tweeters kapot door bier over mengtafel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • redcars
    • Jun 2009
    • 19

    tweeters kapot door bier over mengtafel?

    Hallo

    als band mixen wij voor kleinere optredens zelf vanaf podium
    en horen niet precies het zaalgeluid (tjekken we vooraf en keertje tussendoor natuurlijk)
    Na laatste optreden alle tweeters kapot van topkasten HK (diafragma's zwart, inmiddels vervangen, werken weer)

    Wil voor toekomst weten wat oorzaak geweest is.
    Kunnen er 3 geweest zijn.
    1 flinke piep door verkeerd prikken van kanaal wat al te hard open stond.....alleen daarna deed alles het nog.
    2 voluit moeten draaien doordat zaal te groot was voor ons setje eigenlijk...
    3. laatste set bier over de mengtafel door een zatte zeiler die over het (veels te ondiepe) podium viel, met zijn glas over de tafel (AH 16:3) gespetterd......

    Tussen sets niks gemerkt aan geluid, (had ik aan pauze muziek moeten merken) alleen laatste nummers na glas bier weer iemand uit publiek wijzend op zangers dat die niet te verstaan waren.....

    dus ik vermoed oorzaak 3
    maar wat gebeurt er dan precies als er bier overheen gaat verwacht je kortsluiting en uitvallen, toch geen piek in het hoog? of wel?
    of optelsom 1, 2 en 3?
    tafel doet het overigens na deppen direct en drogen ook gewoon weer.

    alvast dank voor het meedenken
    fijn he zo;n optreden.........
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

    #2
    Uitgefikte drivers komen toch door overbelasting. Je zegt dat je te hard hebt moeten draaien. Ik was er niet bij en ken niet alle omstandigheden, maar het lijkt me dat dit simpelweg de oorzaak is en dat het bier er weinig mee te maken heeft.
    Het kan zijn dat de drivers een goede opdonder hebben gehad van die steekfout, maar zoals je zelf zegt deed alles daarna het nog. Met wat ik nu weet zeg ik: simpelweg te hard gedraaid.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

    Comment

    • JVS
      • Mar 2004
      • 317

      #3
      Bier in een mixer op ongelukkige plaatsen (rond opampjes) kan gekke oscillaties geven. Een flinke oscillatie op 20KHz heb je niet direct in de gaten, echter kan in enkele tellen je HF-drivers frituren..

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Welk bier was het?
        Met afwaswater Heineken zal je niet veel potten breken

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by JVS
          Bier in een mixer op ongelukkige plaatsen (rond opampjes) kan gekke oscillaties geven. Een flinke oscillatie op 20KHz heb je niet direct in de gaten, echter kan in enkele tellen je HF-drivers frituren..
          Daar geloof ik dus niet in dat dit gebeurd zonder dat je er verder iets van merkt.
          Je verteld er niet bij hoe oud de set is en hoe vaak hij gebruikt is.
          Kan best zijn dat ze in het verleden door overbelasting al behoorlijk beschadigd zijn zodat ze al op het punt van overlijden hingen.
          En nu even iets te hard gegaan waardoor ze ineens stuk zijn.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by JVS
            Bier in een mixer op ongelukkige plaatsen (rond opampjes) kan gekke oscillaties geven. Een flinke oscillatie op 20KHz heb je niet direct in de gaten, echter kan in enkele tellen je HF-drivers frituren..
            Kan zeker, maar zou wel toevallig zijn als het net binnen het doorgelaten freq. gebied plaats vind.
            In dat geval zou je de versterkers ook hebben moeten ruiken, er zijn er maar weinig die op (vol) power 20kHz leuk vinden...
            Ik geloof ook meer in optie 2, zeker als het op max stond en je het zelf niet kon horen. De combinatie met eerdere aanslagen op de tweeters (of waren het drivers?) is goed mogelijk.

            Comment

            • Noobie
              • Dec 2007
              • 223

              #7
              Drivers gaan stuk door temperatuur ontwikkeling als gevolg van overbelasting.

              Het is zeer wel mogelijk dat na c.a. 4 uur tegen clip aan te staan, de driver zover is opgewarmd, dat deze gewoon niks meer kan hebben. Meestal gaat het in de laatste set nog een klein beetje harder dan op de rest van de avond. Op een bepaald moment is gewoon de grens bereikt en fikt de spoel af. Dat bier lijkt me niet echt de reden. Niet onmogelijk, maar zeer zeker niet waarschijnlijk.

              Comment

              • salsa
                • Jan 2007
                • 1315

                #8
                Originally posted by Noobie
                Drivers gaan stuk door temperatuur ontwikkeling als gevolg van overbelasting.

                Het is zeer wel mogelijk dat na c.a. 4 uur tegen clip aan te staan, de driver zover is opgewarmd, dat deze gewoon niks meer kan hebben. Meestal gaat het in de laatste set nog een klein beetje harder dan op de rest van de avond. Op een bepaald moment is gewoon de grens bereikt en fikt de spoel af. Dat bier lijkt me niet echt de reden. Niet onmogelijk, maar zeer zeker niet waarschijnlijk.
                Je zal je verbazen hoeveel vermogen een compression driver kan hebben!!!
                Te veel vermogen is dus twee keer zoveel, da's bijna onmogelijk wanneer de driver in een crossover circuit zit.
                Nee, een membraan van een gemiddelde driver is zodanig beperkt kwa uitslag dat juist bij extreme vervorming in het aansturen de membraan gewoon aan z'n X-max of sterker nog X-damage komt.
                Het wil voorkomen dat deze breekt bij z'n aansluit draadje naar de spreekspoel, of gewoon de membraan echt vervormd.

                Bij een pre stage oscillatie wat JVC omschrijft, zal de versterkers ook de geest gegeven moeten hebben..

                Te hard, Feedback, draaitafel rumbles, dropping mics,etc,etc is een veel voorkomend oorzaak!!

                Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                Comment

                • RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

                  #9
                  Originally posted by salsa
                  Bij een pre stage oscillatie wat JVC omschrijft, zal de versterkers ook de geest gegeven moeten hebben..
                  Waarom zou een versterker zo'n oscillatie niet uit kunnen versterken zonder de geest te geven?

                  Comment

                  • Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

                    #10
                    Ik lees dat de diafragma's zwart waren, dan neem ik aan dat het spoeltje verbrand is.
                    Het continue erg hard "moeten" spelen lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak.
                    Een oscillatie zou m.i. best kunnen, maar is niet erg waarschijnlijk.
                    Versterkers gaan daar niet aan kapot, of stinken, dat kunnen ze gewoon versterken.
                    Het is alleen wel vaak zo, dat een oscillatie vaak erg veel signaal geeft, dus dan zouden de versterkers daardoor stevig in de clip hebben gestaan, hoeft echter niet.
                    Als er een paar minuutjes 21kHz op 250W. naar buiten komt zijn je drivers echt wel gaar. Een crossover (actief of passief) voorkomt dit niet, een passief filter heeft zo hoog nauwelijks weerstand, de tweeters krijgen de volle mep.
                    Nogmaals, ik denk da de boel gewoon overbelast is, als je achter de speakers staat hoor je clippen enzo eigenlijk niet, en dan zijn je spullen zó kapot.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Probleem met clippen is dat het normaal gesproken het eerst optreed in het laag maar dat de harmonischen in het hoog terecht komen waardoor drivers heel snel de geest geven.
                      Uiteraard wel bij een passief gefilterd systeem.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

                        #12
                        Ja, het "gebruikelijke" clippen zit inderdaad meer in het laag en laagmid, daar gaat doorgaans de meeste energie naartoe. De harmonischen slopen dan de tweeters, maar dat gaat inderdaad niet met het volle versterkervermogen.
                        Ik doelde meer op een oscillatie, die in het frequentiebereik van de tweeters zit, of zelfs boven de gehoorgrens, ze hebben geen pieptoon gehoord. Als alle honden en katten op dat feestje ineens alle kanten opvlogen, was dat het.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by Carl
                          Ja, het "gebruikelijke" clippen zit inderdaad meer in het laag en laagmid, daar gaat doorgaans de meeste energie naartoe. De harmonischen slopen dan de tweeters, maar dat gaat inderdaad niet met het volle versterkervermogen.
                          Ik doelde meer op een oscillatie, die in het frequentiebereik van de tweeters zit, of zelfs boven de gehoorgrens, ze hebben geen pieptoon gehoord. Als alle honden en katten op dat feestje ineens alle kanten opvlogen, was dat het.
                          Te ver gezocht in mijn optiek, simpel (langdurig) te hard gegaan.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

                            #14
                            Originally posted by Carl
                            Een oscillatie zou m.i. best kunnen, maar is niet erg waarschijnlijk.
                            Versterkers gaan daar niet aan kapot, of stinken, dat kunnen ze gewoon versterken.
                            Ooit een sinus 10 a 20 kHz volle bak op een eindtrap gezet?
                            Meeste eindtrappen hebben een boucherot netwerkje op de uitgang en kunnen daar dan niet goed tegen, de weerstand is namelijk meestal gebaseerd op real life signalen...

                            Comment

                            • Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

                              #15
                              Ja, maar eigenlijk alleen op een Quad 405.
                              Daar zit een 100nF met 10R op. Dat levert een Xc van rond de 90 Ohm bij 20kHz.
                              Niks geroken toen.... en mijn dummyload werd gewoon warm.
                              Je zou gelijk kunnen hebben, moet ik toegeven. Een Quad 405 zet een Voltje of 28 weg op de uitgang, maar bij wat grotere vermogens zou dat weleens wat rooksignalen kunnen opleveren.

                              Comment

                              Working...