Netfilters

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Draad
    • Apr 2001
    • 122

    Netfilters

    Dag,

    Mijn probleem waar ik nu al 3x tegenaan gelopen ben, is een brom/storing via de speakers.
    Elke keer overkomt mij dit weer in hetzelfde restaurant/hotel waar ik sinds kort geluid lever voor presentatie's. (Een ZEER gerenomeerde gelegenheid)
    Alles is perfect in orde, tot de keuken begint te draaien. Ik heb alle fasen al geprobeerd, maar overal blijft de storing. Dus geen enkele fase is echt schoon.
    Nu is mijn vraag welk netfilter ECHT goed werkt? Heb ik aan een Furmann genoeg, of moet ik aan een(dure?) UPS denken?
    Het is de bedoeling dat de versterker er ook bijop kan, zodat alles vrij van storing is.
    Last edited by Draad; 05-09-10, 10:04.
  • RonaldH
    • Aug 2009
    • 274

    #2
    Volgens mij is het verstandig om eerst uit te zoeken waar de storing wordt opgevangen. Is de storing al te horen als de volumeregelaar van de versterker dicht staat dan is er kans dat het via de stroomvoorziening binnenkomt. Als de storing echter te regelen valt met de volumeregelaar, dan wordt het voor de versterker opgevangen en is er misschien iets te doen met een DI (galvanische scheiding) tussen 2 componenten.
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      Is de storing alleen brom of varieert de storing in frequentie .

      Ik weet er niet al te veel vanaf maar als er iets in die keuken aanwezig is wat frequentie gestuurd wordt wens ik je veel sucses .

      Ik heb 2 x te maken gehad met een frequentie gestuurd systeem .

      De 1ste keer was bij een ilusie van hans klok . De takel werd op een seprate 32 of 63 a kracht aansluiting gezet die nergens iets te maken mocht hebben met de stroom voorziening van het licht of geluid daar het stroom vervuiling teweeg bracht . Het gebruik van dit systeem was noodzakelijk daar de meeste takels niet vloeiend omhoog gaan (mischien door de kettingen weet ik niet en ik ben ook geen rigger dus is het ook niet mijn probleem).

      De 2de keer was bij toppers 2009 waar er fontijnen werden gebruikt . Dit systeem was ook frequentie gestuurd en stoorde op alles . Jammer dat het het duidelijkst was op de audio verbindingen dus een fluit toon op alle speakers en intercom . De enigste oplossing was dus vlak voor gebruik pas aanzetten en direct na gebruik weer uit .

      Kan het zijn dat de keuken op een andere etage zit en er dus een lift wordt gebruikt om het eten naar beneden te brengen ?

      Ik heb een week of wat geleden een korte cursus trekkenwand gehad . Dit systeem wordt ook frequentie gestuurd . De leverancier vertelde mij dat er net filters ingebouwd zitten en dat je bij een goede leverancier van stroom gerelateerde producten net filters kunt kopen .... Moet er wel bij zeggen dat er een apparte kracht aansluiting is getrokken 3 x 125A
      Last edited by Timo Beckman; 05-09-10, 11:34.

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        De leverancier vertelde mij dat er net filters ingebouwd zitten en dat je bij een goede leverancier van stroom gerelateerde producten net filters kunt kopen
        Kunnen we net filters kopen of kunnen we netfilters kopen?
        Vrij belangrijk verschil: in het eerste geval is het maar recent mogelijk om filters te kopen, in het tweede geval gaat het om netfilters zonder tijdsopgave te doen vanaf wanneer ze te koop zijn/waren.
        Kwestie van een beetje de taal te verzorgen a.u.b. Het wordt heel snel onduidelijk zo!
        Tot zover de gratis taaltip op zondag...
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Wat wij hier niet kunnen zien is op welke manier je alles hebt aangesloten.
          Meestal is een dergelijke brom gevolg van een aardlus, ga eens na of al je apparatuur vanuit een sterpunt wordt gevoed. Zijn al je kabels gebalanceerd?
          En ga eens na of de huisinstallatie van het restaurant hier ook last van heeft, is dit niet het geval dan moet je de oorzaak toch echt bij de manier van aansluiten zoeken en zal een netfilter je niet helpen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Draad
            • Apr 2001
            • 122

            #6
            Zoals reeds vermeld gaat alles goed, totdat de keuken op volle toeren draait.
            Alles wordt vanuit 1 punt gevoed, en de rest met gebalanceerde kabels. DI's heb ik geprobeerd, maar hielp toen niet.
            De gebruikte materialen zijn NEXO PS'en met een Camco versterker en Yamaha DM 1000, met Sennheiser 865 mic's (gewoon xlr bedraad dus).
            Kunnen magnetrons, steamers e.d. hier een probleem vormen?

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Zou normaal geen probleem mogen vormen, zou eens systematisch gaan proberen bij welk apparaat de problemen ontstaan.
              En, heeft de huisinstallatie er ook last van?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

                #8
                Toevallig gisteren zo'n soort probleem meegemaakt. Oorzaak storing: de stroomvoorziening van de led-tubes die ik gebruik.

                Nog NOOIT last van gehad. Tot gisteren avond. Thuis getest en ook niks aan de hand.

                Groundlift. Ongeaard. Ander verlengsnoer. Niks hielp. Maar wanneer ik 1 ledtube direct op de haspel. Dus Aan het begin van de stroom-keten. Was er niks aan de hand.

                Dus ik ben benieuwd wat voor oplossing jullie hebben voor "Draad". En misschien dat hier meerdere mensen, waaronder ik, ook wat wijzer worden.
                [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  In al de jaren dat ik met geluid zit te klooien, en dat zijn er heul veul, zijn brommetjes altijd veroorzaakt door aardlussen of defecte kabels.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

                    #10
                    tja, In mijn geval was er niks mis met de bekabeling. En kwam de brom toon alleen terug op de subs. Na het wijzigen van haspel en andere verlengsnoeren. Dit kwam door de stroomvoorziening van de ledtubes. Dus een grote aardlus kan dat niet zijn. en kleine 50 cm aan de ledtube. 1 metertje voor het koffertje met de stekkers. En die zat weer op de haspel. Waar ik dus alle stroom vandaan haalde.

                    Wanneer ik dus ook maar 1 lamp instak, kreeg ik een brom. Maar wanneer ik dus een lamp instak op de haspel was er niks aan het handje.

                    Het zou iets anders zijn als ik een storing had op signaal kabel.

                    Beetje weird altijd, zo'n storing.

                    Sorry voor de kaping van dit topic. Nu weer verder over netfilters
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                    Comment

                    • AJK1337
                      • Apr 2010
                      • 13

                      #11
                      Weet je om er gebruikt gemaakt wordt van inductie apparatuur in de keuken?
                      Deze kookplaten en rechauds kunnen een behoorlijke EMI Genereren, die je bijna niet weg krijgt.

                      Vaak kun je dit wel reduceren door:
                      -kabels goed af te schermen/Goed afgeschermde kabels gebruiken( of een extra geaarde stalen goot er over heen)
                      -Scheidings transformators en line converters te gebruiken (grotere S/N-ratio maken)
                      -een slim kabel plan te trekken kabels ver van storing af.

                      Mocht de storing echter over het net komen, dan wordt het lastiger.
                      Door dat gebruikt gemaakt wordt van grote spoelen krijg je een rare Cos phi.
                      In dat geval kan een online UPS helpen om de storing er uit te krijgen(over de accu).

                      Maar een net filter ook mits deze in staat is om de storing recht te trekken, in dit geval zou je het filter moeten tunen op de storing met hopelijk een constante frequentie: Behoorlijk lastig.

                      Het makkelijkst is eigenlijk om een scoop aan het net te hangen om te kijken wat voor signaal je 50Hz stoort.
                      Hou je een redelijk nette sinus met wat verstoring over de sinus: dan is er nog hoop.
                      Heb je echter een quasi blokgolf over door een of andere slecht gecompenseerde fase aansijding: Dan heb je dus actieve compensatie nodig, of een andere groep.
                      In dit geval heb je echt een fors probleem...
                      Last edited by AJK1337; 05-09-10, 18:23.

                      Comment

                      • Draad
                        • Apr 2001
                        • 122

                        #12
                        Iedereen bedankt voor de info!

                        Ik had gehoopt dat het simpel op te lossen zou zijn, maar dit is dus niet zo.
                        Het probleem bij dit soort locatie's (en klanten van de locatie, o.a. een wel zeer bekend advocatenkantoor) is en blijft dat men geen kabels overal wil hebben lopen, dus de mogelijkheden zijn beperkt.
                        @ musicXtra: De huisaudio heb ik nog nooit gehoord (is ook alleen achtergrondmuziek, anders was ik waarschijnlijk niet nodig) ivm wel zeer beperkte op- afbouwtijd.
                        Nu is het wel zo, dat ik de enige zeurpiet ben over deze storing. Heb er nog nooit klachten over gehad.
                        Maar ja, ik probeer toch altijd het beste er uit te krijgen.

                        Comment

                        • keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

                          #13
                          Ik ken het verschijnsel. Heb ooit eens een setje bediend in een kroeg. Het zou een schone groep geweest moeten zijn, maar toch zat er een erg irritante reutel op ALLES. Ook met alle schuiven dicht. Stroomverdeling was op orde, signaalkabels ook. Niks kunnen vinden, dus het probleem maar voor lief genomen.
                          Na het optreden van de band werd de huisinstallatie in gebruik genomen, en daar zat exact dezelfde storing op. Netvervuiling dus. Best frustrerend als je daar zoveel tijd aan hebt verspild, zonder er op dat moment iets aan te kunnen doen...

                          Groet, Rob.
                          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Draad
                            Iedereen bedankt voor de info!


                            @ musicXtra: De huisaudio heb ik nog nooit gehoord (is ook alleen achtergrondmuziek, anders was ik waarschijnlijk niet nodig) ivm wel zeer beperkte op- afbouwtijd.
                            Dat snap ik maar wanneer de storing hier ook op hoorbaar is weet je dat het waarschijnlijk niet aan jouw manier van aansluiten en installatie ligt.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Hoi Draad,

                              mijn opm. stond al op pagina 1
                              zelf maar ff verwijderd.

                              grtz
                              Last edited by NesCio01; 06-09-10, 23:28.
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...