Handgeklap met een micro

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amigo
    • May 2004
    • 64

    Handgeklap met een micro

    Wat ik me al enige tijd afvraag.

    als de zanger op een live evenement als rock Werchter ineens begint te klappen met in z'n ééne hand de micro, en dat je dat dan niet hoort!

    ook als de zanger buiten adem is en ligt te zuchten in de micro.


    Is hij dan aan het playbacken, of zijn dit dan frequenties die gefilterd worden?

    Mvg Luc
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Dat klappen niet of nauwelijks hoorbaar is, is redelijk goed te verklaren.

    Een microfoon vangt geluid op, en geluid is niks meer of minder dan luchtverplaatsing.
    Een doorsnee zangmicrofoon heeft een nier of zelfs supernier karakteristiek. Geluid (luchtverplaatsing) wat achter de microfoon ontstaat of aanwezig is wordt dus in zeer kleine mate opgevangen. Het minimale geluid wat onder andere ontstaat door de beweging van de microfoon bij het klappen 'verdrinkt' in de mix van de andere instrumenten op het podium.

    Wat ik zelf doe (als ik als DJ het publiek een beetje aan de gang wil krijgen) is dat klappen een beetje nep doen. Het publiek gaat mee met de beweging, niet met het geluid. De beweging is wel vol, maar mijn handen raken elkaar niet of heel zacht (beweging op het laatste moment stevig afremmen). Deze techniek heb ik zangers ook al wel zien/horen toepassen. Klappen op de onderarm of zelfs bovenarm zie je ook wel eens.

    Wat betreft zuchten: dat gaat een heel stuk zachter dan vol in de micro zingen. Een zanger die op z'n eentje staat te zuchten ga je prima horen, maar met een hele band er achter hoor je dat niet meer.

    In ieder geval zijn het geen frequenties die weggefilterd worden. Een zucht of een klap heeft een heel breed spectrum (net als bijna alle andere geluiden), even wegtrekken op de EQ gaat niet.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • tha_dj
      • Jan 2004
      • 375

      #3
      gates !!! ook handig om te gebruiken
      your light !

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Gates op een vocal mic. gaat niet werken om klappen of zuchten mee weg te filteren, dan moet je treshold gegarandeerd zo hoog komen dat de zang ook niet meer hoorbaar is.
        Overigens vraag ik me af hoe je vol wilt klappen met een microfoon in je hand....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Overigens vraag ik me af hoe je vol wilt klappen met een microfoon in je hand....
          Niet... daarom hoor je het ook niet zo.

          Gates op een vocal doe ik zelf liever niet, het is toch een klein risico als er ineens heel zacht gezongen wordt, vooral bij akoestische bandjes (die ik graag doe). Staat er echter zoals laatst iemand op het podium met een gitaar en een laptop die tussen door af en toe wat zegt... dan wel een gate.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            Originally posted by renevanh
            Dat klappen niet of nauwelijks hoorbaar is, is redelijk goed te verklaren.

            Een microfoon vangt geluid op, en geluid is niks meer of minder dan luchtverplaatsing.
            Een doorsnee zangmicrofoon heeft een nier of zelfs supernier karakteristiek. Geluid (luchtverplaatsing) wat achter de microfoon ontstaat of aanwezig is wordt dus in zeer kleine mate opgevangen. Het minimale geluid wat onder andere ontstaat door de beweging van de microfoon bij het klappen 'verdrinkt' in de mix van de andere instrumenten op het podium.
            Geluid is geen luchtverplaatsing (wind) maar trillende lucht. Deze trillende lucht doet een membraan in de microfoon zelf trillen waarbij deze trillingen door het membraan omgezet worden in elektriciteit. Heel kort door de bocht is een microfoon dus een omgekeerde speaker. Als er tegen het membraan wordt getikt zal deze gaan trillen en dus energie produceren.

            Dat de handling noise (het geklap, gerommel, enz.) relatief zacht te horen is komt door de ophanging van het membraam in de microfoon. Deze zit namelijk met een soort geveerde constructie van zacht rubber in een goede microfoon, waardoor deze trillingen worden gedempt en dus niet door het membraan worden opgevangen. Daarom heb je relatief meer handling noise bij goedkope micro's: daar is de ophanging te stijf en dus laat het de trillingen beter door.

            Dat het gehijg niet zo goed te horen is komt door de constructie van de microfoon kop. Hierin zit schuim verwerkt wat de luchtverplaatsing dempt waardoor wind en dus ook gehijg minder wordt. Daarnaast is dat hijg geluid uiteraard zachter dan het zingen/praten en staat er ook nog een band te spelen idd. Echter, als iemand goed buiten adem is hoor je dat echt wel, alleen hoor je door de constructie dus niet de luchtverplaatsing hiervan.

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Originally posted by BJD
              Geluid is geen luchtverplaatsing (wind) maar trillende lucht..........
              ................alleen hoor je door de constructie dus niet de luchtverplaatsing hiervan.
              Heb verder geen toevoegingen, alles staat er al.

              grtz

              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              Working...