Geluidssetje 2.1

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djamaici
    • Dec 2010
    • 1

    Geluidssetje 2.1

    Hoi, ben nieuw op dit forum en direct een vraagje

    Ben op zoek naar een setje speakers + sub om casual een setje te draaien. Ik heb reeds studiomonitoren van ALESIS MK2 om mij uit te leven in ableton en ben hiervan uiterst tevreden.
    Toch had ik graag nog een 2.1 systeem erbij om m'n setjes in de kamer te draaien. Het systeem dat ik zoek is enkel voor in kamer van 3 op 3m en zal nooit buitenshuis meegenomen worden. Velen zullen zeggen;'waarom niet met de MK2's?' Inderdaad, dit doe ik momenteel maar heb het gevoel dat ik soms te ver wil gaan (lees luid) en heb schrik om m'n monitoren stuk te maken.

    Dit sprak me aan qua prijs en toch maar voor zelden gebruik:
    - LD Systems DAVE 8
    - Fame Soundpack (10-12of 15??) - ik weet dat FAME niet echt in de smaak valt bij velen hier maar misschien is dit toch iets dat ik voor zelden kan gebruiken?

    Ik hoor het graag

    alvast bedankt
  • hardstyle
    • Jan 2010
    • 427

    #2
    Ehm...Budget?

    Comment

    • dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

      #3
      Waarom zou je een investering doen in zoiets terwijl je dit zegt:
      maar misschien is dit toch iets dat ik voor zelden kan gebruiken?
      Een budget zou wel handig zijn. En misschien ook de muzieksoort.
      Waarom niet gewoon een degelijk monitorsetje waarmee je zeker kan zijn dat je ze door draait?
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

      Comment

      • Gewoon Rob
        • Dec 2010
        • 4

        #4
        Ik denk dat je (vooral met fame) niet in de goede hoek zoekt. De systemen die jij laat zijn zijn vooral voor feesten en jij zoekt een monitorsetje voor thuis.
        Maar inderdaad een budget zou helpen. Dan weten we of je voor behringer moet gaan of voor KRK.
        Als je toch liever voor meer volume gaat en minder specifiek zoekt voor studiodoeleinden kom je met een leuk logitech-setje ook een heel eind..

        Comment

        • 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

          #5
          Eén stapje groter dan het gemiddelde (goedkope) studio-monitor setje is de welbekende Syrincs M3-220 DT. Dat klinkt meer dan aardig en gaat best hard.

          Wil je qua volume nog een stapje verder, dan zou ik zeker kijken naar de Dap Soundmate Easy. Ikzelf heb dit setje een tijd lang gebruikt voor ongeveer identieke doeleinden, en dat werkte prima. Gaat echt hard ZAT, een feestje tot 30-40 mensen zul je er zelfs nog wel mee kunnen. Opvallend is dat het setje op zich prima klinkt, tot je er wat anders naast zet. Vergelijkbaar dus met iemand die weinig (luister-/gebruik-) ervaring heeft, die zou het setje echt geweldig vinden. Ik heb het setje verkocht aan een vriend van me (voor een wel heel lullig prijsje) en moet zeggen dat ik écht wel wat mis in het geluid als ik bij hem langskom. Toen ik het setje zelf had en minder ervaring had, was de ervaring veel positiever. Nog een voordeel van de SM Easy, is dat deze geen actieve koeling heeft. Kortom: geen ratelende ventilators in je kamertje waar je bijna letterlijk een speld hoort vallen. Geinig is dat je er ook nog een complete tassenset bijkrijgt, waar je de hele handel in kan vervoeren. En dat is heus niet van de beste kwaliteit (handvat na een tijdje afgebroken e.d.) maar voldoet meer dan prima. De mini-kleine topjes van het setje bestaan uit een 6,5" woofertje en een kleine dome-tweeter. De laagweergever (een echte sub wil ik het niet noemen) is een simpele 10" woofer. Het heeft bijna wat weg van een opgepompte hifi-set wat dat betreft, waar de nadruk meer is gelegd op rendement dan op kwaliteit. Al moet ik zeggen dat ik een American Audio Tri-Pack setje heb mogen horen in de tijd dat ik de SM Easy had, wat echt ronduit belabberd klonk. Vanwege de grotere componenten gaat het weliswaar wat harder, maar kwalitatief gezien was dat écht bagger van de bovenste plank. DUS, als ik de Dap zou vergelijken met haar echte concurrenten dan heb je er een goede aan. Ga je de set vergelijken met hogere prijsklassen, dan kom je er al gauw achter dat je een hele hoop mist. Ik heb trouwens in die tijd van alles aangesloten op de SM Easy set, om een beetje goed te kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld een DAP Sm10 mk2, wat echt een degelijke top is voor het geld met enorm dikke componenten. Uiteraard ging die top harder, klonk frisser, etc. Een belangrijk punt is de cross-over frequentie tussen sub/top, namelijk 120 hertz. De 6,5" woofer loopt niet laag genoeg door om deze frequentie echt lekker te bereiken, en de 10" woofer loopt niet hoog genoeg door om deze te weergeven. Over die woofer gesproken, die heeft behoorlijke pieken over het geluidsspectrum. Als je de boel zou meten, dan zie je waarschijnlijk een ontzettende piek bij 70 hertz. Wat natuurlijk wel een leuke frequentie is voor het wapperende laag, dat je ook nog kunt horen. 70 hertz sinus in een kamertje van vijf bij zes veroorzaakt ramen die uit hun voegen trillen. En kapotte oortjes. Je kunt je afvragen waarom je zou kiezen voor een SM Easy en niet voor een flinke monitor set met sub of één-of-andere flinke hifi-set met sub. Nou, die keuze was voor mij simpel gemaakt. Je hebt A. het uiterlijk van al die stoere PA sets (ik leef me nu even in in de minderjarigen), B. mocht je alsnog een feestje hebben dan kán je ook iets wegzetten, C. je heb enigszins het geluid dat je van de grotere en duurdere PA's ook mag verwachten, het type sound is er wel, en D. het feit dat je het kan geeft een heel prettig gevoel. OH ja, een E., vermogen achter de hand hebben is altijd fijn, ongeacht de prijsklasse of toepassingen.

          Even los van mijn ervaringen, voor eenzelfde prijsklasse koop je ook een LD Systems Dave 12 (g2), The Box CL108/CL115, The Box PRO entertainer set easy, de Fame Soundpack's enzovoorts. Dan kan ik me afvragen waar je de Dap kan positioneren. Zeker aangezien de meesten in dit rijtje meer concurrenten zijn voor de Dap Soundmate 1, de grote broer van de SM Easy. Maar zolang ik alleen ervaring heb met de DAP spullen hou ik hier netjes mijn mond over.

          Wat ik zeker zou overwegen is om de tweedehands-sites in de gaten te houden. Misschien kom je wel iets tegen wat veel meer waar voor je geld is.

          In ieder geval zul je voor jezelf nóg beter af moeten vragen; WAT wil ik precies met het setje kunnen, HOE moet het setje klinken en WAT mag het kosten. Je beantwoord voor jezelf al veel vragen door gewoon de showroom van een wat grotere webshop binnen te lopen en al die setjes te gaan luisteren, uitproberen en aanraken.

          Mvg,

          Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

          Comment

          • hardstyle
            • Jan 2010
            • 427

            #6
            Verkeerde topic? Lijkt me wel dat je je hebt vergist in het andere topic: overgaan op 2.1? (of iets in die richting)

            Comment

            • darco
              • Sep 2009
              • 135

              #7
              wat is hier verkeerd aan?

              2 topics, 2 mensen die graag een setje wensen met 2tops en 1 bas, zie het probleem niet.

              Eerst goed lezen en dan pas reageren.

              Comment

              • BvE
                • Oct 2004
                • 385

                #8
                Ik zie het probleem wel, dit is een live forum. Daar ga je het niet hebben over studio monitoren...

                Comment

                Working...