DM3200 / 01v96vcm / Presonus 24.4.2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKProductions
    • Jun 2010
    • 43

    DM3200 / 01v96vcm / Presonus 24.4.2

    Dankzij de hulp van dit forum ben ik al aardig goed opgeschoten met de vernieuwing van onze apparatuur. maar het mooiste is voor het laatst bewaard.... de mengtafel!

    na veel internetten en rondneuzen denk ik dat ik moet kiezen tussen een van deze 3 tafels (of iemand moet een betere optie hebben?)
    DM-3200, 01v96vcm en Presonus 24.4.2

    de 01v is als enige 19"rack mountbaar, maar ook de enige die geen vaste xlr aansluitingen heeft op de tafel zelf wat dus inhoud dat ik daarvoor nog een (digitale?) multi zou moeten kopen aangezien ik nu nog een dikke analoge multi heb...

    dat de Presonus ook goed geschikt is voor opname op je laptop bijv is een leuke bijeenkomst maar voor mij niet een doorslaggevende functie. de reden dat hij in het lijstje staat is omdat hij aan de eisen voldoet dus kon hem niet wegstrepen.

    Ik zou graag ieders ervaring en mening horen over de tafels en welke je zelf zou aanschaffen als je kon kiezen tussen deze. (ik zeg niet dat dat dan persee de beste is, want ieder zijn eigen smaak)

    wat moet de tafel kunnen behalve alle andere gebruikelijke dingen zoals eq's, fx, etc etc. Minimaal 16 xlr inputs, minimaal 8 'aux' sends, Stereo L+R.


    .....ik weet dat hier ook experts rondneuzen dus kommaar op met jullie ideeen, ervaringen, meningen en verhalen!!....
    Werk je om te leven, of leef je om te werken....
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

    #2
    Op mijn 01V96V2 zitten wel vaste XLR's, 12 stuks en 4 gebalanceerde jacks voor 13~16
    V2 en VCM is toch alleen firmware verschil, geen fysiek??
    Er bestaat een insteekkaart voor 2 x ADAT, dus daarmee en 2 goede 8-kanaals ADC/Mic-pre's heb je 32 kanalen. Wellicht bestaat 1 x ADATkaart ook, zou al voldoende zijn.
    Ik heb 1 x vaste adat met ADC en analoge insteekkaart, met 8 zelfgebouwde mic-pre's. Werkt ook.
    Er zijn maar 8 auxbussen, dat is inclusief de Fx. Ook heeft de 01V96 maar 4 Omni-out, als je meer dan 4 AUX-en naar buiten wilt hebben, heb je dus een DAC nodig.

    Comment

    • w00Dy
      • May 2006
      • 257

      #3
      Ik heb mijn Presonus 16.4 nu 2 maanden in gebruik,

      Het is een heel intuïtieve tafel, zonder handleiding kan je een hele goeie mix neerzetten.

      Ik hou niet van het layers, zoals bij de Yamaha... iedere schuif bestaat op de Presonus ook echt en je bent veel sneller dan nog eens layers te doorbladeren. Bij de 24.4 gaat het verhaal al zeker op.

      De Pre-amps klinken rustiger en natuurlijker dan op de Yamaha, ik ken de DM3200 niet.

      Van in het begin ben ik de Presonus aan't gebruiken in samenwerking met m'n laptop, je noemt de record functie van de tafel wel, deze tafel kan ook naar alle 16 of 24 kanalen afspelen. Ik kan je zeggen, de minidisc is verkocht en een CD-speler gaat ook nog amper mee. Of je nu met een tape-artiest werkt of speelt wat nummers af tussen optredens door. Firewire kabeltje en gaan. Je kan de tafel ook volledig via de laptop bedienen inclusief main-out EQ. Het voordeel is hiervan is dat ik een EQ setting, bepaalde compressie/limiting enz. kan kopiëren naar een ander kanaal met een simpele drag-n-drop

      Ohja, hij heeft geen gemotoriseerde faders en geen digitale multi (die kan je later gewoon apart kopen, maar kwa klank laat hij een LS9 wel blozen.
      Alles begint bij Neutrik

      Gitaren verdienen beter dan een SM 57

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        Misschien een hele rare vraag maar wat ga je allemaal met deze tafel doen?

        Wat simpele rock&roll bandjes? Proms Concerten? Recording?

        Ik heb nu zelf 4 jaar de 01V96 VCM

        Het werken met layers is even wennen, maar naar verloop van tijd weet je niet beter.

        Ok hij heeft maar 12 mic input's en 4 Omni out's.

        Met de adat die erbij zit en een adda converter van bv focusrite kom je al een eind.

        Wil je inderdaad nog meer kanalen dan zul je een adat kaart en nog 1 of twee adda converters erbij moeten kopen.

        Als je dan toch aan de gang bent kijk dan eens op audiorail.com

        Voor 1000 dollar een digitale multi.

        Klankmatig? Ik heb er drie focusrite omzetters bij en niets dan complimenten over het open geluid dat ik produceer. Er zijn zelfs al mensen geweest die na mijn geluid gehoord te hebben ook focusrite adda converters gekocht hebben.

        Richard

        Comment

        • nightline
          • Oct 2002
          • 1001

          #5
          Ik heb een DM3200 ingebouwd in een flightcase met onder de mengtafel aan bedieningszijde een Tascam CD/Md Combi, en een 1/2 19" 2 HE houten lade voor rol tape, manual en talk-back mic.
          Aan de achterzijde onder de klep 2x RME ADI 8 om 16 extra inputs en outputs te gebruiken aan de Tdiff connectoren.
          Tevens heb ik de tafel voorzien van de meterbrug ( ik zou niet zonder willen ) en een Firewire plug-kaart.
          Het enige wat ik direct mis is een EQ op de master ( en op de auxen, maar dat is via routing op te lossen ).

          Verder een mixer welke standaart erg uitgebreid is qua compressors, gate's en dubbele FX.

          Mocht je meer gerichte vragen hebben of een keer met een DM3200 willen spelen dan hoor ik het graag.

          Maar zoals eerder door iemand gevraagd, wat wil je precies gaan doen, en wat zijn de eisen?

          Mvg

          Jack
          Powered by AudioMadness....

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Het zijn alle 3 wel kwalitatieve tafeltjes.
            Maar de presonus schiet er wel bovenuit. Je hebt wel geen adat in/outputs. Maar dit kun je oplossen door een firestudio door te lussen via firewire.

            Comment

            • Stevengos
              • May 2010
              • 106

              #7
              Ik ben ook van plan deze tafel (presonus) aan te gaan schaffen. Tussen die hele jungle van digitale tafels, lijkt mij de presonus het beste (vooral als dit je eerste digitale tafel is, aangezien hij aardig wat weg heeft van een analoge tafel), maar ook, omdat die niet al te duur is en je, zoals w00dy al zei, het een goeie compatibiliteit met de pc heeft.
              Wat voor mij al doorslaggevend genoeg was.
              Ook is hij zeer overzichtelijk en kun je ook bijv. 2 auxen als stereo-paar inzetten (voor in ear), en hij heeft meer van zulke 'flexibele' functies die je in een handomdraai kan instellen. Voor de rest zou ik je aanraden ook ff op andere fora/sites kijken naar de pro's en con's van elke mixer. (we kunnen moeilijk een complete analyse hier in een post gaan proppen)
              Last edited by Stevengos; 22-06-10, 20:57.
              De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

              Comment

              • MKProductions
                • Jun 2010
                • 43

                #8
                nou het zou geen gek idee zijn als we wel een complete analyse hadden maar snap je punt. ik ben zeer bekend met de ls9 en m7cl dus digitaal is voor mij prima te snappen, ook al zou het geen (of een ander type) yamaha zijn, een paar dagen stoeien en je kent bijna elke tafel. analoog kan iedere audio techneut de weg wel in vinden dus wat dat betreft maakt het geen verschil.

                wat ga ik doen met die tafel? ik heb een 10 koppige band en wil vanaf 1 tafel de FOH en Monitoring schuiven. heb wat zangers, zangeressen, gitaren drum piano etc gewoon ruim standaard bandje. zonder opname, lekker recht toe recht aan..
                Werk je om te leven, of leef je om te werken....

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  #9
                  Originally posted by MKProductions
                  nou het zou geen gek idee zijn als we wel een complete analyse hadden maar snap je punt. ik ben zeer bekend met de ls9 en m7cl dus digitaal is voor mij prima te snappen, ook al zou het geen (of een ander type) yamaha zijn, een paar dagen stoeien en je kent bijna elke tafel. analoog kan iedere audio techneut de weg wel in vinden dus wat dat betreft maakt het geen verschil.

                  wat ga ik doen met die tafel? ik heb een 10 koppige band en wil vanaf 1 tafel de FOH en Monitoring schuiven. heb wat zangers, zangeressen, gitaren drum piano etc gewoon ruim standaard bandje. zonder opname, lekker recht toe recht aan..
                  LS9, klaar! En anders 01V96VCM incl. MY 16AT incl. 2x Focusrite Octopre LE II. Vooral de optie tot meer kanalen is fijn, evenal de mogelijkheid van sends on fader voor het instellen van je monitors.

                  Ik heb geen ervaring met de Presonus dus kan daar niks over zeggen maar het gebrek aan gemotoriseerde faders zou me behoorlijk irriteren!
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • darco
                    • Sep 2009
                    • 135

                    #10
                    Werk nu zelf al een tijdje met de presonus 16.4.2 en ben er zeer tevreden over, straight forward tafel die heel snel aan te leren is aan eventuele gasttechneut.

                    De niet gemotoriseerde faders storen me niet, de tafel geeft aan tot waar je de faders moet schuiven volgens wat je opgeslagen hebt.

                    Klankmatig ook zeer aangename tafel.

                    Prijs/kwaliteit/mogelijkheden is er momenteel geen tafel die me meer kan bekoren, volgende aankoop is zeker de 24 kanaals versie.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      Originally posted by MKProductions
                      wat ga ik doen met die tafel? ik heb een 10 koppige band en wil vanaf 1 tafel de FOH en Monitoring schuiven. heb wat zangers, zangeressen, gitaren drum piano etc gewoon ruim standaard bandje. zonder opname, lekker recht toe recht aan..
                      Ik ben erg gecharmeerd van de presonus. En er al eens mee gespeeld. Qua gebruik by far de eenvoudigste tafel in de betaalbare groep.

                      Alleen je zin: FOH en Monitoring in jouw verhaal maakt dat je een belangrijk probleem hebt.
                      Je wil voor levels setten dan eigenlijk met een knop je faders switchen tussen aux level en main (channel) level.
                      Het is aanzienlijk makkelijker monitors mixen als je de monitorlevels voor je neus op je faders hebt staan.
                      Bij roland / yamaha / enz kun je live probleemloos switchen tussen mains en alle losse monitorkanalen. Daarmee kun je de boel goed controleren. Bij de presonus zal de tafel dus wel de instellingen onthouden maar de faders niet meeswitchen.
                      Voor een vaste band met in-ears is dat m.i. geen probleem. Maar als jij als verhuurder zaal & monitorspeakers tegelijk live wil gaan regelen is dit voor velen een cruciale feature. (je KAN zonder. Maar WIL je dit?)

                      Dat is nu zo ongeveer het enige ding wat de presonus dus minder doet dan zijn collega's. Als je echt 10 personen gaat monitoren zou ik dat even in mijn beslissing goed meewegen. Omdat wij via in-ear monitoren en daar gewoon een losse mixer voor in een rekje hebben zitten telt dat bij mijn band niet zo.
                      Last edited by showband; 23-06-10, 11:41.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Voor een 10 koppige band zou ik voor minimaal 32 kanalen gaan.
                        De Presonius zou afvallen, niet alleen door de 'slechts' 24 kanalen maar ook vanwege het ontbreken van motorized faders.
                        De LS9 vind ik klankmatig tegenvallen, om die reden heb ik de Roland M400 gekocht. Zeker niet de mooiste mixer qua design maar absolute winnaar qua klank en heel gebruikers vriendelijk. Wil je 19" dan is de M380 het bekijken waard, zelfde onder de motorkap als de M400 alleen in een kleinere verpakking.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Voor die prijsklasse en doelgroep vind ik het ontbreken van motorised faders geen gebrek. Analoge tafels hebben die ook niet he?
                          En het verschuiven van 24 faders tot de opgeslagen positie is nu toch ook geen groot werk?

                          PS, met de 24.4.2 heb je 10 auxen. je kunt dus wel 10 monitorgroepen aansturen
                          En als 24 kanalen te weinig is, kun je er 2 aan elkaar linken.

                          Voor de criticasters: We hebben het over een goed klinkende tafel van 3000€ waarmee je bijna iedere gewone band volledig op kunt afmixen met goede effecten en dynamics. Je kunt dan nog uw macbook aankoppelen en een 24 track opname maken. In dat opzicht is het een super tafel.

                          De 01v en DM3200 is ver van handig voor livegebruik
                          Last edited by frederic; 23-06-10, 11:01.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Ik ga de presonius zeker niet afkraken maar we hebben het hier over de 'meest geschikte mixer' voor een tienkoppige band en daar is deze mixer zeker niet ideaal voor.
                            10 auxen is krap, je bent al minimaal 2 auxen kwijt aan effecten dus hou je er maximaal 8 over. Kijk eens naar het aantal kanalen dat je nodig hebt, dat zijn er al snel 20 op het podium en dan kom je dus al te kort voor je FX returns, CD/USB spelertje, etc.
                            Daarbij komt ook nog dat je voor de Presonius nog wel een multi met stageblock nodig hebt, dat is ook niet gratis....
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Rieske
                              • Aug 2002
                              • 544

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Daarbij komt ook nog dat je voor de Presonius nog wel een multi met stageblock nodig hebt, dat is ook niet gratis....
                              Daarintegen wel handig voor iemand die van analoog naar digitaal wil overstappen zonder in een keer een te grote investering te doen.

                              Nadeel van veel digitale mixers is dat ze te weinig kanalen aan boord hebben waardoor je gedwongen bent om meteen converters en digitale multi erbij aan te schaffen.
                              Life is what you make it

                              Comment

                              Working...