Monitoring Set

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKProductions
    • Jun 2010
    • 43

    Monitoring Set

    Dag Allen,

    Ik heb al vele malen op dit forum rond gesnuffeld en het serieus het idee dat ik me hier nu onder vakbekwame mensen vind en onder 'vakidioten.' ik zit met het volgende en weet zeker dat jullie me kunnen helpen

    Ik ben de geluidstechnicus van een band wat 1x per maand op zondagavond een dienst in een kerk leidt. ik heb dit enkele jaren geleden van mijn broer overgenomen maar door verloop van tijd is vervanging van apparatuur wel nodig.

    Ik zal de komende tijd op dit forum nog vele vele vragen gaan stellen maar om te beginnen wil ik eerst meer weten over een monitoren-set

    ik heb 3 zangeressen, 2 zangers, 3 gitaristen (ak,el,bass) drummer en pianist. nu neemt iedereen zijn eigen monitor mee wat een hoop herrie, brom en ellende veroorzaakt. graag zou ik al die monitoren in controle hebben en dus iedereen monitoren geven, uitgerekend naar de wensen van de bandleden kom ik uit op totaal 9 monitoren op 7 verschillende lijnen.

    Aangezien in-ear setjes voor dit aantal veel te duur is denk ik aan een simpele versterker-monitor set. naast het podium een torentje versterkers en vandaar de speakers op het podium bekabelen. Wat is een betaalbare set hiervoor? en is dit wel een goede oplossing voor mij of heeft iemand anders een beter idee?

    kan iemand me vertellen of laten zien wat een goede monitor-set is?


    Alvast hartelijk bedankt!

    Mvg, Martijn
    Werk je om te leven, of leef je om te werken....
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    waarom niet sparen voor in ear setjes?


    Bij een kerk kan ik me heeel goed voorstellen dat alle monitor geweld de zaal ingaat en dan hou jij het niet meer in de hand
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • MKProductions
      • Jun 2010
      • 43

      #3
      er is geld beschikbaar, maar niet zoveel. we moeten ook nog nieuwe mengtafel met multi en PA-set kopen, verder kan ik nog wel een aantal vernieuwing aangeven dus er is geld maar niet ruim.

      Mijn idee van al die monitoren is dat ik het in de hand heb vanaf me mengtafel, komt er teveel 'monitoren-galm' terug de zaal in dan zet ik ze allemaal een stukje zachter zodat iedereen zichzelf nog wel kan horen maar het niet terug ketst in de zaal.

      even voor de beeldvorming. de band staat op een podium van 40cm hoog, achter het podium hangt een doek. en met monitoren die goed schuin liggen zal het meeste geluid plat slaan op het dak. het is welliswaar een kerkgebouw maar geen ouderwetse kerk-akoestiek. het is meer een normale grote zaal met kerkorgel en kansel etc etc....
      Werk je om te leven, of leef je om te werken....

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        ga ik toch nog even verder zeuren op het in ear verhaal, neem aan dat je het niet erg vind maar ik denk dat het enigzins wel mogelijk is.


        in ear setjes kun je nieuw kopen (sennheiser g3 = 1000 euro incl btw)

        g2 setjes kun je (op marktplaats) voor de helft krijgen en g1 vaak zelfs nog goedkoper
        en vaak kun je bij meerdere bedrijven ook wel korting krijgen als je meerdere setjes in 1 x koopt.


        weeg dat punt nu eens op tegen het aankopen van nieuwe versterkers, fatsoenlijke kist + fatsoenlijke bekabeling en natuurlijk de floors zelf, oja en de ruimte die het inneemt op het podium
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          Hou je ook rekening met voldoende auxen op je mengtafel? Je hebt toch een behoorlijke tafel nodig met voldoende bussen.
          Misschien is het een optie om powered monitors aan te schaffen. Model en merk is helemaal afhankelijk van je beschikbare budget.
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • muppet
            • May 2009
            • 94

            #6
            Hoi Martijn,

            Bij ons in de kerk hebben we een combo dat zo'n eens in de 2 weken meedoet.
            De samenstelling is helaas variabel, maar in principe wel een vaste basis.
            4 zangers/zangeressen, drums, 2x akoestische gitaar, bas, piano(akoestisch), 2 fluitisten, sax, trompet, viool...
            Wij doen dit alles met 2 monitoren!
            En dat gaat eigenlijk erg goed.
            Er staat er 1 bij de zangers/zangeressen en 1 bij de gitaristen.

            Ik denk dat het, zeker in een kerk méér dan, belangrijk is het podiumgeluid zo laag mogelijk te houden.
            De bassist heeft 9 van de 10 keer eigen versterker bij zich: plaats deze een meter verder, en het volume kan al voor de helft dicht!
            Ieder een eigen monitor vind ik persoonlijk erg ver gaan. Als de pianist elektronisch speelt dan moet je makkelijk met 3 monitoren af kunnen. Enige is wel dat je: of 3 monitorgroepen hebt op je tafel, of gaat doorlussen.
            De muzikanten zelf het monitorvolume laten bepalen is het minst verstandige. Veelal willen de muzikant hetzelfde horen dat er in de (kerk)zaal te horen is, in plaats van dat te horen wat voor hun belangrijk is... Begin eens in een goed gesprek hoe de muzikanten hier over denken.
            Ik neem aan dat ze nu een soort van 'vaste' opstelling hebben... Praat eens met ze of dit niet anders kan.
            Met 9 monitoren op het podium kan je de mains van je tafel zo'n beetje dichtlaten lijkt me? Rust op het podium komt het zaalgeluid meer dan ten goede en zal voor vele complimenten zorgen.

            Als je tafel het aankan, zal ik voor 3 powered monitoren gaan. Denk ik de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.
            In-ear is natuurlijk super, maar of het realistisch is....?

            Suc6 in ieder geval, en ben zeer benieuwd hoe je het aan gaat pakken.

            Groet!
            Björn
            Sound should sound like it should sound...

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              voor de zang misschien eens naar hot-spots kijken?
              Galaxy Audio
              Zijn tweedehands goed te vinden.

              Voor de band hoef je voor de drums en gitaren echt geen uitgebreide monitors te doen.
              versterkers goed neerzetten en een (1) duidelijke monitor met een zangmix.

              In ears betekent ook een hoop auxen... en dat is duur. Met fisher wired beltpacks kun je de band echter probleemloos voor een prikkie geluid geven als je genoeg auxen hebt. Hardwired Body Pack Maar als je nu de mengtafel niet hebt... dan gewoon laten.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • MKProductions
                • Jun 2010
                • 43

                #8
                nou de mengtafel die we nu hebben heeft maar 2 monitor uitgangen, en daar liggen nu 2 actieve monitors aan waar ik alleen maar ruzie mee heb, ondanks dat de spanning van 1 en dezelfde groep komt en gescheiden is van de band.
                maar er komt nog een nieuwe mengtafel en ik ga dan voor digitaal met snake en dan heb je uitgangen genoeg.

                in-ear setjes gaat het echt niet worden! dan zou ik er 9 aan moeten schaffen wat me minimaal 5000 euro gaat kosten en zoveel geld hebben we niet voor monitoring. Daarom hoopte ik op een goedkopere ouderwetse oplossing, dus gewoon een rijtje monitors naast elkaar op het podium.

                ik heb nog even wat geschoven en kom uit op 6 auxen met 8 monitoren.
                dus dacht aan 1x 4kanaals en 1x 2kanaals versterker. (of 2x een 4kanaals dat mag ook) en dan gewoon 8 dezelfde monitoren op het podium, dat scheelt de band een hoop gesjouw met hun monitoren en dan hebben ze ook geen spanning meer nodig zijn we van dat gezeur ook af.

                iemand die een goede set kent voor een betaalbare prijs?
                Werk je om te leven, of leef je om te werken....

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Ik zou voor actieve monitors gaan in dit geval, scheelt je een berg sleepwerk met versterkers en bekabeling. Multi met 12 retourlijntjes aanschaffen/maken (je bent toch bezig), klaar.
                  Ok, je zult wat stroom moeten aanleggen, maar wel minder gesleep.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • MKProductions
                    • Jun 2010
                    • 43

                    #10
                    hmm, die hard-wired in ear beltpack zien er ook goed uit! zo'n 200 euro per stuk, alleen heb ik er dan 10 nodig dus zit dan alweer op 2 ruggen..... ( en dan komen de oordopjes etc er nog bij...)

                    ik denk nog steeds dat 2x 4kanaals versterker en 8 monitors goedkoper kan dan 2 ruggen... wie biedt ?

                    Werk je om te leven, of leef je om te werken....

                    Comment

                    • jans
                      • Feb 2003
                      • 869

                      #11
                      Hoi Martijn,

                      Wat ik vaker doe is instrumenten die niet over eigen backline beschikken over side-fill en enkele kleine floortjes waar alleen zang over gaat.

                      Het is belangrijk dat de bandleden snappen dat ze ook zelf de balans bepalen en niet ieder voor zich staat te spelen.
                      Gezien je opmerking over het aantal monitoren krijg ik het idee dat het ieder voor zich is.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                      Comment

                      • MKProductions
                        • Jun 2010
                        • 43

                        #12
                        nou ik heb slechte ervaringen met actieve monitors en goede ervaringen met passive monitors dus vandaar mijn afkeur tegen actief. en ik denk dat het meer werk is om over het hele podium xlr en spanning te trekken naar alle monitors dan alleen een speakon kabel. nu maak ik naast het podium een rack waar me digitale multi ingebouwd zit met me versterkers dus xlr kabels van 30cm en uit het rack komt 1x spanning en verder alleen wat speakon trekken naar de monitoren.

                        dus in mijn situatie zijn actieve monitors meer werk dan passieve...
                        Werk je om te leven, of leef je om te werken....

                        Comment

                        • MKProductions
                          • Jun 2010
                          • 43

                          #13
                          je maakt een goede opmerking, de band bepaalt zelf ook de mix en het is dus niet ieder voor zich. maar als je met 10-12 man op het podium staat, dan heb je al gauw 8 monitoren nodig.

                          3 zangeressen - aux1 - 2 monitoren
                          1 zanger - aux 2 - 1 monitor
                          1 gitarist(ak) - aux 3 - 1 monitor
                          1 gitarist(el) - aux 4 - 1 monitor
                          1 bassist - aux 5 - 1 monitor
                          1 pianist - aux 6 - 1 monitor (ze wil graag mono)
                          1 drummer - aux 7 - 1 monitor

                          ik maakte eerder een telfout, heb zelfs 7 auxen nodig. (met een digitale mengtafel geen probleem)

                          mijn idee nu:

                          naast het podium een 19" rack met ingebouwde digitale multi, daarboven 2x 4kanaals versterker. vanaf het rack met speakon het podium op. klaar is kees.
                          Werk je om te leven, of leef je om te werken....

                          Comment

                          • Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

                            #14
                            Je vergeet 8 kantjes eq . Die kun je trouwens waarschijnlijk wel skippen als je die beltjes gebruikt .
                            Verder sta je in een kerk (?) met de bij behorende acoustic dus monitors vergallen je zaal geluid . Of sta je in een aula of andere ruimte die op zondag om gebouwd wordt tot kerk .

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              8 monitoren en twee vierkanaals versterkers voor minder dan € 2000,-
                              Wil je een klein beetje kwaliteit dan heb je voor dat geld net één versterker.
                              Mijn tip: Spaar lekker door voor in-ears.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...