Amp Sensitivity, gain, limit settings (voor l'acoutics ARCS)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TLAproductions
    • Jan 2006
    • 98

    Amp Sensitivity, gain, limit settings (voor l'acoutics ARCS)

    hallo,

    ik had enkele vraagjes met betrekking tot het instellen van een XTA,
    zijnde voor het het aansturen van ARCS op LAB FP 10000q's

    hoe kan je de perfecte gain / limiter settings berekenen ?
    (ik ga er vanuit de ik NIET dezelfde settings kan gebruiken als met bv LA48's)


    het zou gaan om volgende setup:

    8 ARCS op 2 FP 10000Q's
    4 sb218 op 1 FP 10000Q
    eventuele extra sb218's gaan via extra FP 10000Q

    dus:
    Amp 1 & 2 : 4 ARCS per amp

    - chan 1: 2 x ARCS LOW op 4 ohm
    - chan 2: 2 x ARCS High op 4 ohm
    - chan 3: 2 x ARCS LOW op 4 ohm
    - chan 4: 2 x ARCS High op 4 ohm

    amp 3: 4 sb 218's

    - chan 1: 1 x SB218 op 4 ohm
    - chan 2: 1 x SB218 op 4 ohm
    - chan 3: 1 x SB218 op 4 ohm
    - chan 4: 1 x SB218 op 4 ohm

    Volgens L'acoustics (handleiding van de ARCS)
    wordt telkens gewerkt een 32 dB gain (eigenschap LA 48)

    uit de handleiding :

    GAIN STRUCTURE
    All amplifiers should have 32 dB gain for all sections (sub, low and high). The limiter thresholds and
    output channel gains of OEM digital crossover presets have been adjusted to be used with amplifiers
    having 32 dB gain.

    LIMITERS
    Peak limiters on all amplifier outputs with soft clipping characteristics; attack time less than 3 msec.

    POWER OUTPUT
    Minimum and maximum power handling ratings for ARCS are as follows:

    LF Section: 54 volts long term rms (pink noise with 6 dB crest factor)
    375 Watts (rms), 1500 Watts (peak) at 8 ohms

    HF Section: 29 volts long term rms (pink noise with 6 dB crest factor)
    100 Watts (rms), 400 Watts (peak) at 8 ohm
    s

    For SB218
    Power Rating (Long Term)
    - 68 Vrms
    - 1100 Wrms
    => 4400 W Piek
    Amplification (Recommended) : 2200 W
    Impedance : (Nominal) 4 ohms

    De 10000Q's hebben 35 dB gain, maar mist dip-switches aanpasbaar aan 32 db


    uit de handleiding:

    As supplied by L-ACOUSTICS, limit thresholds for XTA and BSS Processors are initially set at +9, +8
    and +2 dBu for the SB218 subwoofer, ARCS low and high channels, respectively.
    For the SB218, the LA48a is an excellent power match and the +9 dBu limit threshold is matched to
    the input sensitivity of the L-ACOUSTICS LA 48a (+9.5 dBu) so that system protection is performed
    by a combination of the limiting circuits of both amplifier and digital signal processor.


    kan iemand die laatste statement over die SB218 verduidelijken ?
    - hoe komen ze aan + 9 dBu ?
    - staat dit in relatie met die +9,5 dBu

    uit de handleiding van de LA48 :

    inputs:
    Sensitivity (for full output into 4 ohms) : 2,30 Vrms (9,5 dBu)
    Gain : 32 db


    uit de handleiding van ARCS :
    For the ARCS low section, the +8 dBu limit threshold corresponds to 3 dBu above the RMS power
    handling of the low section (i.e., twice the rated RMS power handling) and is also matched to the input
    sensitivity of the L-ACOUSTICS LA 24a (+7.7 dBu) so that system protection is performed by a
    combination of the limiting circuits of both amplifier and the digital signal processor.
    Note: L-ACOUSTICS recommends that LA24a and LA48a Clip Limiters are engaged (i.e., rear panel switch
    depressed to the ON position) for all applications at all times
    For the ARCS high section, the +2 dBu limit threshold corresponds to 3 dBu higher than the RMS
    power handling of the high section and system protection is performed by the limiting circuitry of the
    digital signal processor. As described previously, additional protection can be obtained by using the
    following MLS switch settings for power matching of the amplifier output to the power handling
    capacity of the ARCS HI section:
    LA24a ARCS HI Section: MLS = -4 dB
    LA48a ARCS HI Section: MLS = -5 dB


    wat mij opviel
    is dat meeste grote verhuurfirma's die op standaard racks werken (4 x LA48)
    die MLS switch NIET gebruiken.
    alle gain's worden geregeld via de XTA (of BSS, Lake, ....)

    Dit zou ik het liefst ook doen met die labs (gezien je maar per amp de gain kan regelen, niet per kanaal of per 2 kanalen)

    Weet iemand hoe ik alles kan berekenen ?

    of lectuur die mij er toe zou moeten helpen ?

    bestaan er uberhaut lessen die je kan volgen die gaan over deze materie ? (sensivitity, dBu, dbV, Vrms, V piek, gain , limiting, .... )

    alvast bedankt !
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Zet de nieuwe ook gewoon op 32dB. Als je de 35dB setting wil gebruiken moet je de threshold van alle limiters 3dB eerder instellen.

    Comment

    • TLAproductions
      • Jan 2006
      • 98

      #3
      Originally posted by jadjong
      Zet de nieuwe ook gewoon op 32dB. Als je de 35dB setting wil gebruiken moet je de threshold van alle limiters 3dB eerder instellen.
      dat was ook m'n origineel plan,
      maar die FP 10000q's geven niet dezelfde vermogens als een 2 x LA48

      uit de handleiding :

      NOTE: The LA48a has a relatively low input sensitivity (9.5 dBu). This means that, in practice, it may
      be necessary to equally scale up the individual crossover channel output gains in order to have
      sufficient drive capability (for all OEM factory presets 3-way output gains are initially set at +3, 0, -8
      for sub, low and high sections, respectively). It is better to use the output drive capability of the
      processor DACs and analog output section rather than overdrive the input ADCs so do not be afraid
      to increase the channel output gains in order to achieve a comfortable gain structure (for example:
      +6, +3, -5 dB output gains for sub, low, high channels may be necessary if the LA48a is used)


      hoe komen ze dan aan die +6 , +3 en - 5db (deze settings heb ik momenteel ook)
      kan je dit berekenen ?
      Last edited by TLAproductions; 14-10-10, 21:49.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Even los van de gain zou ik je aanraden om je subs niet allemaal op één FP10.000 te zetten maar te verdelen over de versterkers dan heb je veel meer vermogen beschikbaar.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • RenéE
          • Oct 2006
          • 291

          #5
          Originally posted by TLAproductions
          dat was ook m'n origineel plan,
          maar die FP 10000q's geven niet dezelfde vermogens als een 2 x LA48
          Het vermogen van de versterker is niet van belang. Wat van belang is, is de versterkingsfactor. Als jij hetzelfde inputsignaal naar een versterker stuurt met een maximaal vermogen van 1500W en een van 2000W, maar je zorgt ervoor dat ze beide een gain van x dB hebben, dan leveren beide versterkers gewoon hetzelfde vermogen (mits ze dezelfde load hebben en uit de clip blijven).

          Comment

          • jadjong
            • Oct 2003
            • 654

            #6
            Originally posted by TLAproductions
            dat was ook m'n origineel plan,
            maar die FP 10000q's geven niet dezelfde vermogens als een 2 x LA48

            kan je dit berekenen ?
            Ik was nog niet helemaal klaar eigenlijk

            Wat de SB218 betreft: de +9dBU is de limiter van de processor. +9.5dBU insturen resulteert in limiting/clipping van een LA48. bij +9dBU levert de LA48 het maximale vermogen voor een Sb218, dit kan je berekenen als je de volgende waardes weet:
            ingangsgevoeligheid van de amp (0.775v/1.4v etc...)
            gain van de amp (in dit geval 32dB)
            het maximale vermogen wat de speaker kan verwerken, zowel in watt als volt. In dit geval 1100W/68Vrms.

            L'acoustics gaat uit van een processor die 0.775v als 0dB punt heeft. Het benodigde voltage op de input van een LA48 is
            2.2v voor een SB218. 2.2v ten opzichte van 0.775v is een factor drie, dus 9dB gain, daarom staat de limiter op +9dB.
            Nu moet je nog weten waarom de LA48 bij 2.2v het juiste vermogen voor de SB218 levert. 1100W bij 4 ohm is 68v. We sturen in met 2.2v, 68/2.2 is factor 31 of 29.8dB gain. 29.8 is geen 32, dus ik heb iets fout gedaan(afronden!), de aangeleverde gegevens kloppen niet of de versterker gain is stiekem toch 30dB. Test het zelf maar
            P=U*I-kwadraat
            Gewenste outputV / inputV is voltage gain
            Check anders dit excel-sheet eens.

            Comment

            • TLAproductions
              • Jan 2006
              • 98

              #7
              ok,

              ik ben er nog niet helemaal uit,

              maar stel;

              FP 10000q op SB 218

              hier kan je de gain (db) regelen, dus veranderd sensitivity (Vrms) ook mee

              stel: gain: 32 db => sensitivity : 2,3 Vrms
              68/2,3 = 29,56
              gain: 29 db => sensitivity : 3,3 Vrms
              68/3,3 = 20,60
              gain: 35 db => sensitivity : 1,6 Vrms
              68/1,6 = 42,5

              wat wil dit nu concreet zeggen ?

              ik versta nu nog niet hoe je dan aan die + 6db +3db - 5db gains komt
              en hoe je aan +8 dbu en + 2 dbu komt voor de limiter op de arcs bij een LA 48

              wat is het verband dan tussen db en dbu ? (0 dbu = 0,775 v ? )

              Comment

              • dwali
                • Jun 2002
                • 92

                #8
                Originally posted by jadjong
                Ik was nog niet helemaal klaar eigenlijk

                Wat de SB218 betreft: de +9dBU is de limiter van de processor. +9.5dBU insturen resulteert in limiting/clipping van een LA48. bij +9dBU levert de LA48 het maximale vermogen voor een Sb218, dit kan je berekenen als je de volgende waardes weet:
                ingangsgevoeligheid van de amp (0.775v/1.4v etc...)
                gain van de amp (in dit geval 32dB)
                het maximale vermogen wat de speaker kan verwerken, zowel in watt als volt. In dit geval 1100W/68Vrms.

                L'acoustics gaat uit van een processor die 0.775v als 0dB punt heeft. Het benodigde voltage op de input van een LA48 is
                2.2v voor een SB218. 2.2v ten opzichte van 0.775v is een factor drie, dus 9dB gain, daarom staat de limiter op +9dB.
                Nu moet je nog weten waarom de LA48 bij 2.2v het juiste vermogen voor de SB218 levert. 1100W bij 4 ohm is 68v. We sturen in met 2.2v, 68/2.2 is factor 31 of 29.8dB gain. 29.8 is geen 32, dus ik heb iets fout gedaan(afronden!), de aangeleverde gegevens kloppen niet of de versterker gain is stiekem toch 30dB. Test het zelf maar
                P=U*I-kwadraat
                Gewenste outputV / inputV is voltage gain
                Check anders dit excel-sheet eens.
                http://www.careysound.com/downloads/...ulator%202.xls
                Je haalt een aantal dingen door elkaar..

                LA48a specs:
                1300w @ 8ohm, volt gain van 32dB, inputsense van 2,4v
                dus bij 2,4v (+9,8dBU) levert hij max vermogen: +/-102volt.. (=clip level)

                sb218 specs:
                68 Vrms = 38,9 dBU dus RMS limiter op 38,9 - 32 (volt gain) = +6,9 dBU (l'acousctics adviseerd +7)

                die +9dBU is een setting voor een "extra" peak-limiter om te voorkomen dat de LA48a gaat clippen (1dBU onder clip level van de amp, staat los van de speaker)

                my two cents,
                dwali

                EDIT: aangezien je in een xta/bss geen aparte RMS en PEAK limiter hebt, rekent l'acoustics blijkbaar niet met de RMS waarde.. aangezien de max power handling van de sb218 hoger ligt als het max vermogen van de versterker wordt er alleen gelimit om het clippen vd amp te voorkomen.. vandaar die +9 (ik zet normaal gesproken een RMS limiter op +7dBU en ook nog eens een PEAK limiter op +9)
                Last edited by dwali; 15-10-10, 00:11. Reason: woordje "extra" vergeten :)
                For those about to rock, we salute you...

                Comment

                • dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

                  #9
                  Originally posted by TLAproductions
                  ok,
                  ik versta nu nog niet hoe je dan aan die + 6db +3db - 5db gains komt
                  Het gaat hier om de gainstruktuur (hoe zorg ik dat mijn mengtafel niet in de clip gaat terwijl de versterkers nog liggen te slapen..)

                  de output gains/levels van je processor (bss/lake/xta/whatever) staan los van je limiters! daar kun je ook +16 +13 +5 van maken.. (alleen zal je dan waarschijnlijk met je mengtafel -10dB moeten uitsturen)

                  de "voltage gains" instellingen van versterkers hebben wel degelijk invloed op je limiters.. (en ook je gainstruktuur)

                  gr.dwali
                  For those about to rock, we salute you...

                  Comment

                  • TLAproductions
                    • Jan 2006
                    • 98

                    #10
                    Ik denk dat ik bijna mee ben,

                    toch, de gain structuur van de processor zorgt er toch ook voor dat bv
                    als men een LA 48 op een tweeter van een ARCS zet, daar niet los het volle vermogen op gaat ?

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Een normaal muzieksignaal zorgt er al voor dat er niet het volle vermogen op je hoogdrivers komt. Daarbij is het rendement van hoogdrivers meestal een heel stuk hoger dan van de overige drivers waardoor je deze soms wel tot 10 dB zachter moet zetten om het geheel in balans te krijgen, 10 dB houdt in dat er nog slechts 10% van het vermogen naartoe gaat.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • TLAproductions
                        • Jan 2006
                        • 98

                        #12
                        Originally posted by dwali
                        Je haalt een aantal dingen door elkaar..

                        LA48a specs:
                        1300w @ 8ohm, volt gain van 32dB, inputsense van 2,4v
                        dus bij 2,4v (+9,8dBU) levert hij max vermogen: +/-102volt.. (=clip level)

                        hoe kom je aan die 102 volt ? is Vrms veronderstel ik ? dus 144 Vpiek

                        input sensitivity bij 32 db gain is 2,30 Vrm (9,5 dBu) (op 4 ohm )


                        wat ik dus begrepen heb is; dat je moet rekening houden met de versterkingsfactor dan wel met het vermogen van de versterker

                        vandaar dat bij een gain van 32 db een
                        - LA 48 een sensitivity heeft van 9,5 dBu
                        - LA 24 een sensitivity heeft van 7,7 dBu

                        een FP 10000 Q zit bij een gain van 32 db op een sensitivity van 9,5 dBu
                        kan ik daaruit besluiten dat hij dezelfde settings kan gebruiken als een LA 48 ?

                        niet tegenstaande hij 150 Vpiek en 105 Vrms levert
                        (die 106 zal dan niet significant verschillen van uw berekende 102 ? )


                        dit verhaal gaat dus op voor een SB218 op een LA 48
                        hoe zit het met een ARCS low op een LA 48 ?

                        LF Section: 54 volts long term rms (pink noise with 6 dB crest factor)
                        375 Watts (rms), 1500 Watts (peak) at 8 ohms

                        54 Vrms => 36.87 dBU
                        36,87 - 32 (gain van de LA48) = 4,87 dBU
                        toch staan deze op + 8 dBu

                        met een LA 24
                        54 Vrms => 36.87 dBU
                        36,87 - 32 (gain van de LA24) = 4,87 dBU

                        dit kan toch niet kloppen, want niet tegenstaande de LA 24 eveneens een gain heeft van 32 db, heeft deze maar een sensitivity van 7,7 dBU t.o.v. 9,5 dBU bij een LA 48

                        zelfde voor de high van ARCS
                        HF Section: 29 volts long term rms (pink noise with 6 dB crest factor)
                        100 Watts (rms), 400 Watts (peak) at 8 ohms

                        29 Vrms => 31.46 dBU
                        31,46 - 32 (gain van LA 48 / 24 ) = -0,54 dBU

                        terwijl het op + 2 dB staat ?


                        Ik versta nu nog altijd de gain structuur niet,
                        hoe komt L'acoustics aan die +4 db, 0 db en - 8 db ?

                        Comment

                        • dwali
                          • Jun 2002
                          • 92

                          #13
                          Misschien is het slim even flink te googlen op "Volt, Vrms, Watt, Wrms" je haalt ze aardig door elkaar.. (misschien zoeken op wikipedia?)

                          Originally posted by TLAproductions
                          hoe kom je aan die 102 volt ? is Vrms veronderstel ik ? dus 144 Vpiek
                          versterkers geven volten, je stopt er "a" volt in en er komt "b" volt uit.. (bij de la48a: stop er 2,4v volt in dan komt er 102v uit.. niks met RMS te maken.. vul maar eens de specs vd versterker 1300w @8ohm input sense 2,4v in dat excel-sheetje in op het eerste tabblad)

                          De input sense is het ingangsvoltage waarmee de versterker zijn maximale vermogen geeft op de uitgang, dus wil je dus niet overschreiden.. (dus de peak limiter laat je iets eerder ingrijpen)

                          dBU, dBV en Volt staan tot elkaar in verhouding (je kunt het dus omrekenen naar: ik stop er "a" dBU in en er komt "b" dBU uit)

                          luidsprekers hebben een RMS/Peak waarde.. (of program/aes/continues/enz..) Dit zijn waarden die de speaker continue, kortstondig of piek kunnen hebben (meestal in Volten of Watts). De term RMS komt dus pas kijken bij de speaker en de limiter-instellingen om de speaker te beschermen. Als je aparte RMS en peaklimiters hebt kun je alles "netjes" uitrekenen (bijv. Peaklimiter 1 dBU onder clip-level vd versterker en de RMS limiter op Wrms omgerekend naar dBU minus de voltage gain van de amp)

                          Originally posted by TLAproductions
                          een FP 10000 Q zit bij een gain van 32 db op een sensitivity van 9,5 dBu
                          kan ik daaruit besluiten dat hij dezelfde settings kan gebruiken als een LA 48 ?

                          niet tegenstaande hij 150 Vpiek en 105 Vrms levert
                          (die 106 zal dan niet significant verschillen van uw berekende 102 ? )


                          dit verhaal gaat dus op voor een SB218 op een LA 48
                          hoe zit het met een ARCS low op een LA 48 ?
                          Wederom, het is in dit geval geen Vrms en Vpeak.. maar gewoon Volt (die 150 heb je zelf berekend???)

                          Zolang je een versterker neemt met dezelfde voltage gain (32dB) kun je gewoon dezelfde limiter settings overnemen, mits je limiter settings niet hoger zijn als je input sense (de speaker zal niet teveel volten krijgen, maar de versterker gaat clippen) Dit geldt ook voor de lows en de highs..

                          Originally posted by TLAproductions
                          Ik versta nu nog altijd de gain structuur niet,
                          hoe komt L'acoustics aan die +4 db, 0 db en - 8 db ?
                          dit heeft niks met limiters te maken, maar met de klank van het systeem.. de niveau-verhoudingen tussen de componenten..

                          en nu slapen..

                          gr.dwali
                          Last edited by dwali; 16-10-10, 04:01.
                          For those about to rock, we salute you...

                          Comment

                          • tijn
                            • Oct 2003
                            • 184

                            #14
                            Klopt, als je alles op 32 db gain gebruikt en je gebruikt de standaard settings van L'Acoustics voor de XTA dan maakt het in principe niet uit welke versterker erachter zit. De XTA zorgt ervoor dat er nooit meer spanning op de speaker komt dan deze kan verdragen. Aan je eerste post te zien kreeg ik even het idee dat je zelf settings hebt gemaakt voor de XTA??

                            Comment

                            • dwali
                              • Jun 2002
                              • 92

                              #15
                              zou je 35dB gain gebruiken dan dus alle "factory" limiterwaarde -3dBU

                              en de output gains ook (dus 0, -3, -11)

                              Maar nog veel belangrijker: waarom zou je met een andere voltage gain draaien als waarvoor de presets gemaakt zijn?? jouw ampen kunnen op 32dB..

                              - Je kunt willekeurig een vd duizenden presets laden, zonder limiterwaarden te moeten veranderen..
                              - Mocht iemand anders jouw spullen gebruiken, hoef je niks "uit te leggen"..
                              - als je andere kasten extern inhuurt of bijhuurt, is het ook gewoon een kwestie van presets laden.. (dV's.. HiQ's.. sb118's.. whatever..)
                              - de voltage gain setting heeft geen invloed op het maximale vermogen van de versterker, enkel op de steilheid vd curve hoe hij dat bereikt..

                              maw. zoals eerder gezegd: zet ze gewoon op 32dB

                              my two cents,

                              dwali
                              For those about to rock, we salute you...

                              Comment

                              Working...