Karakteristieken geluidssysteem: welke zijn er?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TimoB
    • Oct 2008
    • 38

    Karakteristieken geluidssysteem: welke zijn er?

    In het kader van mijn studie bedrijfskunde aan de RuG doe ik een onderzoek bij een importeur van een geluidssysteem. Een klein deel van dit onderzoek gaat over de “Sound System Charasteristics”, en dat kan heel breed gezien worden. Wat ik wil weten is: Welk element van een geluidssysteem zou een argument kunnen zijn om een merk (in Nederland) wel óf niet te kopen? Ik zou hiervoor graag jullie input zien, aangezien vele van jullie deze afweging uiteraard gemaakt hebben. Ik hoef geen oordeel over hoe belangrijk een element is (dat ga ik later quantitatief onderzoeken), enkel wil ik weten of het een argument zou kunnen zijn bij de aanschaf. Ik trap af en hoop dat jullie mij kunnen helpen met het aanvullen.

    O Klank (mogelijk onderverdeeld in subgedeelten)
    O Prijs
    O Schaalbaarheid
    O Uiterlijk
    O Gewicht
    O Rendement
    O Kennis Importeur/Dealers/Netwerk
    O Service Importeur

    Alvast bedankt!
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

    #2
    Het is ook belangrijk dat je makkelijk extra speakers kan inhuren bij jou in de buurt. Een ander is in hoeverre het systeem plug&play is. Maar natuurlijk ook de kwaliteit van de gebruikte materialen.

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      Klank : Spreiding van het systeem en ook hoeveel volk je er mee kunt draaien . Line array of niet ? Uitwisselbaarheid van verschillende types bij 1 merk . Is het te combineren met andere speakers zonder al te veel te processen . Is het makkelijk te riggen of ben je er een aantal uren aan kwijt ? is er een predictie programma bij de set ja of nee .

      Zeker belangrijk : is het makkelijk bij te huren of bij schade makkelijk te repareren en zijn er lokaal vertegenwoordigers te vinden (zeker in het geval van een internationale tour).

      Transport : is er rekening gehouden met standaard maten van trailers . Hier wordt bij veel A merken terdege rekening me gehouden . Het gewicht van de set speelt hier ook in mee . Al zijn de kasten nog zo goed als het niet te transporteren is of dubbele ruimte in beslag neemt t.o.v. een concurerend merk wordt het rekensommetje redelijk eenvoudig voor de financier van een tour . Die zal altijd voor de goedkopere opties gaan zeker als hij of zij de ballen verstand heeft betreffende de te gebruiken apparatuur .

      Kennis bij sommige importeurs is nogal ver te zoeken alsmede zijn deze mensen makkelijk te bereiken (zeker after office houres of in het weekend) . Zijn de dealers bereidt om ondersteuning te bieden ook als er niet direct een verkoop aan vast hangt .

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        In het hoofdstukje "prijs" hoort natuurlijk ook iets over "terugverdientijd" en restwaarde

        Ook te denken valt aan "Rider acceptatie"

        Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

          #5
          Rendement (oftewel; waar voor je geld) in de breedste zin van het woord; levert deze PA je werk op, kun je hem commercieel verhuren en zijn je klanten er tevreden mee en levert de PA als speakersysteem voldoende output met een solide klankbeeld wat op je wensen aansluit. (Dus zeker ook klank, maar helaas is dit geen objectief element in deze)

          Vervolgens is schaalbaarheid en aftersales enorm belangrijk. Je voelt je behoorlijk in het ootje genomen als je veel geld uitgeeft aan spullen waarmee je je geld moet verdienen wanneer de dealer, verkoper je klachten of reparaties waardeloos behandeld.
          d&b Audiotechnik

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            En plak aan die schaalbaarheid ook dat de stappen in grootte ook een beetje de lokale norm moeten volgen.

            bruiloften komen overal voor, en zijn een goede basis voor inkomsten. Alleen er zit nogal verschil tussen een bruiloft in nederland en een land bij de middelandse zee. Dus schaalbaar begint in ons kikkerlandje al bij 80 tot 120 man.
            voor een nederlandse verhuurder valt schaalbaarheid ongeveer met de volgende stapgrootte indoor samen.
            0 - 120
            120 - 250
            250 - 450
            450 - 600/700
            600 - 1000
            enz
            En dat is totaal anders dan in het buitenland.

            Steeds belangrijker wordt het dat systemen met minimaal vervoer, binnen arbo-norm gewicht, met maar een persoon kunnen worden weggezet.

            Zaken als "geen krachtstroom", "potentieel een draaitrap op te krijgen", Maken allemaal dat een systeem snel interesse kan krijgen.

            Ik hou mijn band door de crisis door downsizen.
            Geen grote bus, geen monitorman, LED verlichting enz is meer van invloed dan wat dan ook.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

              #7
              Originally posted by showband
              En plak aan die schaalbaarheid ook dat de stappen in grootte ook een beetje de lokale norm moeten volgen.

              bruiloften komen overal voor, en zijn een goede basis voor inkomsten. Alleen er zit nogal verschil tussen een bruiloft in nederland en een land bij de middelandse zee. Dus schaalbaar begint in ons kikkerlandje al bij 80 tot 120 man.
              voor een nederlandse verhuurder valt schaalbaarheid ongeveer met de volgende stapgrootte indoor samen.
              0 - 120
              120 - 250
              250 - 450
              450 - 600/700
              600 - 1000
              enz
              En dat is totaal anders dan in het buitenland.

              Steeds belangrijker wordt het dat systemen met minimaal vervoer, binnen arbo-norm gewicht, met maar een persoon kunnen worden weggezet.

              Zaken als "geen krachtstroom", "potentieel een draaitrap op te krijgen", Maken allemaal dat een systeem snel interesse kan krijgen.

              Ik hou mijn band door de crisis door downsizen.
              Geen grote bus, geen monitorman, LED verlichting enz is meer van invloed dan wat dan ook.
              Goede input Chris; we zitten lekker op een lijn
              d&b Audiotechnik

              Comment

              • TimoB
                • Oct 2008
                • 38

                #8
                Om dit topic weer even een slinger te geven. Ik heb aan de hand van kritiek van anderen, de volgende lijst samengesteld, met vervolgens tussen haakjes voorbeelden van die eigenschap). Ik hoor graag kritiek!

                [FONT=Verdana]O Klankeigenschappen (helderheid, vervorming, clean) LET OP! ONDERHEVIG AAN SUBJECTIVITEIT!
                O Rendement (conversie elektrisch -> akoestisch)
                O Financiële eigenschappen (aanschafprijs, ROI, restwaarde)
                O Schaalbaarheid (gemakkelijk toevoegen van speakers aan het systeem ivm spreiding/grootte)
                O Uiterlijk
                O Tourability (afmetingen, gewicht, truck-size, gemakkelijkheid stacken/riggen)
                O Kennis(verspreiding) Importeur/Dealers/Netwerk (trainingsdagen, kennis gemakkelijk toegankelijk)
                O Service Importeur (after-sales, bereikbaarheid)
                O Rider Acceptability (Imago)
                O Degelijkheid/Duurzaamheid
                O Gemakkelijkheid inhuur bij collegabedrijven[/FONT]

                Comment

                • daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

                  #9
                  Originally posted by TimoB
                  Om dit topic weer even een slinger te geven. Ik heb aan de hand van kritiek van anderen, de volgende lijst samengesteld, met vervolgens tussen haakjes voorbeelden van die eigenschap). Ik hoor graag kritiek!

                  [FONT=Verdana]O Klankeigenschappen (helderheid, vervorming, clean) LET OP! ONDERHEVIG AAN SUBJECTIVITEIT!
                  O Rendement (conversie elektrisch -> akoestisch)
                  O Financiële eigenschappen (aanschafprijs, ROI, restwaarde)
                  O Schaalbaarheid (gemakkelijk toevoegen van speakers aan het systeem ivm spreiding/grootte)
                  O Uiterlijk
                  O Tourability (afmetingen, gewicht, truck-size, gemakkelijkheid stacken/riggen)
                  O Kennis(verspreiding) Importeur/Dealers/Netwerk (trainingsdagen, kennis gemakkelijk toegankelijk)
                  O Service Importeur (after-sales, bereikbaarheid)
                  O Rider Acceptability (Imago)
                  O Degelijkheid/Duurzaamheid
                  O Gemakkelijkheid inhuur bij collegabedrijven[/FONT]
                  denk dat je een redelijk complete lijst hebt idd.
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                  Comment

                  Working...