Speaker behuizing repareren of speaker probleem?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    Speaker behuizing repareren of speaker probleem?

    ik heb hier een sub kist, waarvan ik vermoed dat deze 'lekt'

    op laag vermogen is er niks aan de hand, daarna word het 'klappen' wat op een kapotte speaker lijkt, en bij luid spelen lijkt het net of er iemand met een hamer hard op een hout podium deel slaat.

    hoe is dit het beste te repareren?
    ik ga er dus eigenlijk vanuit dat ergens in de kist lucht tussen de naad ontsnapt en het getril dus de kist is die je hoort,

    ik heb de kist ooit een keer open gehad vanwege een kapotte speaker, en zover ik me kan herinneren was deze op een filter na leeg, (geen demping materiaal)

    is dit een kwestie van de naden vol kitten, of een metalen 90 graden strip erin schroeven over de naad, of een paar schroeven in de kist schroeven dat deze weer dicht is?

    hoop dat jullie me even kunnen helpen,

    Groetjes
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

    #2
    18" zeker? hoeft maar een beetje lijm te zijn losgelaten en het lijkt alsof de hele kast instort. Gewoon laten spelen, (bij voorkeur zonder top & buitenshuis...) en dan druk op de schotten zetten tot je weet welk schot los is. Vervolgens dit met de langste schroeven vastzetten die je kunt vinden. (cm. of 7 o.i.d.) Dan weer plamuren/lakken en klaar is klara.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Klinkt niet alleen als een kapotte speaker, dat is het waarschijnlijk ook gewoon. Wil je zoveel verschil merken door lekkage dan moet er zo'n groot gat in zitten dat je die echt niet over het hoofd ziet.
      Andere mogelijkheid is dat er een baspoort stuk is maar om er echt achter te komen zul je toch een kijkje aan de binnenkant moeten nemen.
      Overigens is het bij subs niet echt nodig om dempingmateriaal te gebruiken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        de subwoofers zijn er Splinter nieuw in gegaan,
        de oude woofers waren vergaan na 9 jaar dienst te hebben gedaan, door drank e.d was er weinig meer van de oude woofer over.
        (de kist is dus waarschijnlijk ook 9 jaar oud)

        vanaf het 1e moment dat ze spelen met de nieuwe woofers spelen hebben ze dit allebei al. de oude woofers hadden dit probleem niet omdat deze helemaal vergaan waren en dus eigenlijk niks deden.

        het zijn trouwens 2 losse 15 subjes"
        de kist is van Dynacord, kist is 'front loaded' met 1 bass poort aan de voorzijde, redelijk simpele kist

        Beide speakers hebben het probleem, maar 1 kist klapt echt asociaal hard, dat ik het op 5 meter afstand met een volle zaak en hoog volume hoor, met name op lage frequenties.

        filter voor de subs op de cross-over staat op 45 tot 110 hertz, lager en hoger worden ze niet bespeeld

        Ik heb de leverancier verteld dat de 2 subs worden aangestuurd door een gebrugde Dynacord sl1200, en minimaal 600a700w rms continu moesten zijn vanwege eventuele pieken,

        in de locatie staan ook nog 2 andere dezelfde kisten ook op een gebrugde Dynacord sl1200.

        deze speakers waren al eerder kapot gegaan door drank e.d.. ook nieuwe in gekomen, en hij vertelde dat die speakers zwakker en slecht van kwaliteit waren dan die we laatst binnen hebben gekregen, dat het met deze opstelling op een gebrugte sl1200 niet kapot kon spelen,
        hij gooide het na het beluisteren op een kapotte kist

        het kwam ook in mij op dat de speaker kapot zou zijn, en belde de leverancier/geluid bedrijf hier over, nu hij dit gezegd had was mijn zorg al iets minder als ze het op een avond wel gingen begeven (dan was het bij de baas niet Mijn schuld, aangezien ik dj ben daar, en het geluid zo heb ingeregeld wat op deze 2 speakers na wel helemaal strak klinkt).

        ook dacht ik eraan dat de woofer de grill raakte, maar ook zonder de grill kraakte deze,

        de kist zit verwerkt in het houten podium, hoe ze nu staan zie ik dus alleen de voorzijde.

        de wc dame die er vlak naast staat (en dus geen benul heeft van geluid) vertelde mij dat het volgens haar klonk of er iemand op het podium stond te stampen (podium is van hout), en voor mij kwam het in de buurt dat degene met een hamer bezig zou moeten zijn

        Op een andere locatie klonk een speaker ook kapot, alleen hier was het de kist (van een dubbele 18" dynacord)



        weet nu niet waar ik moet gaan zoeken
        Last edited by Tummy; 08-12-10, 04:45.
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Gezien je verhaal krijg ik het idee dat er de verkeerde speakers in zitten. Het klappen wat je hoort is de spreekspoel tegen de magneet, oppassen want hier kunnen speakers vrij snel door stuk gaan. Weet je zo welk merk en type speaker erin zat en welke er nu in zitten?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • vester86
            • Jul 2010
            • 164

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Klinkt niet alleen als een kapotte speaker, dat is het waarschijnlijk ook gewoon. Wil je zoveel verschil merken door lekkage dan moet er zo'n groot gat in zitten dat je die echt niet over het hoofd ziet.
            Andere mogelijkheid is dat er een baspoort stuk is maar om er echt achter te komen zul je toch een kijkje aan de binnenkant moeten nemen.
            Overigens is het bij subs niet echt nodig om dempingmateriaal te gebruiken.
            dempingmateriaal is niet nodig, maar zorgt wel voor 10 tot 20% meer kastvolume. in gesloten kasten niet echt nuttig, in bassreflex zeker wel

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by vester86
              dempingmateriaal is niet nodig, maar zorgt wel voor 10 tot 20% meer kastvolume. in gesloten kasten niet echt nuttig, in bassreflex zeker wel
              Klopt maar je rendement gaat er ook door naar beneden.....
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • nightline
                • Oct 2002
                • 1001

                #8
                klinkt mij als een los zittende versteviging, of poort plank..

                Mvg

                Jack
                Powered by AudioMadness....

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by Tummy
                  vanaf het 1e moment dat ze spelen met de nieuwe woofers spelen hebben ze dit allebei al.
                  Blijf erbij dat de parameters van de nieuwe speakers niet overeenkomen met die van de oude....
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

                    #10
                    Ik denk ook dat de vervangende speaker parameters niet overeen komen met de 'oude' speakers.
                    Indien dit Dynacord is, zal er vast wel EV speakers in gezeten hebben.
                    Check even welke Dynacord speakers (Subs) je hebt?

                    Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                    Comment

                    Working...