop dat deze redelijk wat van bovenstaande boxes 'tickt' voor de juiste prijs. Klankkwaliteit heb ik zelf zo beoordeeld (is ook deels afgevangen door mijn eigen outboard pre-amps en converters ), maar waar ik me enigszins druk over maak is het puntje 'betrouwbaarheid' bij de TT24 (en digitale Mackie tafels in het algemeen)...



    Het lijkt wel alsof Mackie best veel digitafel projecten gestart is, maar er nooit een ook echt goed afgemaakt heeft. De d8b werd redelijk goed ontvangen geloof ik, maar die heeft erg weinig analoge i/o. De dxb draait met UAD kaarten (!) en VST plugins (!), maar schijnt erg instabiel te zijn. Om over die EAW tafel die ze gebouwd hebben maar te zwijgen ...

    Vandaar mijn vraag of er hier mensen zijn die (uit eerste hand) iets nuttigs over de TT24 te zeggen hebben? En dan met name het stukje betrouwbaarheid van de recente versies.

    Verder is andere input uiteraard ook van harte welkom (zoals een tip van: he, kijk daar eens... daar staat een tafeltje te koop dat wellicht wel wat is voor je ).

    Alvast bedankt!
    Last edited by berolios; 01-01-11, 21:59.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    Heel soms komen er wel eens digitale sony tafels langs in het 2e hands circuit. Gemaakt voor recording, maar schijnt live ook goed te doen te zijn.
    Verder helaas zelf geen ervaring mee.
    Heb je iets als een 01V96 met adat uitbreiding al overwogen?

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Originally posted by BJD
      [...]Heb je iets als een 01V96 met adat uitbreiding al overwogen?
      Ja heel effe... maar als ik dan kijk naar kwaliteit en mogelijkheden denk ik dat dat voor mij niet de juiste keuze is. Dan kan ik nog beter voor een Behringer DDX3216 gaan met externe inputs en FX. Het is een beetje schelden in de kerk natuurlijk, maar die dingen heb je voor een habbekrats en vind ik persoonlijk echt wel beter klinken dan de goedkope Yamaha's... DDX3216 is een van de weinige goede producten van Behringer.

      Die Sony tafels, zijn die niet onwijs groot ook?

      Thanks in ieder geval!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • drummerke
        • Oct 2006
        • 432

        #4
        tascam dm 4800 is ook een leuke tafel met goeie preamps . Ik heb jaren gewerkt met de DM24 met veel tevredenheid.
        Ook compatibel met DAW

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Opnames maken voor in je DAW?
          Presonus studiolive!
          All in one met analoge feel.
          Heb zelf de 16 ch, maar de 24 ch is er voor 3K al. Nieuw dus!

          Een Zeeeer tevreden gebruiker.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by drummerke
            tascam dm 4800 is ook een leuke tafel met goeie preamps . Ik heb jaren gewerkt met de DM24 met veel tevredenheid.
            Ook compatibel met DAW
            ALs het voor livegebruik is, niet echt de handigste tafel.

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Heb ooit op de Gentsefeesten een mix moeten doen van onze band op een TT24. Op zich niks mis mee, Alleen is er enkel op de main LR en C output 31band EQ mogelijk. Op de monitoring dus niet, wat toch wel nodig is.


              Tip: eem toch eens presonus studiolive 24-4-2 on der de loep.

              Comment

              • e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

                #8
                review

                kwam een review tegen op meetmusic van 2006
                Meet Music Magazine review: Mackie TT24

                5 jaar geleden is natuurlijk een lichtjaar in digitale techniek....

                Men valt o.a over het gewicht, 32 kg....
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                Comment

                • jop
                  • Jun 2002
                  • 92

                  #9
                  Behringer komt binnenkort met een nieuwe tafel, misschien is dat iets?
                  Powerd by MB-Audiosystems

                  Comment

                  • cru
                    • Sep 2003
                    • 106

                    #10
                    De disco coverband die ik vast mix bezit een eigen TT24, ik heb er dus al een paar jaar ervaring mee. Voor de prijs is het echt wel een leuk en degelijk klinkend tafeltje!
                    De dingen die me storen hebben vooral met de verouderde software te maken:
                    - menu structuur: soms is het echt zoeken naar bepaalde zaken (2-track regeling, routing, ...)
                    - interne effecten zijn erg basic, beperkte keuze en klinken ... slecht. Ik gebruik enkel een galm en delay op instrumenten. De leadvocal gaat via een externe PCM80.
                    - TRAAG! potmeters van gain, EQ en pan reageren ellendig traag en laat zodat je bij correcties steeds "te ver" zit omdat het ding niet volgt.

                    Flink verouderd en tenzij je niet anders kunt zou ik er niet voor kiezen.

                    Vond net nog een archieffoto van mij en TT24 terug




                    Tip: Roland M-300 inclusief 16/8 stageblock en digitale multi heb je voor zo'n €5.000: snel, modern, compleet (onboard inserts/fx, 8 aux), 10 local in/outs voor je analoge dingen, knappe pre-amps, erg overzichtelijk en compact.

                    Grtz,
                    Jan
                    Last edited by cru; 02-01-11, 19:38.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Thanks voor de input!

                      Originally posted by frederic
                      [...] Alleen is er enkel op de main LR en C output 31band EQ mogelijk. Op de monitoring dus niet, wat toch wel nodig is.[...]
                      Nou, er zit op elke AUX (en dat zijn er 12(!) ) 2 bandjes shelf, 2 volledige parametrische bandjes en 2 variabele notch-filters met stapsgwijs instelbare gain. Ik denk dat dit echt wel in 99% van de gevallen prima zal voldoen in de beoogde situaties. Mocht dat niet voldoen, dan kun je er ook nog een LP48 kaart insteken, die je de effectieve beschikking geeft over een Lake Contour in je TT24 (jippie!).

                      Originally posted by jop
                      Behringer komt binnenkort met een nieuwe tafel, misschien is dat iets?
                      Nou... als ie kwalitatief gezien voortbouwd op de DDX3216 zeer zeker interessant. Maar daar sta ik nogal skeptisch tegenover eerlijk gezegd. Maar goed, zeg nooit nooit... ik zal het in ieder geval eens in de gaten houden.

                      Originally posted by cru
                      [...]
                      - menu structuur: soms is het echt zoeken naar bepaalde zaken (2-track regeling, routing, ...)
                      - interne effecten zijn erg basic, beperkte keuze en klinken ... slecht. Ik gebruik enkel een galm en delay op instrumenten. De leadvocal gaat via een externe PCM80.
                      - TRAAG! potmeters van gain, EQ en pan reageren ellendig traag en laat zodat je bij correcties steeds "te ver" zit omdat het ding niet volgt.
                      Thanks voor jouw reactie... ervaring uit eerste hand, daar kan ik echt wel wat mee!
                      * Je kunt de firmware van de tafel updaten en daarmee zou al een deel van jouw frustraties wegvallen (volgens de Mackie website dan ).

                      * Effecten zal ik in veruit de meeste gevallen extern gebruiken (laptop met Waves plugins ), maar goed om te weten dat de interne FX niet 'je van het' zijn.

                      * Die traagheid zou mij wel gaan irriteren denk ik... ik ben ook altijd sneller met klikken dan welke computer dan ook echt goed bij kan houden (ha ha ha). Maar ook dit is wellicht met een firmware update of volledige reset een stuk te verminderen (hoop ik dan )??

                      Originally posted by cru
                      [...] Tip: Roland M-300 inclusief 16/8 stageblock en digitale multi heb je voor zo'n €5.000: snel, modern, compleet (onboard inserts/fx, 8 aux), 10 local in/outs voor je analoge dingen, knappe pre-amps, erg overzichtelijk en compact.[...]
                      Ja, maar dan streef ik echt mijn doel voorbij... 3000 euro is echt een hard maximum, daarboven wordt het een te grote investering. Daarnaast, ik zou dan zowieso voor een M-380 gaan, maar met jouw voorgestelde set beschik ik maar over 16 inputs op het podium en dat is gewoon te weinig. Een multikabel ligt meestal wel in een theater op club, daar hoef ik het niet speciaal voor te doen of te laten... maar ik betaal er natuurlijk wel voor ...
                      Overigens, hoe kom jij op 5000 euro? Ik kom veel hoger uit als ik ga tellen, alleen de control surface is al 4115 ex BTW.

                      Maar verder @cru: de tafel heeft jullie nooit in de steek gelaten dus? Voor jou zit het met betrouwbaarheid dus wel goed dan?

                      Ik zal ook de Presonus eens gaan bekijken als alternatief... eerste dat me opvalt is dat gemotoriseerde faders ontbreken (daarmee dus niet bruikbaar als DAW remote) en dat de digitale i/o tegen valt. Voor externe FX moet ik dus analoge inputs gaan gebruiken. Verder is het wel super cool dat je direct via FireWire kunt tracken op een laptop! Eerste gedachte: mmmm... ik weet het niet... ik ben erg makkelijk met digitafels en kan ondertussen met de meeste modellen erg snel werken... (digitale) i/o mogelijkheden zijn voor mij dus belangrijker dan 'analoog denkend gebruiksgemak'.

                      Kortom:[LIST][*]Interne FX zijn fijn, maar niet extreem belangrijk, omdat ik die toch voornamelijk extern zal gaan draaien.[*]Mede vanwege bovenstaande ben ik wel op zoek naar voldoende digitale i/o.[/LIST]

                      THX ! Keep posting !
                      Last edited by berolios; 02-01-11, 22:16.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Ken de Mackie helemaal niet maar vindt hem wel erg groot, is dat niet heel erg onhandig voor jouw toepassing?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Nou, dat is wel een dingetje inderdaad... iets waar ik snel genoeg achter ben als ik hem in mijn handen heb .

                          Daarbij... als ik een rack naast me heb staan op FOH wordt dat toch ook al snel 1,20 breed of zo, TT24 body is 95,5 (b) x 63,5 (h) cm excl handgrepen... dus of het een echt issue is... ik weet het niet... zo op het eerste gezicht vind ik het zelf wel erg meevallen... er komt ook geen kist omheen in principe.

                          Trouwens, ik vertik het zowieso om op een kluitje te gaan zitten, dan mix ik niet lekker.... ik hoef geen lounge-area... maar ik neem wel gewoon de ruimte die ik nodig heb om fatsoenlijk te zitten...

                          Tafeltjes die ik nu voorgeschoteld krijg in deze situaties zijn niet echt veel kleiner hoor, maar die behoeven wel veel meer rand-apparatuur .
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

                            #14
                            Originally posted by berolios
                            Nou... als ie kwalitatief gezien voortbouwd op de DDX3216 zeer zeker interessant. Maar daar sta ik nogal skeptisch tegenover eerlijk gezegd. Maar goed, zeg nooit nooit... ik zal het in ieder geval eens in de gaten houden.
                            De digitale producten van Behringer (DDX3216, Ultradrive, DDM4000) zijn me eigenlijk allemaal wel goed bevallen. Het analoge spul moet je tegenwoordig misschien wel vanaf blijven, maar ik hou de nieuwe desk van Behringer ook stiekem wel in de gaten.
                            First make it work, then make it look pretty!

                            Comment

                            • cru
                              • Sep 2003
                              • 106

                              #15
                              Originally posted by berolios
                              Thanks voor jouw reactie... ervaring uit eerste hand, daar kan ik echt wel wat mee!
                              * Je kunt de firmware van de tafel updaten en daarmee zou al een deel van jouw frustraties wegvallen (volgens de Mackie website dan ).
                              Dat zou wel eens kunnen zijn: als het maar allemaal wat sneller kan. Het is echter niet mijn eigen tafel, heb hem dus nog niet aan de PC gehangen

                              Originally posted by berolios
                              * Effecten zal ik in veruit de meeste gevallen extern gebruiken (laptop met Waves plugins ), maar goed om te weten dat de interne FX niet 'je van het' zijn.
                              Zo zie ik het ook! Er zit een standaard mono en stereo delay op en de tap kun je aan een functietoets toewijzen (systeem Yammaha dus). Dat volstaat voor mij. Sends en returns (op aparte faderbank) voor je peripherals zijn er genoeg.

                              Originally posted by berolios
                              * Die traagheid zou mij wel gaan irriteren denk ik... ik ben ook altijd sneller met klikken dan welke computer dan ook echt goed bij kan houden (ha ha ha). Maar ook dit is wellicht met een firmware update of volledige reset een stuk te verminderen (hoop ik dan )??
                              Het gaat inderdaad allemaal tergend traag. Ik vermoed en hoop dat de firmware update hier wel een oplossing voor heeft. Het is en blijft wel een digitale tafel van de vorige generatie, en dat voel je aan de mogelijkheden en lay-out!


                              Verder is de TT24 helemaal niet te groot of zwaar hoor. Maar het is niet enkel een control surface hè, dus alle pre amps en aansluitingen zitten intern. 30 kg of zo, wie dit te zwaar vindt moet dringend eens terug met een 24/48 kanaals analoge tafel gaan zeulen

                              Qua degelijkheid absoluut geen problemen ondervonden: start vlot op, geen krakende faders, geen haperende potmeters en alles is makkelijk te herkalibreren.
                              Tjah, mijn standaard ligt misschien een stuk hoger maar je hebt ook gelijk hoor: voor die prijs krijg je wel wat.

                              De M-300 is inderdaad duurder maar prijs/kwaliteit erg goed. De €5.000 is inderdaad een basisset, exclusief BTW en met mijn korting er al af, netto dus. Kwatongen beweren dat de M-380 er binnenkort uit gaat omdat het gat tussen de 400 en 300 te klein is om het met dat model op te vullen

                              Succes met de zoektocht!

                              Comment

                              Working...