Floor monitors

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkB
    • Oct 2010
    • 5

    Floor monitors

    Hallo,

    Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Mark, en ik ben een student.

    Voor mijn opleiding doe ik een onderzoek naar floor monitors, en zou graag jullie hulp daarbij gebruiken.



    Informatie die ik graag te weten zou komen:



    1. Wat is je achtergrond? (verkoop, verhuur, eindgebruiker etc.)

    [open vraag]


    Ergonomie

    2. De handzaamheid van een Floor monitor is erg belangrijk voor een hoog gebruikersgemak.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    3. Een product is handzaam als het met 1 hand te tillen is.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    4. Als een Floor monitor self-powered is verhoogd dit het gebruikersgemak.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    Vormgeving

    5. Als er spanningsconnectors aan de achterkant van de monitor zitten, vormt dit een gevaar voor het publiek.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    6. Een Floor monitor moet eigenlijk niet opvallen op het podium.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    7. Het is belangrijk dat een Floor monitor (wedge) een laag profiel heeft, zodat deze het zicht van het publiek zo min mogelijk hindert.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    8. Het heeft meerwaarde als de Floor monitor (wedge) ook voor andere toepassingen gebruikt kan worden.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    Overig

    9. Artiesten moeten op het product kunnen staan zonder dat het kapot gaat.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    10. Bij aanschaf van een Floor monitor speelt de prijs van het product een grote rol.

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7


    11. Een lineaire frequency response is erg belangrijk bij een Floor monitor

    Oneens . . . . . . . Eens
    1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7



    Bedankt voor uw/jou medewerking, kritiek is altijd welkom...
    Last edited by MarkB; 12-10-10, 10:27.
  • EL_Loco
    • Nov 2009
    • 87

    #2
    1. Bij het kiezen van een floor monitor (aanschaf); waar wordt de keuze door bepaald? (prijs, gewicht, afmetingen, geluidskwaliteit, merk, etc.)
    Nu schaf ik zelf niet aan, maar ik let op de volgende dingen:
    - klank
    - geluidsdruk
    - handzaamheid qua gewicht en afmetingen
    - degelijkheid

    2. Tegenwoordig is de term 'low profile' erg hot, hoeveel waarde hechten jullie daar aan, en wanneer is een monitor écht 'low profile'?
    - misschien is het handig te vertellen wat je ongeveer onder low profile verstaat..

    3. Heeft het meerwaarde als een floor monitor met 1 hand te tillen is?
    - ja

    4. In hoeverre is een 'betere' geluidskwaliteit meer geld waard?
    - afhankelijk van wat voor klus en budget, het blijft altijd een compromis

    5. Bij een actieve monitor, wat is dan de beste positie voor de connectors?
    - als de monitor ligt, net boven de grond, zodat je er wel met je vingers tussen kan, en dan niet aan de kant van het handvat, dat de kabel ook bij de grond zit als hij op zn zijkant staat.

    6. Hecht je waarde aan vormgeving, en zoja; welke monitor vind je het beste ogen?
    - zolang het er gewoon degelijk uit ziet (en is) dan vind ik het best :P

    7. Hoe ziet de ideale floor monitor er uit (vorm, prestaties e.d.)
    - X-act van soundprojects, maar dan wel met een powercon aansluiting, en niet met euro
    dus:
    -handzaam, goed te tillen met 1 hand, actief, kan zuiver hoge geluidsdruk leveren. prikt goed door, had alleen voor sommige dingen iets lager door mogen lopen..

    8. Wat is je achtergrond? (verkoop, verhuur, eindgebruiker etc.)
    -eindgebruiker: geluidstechnicus oa bij musical, monitorman bij bands
    Last edited by EL_Loco; 11-10-10, 14:22. Reason: duf enzo :P

    Comment

    • mvdmeulen
      • Aug 2007
      • 137

      #3
      Originally posted by EL_Loco


      7. Hoe ziet de ideale floor monitor er uit (vorm, prestaties e.d.)
      - X-act van soundprojects, maar dan wel met een powerlock aansluiting, en niet met euro
      \
      ik hoop dat je hier powercon bedoeld
      Met vriendelijke groet,
      Mark van der Meulen

      Comment

      • EL_Loco
        • Nov 2009
        • 87

        #4
        Originally posted by mvdmeulen
        ik hoop dat je hier powercon bedoeld
        ow lol, eh ja :P

        Comment

        • mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

          #5
          1. Bij het kiezen van een floor monitor (aanschaf); waar wordt de keuze door bepaald? (prijs, gewicht, afmetingen, geluidskwaliteit, merk, etc.)

          Gewicht, geluidskwaliteit en druk, en die punten worden natuurlijk belangrijker bij een hogere prijs.

          3. Heeft het meerwaarde als een floor monitor met 1 hand te tillen is?

          Zeker

          4. In hoeverre is een 'betere' geluidskwaliteit meer geld waard?

          Je wilt altijd het beste voor je geld, en je zal een minimum stellen als dat niet te behalen is voor het budget zul je meer moeten gaan betalen.

          5. Bij een actieve monitor, wat is dan de beste positie voor de connectors?

          Een powercon aansluiting zoals je die bij musicextra (forumlid) vind.

          6. Hecht je waarde aan vormgeving, en zoja; welke monitor vind je het beste ogen?

          Pas als er 2 monitors zijn die even goed zijn in prestatie's ga ik daar naar kijken.

          Vormen die makkelijk zijn bij vervoer kijk ik dan naar.


          7. Hoe ziet de ideale floor monitor er uit (vorm, prestaties e.d.)

          Ik weet niet meer welke, maar hij word veel gebruikt in de hemel.

          8. Wat is je achtergrond? (verkoop, verhuur, eindgebruiker etc.)

          Ik ben een eindgebruiker.
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Dan heb ik een erg heuglijke mededeling voor je. Ze zijn er sinds enige tijd met powercon aansluiting, compleet met doorlus. Dus geniet er van zou ik zeggen.........

            Enige nadeel van de X-act is inderdaad de laagweergave en maximale output. Maar dit is weer het gevolg van een aantal van zijn grootste pluspunten, handelbaarheid, grootte en gewicht, dus ja.....

            Moet zeggen dat ik ook altijd met veel plezier gebruik maakt van de 12" D&B Maxjes.

            Comment

            • EL_Loco
              • Nov 2009
              • 87

              #7
              Originally posted by MarkRombouts
              Dan heb ik een erg heuglijke mededeling voor je. Ze zijn er sinds enige tijd met powercon aansluiting, compleet met doorlus. Dus geniet er van zou ik zeggen.........

              Enige nadeel van de X-act is inderdaad de laagweergave en maximale output. Maar dit is weer het gevolg van een aantal van zijn grootste pluspunten, handelbaarheid, grootte en gewicht, dus ja.....

              Moet zeggen dat ik ook altijd met veel plezier gebruik maakt van de 12" D&B Maxjes.
              Ik kwam ze al in verschillende uitvoeringen tegen

              Comment

              • Waveform
                • Dec 2009
                • 321

                #8
                Ik vind het belangrijk dat een floormonitor een hoge gain-before-feedback ratio heeft en steeds duidelijk blijft klinken (ook op hoog volume en met bass en gitaren erdoor).

                Een lichte monitor is natuurlijk handiger, maar dat is niet prioriteit (tenzij je elk klusje alleen gaat bouwen). Minderwaardige componenten en slecht materiaal gebruiken om een lichtere monitor te bouwen vind ik dus helemaal verkeerd.

                Kwestie vormfactor moet een monitor stabiel liggen (dus ook als de leadzinger er bovenop gaat staan) en moet een stevige grill hebben zodat de grill niet in je woofer belandt als er jammergenoeg iemand wat te enthousiast op gaat staan. Ook zie ik liefst geen connectors aan de achterkant.

                Een D&B M2, Meyer Sound MJF-212 en Eaw Microwedge zijn gewoon hele mooie monitors, maar het mag van mij ook wel eens iets ruiger ogen zoals de HDA's van EML: http://www.metalfan.nl/pictures/gras.../dickinson.jpg

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  ik kan mij niet aan de infruk onttrekken dat er op dit forum een verschuiving aan het optreden is.

                  in het begin kwamen er technici die voor school hulp nodig hadden om te leren hoe ze iets moesten maken of afregelen. Of ze zochten een stageplaats.

                  het laatste jaar lees je alleen maar van dit soort berichten met enquetes waar scholieren leren uit te zoeken wat zij door anderen moeten laten bouwen om dat aan anderen te kunnen verkopen.

                  "ik heb geen inhoudelijk verstand, ik bouw het niet, ik gebruik het niet. Maar ik moet er een richting gevende mening in een verslag over maken"

                  mijn antwoord op de vragen in jouw verslag?
                  beste leraar, U wil een algemeen antwoord op een algemene vraag. Dit antwoord is: DE monitor die nu nodig is, is een monitor waarbij een technicus zit die een serieuze opleiding heeft gehad.

                  alleen de vraag al: In hoeverre is een 'betere' geluidskwaliteit meer geld waard
                  Doe het geld wat deze extra managementlaag kost erbij en je kan op de vloer gewoon alles kopen wat nodig is.

                  We zitten hier aan de brugwachtersconstructie mee te helpen. Op scholen moeten mensen het antwoord op de vraag uitzoeken door met monitors te werken en te sjouwen. Door met muzikanten en regisseurs samen te werken. Door te meten aan de maatstaf die door een senior technicus reeds is uitgeknobbelt.

                  elke keer weer "hoe zouden wij eigenlijk alles het beste doen?"
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

                    #10
                    Ik schaar me helemaal achter dhr. Showband!

                    Naast het feit dat het van weinig genomen moeite getuigt om zeven vragen hier even in een topic te gieten blijkt ook wel uit de vragen dat er inderdaad niet erg hard over nagedacht is. Mijn suggestie is:
                    -dat je eerst met mensen in het vak gaat praten (en dan bedoel ik dus In Real Life, of met andere woorden, onder vier ogen en niet via een forum)
                    -dan erachter komt wat er bijvoorbeeld voor verschillende monitors er bestaan en welke merken gangbaar zijn
                    -vervolgens vanuit die kennis een vraagstelling/doelstelling voor je onderzoek formuleert en die middels een enquete probeert invulling te geven.

                    Om een idee te geven van mijn kritiek op je vragen:

                    1. Bij het kiezen van een floor monitor (aanschaf); waar wordt de keuze door bepaald? (prijs, gewicht, afmetingen, geluidskwaliteit, merk, etc.)
                    -Denk je niet dat je moet beginnen met wat voor gebruikseisen je eraan stelt? (probeer te werken vanuit een programma van eisen PvE)

                    2. Tegenwoordig is de term 'low profile' erg hot, hoeveel waarde hechten jullie daar aan, en wanneer is een monitor écht 'low profile'?
                    -de EAW SM200iH werd (voor zover ik me kan herinneren eind jaren 80) als een low-profile monitor gepresenteerd. Dit is dus geen modekreet van tegenwoordig (google: low profile+SM200iH+EAW)

                    3. Heeft het meerwaarde als een floor monitor met 1 hand te tillen is?
                    -de vraagstelling is tendentieus. Probeer de vraag zo de formuleren dat je niet al het antwoord prijsgeeft. Bijvoorbeeld: 'In hoeverre is ergonomie van belang; welke eisen stel je tav ergonomie?'

                    4. In hoeverre is een 'betere' geluidskwaliteit meer geld waard?
                    Probeer je vraagstelling kwantificeerbaar te maken. Je kan niets met antwoorden als 'een beetje meer geluidskwaliteit mag mij best wat meer geld kosten'. Dit zijn antwoorden waarin je tijdens je analyse van de enquete keihard tegenaan loopt en op basis waarvan je de vraag misschien zelfs wel niet eens in je onderzoek kunt meenemen.

                    5. Bij een actieve monitor, wat is dan de beste positie voor de connectors?
                    -wat bedoel je met actieve monitor. Een monitor met een versterker of een monitor met een actief filter. Ik denk wel te weten wat je bedoelt, maar in een enquete mag daar helemaal geen twijfel over bestaan!

                    6. Hecht je waarde aan vormgeving, en zoja; welke monitor vind je het beste ogen?
                    -Vormgeving hangt vaak samen met op welke manieren een monitor te gebruiken is. Alleen als floor, als floor in twee hoeken, ook als topkast in een full range systeem met een subje eronder.
                    -Wat ga je doen met een resultatenlijst waarin merken en types staan? Overnemen in je scriptie?

                    7. Hoe ziet de ideale floor monitor er uit (vorm, prestaties e.d.)
                    Wat wil je er allemaal van weten. Ook dit kan weer een zeer uitgebreide lijst van resultaten gaan opleveren. Kader de opties af.

                    8. Wat is je achtergrond? (verkoop, verhuur, eindgebruiker etc.)
                    Wat mij betreft een zeer zinnige vraag. Misschien daarom ook wel zo belangrijk dat je hem als eerste moet stellen en niet als laatste.

                    Groeten en succes met de scriptie/het onderzoek,

                    @lex


                    PS Als je een succesvolle scriptie wil schrijven dan raad ik je van harte 'Hoe schrijf ik een scriptie' van Umberto Eco aan. Niet alleen zeer zinnige informatie, maar ook nog eens heel leuk geschreven! Of zoek binnen het forum met de zoekterm 'enquete' en kom erachter dat het soort reacties als de mijne al eerder is gepost.
                    Last edited by @lex; 11-10-10, 18:16.
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Originally posted by Waveform
                      Ik vind het belangrijk dat een floormonitor een hoge gain-before-feedback ratio heeft
                      gain before feedback ratio in een floortje klinkt niet logisch...

                      Ik zie dat het vaker gebruikt wordt (Google), maar gain en feedback kom je normaal bij je mic tegen, niet bij je floor. Zal wel aan mij liggen

                      @TS: met de info die je uit deze vragen krijgt kun je helemaal niks. Ik ga hem daarom ook nog eventjes niet invullen.

                      Als je onderzoek doet, dat weet je ook wat van onderzoeksmethode. Om te beginnen drie keywords voor je: 'Likert schaal', 'ratio', 'statistiek'.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by renevanh
                        gain before feedback ratio in een floortje klinkt niet logisch...

                        Zal wel aan mij liggen
                        Ik denk ook dat het aan jou ligt.

                        Comment

                        • 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

                          #13
                          Met alle respect, maar ik mag toch hopen dat dit geen onderdeel is van je afstudeerproject/scriptie. Ik ga mee met de eerder genoemde kritiek (en vat dit nou niet gelijk als enorm negatief op) en wil daar graag aan toe vullen; je maakt fouten die onder basis van het 'Hoe doe ik onderzoek?' vallen. Je vragen zijn niet alleen verkeerd, de manier waarop je ze stelt ook, de volgorde waarin ze staan, de doelgroep die je hier mee bereikt...

                          Allemaal punten die de VALIDITEIT & KWALITEIT van je onderzoek en bijbehorende resultaten zeker gaan beïnvloeden!

                          Mijn boekentip van de dag: bol.com | Zoekresultaten: wat is onderzoek | Boeken

                          Nog een prettige avond gewenst en veel succes

                          Originally posted by renevanh
                          gain before feedback ratio in een floortje klinkt niet logisch...

                          Ik zie dat het vaker gebruikt wordt (Google), maar gain en feedback kom je normaal bij je mic tegen, niet bij je floor. Zal wel aan mij liggen
                          Here's your answer http://www.youtube.com/watch?v=wI_3WYHS71c

                          Mvg,

                          Teun
                          Last edited by 4AC; 11-10-10, 18:58.
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            Ik snap wat ie doet, ben het alleen nog steeds niet eens met de term 'gain' bij een output...
                            Maar zoals reeds geconcludeerd: dat ligt aan mij
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

                              #15
                              Wellicht moet je niet al te letterlijk vertalen, althans; niet de woorden los van elkaar.
                              Wanneer je gain before feedback in zijn totaliteit vertaald blijft er een heldere en bruikbare term over, waarbij ik dan persoonlijk van mening ben dat je een begrip helemaal niet moet willen vertalen maar moet kunnen begrijpen.

                              On topic maar weer?!
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                              Comment

                              Working...