Crossover Behringer DCX 2496

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Q-Ball
    • Jun 2010
    • 10

    Crossover Behringer DCX 2496

    Hallo.

    Ik heb de volgende vraag.
    Nu kan ik voor een mooi prijsje een nieuwe Behringer DCX 2496 Ultradrive Pro aanschaffen.
    Ik weet alleen niet of dit voor mijn set configuratie geschikt is.
    Ik heb 2 passieve top's met een versterker, en 4 passieve sub's met een versterker.
    Ik gebruik deze opstelling nu zonder crossover, dit door mijn sub versterker in te stellen zodat deze alleen het laag doorgeeft.
    Echter moet ik een andere versterker aanschaffen omdat de huidige te weinig vermogen heeft, en ik dus ook een crossover moet gaan gebruiken.
    Ik kan echter in de handleiding van de Behringer DCX 2496 Ultradrive Pro niet de configuratie vinden die ik nodig heb.
    In feite het ik aan een 2 weg crossover genoeg, maar omdat ik deze voor een prikkie kan overnemen is mijn vraag, is deze crossover te gebruiken voor mijn configuratie of is deze in z'n geheel niet geschikt voor mijn opstelling?
    Is er iemand de weet of deze crossover ook te configureren is naar mijn opstelling?
    Alvast bedankt voor de reacties.

    Mvg

    Q
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Je kunt de Berhinger configureren zoals jij wilt, er zitten voor zover ik weet 3 inputs en 6 outputs op.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Uit eigen ervaring: De DCX2496 is zeker voor kleine tot middelgrote sets een aanrader.

      Er mag dan wel Behringer op staan, en sĂłmmige apparaten uit de serie hebben een bekend probleem met een flatkabel die niet op zijn plaats blijft zitten, maar over het algemeen is de Ultradrive een prima processor die je voor veel situaties in kan zetten. Ik heb hem zelf al 2 jaar in een rack zitten, en veel verhuurders hier in de buurt hebben hun rackjes ook van Ultradrives voorzien.

      Als je vaak een 2-weg setje draait (sub/top) kom je er prima mee weg, en heb je genoeg speelruimte over om instellingen te maken zoals delaylines. Veel technici hebben al regelmatig een 2496 onder handen gehad, dus als je hem uithuurt weet je ook dat anderen er mee kunnen werken.

      Mijn Ultradrive zit standaard met de outputs 1-4 op de versterkers bedraad, en 5-6 heb ik via een connectorpaneeltje naar buiten gevoerd. Zo kan ik die naar keus instellen als directe doorprik, sub/mid/top uitgang (voor bv. 3-weg bedrijf) of een delay uitgang.

      Nog even als aanvulling: De derde ingang (input C) kun je instellen als gewone ingang (bv. center of sub), ingang voor een meetmicrofoon, of als AES/SPDIF input. Het laatste kan handig zijn als je veel met digitale tafels of DVD-spelers werkt.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • Q-Ball
        • Jun 2010
        • 10

        #4
        Dus als ik het goed begrijp kan ik een aantal van de outputs instellen voor mijn toppen en een aantal voor mijn sub's?
        Als ik deze dan instel voor bijvoorbeeld mijn top's, dan kun je kiezen tussen Hoog/mid/laag.
        Laag valt uiteraard meteen af, kies ik dan hoog of mid?
        Deze vraag omdat ik in feite een 2 weg systeem heb en geen 3 weg.
        Alvast bedankt voor de antwoorden, erg leerzaam.

        Mvg

        Q

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Sterker nog; je kunt precies de frequentie instellen die de speaker weer mag geven. Je sub bijvoorbeeld kun je dan instellen op 30 tot 100 Hz en je top van 100 tot 20.000 Hz.
          Daarnaast kun je ook nog de klank bijregelen, dus wanneer jouw toppen bijvoorbeeld wat scherp klinken kun je zorgen dat het gebied tussen 2000 en 3000 Hz iets gedimd wordt. Of voor je subs het gebied rond de 50 Hz iets meer ballen heeft.
          Er zitten nog veel meer mogelijkheden op maar gezien je vraagstelling denk ik dat je daar beter nog even af kunt blijven tot je je wat meer hier op het forum in hebt gelezen (zoekfunctie).
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • pjadskop productions
            • Nov 2008
            • 128

            #6
            elke ingang heeft functies, belangrijkste vb gain (en nog wat zaken, wet het niet van buiten),
            elke uitgang heeft verschillende pagina's: eerst kies je van welke ingang hij het signaal neemt, dan heb je de crossover , een tablab met een grafische uitzetting en 2 delen, begin en eindfrequentie, elk met het type filter dat je kan kiezen, je ziet in het grafische gedeelte ook de instellingen van de andere outputs. dan heb je nog een equaliser, hier kies je de frequentie en de gain, en dan maak je een nieuw punt, versleep je over de frequenties heen en kies je weer een gain, en dan weer verder, dan heb je nog dynamische eq, gebruikt naar mijn mening te veel processor capaciteit, gebruik ik dus niet, dan heb je de limiters, je stelt in vanaf hoeveel db je niet meer harder mag en je treshold. let wel op, ik heb bij mij al gehad dat hij de uitgangen even kortsluit als de limiter langdurig aan blijft, kan een fout van mijn toestel zijn, ik weet het niet.
            je geeft ook elke output zelf een naam, dus is niet altijd low, mid, high
            Er zitten nog heel wat extra functies op, maar dit vind ik de belangrijkste.
            Ook kan je per set een preset maken en deze opslaan zodat je makkelijk kan wisselen van sets.
            Je kan zelfs alles met paswoord beveiligen, maar dit raad ik niet aan, want eens paswoord kwijt heb je een probleem aangezien er niet iets is zoals een Puk-code, ook (en dit is uit ervaring) je moet maar keer een code invoeren dus niet bevestigen, en het schermpje is soms wat onduidelijk, dus als je een typfoutje maakt kun je alle combinaties afgaan.

            Het enige nadeel van dit toestel is dat de processorcapaciteit beperkt is, hij geeft wel altijd aan hoeveel je nog over hebt. Voor de rest een heel degelijk apparaatje waar ik al veel plezier aan heb beleefd.
            Je kan het ook allemaal via pc doen, maar dan heb je speciale poorten nodig.

            @ stoney, je spreekt over delay, kun je kort omschrijven hoe dat zit? Ik heb het al lang willen proberen, maar ik heb lastige buren
            Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

            Comment

            • Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

              #7
              Originally posted by pjadskop productions
              @ stoney, je spreekt over delay, kun je kort omschrijven hoe dat zit? Ik heb het al lang willen proberen, maar ik heb lastige buren
              Ik denk dat je eerder een grotere straat nodig hebt om dat uit te proberen.

              Delays gebruik je normaal als je op een grotere lokatie veel afstand moet overbruggen vanaf het podium. Dus als je een zaal van, zeg, 20-40 meter diep hebt en je met je topkasten niet tot achterin de zaal kan komen met fatsoenlijk volume (en ze voorin niet continu naar een straaljager willen luisteren).

              Wat je dan doet is op bepaalde plaatsen in de zaal, verder naar 'achteren' een speaker plaatsen. Als je die rechtstreeks door zou prikken, dan zou het geluid van je speaker achterin eerder aankomen dan het geluid van je front-set. In het beste geval gaat dat bagger klinken, in het slechtste geval gaat het elkaar uitdoven.

              De oplossing is om het signaal naar de speakers achterin de zaal te vertragen (delayen) met een tijd die overeenkomt met de afstand tot de frontstack. Sinds de geluidssnelheid redelijk constant is (~330m/s), kun je dat met een meetlint prima bepalen. Staan je speakers bijvoorbeeld 20m verderop dan moet je ze 20 / 330 = 0,06 seconde (60 milliseconde) vertragen om te zorgen dat de geluidsgolven 'tegelijk' aankomen.

              Bij langere zalen kun je makkelijk meer delaysystemen neerzetten, zonder dat je voorin een enorm volume moet produceren. Vooral voor congressen en andere 'beschaafde' feestjes handig, omdat het publiek niet met doppen in hoeft te gaan zitten en je een goeie spreiding kan halen.

              Met popconcerten en dance-feestjes kan het van pas komen als je je hoofdset niet hoog genoeg op kan stellen om achterin te komen, en line arrays geen praktische oplossing zijn.
              First make it work, then make it look pretty!

              Comment

              • pjadskop productions
                • Nov 2008
                • 128

                #8
                Mijn materiaal staat opgeslagen in een boerderij, dus ik kan wel aan een goede 100m komen als ik wil .

                bedankt voor de uitleg, ik wist wel ongeveer waarvoor het diende maar de berekening en instellingen wist ik nog niet, dit is dus ideaal voor schoolfeesten en van die brol, aangezien ze nu elk jaar harder en ik dus bijgevolg dit jaar met 15kW kon aankomen. Een viertal ps10-15 kon dit gemakkelijk oplossen, maar dat van de delay wist ik niet
                Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

                Comment

                • Q-Ball
                  • Jun 2010
                  • 10

                  #9
                  Iedereen bedankt voor de reacties.
                  Het is allemaal gelukt, komen iedere dag een stapje verder.

                  Mvg

                  Q

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    De functionaliteiten van die 2496 x-over zijn erg goed en nuttig, wat dat betreft geen klagen.

                    Echter wel over de kwaliteit. De ervaringen lopen uiteen maar ik heb er 'n aantal jaren geleden 3 exemplaren in 'n half jaar tijd moeten vervangen (voor compleet ander merk / type welliswaar) gezien deze problemen en kuren vertoonden die onacceptabel waren; Willekeurig mute-en van outputs, zware vervorming, freeze-en van complete ding, vreemde karakters op display ... niet fijn en erg onwensbaar in een "kritische" applicatie als volle feestzaal of stampvol café tijdens carnaval.

                    Mijn mening; leuk voor dingetjes waar je geen risico loopt maar ik zou de gok sowieso niet nemen.

                    Succes !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

                      #11
                      Behringer is zeker niet echt slecht, wel is het zo dat hun producten niet echt 'road-proof' zijn.
                      Ik installeer het wel bij vaste installaties, maar zal dit zeker niet op de weg gebruiken..

                      Dave
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                      Comment

                      • metalteacher
                        • Dec 2007
                        • 467

                        #12
                        Ik heb standaard een reserve dcx bij me. ze zijn inderdaad niet volledig betrouwbaar. maar na uitproberen en vergelijken klinken ze mijns inziens een stuk beter dan de dbx. in de toekomst wil ik nog wel een andere, maar dat wordt dan een dc one of iets dergelijks.
                        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                        Comment

                        • HR Soundproductions
                          • Oct 2005
                          • 650

                          #13
                          Als je hem voor een prikkie over kan nemen, altijd doen. Over de voors en tegens van dit apparaatje is genoeg te vinden op het forum. Zeker voor dit specifieke apparaat van Behringer geldt dat de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed is.

                          Verder kun je er aanzienlijk meer mee dan bijv een standaard x-over en als je er eenmaal bekent mee bent, is het best een fijn apparaat waar leuke toeters en bellen op zitten (daarbij zie ik ze gewoon in heel veel racks zitten, en dat zegt ook wel iets).

                          Comment

                          Working...