Ervaringen met helicon producten en vocalisten?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    Ervaringen met helicon producten en vocalisten?

    ik heb begrepen dat di-rect een zanger met effectdoosje heeft.
    Maar zijn er hier al andere technici of muzikanten die ervaring met effectdoosjes bij zang. En dan bedoel ik dus bij de zang en niet bij de geluidsman.

    127euro "Live Sound Engineer in a box"
    TC-Helicon | VoiceTone T1 - Adaptive Tone & Dynamics
    of 250 euro "Hit Producer-in-a-pedal"
    TC-Helicon | VoiceTone Create XT - Live Vocal Multi-Effects

    je ziet er steeds meer veschijnen. ook van boss, digitech enz. Ik zie ze alleen nog niet gebruikt worden. Een doosje met voicedoubling, slapback echo, eenlange galm bij een ballad en andere echte effecten zou ik op zich echter wel aantrekkelijk vinden.

    even geen "dat hoort de PA man te doen" rants aub. Mijn spullen horen ook door roadies gesjouwd te worden en een manager hoort alles te regelen. Dat weet ik dank U.
    lekker belangrijk!
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Lijkt me meer iets voor vocalen die minder van kwaliteit zijn.

    De meesten kopen een ksm 105 voor een zo natuurgetrouwe weergave van de stem (tot gruwel van de Monitor engineer).

    Dit soort doosjes lijkt me net de andere wereld.

    Richard

    Comment

    • darco
      • Sep 2009
      • 135

      #3
      Ben het tot nu toe 1 maal tegen gekomen op een klein festivalletje.

      Zanger vond het nodig te pas en te onpas te gebruiken en dan natuurlijk ook met overdreven veel effect op de stem. Resultaat allesbehalve aangenaam en niks tegen te doen van achter je tafel, had veel zin zijn kastje van het podium te gaan trappen.

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        wow,

        een pedalenbak voor de zanger himself?

        Nog niet tegengekomen of gezien.

        Maja, inmiddels maakt men on stage ook
        individueel zijn eigen monitormix, dus........

        owww, die delay/slapback/dub mixt ie ook zelf in z'n monitormix?

        grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Vreemde ontwikkelingen allemaal, muzikanten moeten muziek maken, geluidstechnici moeten zorgen dat iedereen datgene hoort dat de band bedoelde. En nu zie je steeds meer dat muzikanten zelf aan de monitormix kunnen (ver)prutsen en de FX gaan bedienen.
          Nog ff en ik koop een gitaar voor achter de mengtafel.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Vreemde ontwikkelingen allemaal, muzikanten moeten muziek maken, geluidstechnici moeten zorgen dat iedereen datgene hoort dat de band bedoelde. En nu zie je steeds meer dat muzikanten zelf aan de monitormix kunnen (ver)prutsen en de FX gaan bedienen.
            Nog ff en ik koop een gitaar voor achter de mengtafel.

            Zo vreemd vind ik het niet hoor!
            Zeker niet in kleinere set-ups.

            Je staat als geluidsman toch ook niet de diverse sounds van de keyboards
            live in te stellen? Dat de toetsenman zijn sound kiest (en ook de gitarist) vinden we normaal. Waarom dan niet de zanger/performer?

            En zeker als er speciale effecten gebruikt worden op vocal.
            Je zal maar als tech van ieder nummer de partituur krijgen waarin per maat de effecten staan aangegeven........... Dank u wel

            Paul.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              even een megafoonpreset of rock n roll slapback leg je niet zo makkelijk uit aan de technicus van dienst in een gemiddelde kroeg. En op de uithaal van de ballad even een gecoordineerde stoot extra galm.... mmmmmm!

              De toonregeling, feedback exterminator en automatische compressie heb ik mijn vraagtekens bij.

              Echter als ik iets mis bij kleine optredens, sessies en in de oefenruimte dan is het wel die mooie afwerkrand van compressie, gate en fijne toonregeling....

              vandaar dat ik dit als sinterklaascadeau serieus zit te bekijken. Ik heb natuurlijk ook wel mijn twijfels.... demn.... vandaar deze thread. Er is hier serieuze GAS!

              AUB veel reacties!
              lekker belangrijk!

              Comment

              • cru
                • Sep 2003
                • 106

                #8
                Merk ik hier de typische "blijf van mijn knopjes af" reacties van de bange geluidstech?
                Een gitarist gebruikt ook effecten (pitch, whawha, delays), een keyboardspeler gooit ook gul met effectjes en loops, ook veel drummers hebben een SPD-S naast zich staan. Waarom zou een vocalist dat niet mogen of kunnen? Echt nieuw is dit overigens niet ... .

                On topic: ik heb ervaring met de Voicelive (pedalenbak door de zanger bediend) en zijn 19" broertje, de Voceworks+ (die bij ons, de technicus in 't rack kan). Beide hebben exact dezelfde mogelijkheden en er zitten heel leuke presets en combinaties in! Het enige nadeel waar ik direct over viel: het zijn allebei enorme ruisbakken, symmetrisch aangesloten of niet, ik vond het echt niet te doen. Verder klinken de harmoniser en voice doublers erg kunstmatig, ze missen de natuurlijke sound van een Eventide harmoniser.

                Comment

                • bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

                  #9
                  Een kennis van me zingt in een Led Zeppelin coverband, en gebruikt een ritsje Boss effecten die ie van de gitarist heeft overgenomen
                  Een en ander heeft ie in een kistje geschroefd met daaraan een 20 meter insert kabel. En verrassend genoeg, werkt dat prima, zonder al te veel ruis/brom, enz.
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                  Comment

                  • stamgast
                    • Feb 2010
                    • 253

                    #10
                    Gisteren toevallig een band (Krach) afgetakt waarbij de zanger ook een effectenbak bediende. Voor ons inderdaad best interessant omdat de bandtech vaak ook weet wanneer een bepaald effect in- of uitgeschakeld moet worden.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by cru
                      Merk ik hier de typische "blijf van mijn knopjes af" reacties van de bange geluidstech?
                      Een gitarist gebruikt ook effecten (pitch, whawha, delays), een keyboardspeler gooit ook gul met effectjes en loops, ook veel drummers hebben een SPD-S naast zich staan. Waarom zou een vocalist dat niet mogen of kunnen? Echt nieuw is dit overigens niet ... .
                      Bang ben ik zeker niet hoor maar de ervaring is dat het voor een muzikant op het podium vaak vrij lastig is om in te schatten hoeveel effect erop moet met als gevolg dat het veel teveel van het goede is.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • drummerke
                        • Oct 2006
                        • 432

                        #12
                        Heb er zaterdag ook eentje onderhanden gehad om een speciaal effect bij een cabaret/clown act.

                        Ik denk dat het vooral leuk kan zijn op kleine podia waar er zelf geen technicus is behalve de muzikant zelf die alles in regelt.

                        Ik zelf twijfel ook om eentje aan te kopen, i n combinatie met een klein mixertje. Zo kan je zelf met u voeten de echo uit zetten als je spreekt.

                        Comment

                        • dwali
                          • Jun 2002
                          • 92

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Bang ben ik zeker niet hoor maar de ervaring is dat het voor een muzikant op het podium vaak vrij lastig is om in te schatten hoeveel effect erop moet met als gevolg dat het veel teveel van het goede is.
                          Heel simpel.. 3 lijntjes.. 1x dry en een stereo wet..
                          For those about to rock, we salute you...

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            Ik kom het wel eens tegen, is tot nu toe altijd goedgegaan. Maar dat kwam vooral omdat het tot nu toe om overdrive en modulatie-effecten ging. Zoals gezegd is de wet/dry-verhouding bij delay en galm lastig in te schatten vanaf een podium. Dan lijken 3 lijntjes zoals hierboven gezegd me de beste oplossing.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • mrVazil
                              • Mar 2010
                              • 330

                              #15
                              Ik heb een paar keer een bandje gemixed waarvan de zanger ook zo'n bakje had. Ik heb hem vriendelijk gevraagd om dat ding aan de kant te smijten en me te vertellen welk effect hij graag bij welke nummers had, de klank en het signaal werden zo vervormd dat ik echt moeite had om het bovenop de mix te krijgen, werd helemaal opgeslorpt.

                              Comment

                              Working...