e945 niet geschikt voor klein podium?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sennie
    • Sep 2007
    • 12

    e945 niet geschikt voor klein podium?

    Ik heb nu twee weken achter elkaar opmerkingen van verschillende geluidsmensen dat mijn E945 (draadlos EW100) wel mooi is, maar niet geschikt voor de kleine podia waar wij 90% van de tijd op spelen. De ene liet mij horen hoeveel de mic van de drums oppakt als ik even wegstap van de mic (op statief). Inderdaad: veel.
    De andere klaagde dat hij mij niet hard genoeg kreeg, omdat hij anders rond ging zingen.
    Hebben jullie die ervaring ook?

    Eén van de geluidsmannen raadde mij een sm58 aan. Hij besefte dat het (zeker omdat ik in-ear zing) dat het dan veel neuziger zou klinken. De andere gaf mij een OM2.
    Ik heb zelf ook nog een beta 58. Ik had altijd het idee dat die mic het hoge in mijn stem een beetje te schreeuwerig weergaf. (voor een idee van mijn stem: YouTube - Kanaal van BigDealCoverband

    Gaat die beta 58 helpen? Of zijn er andere alternatieven?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Dynamische mic met supernier... ik zie het verschil met een SM58 of een beta58 wanneer je kijkt naar eigenschappen en vooral wat ze allemaal oppikken.
    Uiteraard klinkt het anders, maar op een klein podium krijg ik net zoveel drum mee met een beta 58 als met een e945.

    Ik denk dat je een andere oplossing moet zoeken, mogelijk in de richting van hoe je met de mic omgaat.
    Wat ik je op de filmpjes op Youtube veel zie doen is dat je, wanneer je even ademhaalt of niet zingt, de mic naar rechts beweegt, meestal naast of boven je schouder. Op dat moment richt je hem recht in het drumstel. Dan ga je veel oppikken op een klein podium...

    Andere opties zijn de gain op de mic zelf wat omlaag brengen en eventueel de output op de receiver wat omhoog. De mic pakt dan iets minder op, wat geen ramp hoeft te zijn, want zo te zien is de microfoontechniek wel ok.

    Dat de FOH de stem er niet overheen krijgt geloof ik niet helemaal. Jullie drummer zit niet als een gek te rammen, volgens mij staan de gitaarversterkers ook niet zo hard als ik het zo beluister... FOH (minimaal) uitfluiten is soms ook nodig op dit soort locaties!
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • Noobie
      • Dec 2007
      • 223

      #3
      probeer de zender is op -30 dB sense level, wordt ie meestal veel beter van. Gebruik de 945 al een jaar of 2, op grote en kleine podia. Nog nooit problemen gehad met die dingen.

      Comment

      • Waveform
        • Dec 2009
        • 321

        #4
        De OM2 is de goedkoopste microfoon in de OM reeks van Audix. Zeker geen slechte micro en qua feedbackafwering is hij beter dan een Beta58, maar als je het echt goed wil doen kan je best een OM5, OM6 of OM7 gebruiken. De OM2 is niet zo prettig in de hoge tonen en klinkt over de hele lijn gewoon iets minder goed dan de grote broertjes, wat logisch is.

        Succes met je zoektocht!

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          HIER KAN IK KORT EN GOED OVER ZIJN. DIE GASTEN ZIJN BULLSHIT AAN HET VERKOPEN.

          lees eens:
          het kopen van een zangmicrofoon
          en het belangrijkste stuk daarvan:
          __________________________________________
          [FONT=Arial]Nu een stuk realiteit
          Weinig bands hebben de luxe van een eigen vaste geluidsinstallatie die zij overal gebruiken. Laat staan een vaste goede geluidsman die altijd mee gaat. Bij PA bedrijven in Nederland is een Shure SM58 de norm. net zoals een NS10 speaker bij studio afluistering dat is/was. Het ontwerp van die SM58 komt ongewijzigd uit 1966 en sindsdien is er ook bij dat bedrijf een hoop geleerd over microfoons. En ook zij hebben nieuwe verbeterde modellen uitgebracht. Daar gaan we massal volledig aan voorbij. Net zoals een kever volgens veel autoliefhebbers nog steeds de beste auto aller tijden is, is een SM58 de beste microfoon. Hij doet het altijd. Is onder alle omstandigheden betrouwbaar. Goedkoop. En iedereen is er mee bekend en vertrouwd. Daarom koopt iedereen een SM58 en is iedereen ermee vertrouwd, en daarom werkt ie overal goed en is het dus de beste keuze, enz. enz. enz...

          Ik ben in mijn omgeving echter vrijwel nooit een muzikant tegengekomen die zo een SM58 koos als er een andere goede microfoon naast stond. En ik sta al ruim 20 jaar met andere microfoons naast die SM58's. Telkens als de collega vocalist(e) even een van mijn microfoons probeerde ging het: "hee deze klinkt beter" en het was uitpluggen met de SM58 geblazen. Mijn vaste instrumenten koffer voor zang bevat een zestal microfoons van verschillende merken die allemaal bij zang beter scoren dan die standaard SM58.

          Geen discussie
          Aan de andere kant heb ik al bijna 20 jaar expliciet "geen sm58. En er ook geen discussie over" in de priklijst staan, die naar bedrijven gaat als wij niet van de vaste PA gebruik maken. En al net zo lang prikt elk PA bedrijf bij het opbouwen een SM58 in. Het grootste deel gaat, als ik hem vervang door een goede eigen microfoon, direct boos in discussie. Met die rider in de hand.

          Conclusie: Als je een technicus bent is het beter een SM58 te nemen. Als je de persoon bent die er doorheen wil zingen niet.

          Die discussie kom je niet uit wanneer je als muzikant een bedrijf tegenkomt die jouw gefundeerde keuze voor een microfoon niet respecteert. Ik heb inmiddels de ervaring dat de SM58, omdat het een de facto standaard is, vaak prima bij de eigenaardigheden en afregeling van het aanwezige systeem past. Veel technici en bedrijven krijgen het niet voor elkaar om een andere microfoon toe te laten omdat hun hele keten is afgestemd op SM58. Op festival PA's ga ik daarom inmiddels in die gevallen met de flow mee: ik prik een schone, eigen SM58 in.

          Vertrouwde klank
          Het vereist namelijk wel bij de technicus een open instelling en beheersing van het systeem om vlot gebruik te maken van de karakteristiek van een microfoon. Ook bij de RSL's, ampco's en de purple's ontmoet je als B-act (wat wij natuurlijk zijn, alle waar naar zijn geld) vaak technici die niet met iets anders kunnen werken. In het beste geval draaien ze na het inpluggen van een niet-SM58 zo snel mogelijk de kanaal EQ naar de "vertrouwde klank", zodat de rest van de set gewoon blijft werken zoals altijd.

          Niet alleen microfoons hebben namelijk een eigen klank, ook de programma´s in effectapparaten, galm/compressor. En de weergevers + scheidingsfilters geven ook een klank mee. Een grote groep technici zijn zo ver aan het tunen met hun installatie dat bij een andere microfoon alles direct uit balans is. Je blijft als zanger(-es) afhankelijk van een technicus die zijn installatie kan bedienen. Als serieuze microfoons alleen maar rondzingen, dan is er iets goed mis bij “het geluid”. De traditionele reactie van technici is een scheldpartij over jouw K*Tmicrofoon, een loflied over de SM58 en het inprikken van een SM58, die gegarandeerd op zijn installatie ook beter zal werken. (Dit gebeurt altijd bij een hij) Ik kan inmiddels namen noemen van dure professionele mixers bij grote bedrijven die alleen maar SM58 kunnen mixen terwijl de collega's, die twee weken later met die set meegaan daar totaal geen last van hebben.

          Net als gitaar
          Laat je door die intimidatie niet van de wijs brengen. Bij een festival liggen de kaarten helaas zo dat de festivalorganisatie alle macht in handen heeft, tot het moment dat jij de headliner bent. (lees ook het stuk over buiten optreden) Maar je doet natuurlijk niet alleen festivals. Voor de rest van jouw optredens is het zaak om gewoon geluidsbedrijven te weigeren die jouw instrument (zang) niet respecteren. Een microfoon is net zo zeer een instrument bij de vocalist, als een gitaar dat is bij de gitarist. Hoewel heel weinig vocalisten dit zo doen, is een keuze van een acceptabele kwaliteit microfoon van een vocalist(e) een eis aan een PA en haar techneut. Veel bands staan met slecht afgestelde gitaren op het toneel. Die vervangen technici ook niet door "goede".

          Neem eens de tijd om hier naar te kijken. Je zal merken dat een eigen goede microfoon de snelste en goedkoopste manier is om je band beter te laten klinken.
          ____________________________________
          _

          jouw gefundeerde conclusie was:
          [/FONT]
          Originally posted by Sennie
          Ik heb zelf ook nog een beta 58. Ik had altijd het idee dat die mic het hoge in mijn stem een beetje te schreeuwerig weergaf.
          Je komt zelf met een uitstekende microfoon aan.
          Volgens de video gebruik je keurig de "duimtruuk", Band lijkt normaal te spelen.
          Dan ligt het echt niet bij jou maar bij de instelling / samenstelling van de PA.

          Wij draaien al weer een paar jaar met meerdere 1945's. werkt prima. Als ze last van overspraak hebben als je niet achter je mike staat...? kunnen ze natuurlijk eens leren wat een gate doet en hem aanzetten....
          Last edited by showband; 23-05-10, 11:50.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

            #6
            Showband heeft een goed punt te pakken; als tech moet je met alle soorten mics iets moois kunnen maken maar....

            Met de ene mic op het front is het net even wat anders dan met de andere. Op een groot festival in een tent heb ik liever niet dat de zanger in kwestie van een heftige band met een supergevoelige Neumann of EV ND microfoon met nierkarakteristiek aan komt zetten. Zo'n mic houd je bijna niet overeind met zo'n band in een tent.

            Wat betreft de 945. Deze is al een stuk beter dan de 845 en verder is deze qua supernier karakter vergelijkbaar met de Beta58A. De gewone 58 is overigens een gewone nier.

            En jah de SM58 is niet 's wereld beste zangmicrofoon, integendeel zelfs, maar wel hufterproof (zowel zanger als techies) en levert weinig gezeik en veel gain before feedback. Je moet er wel voor aan de knopen hengsten...

            De aangeraden OM5/6 kan ik zeker aanbevelen maar die zijn alleen met Audix draadloos verkrijgbaar of als kop voor op een Shure zender. Draadgebonden is zo erg nog niet!

            Verder moet ik de techneuten in kwestie nageven dat de hele Sennheiser 35/45 zangreeks niet echt bekoorlijke zangmicrofoons zijn. De 8- en zeker de 945 klinken an sich goed maar ik kan me niet anders herinneren dat er altijd problemen zijn in het midlaag als ik ergens sta te luisteren naar een bandje met dergelijke mics. Ook met de 65 range heb ik geen fijne ervaringen.

            De filtercorrecties die Shure in de Beta58A toepast leiden tot een veel beter allround bruikbaar geluid in mijn oren. Ook de 57A begint een favorietje te worden voor mij.

            Ennnuuh een gate op een zangmicrofoon? Brrrrr..... doe maar niet

            Eerder dat de technieker in kwestie een te dikke compressor had ingesteld op de 945 die werd gebruikt waardoor op de momenten dat er niet gezongen werd natuurlijk het drumstel werd opgevangen en versterkt.
            Last edited by MusicSupport; 23-05-10, 12:08.
            d&b Audiotechnik

            Comment

            • Noobie
              • Dec 2007
              • 223

              #7
              bij de 845 moet je inderdaad het gebied tussen 250-500 Hz een beetje peppen, bij de 945 is dit niet meer nodig. Het hoog daarintegen is wel zeer goed definieerbaar, waar bij een SM dit niet altijd het geval is.
              Feedback op deze mics.. nagenoeg nooit.
              Zijn er betere, zeker weten.
              Verslaat hij een SM58, mits fatsoenlijk afgeregeld, ja.
              Iedere technicus zou met elke mic overweg moeten kunnen, Ja.
              gate op zangstem... mits niet hoorbaar, ja -> anders afblijven met je fikken...

              Comment

              • DJ_matthias
                • Jun 2005
                • 620

                #8
                sorry dat ik even offtopic ga, maar het moet me toch van het hart!

                in jullie demo video, is hier jullie vaste lichtman aan het werk?
                ik Erger (met grote E) me er echt aan hoe de movingheads gewoon staan rond te zwieren, heel de achterkant van het podium staan te belichten, totaal geen variatie tonen, het frontlicht als blinder wordt gebruikt, ...
                we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

                Comment

                • sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

                  #9
                  Originally posted by Noobie
                  Verslaat hij een SM58, mits fatsoenlijk afgeregeld, ja.
                  Zeer mooi gezegt
                  Een sm58 hoef je bijna niks aan te doen
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    De oplossing is heel simpel: gewoon alleen nog op grote podia spelen.
                    Is natuurlijk onzin, wel is het zo dat kleinere gigs in technisch opzicht gewoon moeilijker zijn dan grote gigs. Door overspraak en hard podium geluid in verhouding tot het zaal geluid is het altijd weer een uitdaging er iets moois van te maken.
                    Overspraak van een drumstel kun je met geen enkele microfoon voorkomen wanneer het recht in de microfoon terecht komt.
                    Hier is dus alleen iets aan te doen met de juiste microfoon techniek en goed inregelen van het betreffende kanaal (goed laagaf filter).
                    Zou zeker geen gate op de lead vocal gebruiken, bij een zachte passage valt de hele zang weg en bij hard drumwerk krijg je het er ineens bij.
                    Dan zou ik eerder kiezen voor een soort 'aanwezigheids sensor' die ik ooit ergens tegen ben gekomen, simpel een IR sensor in de XLR connector die de microfoon uitschakelt wanneer je deze niet voor je mond houdt.
                    Andere oplossing is de drummer zachter laten drummen of niet recht voor het drumstel gaan staan.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

                      #11
                      Ik vind het onzin wat die technici vertellen. Iedere (zang)microfoon pikt de drums op als je er niet voor staat. En om te zeggen dat je beter een SM58 kunt nemen vind ik wel heel erg getuigen van weinig kennis.
                      Ik ben geen fan van Sennheiser zangmicrofoons maar jij hebt wel de beste uit de serie. Ik heb er vaak mee gewerkt zonder problemen, op kleine en grote podia.
                      Heerlijk die stilte

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Naast veel dat al geschreven is,
                        mis ik toch nog iets over de stem an sich.
                        Mijn voorkeur gaat zeker uit naar Sennheiser, ik
                        heb dan ook 4 x een 945 kop op wireless.

                        Toch is het voor mij zeker stemafhankelijk of ik 'm geef.
                        Omdat Sennheiser sowieso naar het hoog veel gedefi-
                        nieerder is, dan de SM58 pas ik erg op met sopranen.
                        Zij krijgen van mij eerder een SM 58 dan de 945.

                        Verder doet ook een drumscherm wonderen hoor!
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

                          #13
                          Originally posted by sis
                          Zeer mooi gezegD
                          Een sm58 hoef je bijna niks aan te doen
                          sis
                          En wat versta jij juist onder "bijna niks"? Zonder 4-band parametrisch begin ik er niet aan


                          PS: Als je een Audix wil en je niet tevreden bent met hun eigen wireless systeem: alle Americanen moeten van hun draadloze systemen af, mooie U4D/U4S systemen zijn daar spotgoedkoop en dit past er perfect op: http://www.ratsound.com/soundtools/
                          Last edited by Waveform; 24-05-10, 01:03.

                          Comment

                          • chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

                            #14
                            Originally posted by DJ_matthias
                            sorry dat ik even offtopic ga, maar het moet me toch van het hart!

                            in jullie demo video, is hier jullie vaste lichtman aan het werk?
                            ik Erger (met grote E) me er echt aan hoe de movingheads gewoon staan rond te zwieren, heel de achterkant van het podium staan te belichten, totaal geen variatie tonen, het frontlicht als blinder wordt gebruikt, ...
                            !!Even off topic sorry!! Moet u bijtreden, de PAR lampjes op het zelfde 1-4 loopje over al de liedjes. De MH's maken ook niet veel uitzonderlijke bewegingen of zetten de zanger ook niet in het licht. Ze staan daarom ook op de vloer????? De LJ zal het waarschijnlijk moeten doen met een schuiven tafel Show. ipv AVO, Cham, GMA.....

                            Maar wel goede muziek.....en dat mag ook gezegd worden.
                            Last edited by chippie; 24-05-10, 07:46.
                            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Originally posted by RayM
                              Ik vind het onzin wat die technici vertellen. Iedere (zang)microfoon pikt de drums op als je er niet voor staat. En om te zeggen dat je beter een SM58 kunt nemen vind ik wel heel erg getuigen van weinig kennis.
                              Ik ben geen fan van Sennheiser zangmicrofoons maar jij hebt wel de beste uit de serie. Ik heb er vaak mee gewerkt zonder problemen, op kleine en grote podia.

                              eens...
                              Waarschijnlijk heeft die technicus zelf nog een leuke aanbieding, qua sm58...

                              Comment

                              Working...