verhouding topkast vs baskast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

    verhouding topkast vs baskast

    naar aanleiding van topic op RCFtt+ even deze mening:

    Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra
    Kijk de specs van beiden eens na, dan zie je gelijk hoeveel subs je nodig hebt om de set in balans te krijgen.

    frederic
    Heb jij daar een vuistregel voor?

    Ja, gewoon kijken of ze beiden een zelfde max SPL hebben, hier zit de sub volgens de specs op 136 dB en de top op 131 dB dus ergens kloppen de specs niet helemaal of jij houdt van veel sub



  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Originally posted by drummerke
    naar aanleiding van topic op RCFtt+ even deze mening:

    Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra
    Kijk de specs van beiden eens na, dan zie je gelijk hoeveel subs je nodig hebt om de set in balans te krijgen.

    frederic
    Heb jij daar een vuistregel voor?

    Ja, gewoon kijken of ze beiden een zelfde max SPL hebben, hier zit de sub volgens de specs op 136 dB en de top op 131 dB dus ergens kloppen de specs niet helemaal of jij houdt van veel sub

    Voordat deze uitspraak van mij een geheel eigen leven gaat lijden wil ik deze nog wel wat nuanceren.
    Een en ander hangt natuurlijk ook af van de soort muziek, akoestiek, throw, etc. af. Maar wil je ongeveer weten of je voldoende subs hebt dan zijn de specs een indicatie.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Turboke
      • Oct 2006
      • 463

      #3
      Heeft het ook niet wat met koppelen te maken.
      Er zijn merken die als je ze enkel hebt liggen dat je ze snel zal moeten verdubbelen of meer moet plaatsen maar bij een bepaald aantal gaan ze met hetzelfde aantal een goede verhouding met je tops hebben.

      Comment

      • sd_2
        • Dec 2005
        • 134

        #4
        Ik geloof niet dat je een sub/top verhouding hier zwart op wit op het forum kunt plaatsen en daar dan in alle gevallen/producties tevreden mee kunt zijn. Het zijn geen absolute waarden waar je mee werkt, je kan niet denken dat je van tevoren bepalen hoeveel sub je nodig hebt bij een bepaalde aantal toppen, dat is weer erg afhankelijk van de locatie, soort muziek, etc..

        VB1: als je in een kerk staat met een jazz combo gebruik je top X met daarbij misschien zelfs geen sub of net een kleine 15" eronder.

        VB2: als je open air een rock band doet gebruik je misschien 2x top X, maar dan niet met 2x sub 15" eronder maar wellicht zelfs met 2x 18" eronder.

        Soort sub en de hoeveelheid ervan kan erg varieren afhankelijk van de soort locatie en de soort muziek, gelegenheid, etc..

        Zelf baseer ik de sub/top verhouding altijd vanaf 2 kanten, uiteindelijk altijd rekening gehouden met de 'standaard' fabrieks verhouding; eerst vanuit top gezien zorg ik ervoor dat het hele luisterveld een zo egaal mogelijke spreiding krijgt, daarvoor is een aantal toppen nodig, aldan in horizontale of verticale opstelling. Daarnaast bepaal ik het aantal sub vooral op basis van de grootte van de ruimte en de materialen van de wanden (beton, tentzeil, etc), daar is dan een bepaald aantal van nodig. Uiteindelijk bij het inregelen zorg ik ervoor dat de fijne verhoudingen tussen de componenten in balans en tijd wordt gezet.

        P.S. Misschien heb ik niet de beste voorbeelden gebruikt, maar de strekking van het verhaal is waarschijnlijk wel duidelijk.

        Comment

        • 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

          #5
          Uiteraard kijk je in het begin nog wel even naar de specs, maar daarna...

          Baseer ik deze verhouding enkel en alleen nog maar op ervaring.
          En dan is het dus -naar mijn mening- weer een kwestie van Smaak&Mening (daar zouden we hier eens een topic over moeten starten).

          Mvg,

          Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by sd_2
            Ik geloof niet dat je een sub/top verhouding hier zwart op wit op het forum kunt plaatsen en daar dan in alle gevallen/producties tevreden mee kunt zijn. Het zijn geen absolute waarden waar je mee werkt, je kan niet denken dat je van tevoren bepalen hoeveel sub je nodig hebt bij een bepaalde aantal toppen, dat is weer erg afhankelijk van de locatie, soort muziek, etc..

            VB1: als je in een kerk staat met een jazz combo gebruik je top X met daarbij misschien zelfs geen sub of net een kleine 15" eronder.

            VB2: als je open air een rock band doet gebruik je misschien 2x top X, maar dan niet met 2x sub 15" eronder maar wellicht zelfs met 2x 18" eronder.

            Soort sub en de hoeveelheid ervan kan erg varieren afhankelijk van de soort locatie en de soort muziek, gelegenheid, etc..

            Zelf baseer ik de sub/top verhouding altijd vanaf 2 kanten, uiteindelijk altijd rekening gehouden met de 'standaard' fabrieks verhouding; eerst vanuit top gezien zorg ik ervoor dat het hele luisterveld een zo egaal mogelijke spreiding krijgt, daarvoor is een aantal toppen nodig, aldan in horizontale of verticale opstelling. Daarnaast bepaal ik het aantal sub vooral op basis van de grootte van de ruimte en de materialen van de wanden (beton, tentzeil, etc), daar is dan een bepaald aantal van nodig. Uiteindelijk bij het inregelen zorg ik ervoor dat de fijne verhoudingen tussen de componenten in balans en tijd wordt gezet.

            P.S. Misschien heb ik niet de beste voorbeelden gebruikt, maar de strekking van het verhaal is waarschijnlijk wel duidelijk.
            Euhhh, deels herhaal je mijn verhaal in andere woorden, het andere deel is zo vaag dat niemand er iets mee kan. De vraag is hoe je dan op 'een bepaald aantal' komt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • sd_2
              • Dec 2005
              • 134

              #7
              Ik denk dat het een kwestie van inschatting en ervaring is of zoiets..

              Ik zei er ook al bij dat het niet standaard is allemaal, en dus ook niet makkelijk is. Ik wil er alleen op wijzen dat je je merken/systemen een beetje moet kennen om in te kunnen schatten wat je nodig hebt. In eerste instantie kan dat met fabrieksverhoudingen, maar die zal je wat moeten aandikken indien nodig voor een bepaalde toepassing.

              Mijn post was trouwens op de topic-starter gericht en niet op jouw MusicXtra, wilde jouw niet voor je schenen trappen..

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by sd_2
                Mijn post was trouwens op de topic-starter gericht en niet op jouw MusicXtra, wilde jouw niet voor je schenen trappen..
                Je trapt mij niet voor de schenen hoor, alleen was jouw post weinig zinvol.
                Back on-topic: Hele belangrijke factor is ook de X-over frequentie, door daarmee te spelen kun je de verhoudingen ook een heel eind in balans krijgen.
                Wanneer ik twee Nanosubjes onder mijn line-array gebruik (één of twee line-array kastjes per kant op statief) laat ik de Nanosubs tot 70 Hz lopen, dan pakken ze dus alleen maar het laagste laag en is de totale set redelijk in balans.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                Working...