Problemen met monitors voor DJ's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kowlier
    • Feb 2007
    • 45

    Problemen met monitors voor DJ's

    We draaien bijna uitsluitend house/techno evenementen.
    Onze monitorset bestaat uit.

    - 2 x Sub (2 x JBL226 15"/kast)
    - 2 x Top (EAW LA215)
    - 2 x Extra top soms (EAW LA215)

    Verstekers.

    - Sub Lab4000
    - Top Lab2002 (per 2 x LA215)
    - Processor BSS FDS355 Omnidrive

    De subs staan recht met daarop een LA215.
    Soms worden er nog 2 LA215 schuin achter de Dj bijgeplaatst.

    Toch hebben we nog regelmatig klachten van DJ's dat het te stil is.
    Dit zijn toch al nette monitors.

    Ik denk dat we de "attack" missen in de monitors.
    Misschien een andere plaatsing?
    Zat ook te denken naar bvb een setje EAW LA325 ipv de LA215 dat die meer attack hebben. ( 2x15"/ 2x7"/ 1x2")

    Eventueel met delay spelen tov het frontgeluid?

    Alle ervaringen/suggesties zijn welkom.
  • TGeersing
    • Jan 2010
    • 6

    #2
    Je gebruikt deze set alleen als monitor voor de DJ? wat een luxe! misschien als je een wat slechtere kwaliteit set neer zet, doet het eerder pijn aan de oren en lijkt het harder te gaan... voor de rest denk ik dat DJ's het altijd te zacht vinden en dat zelfs met een dubbele set dat nog het geval is.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Idd zou het te netjes kunnen klinken, die ervaring heb ik zelf ook met DJ's die over mijn apparatuur draaien. Vaak helpt het om het 2,5 kHz gebied een tikje meer te geven, dan klinkt het wat gemener.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • joe
        • Jan 2003
        • 446

        #4
        Nooit je monitor geluid delayen!! Ze staan er juist voor om een zo direct mogelijk geluid te geven. Voor de rest een mooie set voor een DJ.
        Het kan nooit hard genoeg zijn voor ze zelfs een eaw 750 set in de clip zien staan als DJ monitor

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Idd nooit delayen, juist omdat ze last hebben van het looptijd verschil met de FOH moeten de monitors daar bovenuit komen zodat ze hun eigen 'wereld' kunnen creƫren. Wat mee kan helpen is de positie van de DJ zo te kiezen dat hij echt minimaal last heeft van het FOH geluid.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

            #6
            Enige overlapping met dit topic: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tacks-djs.html
            Voor de TS misschien ook interessant om even door te lezen.

            Mvg,

            Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Ik zou de DJ aanraden een gehoortoestel te kopen... die gast moet gruwelijk doof zijn...
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • dexter
                • Jul 2005
                • 433

                #8
                Zet de stack eens wat verder van de dj af laten we zeggen plm 3-4 meter. Het laag kan iets beter op kracht komen zeg maar waardoor het wat meer duwt. Ook 80Hz erin duwen paar db geeft het idee dat het meer drukt want alles laten we zeggen onder de plm 50Hz wappert meer dan het drukt.

                Die dj is denk ik wel aardig doof zo'n monitor set en dan nog niet hard genoeg vind ik vrij apart...

                Comment

                • BvE
                  • Oct 2004
                  • 385

                  #9
                  Zet een EQ op de monitorset en zorg dat alles gewoon lekker klinkt. Mocht een speaker over de zeik gaan, kan je ook nog zorgen dat je net die frequentie eruit trekt die daarvoor zorgt. Werkt bij mij tot nu toe altijd goed.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Mijns inziens is de titel van dit topic niet correct en zou niet "problemen met monitors voor DJ's" moeten zijn maar "monitors voor probleem DJ's".

                    Ik hoor nooit anders dan dat volk klaagt ... zelfs standje "Tjernobyl" is nog niet luid genoeg. Kapsones en onkunde wat mji betreft ... 'n oude peavey wedge met +12dB op de 4K pays off ;-)

                    Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Eerder al gezegt een honkbal knuppel helpt ook is alleen een wat definitievere oplossing .

                      Vroeger een keer 4 sm400 actief gestuurde monitors op standje oorlog gehoord in de brabant hallen . Ik wou even horen wat die maffo's de hele avond gingen horen ..... was gelijk voorgoed genezen van het dj wereldje .
                      Last edited by Timo Beckman; 04-09-10, 17:28.

                      Comment

                      • kowlier
                        • Feb 2007
                        • 45

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Idd nooit delayen, juist omdat ze last hebben van het looptijd verschil met de FOH moeten de monitors daar bovenuit komen zodat ze hun eigen 'wereld' kunnen creƫren. Wat mee kan helpen is de positie van de DJ zo te kiezen dat hij echt minimaal last heeft van het FOH geluid.
                        De DJ staat ook wel altijd vrij dicht bij het FOH geluid wat ook niet mis is.

                        Per kant: 6 x EAW LA400 subs
                        6 x EAW KF730 tops

                        Misschien wat spelen met de positie van de monitors.
                        De subs plat leggen en daarop 2x LA215 leggen per kant?
                        Het is niet de bedoeling dat we nog meer/zwaardere monitors plaatsen.

                        Comment

                        • BvE
                          • Oct 2004
                          • 385

                          #13
                          Heb je er al wel een EQ tussen hangen?

                          Comment

                          • kowlier
                            • Feb 2007
                            • 45

                            #14
                            De set is volledig uitgemeten en klinkt voor ons perfekt.
                            Nog geen extra EQ tussen gehangen.

                            Nu spelen de subs tot 100Hz en nemen de tops over.
                            Misschien de tops eens lager laten komen dat we daar meer punch in krijgen?

                            Comment

                            • Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

                              #15
                              Gewoon zorgen dat het goed agressief klinkt, veel mensen denken zowiso dat agressief automatisch ook hard is...
                              De goede sets klinken veel te mooi, waardoor je als beunhaas DJ, niet het idee krijgt dat het hard gaat bij 130dB.... Ook al een paar keer zo'n gast gehad met een Sx300(Ev) op 25cm van z'n oor... 600W amp er achter en nog vragen of het niet harder kan....

                              Comment

                              Working...