6 JBL toppen op één versterker?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koene87
    • Apr 2008
    • 19

    6 JBL toppen op één versterker?

    Qua subwoofers hebben we kisten met steeds 2x Eminence Kappa 15LF - 600W RMS erin. Op een standaard kleine fuif zet ik zo'n 2 kisten links en 2 kisten rechts. Worden aangestuurd door 2x QSX EX4000 versterkers.

    Qua toppen zet ik normaal 4x JBL SP-212A (600W IEC; 2400W peak, 8ohm). 2 links naast elkaar op de bassen en 2 rechts naast elkaar, worden alle 4 aangestuurd door 1 versterker, gelijkwaardig aan een QSC EX4000.

    Nu vind ik dat de toppen vaak hun piek bereiken dus ben ik van plan er nog 2 bij te zetten, eentje links erop en eentje rechts op, zodat ze ook iets verder reiken.

    Wat kan ik nu het beste doen, 6 toppen op één versterker steken of die 4 op één versterker laten en die 2 op een andere maar de versterker minder zetten? Ik heb nog een QSC RMX4050HD staan, op 2ohm (ik veronderstel dat 6x toppen de versterker op 2ohm laat draaien?) geeft die 1600-2000W. Lijkt mij net niet voldoende?

    Om die nieuwe 2 op een andere versterker alleen te steken heb ik wat schrik voor, als die versterker helemaal opengedraaid worden kunnen de speakers rap stuk gespeeld worden.

    Cross-over is een analoge DBX 223XL (http://www.dbxpro.com/223XL/index.php)
    Last edited by moderator; 02-10-10, 07:38.
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Originally posted by Koene87
    (ik veronderstel dat 6x toppen de versterker op 2ohm laat draaien?)
    Nope:



    1 / ((1 / 8) + (1 / 8) + (1 / 8)) = 2.667
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • e-sonic
      • Aug 2004
      • 329

      #3
      jbl 212

      Even gekeken naar de spec :

      12" + kleine hoorn, 95 dB rendement, 85 graden typisch spreiding.

      door bij de twee toppen nog een bij te plaatsen zal de geluiddruk nog geen 2 dB toenemen.

      verder geven de toppen naast elkaar en boven elkaar lobbing, of uitdoving van bepaalde frequenties vanaf het gebied 500 Hz, dus advies meer SPL, neem een top met een hogere gevoeligheid, gebruik deze JBL voor infill, sidefill.

      PS, wat is je cross-over punt, dit iets hoger zetten geeft wat meer verdeling van vermogen naar de sub, wordt dan een low kast......
      Last edited by e-sonic; 02-10-10, 16:10. Reason: x-over tip
      Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        De 90 graden toppen is bekend dat deze niet zo ver gaan.

        Door er twee per kant te zetten gaat het niet verder, wel harder en breder.

        Wel je het geluid verder krijgen kun je proberen ze hoger te plaatsen of andere toppen kopen met 60 graden horizontaal.

        Richard

        Comment

        • Koene87
          • Apr 2008
          • 19

          #5
          Vandaar dat ik wil gaan naar 6 toppen ipv 4, 2 naast elkaar telkens en dan de overige 2 er bovenop links en rechts, dan gaat het indd verder, heb ik nog al gemerkt.

          Nieuwe toppen is niet echt een optie, hebben momenteel 10 van die JBL'en en ze gaan wel goed voor kleine tot middel-grote fuiven. Bij grote fuiven hangen we er vanachter aan de brug ook nog, gericht naar de front om zo tegemoet te spelen, komt altijd goed.

          Comment

          • frankvv
            • Jun 2007
            • 56

            #6
            Tegemoet is altijd eng, omdat je ze niet kunt synchroniseren met delay (is immers afhankelijk waar je staat wat de delay zou moeten zijn).

            Dat het bij 1 erboven verder gaat is denk ik omdat deze hoger staat. Als je de twee andere topjes zou verhogen heb je hetzelfde effect.

            Comment

            • Koene87
              • Apr 2008
              • 19

              #7
              Originally posted by frankvv
              Tegemoet is altijd eng, omdat je ze niet kunt synchroniseren met delay (is immers afhankelijk waar je staat wat de delay zou moeten zijn).
              Ik heb vroeger de uitleg gekregen dat je geen delay moest toepassen als de achterste speakers niet verder staan dan 15m. En ik moet zeggen dat het toch altijd goed klinkt zonder een delay in te stellen, achterste speakers staan dan ook nooit verder dan 15m verwijdert van de voorste.

              Bij echt grote fuiven gebruiken we een compleet andere setup.

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Hoi hoi,
                Nu ben ik geen rekenwonder,
                maar met de kennis dat geluid iets van
                330/340 mtr per seconde aflegt,
                kun je dus berekenen hoe lang het duurt
                voordat dat geluid jou bereikt als jij
                25 meter van je mains afsta en dan sta je
                dus 10 mtr van je delaystack vandaan.

                Omdat ik niet zo snel reken ga ik maar luisteren.
                Staat alles goed ingesteld, mute dan je delay ff
                en luister nog steeds..........

                Oftewel, ik denk dat je die 15 meter toch het best
                wel delayen kunt, om zo het geluid overal in de zaal
                strak te houden?

                grtz
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

                  #9
                  15 meter? Dat is 45 ms! Dat moet je wel al degelijk gaan delayen want ons gehoor kan de twee apart gaan onderscheiden vanaf ongeveer 40 ms. Je zit dus net boven die grens.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                  Comment

                  • frankvv
                    • Jun 2007
                    • 56

                    #10
                    Daarnaast ga je enorme combfiltering krijgen, of hoe we dat in het Nederlands ook noemen. Let ook op dat Koene87 het heeft over het richten van speakers vanaf achteren naar voren, dus dan heeft delay al geen zin (het zachter zetten van de speakers wel, maar daarmee hebben ze ook minder nut).

                    Maar we dwalen af: de vraag was of 6 toppen op 1 versterker kunnen. Volgens de specs doen deze 1300W op 4 ohm en 1600W op 2 ohm. Volgens de specs van je toppen wordt een versterker van 800W per top aangeraden, dus kom je nu eigenlijk al te kort met 2 toppen. Met 3 toppen wordt dit nog minder.

                    Aangezien je er toch 10 hebt, waarom zet je er dan niet 4 per kant neer en neem je dus ook een extra versterker mee? En het kan zeker de moeite waard zijn om te experimenteren met het verhogen van de toppen.

                    Comment

                    • Koene87
                      • Apr 2008
                      • 19

                      #11
                      Originally posted by frankvv
                      Aangezien je er toch 10 hebt, waarom zet je er dan niet 4 per kant neer en neem je dus ook een extra versterker mee? En het kan zeker de moeite waard zijn om te experimenteren met het verhogen van de toppen.
                      Lijkt mij wel wat teveel en heb dit weekend dan beetje getest. Als ze hoger staan gaan ze iets verder, maar dat wist ik al.

                      Heb langs elke kant 2 gezet. Als ik bij beide de speakon uittrek (dus elke kant 1) merk je amper het verschil. Met 4 klinkt het iets 'voller' iets maar aanwezig, maar zeker niet luider. Heeft dan ook maar 95db rendement.

                      Maar goed, ze voldoen nog zeker voor kleine/middel grote fuiven. Ben niet meteen van plan om ze alle 10 buiten te doen en nieuwe aan te kopen. Heb die 10 eigenlijk elke keer per 2 goedkoop kunnen overkopen.
                      Last edited by Koene87; 04-10-10, 13:51.

                      Comment

                      Working...