Versterker bruggen belasten met 16 ohm?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomas
    • Jan 2010
    • 5

    Versterker bruggen belasten met 16 ohm?

    Hallo!

    Ik heb gisteren mijn nieuwe geluidsset binnengekregen voor mijn bandje. Het bestaat uit 2 18 inch subs en 2 12 inch toppen.
    Het versterkerrack wat ik nog had van de vorige set wil ik hier graag voor gebruiken.
    Als ik de subs aansluit op de zwaarste versterker en de toppen op de lichtste dan merk ik dat ik niet genoeg vermogen heb voor de subs. Daarom trek ik de toppen wel 5 db terug.

    Nou vroeg ik me af of het een idee is om de versterker voor het laag te bridgen. Maar mijn versterker staat niet toe dat ie dan op 4 ohm belast wordt. en de impedantie is 4 ohm op het moment dat ik mijn 2 subs aan elkaar hang.

    Heeft het zin om de subs zo te maken dat de belasting van de versterker 16 ohm wordt i.p.v. 4?

    Wat heeft dit eventueel voor voordelen, win ik hier uberhaupt vermogen mee of kan ik dan net zo goed mijn versterkerkanalen apart laten werken.

    Ik hoor graag!

    Groeten, Tomas
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

    #2
    Hoi Tomas,

    Nee, dat heeft geen zin.
    Je bassen zijn 8-Ohm per stuk. Je gebruikt ze nu stereo, dus je versterker is op 8-Ohm belast.
    Als je ze in serie zet, is de impedantie inderdaad 16-Ohm. Je versterker in brug zetten kan wel, maar die 'ziet' dan 8-Ohm per kant, dus je netto resultaat is dan precies hetzelfde als bij stereo gebruik.
    Je subs parallel zou wel zin hebben, helaas kan je versterker dat niet aan, die zou met 2-Ohm per kant belast gaan worden op deze manier.

    Comment

    • salsa
      • Jan 2007
      • 1315

      #3
      Zolang we niet weten wat je apparatuur combi inhoud kunnen we moeilijk een antwoord geven..

      Specificaties versterker,merk enz.enz.
      Luidsprekers, enz.enz...

      Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

      Comment

      • speakertech
        • Jan 2008
        • 1696

        #4
        Originally posted by salsa
        Zolang we niet weten wat je apparatuur combi inhoud kunnen we moeilijk een antwoord geven..

        Specificaties versterker,merk enz.enz.
        Luidsprekers, enz.enz...

        Dave
        wat heeft merk enz te maken met de theorie van versterkerbelastingen
        Belangrijk voor deze vraag is de impedantie van de subs en de laagst bruikbare belastingsimpedantie van de versterker. Die zijn alle twee voorbijgekomen.


        Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

        Comment

        • HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 650

          #5
          Voor het uitleggen van de theorie achter impedantie en belasting lijkt het niet veel uit te maken welke versterker je hebt, toch maakt het wel degelijk uit. Er zijn verschillende factoren die daarbij van belang zijn. Hetzelfde geldt voor de speaker die aangestuurd wordt (vanwege impedantiecurve) en de soort kast waarin deze geplaatst is (kast kan als natuurlijk filter werken) en of er een filter inzit (bijv. vlakker impedantieverloop).

          Misschien handig om gewoon antwoord te geven op de vragen die je krijgt, op die manier krijg je ook een beter antwoord.

          Comment

          • salsa
            • Jan 2007
            • 1315

            #6
            Originally posted by speakertech
            wat heeft merk enz te maken met de theorie van versterkerbelastingen
            Belangrijk voor deze vraag is de impedantie van de subs en de laagst bruikbare belastingsimpedantie van de versterker. Die zijn alle twee voorbijgekomen.


            Speakertech
            Ik schrijf helemaal niets over impedantie ik wil weten wat hij heeft..

            Verder weten we niet wat hij heeft, vraagt of het zinvol is om een versterker te bruggen zonder daarvoor een reden voor te noemen.
            We weten niet het vermogen van de luidsprekers,versterker enz..
            Dus, wat zeur je met mijn vraag????

            Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by salsa
              Ik schrijf helemaal niets over impedantie ik wil weten wat hij heeft..

              Verder weten we niet wat hij heeft, vraagt of het zinvol is om een versterker te bruggen zonder daarvoor een reden voor te noemen.
              We weten niet het vermogen van de luidsprekers,versterker enz..
              Dus, wat zeur je met mijn vraag????

              Dave
              Moet toch HRS (afkorting voor HR Soundproductions) waarbij het voordeel van afkorten met deze uitleg volledig in het niet is gevallen in dit geval bijvallen, TS vraagt of het verschil maakt of hij zijn luidsprekers in serie schakelt en dan aan te sturen met een in brug geschakelde versterker.
              Daarbij is het niet nodig om uit te wijden over impedantie verlopen, vermogens, etc.
              Antwoord is heel simpel, bij een brug geschakelde versterker levert deze een dubbele uitgangsspanning. Ga je nu de speakers, welke je eerst ieder op een kanaal van diezelfde versterker had aangesloten, in serie aansluiten dan kom je op exact hetzelfde vermogen uit (P=U*I).
              Conclusie is dus dat het geen zin heeft.
              Wil je meer vermogen dan heb je dus een zwaardere versterker nodig.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

                #8
                En met deze zeer verhelderende uitleg van MusicXtra sluiten wij dit onderwerp.
                Nee het heeft geen zin!
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

                Comment

                Working...