Spreidingsprobleem RCF ART725

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Spreidingsprobleem RCF ART725

    Dit weekend hebbe nwe gewerkt met 2 (welliswaar oudere model) RCF ART725 speakers.

    Op papier geven ze 90° spreiding, dit blijkt in de praktijk niet te kloppen.
    Je moet echt pal in het midden zitten, om zowel links als rechts te horen.
    Ga je 2m uit de midden hoor je gewoon de overkant niet meer.
    bepaalde mensen kwamen vragen hoe het komt dat ze de andere speaker niet hoorden.
    Nochtans stonden ze maar een meter of 10 uit elkaar.

    Hebben hier nog mensen dat probleem met de ART reeks?
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    #2
    Als er uit beide speakers hetzelfde signaal komt, ervaar je het signaal dat het eerst je oor bereikt als de bron, alles wat vertraagd je oor bereikt wordt dan minder of niet waar genomen (hetzelfde als de delay-stack die gevoelsmatig altijd uitstaat...). Als je dus niet in het midden zit hoor je of links of rechts als eerste en ben je dus geneigd te denken dat de andere kant uitstaat.

    @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Originally posted by @lex
      Als er uit beide speakers hetzelfde signaal komt, ervaar je het signaal dat het eerst je oor bereikt als de bron, alles wat vertraagd je oor bereikt wordt dan minder of niet waar genomen (hetzelfde als de delay-stack die gevoelsmatig altijd uitstaat...). Als je dus niet in het midden zit hoor je of links of rechts als eerste en ben je dus geneigd te denken dat de andere kant uitstaat.

      @lex
      Met onze JBL VRX set hebben we dat probleem niet hoor.

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        Hoe slechter de kwaliteit van de hoorn die de directivity van de frequenties boven de 400-600Hz stuurt hoe merkbaarder het looptijdverschil wordt bij spreidingen die op het randje van de openingshoek van die hoorn zitten.
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • Hansound
          • Apr 2006
          • 832

          #5
          Wat bedoel je met het oudere model ?
          Ik ken maar een ART725 model.

          Is je bekabeling helemaal in orde ?
          Deze kasten zijn toch wel uit de betere ART serie van RCF en moeten toch zeker goed klinken ook in het hoog op wat afstand.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by Hansound
            Wat bedoel je met het oudere model ?
            Ik ken maar een ART725 model.

            Is je bekabeling helemaal in orde ?
            Deze kasten zijn toch wel uit de betere ART serie van RCF en moeten toch zeker goed klinken ook in het hoog op wat afstand.
            Zijn 10 jaar oud. Deze van nu wegen minder. Maar is wel ART725

            Bekabeling zeer zeker in orde

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              10 jaar oud? Bedoel je de Art 300 serie? Of miss de 325jes? Naar mijn weten is de actuele 725 de enige 725?


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • Hansound
                • Apr 2006
                • 832

                #8
                Originally posted by frederic
                Zijn 10 jaar oud. Deze van nu wegen minder. Maar is wel ART725

                Bekabeling zeer zeker in orde

                Het zou de ART325 kunnen zijn.
                Das wel een speaker met een mindere driver en zeker een mindere klank dan de 7-serie.

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Sorry, is de Art525

                  Comment

                  • @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

                    #10
                    Originally posted by frederic
                    Met onze JBL VRX set hebben we dat probleem niet hoor.
                    Dat is vreemd, want dan zou een VRX set dus nooit gedelayed kunnen worden? Lijkt me erg sterk, want dat is mij wel gelukt. Misschien zit het hem erin dat je het woord 'hetzelfde' over het hoofd hebt gezien? Lees mijn stukje nog eens!

                    @lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                    Comment

                    • SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

                      #11
                      Wat je niet vermeld bij de waarneming is: Hoever staan de speakers weg van de luisteraar die er last van heeft?
                      Onder welke hoek staan de speakers opgesteld tov het publiek?
                      Want 10 meter uit elkaar en de speakers recht naar voren wil zeggen, dat de 45 graden pas wordt gehaald bij een afstand vanaf 5 meter vanaf de luidsprekerfrontlijn !!!
                      Als je verder naar voren zit, kom je in het midden al voorbij de 45 graden, en zul je dus 2m naar links of rechts zeer goed kunnen merken.
                      Teken het maar eens uit!
                      Of nog beter: Simuleer maar in Mapp-Online

                      Paul.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                      Comment

                      • sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

                        #12
                        Originally posted by frederic
                        Sorry, is de Art525
                        Kan niet, deze zijn max. 3 jaar oud, ik heb ze toen gekocht, ze waren net op de markt .
                        Dus 10 jaar oud kan niet.
                        sis
                        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Originally posted by sis
                          Kan niet, deze zijn max. 3 jaar oud, ik heb ze toen gekocht, ze waren net op de markt .
                          Dus 10 jaar oud kan niet.
                          sis
                          Dit kan zeer zeker wel.
                          Want dat waren de eerste speakers die onze band heeft gekocht, en we bestaan 12 jaar.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by @lex
                            Dat is vreemd, want dan zou een VRX set dus nooit gedelayed kunnen worden? Lijkt me erg sterk, want dat is mij wel gelukt. Misschien zit het hem erin dat je het woord 'hetzelfde' over het hoofd hebt gezien? Lees mijn stukje nog eens!

                            @lex
                            Aan gezien het niet de bedoeling is om VRX toppen naast elkaar te zetten, om de horizontale spreiding te waarborgen heeft dit niks met de zaak te maken?
                            Als je toppen verder in de zaal wil opstellen, wel. maar dit is niet het probleem.

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Originally posted by frederic
                              Dit kan zeer zeker wel.
                              Want dat waren de eerste speakers die onze band heeft gekocht, en we bestaan 12 jaar.
                              Kijk nog eens goed, waarschijnlijk heb je 325's gekocht Of schiet een plaatje, zien we het ook wel.


                              Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...