ie ears syteem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan van Duren
    • May 2004
    • 204

    ie ears syteem

    de band waar ik mee samenwerk (6 personen) willen een in ears systeem gaan aanschaffen.

    het zijn 6 muzikanten, die ieder iets anders willen horen. De zangeres wil alleen zichzelf horen en een beetje van de andere zang, de toetsenisten willen zichzelf horen en een beetje van de rest. kortom een lastig probleem.

    Hoe pakken wij dit nou het beste aan?

    wat voor systeem
    hoeveel stuks,
    hoeveel groepen cq auxen op het mengpaneel
    m.a.w hoe werkt het nou precies.

    etc, etc


    budget zo'n 2000 euro


    vr gr

    jan
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    even zoeken geeft

















    tijd om te lezen?
    Last edited by showband; 22-08-10, 14:06.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • EL_Loco
      • Nov 2009
      • 87

      #3
      ^^ met showband, nog geen 2 maanden geleden is dit uitgebreid besproken incl alle voors en tegens, tussenoplossingen, mogelijkheden en onmogelijkheden

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Hoi,

        ik kon me er ff niet toe zetten alle url's te lezen,
        maar in aanvulling, of in duplo op wat daar al staat:

        - als ieder een andere mix wil horen, is dat 6 x L=R = 12 auxes op de tafel;
        - 6 maal een complete in ear set;
        - een redelijke Senheiserset kost ong €1000,=/stuk;
        - als 3 muzikanten hetzelfde willen horen kun je die
        alle 3 op 1 zender met 3 ontvangers plaatsen(scheelt kosten!);
        - zenden vanaf FOH het liefst met een vlag;
        - let idd op frequentieverkoop;
        - ......

        grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • 4uss
          • Aug 2005
          • 578

          #5
          Originally posted by NesCio01

          - als ieder een andere mix wil horen, is dat 6 x L=R = 12 auxes op de tafel;
          Dat is alleen wanneer je ieder een stereomix wilt geven, anders zijn 6 auxen ook voldoende. Ik bedoel natuurlijk niet dat iemand alleen links of rechts geluid heeft, maar op beide oren hetzelfde.

          Comment

          • Robert H
            • Jan 2006
            • 378

            #6
            Originally posted by NesCio01
            als 3 muzikanten hetzelfde willen horen kun je die alle 3 op 1 zender met 3 ontvangers plaatsen(scheelt kosten!)
            Technisch kan dat. Je kunt 2, 3 of 500 ontvangers gebruiken in combinatie met slechts één zender. In de praktijk zul je dit echter nooit/zelden toepassen. De balans is bij inear over het algemeen meer van belang dan bij floormonitors. M.a.w.: De volumeverschillen tussen de instrumenten vallen meer op. Ik denk niet dat je drie muzikanten kunt vinden die een optreden lang tevreden zullen zijn met exact dezelfde inear-mix.

            Originally posted by NesCio01
            - zenden vanaf FOH het liefst met een vlag;
            Inear aansturen vanaf de FOH is verre van ideaal, eigenlijk vanwege dezelfde reden als mijn vorige antwoord; Met inear hoor je alles duidelijker. Als je afhankelijk bent van de (post-EQ) auxen van de zaaltafel, mag je hopen dat je techneut niet halverwege besluit om 3 dB tophoog bij de leadvocals te draaien. Wellicht heeft hij het nodig om de boel wat frisser te maken, de zangeres in kwestie gaat opeens dood van het hoog! Je kunt dit voorkomen door de auxen pre-eq te schakelen, maar signalen zonder enige toonregeling wil je met inear ook niet!

            Zolang je op FOH geen ingewikkelde split-constructies of geavanceerde digi-tafel tot je beschikking hebt, is een monitortafel onmisbaar bij inear.


            Nog even uit nieuwsgierigheid: Hoe had jullie zangeres gedacht te timen en intoneren met alleen maar zang op haar oortjes?

            Comment

            • Jan van Duren
              • May 2004
              • 204

              #7
              bedankt voor jullie reacties. In de loop van de jaren dat ik op dit forum kom heb ik uiteraard ook de vragen over IE gelezen. Maar de bandleden denken dat IE HET ultieme systeem is en denken dat het kopen van een dergelijk systeem voldoende is om het goed te laten functioneren.

              De zangeres hoort de andere zangeres nu ook en begint al te piepen als de 2e zangeres iets harder zingt dan normaal. Ook verandering in de toonregeling is een mooi punt.

              In principe snap ik hoe dit soort systemen werken. Denk alleen dat mijn vraagstelling niet juist was en onvolledig.

              Kan iemand een goed bedrijf in de regio Nijmegen, Apeldoorn, Achterhoek aanbevelen om daar eens mee te gaan praten hoe wij dit het beste kunnen aanpakken. Het gaat om een amateurband die wel regelmatig optreed, maar eigenlijk van de monitors al willen zonder dat het in de duizenden euro's gaat lopen.
              Last edited by Jan van Duren; 23-08-10, 18:02.

              Comment

              • shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

                #8
                m.a.w als monitor tafel een mix wizzard kopen,

                ding heeft 16 tot 20 xlr ingangen (afhankelijk van het model) en voor de wat "simpele" bandjes volstaat een mono mix prima (persoonlijk kies ik altijd voor stereo maar dat is smaak / ervaring en gegoten oortjes) oja, wizzard heeft 6 auxen, dus gewoon op het podium neerzetten zodat ze zelf de mix kunnen aanpassen tijdens het optreden (soundcheck wel met techneut erbij)
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                Comment

                • Robert H
                  • Jan 2006
                  • 378

                  #9
                  Originally posted by shure-fan
                  m.a.w als monitor tafel een mix wizzard kopen,
                  Als je er tweedehands goedkoop eentje kunt scoren: Doen. Als je echter weloverwogen een monitortafel aan wilt schaffen en daarin enigszins budget (en dus keuze hebt): Overweeg ook de alternatieven...

                  Wij hebben jarenlang met een MixWizard op monitoren gedraaid. Hoewel de kleuring van A&H-tafeltjes een bekend fenomeen is, was het mij nooit zo opgevallen. Enkele jaren geleden hebben we onze tafel vervangen door een Crest. We draaien stereo in-ear en dat vergt nu eenmaal een fiks aantal auxen. Het was alsof er een deken van de mix werd getrokken. Wát een enorm verschil in klank en dynamiek! En dat tafeltje kost nieuw niet bijster veel meer dan een Wizard.

                  Comment

                  • jans
                    • Feb 2003
                    • 869

                    #10
                    Originally posted by Robert H
                    Als je er tweedehands goedkoop eentje kunt scoren: Doen. Als je echter weloverwogen een monitortafel aan wilt schaffen en daarin enigszins budget (en dus keuze hebt): Overweeg ook de alternatieven...

                    Wij hebben jarenlang met een MixWizard op monitoren gedraaid. Hoewel de kleuring van A&H-tafeltjes een bekend fenomeen is, was het mij nooit zo opgevallen. Enkele jaren geleden hebben we onze tafel vervangen door een Crest. We draaien stereo in-ear en dat vergt nu eenmaal een fiks aantal auxen. Het was alsof er een deken van de mix werd getrokken. Wát een enorm verschil in klank en dynamiek! En dat tafeltje kost nieuw niet bijster veel meer dan een Wizard.
                    Als je bijna twee keer zoveel niet bijster veel vindt klopt dit, ik denk daar echter anders over.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Om geen oeverloze post te krijgen ga ik maar niet overal op in, maar ik lees wel dat veelal in stereo op IE wordt aangeleverd.
                      Vandaar dat ik 6 x 2 (L+R) berekende.

                      @Shurefan: Volgens mij heeft de Mixwizzard 12 outputs,
                      of wil je gaan monitoren met een FOH bak?

                      @Jans: 2 x zoveel is idd een bak geld, maar de klank en kleur
                      is nu net de rede dat ik veelal op een XR 20 mix en niet
                      op de Alberheijn bak.

                      @Jan v D: Zou ik zeker doen, gaan praten en je laten informeren
                      en,..... try outs doen. Een goede leverancier is zeker bereid je
                      daarin te ondersteunen. (ik heb geen hits voor je in 't Oosten)

                      @Robert: tnx voor de post/pre EQ tip!

                      grtz
                      Last edited by NesCio01; 24-08-10, 23:28. Reason: typefoujes hersteld
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • jans
                        • Feb 2003
                        • 869

                        #12
                        Originally posted by NesCio01

                        @Jans: 2 x zoveel is idd een bak geld, maar de klank en kleur
                        is nu net de reen dat ik veelal op een XR 20 mix en niet
                        op de Alberheijn bak.

                        grtz
                        Kan ik me goed voorstellen maar alle waar voor zijn geld. Was ook niet best als hij niet beter zou klinken.
                        Heb overigens ervaring met X4 en X8 en ben hier nou niet zo laaiend over, vooral wat headroom betreft.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                        Comment

                        • shure-fan
                          • Sep 2003
                          • 1046

                          #13
                          @ nescio01:

                          ik bedoel een allen en heath wz3 16:2 (16x xlr in, 6x aux uit)
                          dus 6x mono in ear
                          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                          Comment

                          • NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

                            #14
                            @shurefan:

                            owww, maar het ging toch om een monitortafel?

                            grtz.
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                            Comment

                            • shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

                              #15
                              Originally posted by NesCio01
                              @shurefan:

                              owww, maar het ging toch om een monitortafel?

                              grtz.
                              ja, gaat er hierbij om dat Jan een 6 mans formatie wil voorzien van monitoring, en met de genoemde wizzard gaat dat prima,

                              en of je dat ding nu een foh bak noemt of mon bak... dat maakt (naar mijn mening) niet veel uit....


                              tenslotte zie ik dat ding vaker op mons liggen dan op foh.

                              Gaat dus om het volgende, apparaat heeft 6 sends uit... en is 2de hands vaak niet duur
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                              Comment

                              Working...