Mengtafel advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • revos
    • Sep 2010
    • 20

    Mengtafel advies gevraagd

    [FONT=Calibri]Mengtafel advies gevraagd.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Ik regel al zo’n 25 jaar het geluid bij een 7 man/vrouw rock (hobby)band die zo af en toe eens een optreden hebben. De huidige mengtafel, een Soundcraft Spirit Studio is aan vervanging toe. Wij zijn op zoek naar een nieuwe mixer (of goede 2e hands) voor ons zaal- en podiumgeluid. En daarvoor zou ik graag advies en/of tips krijgen. Waarvoor alvast mijn dank![/FONT]
    [FONT=Calibri]Dit zijn een paar van onze eisen:[/FONT]
    [FONT=Calibri]12 mono mic/line inputs én 4 stereo mic/line inputs of 20 mono mic/line inputs[/FONT]
    [FONT=Calibri]5 pre/post aux sends per kanaal of een combinatie met subgroepen. Ik gebruik nu 2 aux kanalen voor de bandmonitors en 3 voor effecten. Maar dat kan ik wellicht ook met subgroepen oplossen omdat 5 aux kanalen niet veel voorkomt op de goedkopere mixers.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Nog wat wensen:[/FONT]
    [FONT=Calibri]Onze huidige mixer is nogal groot en zwaar. Wat lichter en kleiner zou welkom zijn;[/FONT]
    [FONT=Calibri]Voorkeur voor een analoge mixer vanwege vertrouwdheid met het concept en lagere prijs[/FONT]
    [FONT=Calibri]Wat mag het kosten? Eigenlijk geen idee, ik heb natuurlijk al wat rondgesurfd en het valt mij op dat er al voor € 500,- mixers te koop zijn die voldoen aan de eisen (Yamaha, Behringer, Allen &Heath, Soundcraft). Het lijkt wel of analoge mixers goedkoper zijn geworden in de loop der jaren! Wellicht doordat de techniek nauwelijks veranderd is?[/FONT]
    [FONT=Calibri]Dit zijn een aantal mixers die ik langs heb zien komen en die min of meer aan de eisen voldoen:[/FONT]
    [FONT=Calibri]Allen & Heath ZED 24[/FONT]
    [FONT=Calibri]Yamaha MG166C[/FONT]
    [FONT=Calibri]Yamaha MG 206C[/FONT]
    [FONT=Calibri]Soundcraft AXL-SNDC-MPMI12[/FONT]
    [FONT=Calibri]Yamaha YA-MG24/14FX[/FONT]
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    Dat je voor €500,- nieuw al mixert kan kopen die aan je specificaties voldoen wil nog niet zeggen dat het klankmatig fijne tafels zijn. Persoonlijk ben ik niet echt gecharmeerd van de klank van de goedkopere Yamaha tafels. A&H ZED heb ik te weinig aan de tand kunnen voelen en de genoemde Soundcraft heb ik nog nooit mee gewerkt. Probeer dus voordat je daadwerkelijk een tafel koopt eerst goed uit hoe hij klinkt.

    Comment

    • revos
      • Sep 2010
      • 20

      #3
      Originally posted by BJD
      Dat je voor €500,- nieuw al mixert kan kopen die aan je specificaties voldoen wil nog niet zeggen dat het klankmatig fijne tafels zijn. Persoonlijk ben ik niet echt gecharmeerd van de klank van de goedkopere Yamaha tafels. A&H ZED heb ik te weinig aan de tand kunnen voelen en de genoemde Soundcraft heb ik nog nooit mee gewerkt. Probeer dus voordat je daadwerkelijk een tafel koopt eerst goed uit hoe hij klinkt.
      Bedankt voor je reactie, welke tafel zou jij wel aanbevelen?

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Ik vrees dat 500€ voor een degelijke tafel wel zeer weinig is.
        En als je al 25 jaar bezig bent, zou ik toch uitkijken naar iets degelijks.

        Ik zou gaan voor Presonus Studiolive De 16 kanaals kun je vinden voor net geen 2000€.
        Last edited by frederic; 18-09-10, 15:54. Reason: ana

        Comment

        • MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

          #5
          Tweede hands Mackie 1064VLZPro, A&H MixWizard?
          d&b Audiotechnik

          Comment

          • Roeltej
            • May 2001
            • 761

            #6
            Originally posted by frederic
            Ik vrees dat 500€ voor een degelijke tafel wel zeer weinig is.
            En als je al 25 jaar bezig bent, zou ik toch uitkijken naar iets degelijks.

            Ik zou gaan voor Presonus Studiolive De 16 kanaals kun je vinden voor net geen 2000€.
            StudioLive heeft alleen geen 4 stereo inputs... wl leuke mixer, zeker als je er een laptopje aan knoopt.
            Vitality Show

            Comment

            • revos
              • Sep 2010
              • 20

              #7
              Dank voor alle reacties. Ik heb geen idee wat het kosten gaat. Zie alleen dat er mixers vanaf een paar honderd euro zijn. Ik zeg dus niet dat ik een mixer van 500 wil. Wil een redelijke maar niet al te dure mixer want ondanks 25 jaar is het gewoon hobby met een aantal optredens per jaar dat je op 2 handen kunt tellen (en soms op 1)

              De Presonus Studiolive is een digitale mixer, daar gaat niet de voorkeur naar uit
              De Mackie 1604VLZpro zit in de prijsklasse 800 euro maar is wel een kwalitatief betere mixer?
              De A&H, hebben we het dan over deze mixer? ALLEN & HEATH :: WORLD CLASS MIXERS Fraai met 6 aux, 100mm faders en ook nog compact

              Comment

              • BJD
                • Oct 2007
                • 771

                #8
                Een MixWizzard is een prima keus als je een degelijke mixer wilt voor zo nu en dan een optreden voor een betaalbare prijs. Let er echter wel op als je een tweedehands Wizzard koopt dat de flatcables binnenin nog goed zijn. Dit is een euvel dat bij de oudere A&H's wel eens wil voorkomen. Symptomen zijn dan: niet werkende kanalen, auxen die nier doorkomen, groepen die niet doorkomen, PFL bus die niet doorkomt. Alles dus wat een kanaal met de rest v.d. mixer verbind.

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Het grote nadeel bij een Wizard vind ik dat die dingen ring send gebruiken voor de inserts... altijd weer een aparte insertiemulti nodig.
                  Als je niks met inserts doet (compressors, gates) natuurlijk niet zo'n probleem, anders wel degelijk iets om rekening mee te houden.
                  Verder wel een prima mixer, maar genoeg inputs?

                  De Yamaha MG serie zou ik voor een band liever links laten liggen. Leuk mixertje voor wat theatergebeuren en een keyboard, maar bands... liever niet. Ingebouwde FX stelt ook bijzonder weinig voor.

                  A&H ZED mixers zijn erg leuke mixers voor het geld.
                  Mackie VLZ1604 zijn ook leuke mixers, maar voor ongeveer hetzelfde kun je 2de hands wel eens een A&H LXii 7 vinden, toch weer 2 trapjes hoger in de kwaliteitsladder.

                  De Soundcraft die je noemt ken ik niet, maar voldoet ook niet aan jouw eisen!

                  Verder zou ik weg blijven van Behringer mixers. De digitale tafel van Behringer is wel ok, maar de rest klinkt redelijk teleurstellend.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Originally posted by renevanh
                    Het grote nadeel bij een Wizard vind ik dat die dingen ring send gebruiken voor de inserts... altijd weer een aparte insertiemulti nodig.
                    Als je niks met inserts doet (compressors, gates) natuurlijk niet zo'n probleem, anders wel degelijk iets om rekening mee te houden.
                    Verder wel een prima mixer, maar genoeg inputs?

                    De Yamaha MG serie zou ik voor een band liever links laten liggen. Leuk mixertje voor wat theatergebeuren en een keyboard, maar bands... liever niet. Ingebouwde FX stelt ook bijzonder weinig voor.

                    A&H ZED mixers zijn erg leuke mixers voor het geld.
                    Mackie VLZ1604 zijn ook leuke mixers, maar voor ongeveer hetzelfde kun je 2de hands wel eens een A&H LXii 7 vinden, toch weer 2 trapjes hoger in de kwaliteitsladder.

                    De Soundcraft die je noemt ken ik niet, maar voldoet ook niet aan jouw eisen!

                    Verder zou ik weg blijven van Behringer mixers. De digitale tafel van Behringer is wel ok, maar de rest klinkt redelijk teleurstellend.
                    Je bedoelt een Soundcraft LXii7 denk ik? En idd, geen Behringer of Phonic o.i.d dergelijks.

                    En we hebben het inderdaad over die MixWizzard

                    En ook voor deze tafels gaat hetvolgende op; zo slecht hoeft een goede 2e hands niet te zijn!
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

                      #11
                      Grootste tegenhanger van de MixWizzards zijn (binnen vergelijkbaar budget) de Soundcraft GB2r serie. Sowieso zijn de soundcraft GB's mixers met een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

                      Toch zou ik die presonus zeker ook overwegen, werkt behoorlijk makkelijk, ook wanneer je geen digimixer gewent bent. Kijk eens op youtube voor een heleboel filmpjes hierover.
                      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                      Comment

                      • revos
                        • Sep 2010
                        • 20

                        #12
                        Originally posted by Big Bang
                        Grootste tegenhanger van de MixWizzards zijn (binnen vergelijkbaar budget) de Soundcraft GB2r serie. Sowieso zijn de soundcraft GB's mixers met een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

                        Toch zou ik die presonus zeker ook overwegen, werkt behoorlijk makkelijk, ook wanneer je geen digimixer gewent bent. Kijk eens op youtube voor een heleboel filmpjes hierover.
                        Ok, ga ik die soundcraft nog bekijken en dat van die filmpjes is natuurlijk ook een goede tip.

                        Heb net de A&H 14/4/2 manual doorgenomen. Voldoet ook helemaal en heeft bovendien erg handige mogelijkheden door de subgroepen. Iets wat mijn huidige mixer ook heeft en ik veel gebruik.

                        En 2e hands is zeker ook een optie, mits in goede staat.

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          voor enkele keren per jaar optreden een ZED/FX.

                          de mackie 1604 klinkt het beste. en kun je voor minder dan 700 euro nieuw kopen als je goed op het net kijkt. Altijd goede ervaringen met mackies en tapco´s gehad. Zeker in het laag is mackie superieur aan alle goedkope mixertjes.

                          hoewel je dan bij beide moet kijken of je genoeg sends hebt voor je eerste spec! een mixwizzard tweedehands is bijna het enige serieuze ding wat in je spec valt. neem wel een 2 of 3. series 1 zijn bijna allemaal gaar.

                          goedkope soundcrafts zuigen. en ik heb er veel mee gewerkt. En er ook een gehad.

                          behringer, phonic, en onder de 1500euro yamaha. enz werkt eenvoudig niet goed. Zonde van je geld.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by showband
                            goedkope soundcrafts zuigen. en ik heb er veel mee gewerkt. En er ook een gehad.
                            Dan heb je het over alles onder de GB serie neem ik aan?
                            De eerder genoemde GB2 (die wellicht buiten budget valt) is echt een toptafeltje! Alles klopt en hij klinkt!
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              ja die GB is prima. Maar die begint bij 1350 euro.... en is net nieuw dus nog niet tweedehands te krijgen.

                              in de prijsklasse waarin de vraagsteller zit te kijken barst het van de EFX e.d. tafels. Dat is geen best spul...
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...