cardioid sub met EAW SB1000

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flamebuster
    • May 2008
    • 77

    cardioid sub met EAW SB1000

    Hallo,

    Ik zag laatst voor een podium cardioid subben ligge met eaw sb1000s, weet iemand hoe dit eigelijk in zen werking gaat ? er lagen 2 sb1000s naar voren en 1 naar achter en de voorste lagen een stukje naar achtere.

    Weet iemand hoe dit in zen werking gaat en wie kan hier meer over vertellen ?

    groetjes
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Originally posted by flamebuster
    Hallo,

    Ik zag laatst voor een podium cardioid subben ligge met eaw sb1000s, weet iemand hoe dit eigelijk in zen werking gaat ? er lagen 2 sb1000s naar voren en 1 naar achter en de voorste lagen een stukje naar achtere.

    Weet iemand hoe dit in zen werking gaat en wie kan hier meer over vertellen ?

    groetjes
    Cardoïde sub opstellingen kan je op veel manieren maken.
    Bij de opstelling zoals jij beschrijft zijn de achterwaarts gerichte subs waarschijnlijk in tegenfase gezet en nog een paar milliseconden delay meegekregen.
    Het komt er op neer dat het geluid uit de voorste subs naar achteren uitgedoofd wordt door de achterwaarts gerichte subs en bij het geluid dat naar voren gaat de subs elkaar versterken.
    Last edited by MusicXtra; 12-05-10, 16:34.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      Bij deze dus een paar links
      Cardioide Sub Array end fired 4 subs word 2003.doc - Windows Live

      http://cid-5933da57cf499561.skydrive...oc?sa=44552279

      End Fired maar dan net effe anders Reversed End Fired Line word 2003.doc - Windows Live

      Dit zijn stukjes over hoe dit werkt qua fase en wat je ongeveer kunt verwachten als je er een FFT analyzer op los laat
      Let wel enige kennis betreffende fase is wel handig bij het afregelen van dit soort set-up's en een analyzer als SMAART/SAT-live is bij groote sets redelijk noodzakelijk .
      Met vriendelijke groeten Timo Beckman
      Last edited by Timo Beckman; 12-05-10, 16:57.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by Timo Beckman
        Bij deze dus een paar links
        Cardioide Sub Array end fired 4 subs word 2003.doc - Windows Live

        De CSA cardioide Sub Array d&b word 2003.doc - Windows Live

        End Fired maar dan net effe anders Reversed End Fired Line word 2003.doc - Windows Live

        Dit zijn stukjes over hoe dit werkt qua fase en wat je ongeveer kunt verwachten als je er een FFT analyzer op los laat
        Let wel enige kennis betreffende fase is wel handig bij het afregelen van dit soort set-up's en een analyzer als SMAART/SAT-live is bij groote sets redelijk noodzakelijk .
        Met vriendelijke groeten Timo Beckman
        Dat zijn wel heel deftige beschrijvingen die je gemaakt hebt Timo.
        Pas jij dit ook toe bij L/R opstellingen of alleen bij centerclusters?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Wat ik toepas hangt van veel dingen af .
          Zaal/plaatsing podium budget en vergunning om maar een paar dingen op te noemen (het budget is vaak 1 van de belangrijkste punten als ik opeens om 16 subs vraag ipv 8 heeft dit meestal een reden maar ja niet iedereen heeft zomaar 16 subs liggen en wil ze dan ook inzetten terwijl de prijs al is vast gelegd in het offerte stadium)

          Alle sets die ik beschreven heb heb ik ook voor het echie gebouwd op diverse locaties . Alleen kreeg ik het laatste jaar het idee dat veel mensen met analyzers niet echt een idee hadden hoe de data te intrepeteren . Ik ben zelf ook een flink aantal keren de fout ingegaan maar aldoende leer je . Ook heb ik een aantal aanwijzingen van anderen gehad die mij goed geholpen hebben (oa joe hier aanwezig op het forum) en door het lezen van artikelen op het internet .
          Last edited by Timo Beckman; 13-05-10, 16:28.

          Comment

          • zjeten
            • Mar 2003
            • 331

            #6
            Bedankt Timo,
            Een werk waarvan ik heel veel heb opgestoken.
            Tis niet zo simpel maar tis eenvoudig uitgelegd en dit maakt het
            een stuk gemakkelijker om te snappen.
            Zeker met al de print screens.
            Jammer dat die software en opleiding redelijk wat geld kosten.
            Groeten,
            Jeffrey

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              Originally posted by zjeten
              Bedankt Timo,
              Een werk waarvan ik heel veel heb opgestoken.
              Tis niet zo simpel maar tis eenvoudig uitgelegd en dit maakt het
              een stuk gemakkelijker om te snappen.
              Zeker met al de print screens.
              Jammer dat die software en opleiding redelijk wat geld kosten.
              Groeten,
              Jeffrey
              Graag gedaan . Even een kleine opmerking SIM3 is geen software maar een computer alleen maar gebouwd voor metingen en verder niks . De kosten van dit systeem incl. line en mic switch en de DPA 4007 micro's lagen toen ik het kocht ver boven de 20K
              Map on line is gratis voor zo ver ik weet en de RBV analyze kreeg ik bij de meyer seminars door magu .
              De nieuwe versie SMAART kost om en nabij de 7 a 800 euri voor een nieuwe licentie en dan moet je nog een geluidskaart hebben die meerdere inputs aan kan om het interesant te maken en micro's.
              Wat ik echt een leuk programa vindt is SAT-live . Niet zo'n flashy interface maar wel alles wat je nodig hebt om simpele dingen te meten . 1 van de grootste voordelen van dit programma is een real time impuls response voor het inregelen van delay's (SMAART 7 kan het maar daarvoor is het niet echt fijn om delay's met smaart te doen) . De kosten voor dit programa waren toen ik het kocht 215 euri incl. dongle zodat ik wereld wijd met willekeurig welke labtop en geluidskaart een meting kon doen . Of deze prijs nog actueel is geen idee maar je kan het navragen .
              Wat ik me afvraag is of er interesse is in een cursus van 1 of 2 dagen met voornamelijk praktijk voorbeelden en wat men daarvoor over heeft en wat daarin te behandelen .
              Cardioide sub opstellingen lijkt me duidelijk maar wat nog meer ?

              Comment

              • zjeten
                • Mar 2003
                • 331

                #8
                Persoonlijk zit ik nog niet met zo'n systeem dat ik er massa's veel kan op afregelen. 2 x vrx 932 en 1 (straks 2) srx 718 per kant.
                nu xti4000 ,later lab fp10 000 met apex intellix of xti6000.
                Maar in het afregelen ben ik mateloos geintereseerd.
                Ik moet er niet van leven maar ik heb er wel iets voor over.
                Ik wil daar ongeveer een 125 euro voor neertellen en max 200 km voor rijden.
                Wat ik verwacht in zo'n opleiding is.
                Kort nog eventjes uitleg van een speaker processor (ken ik eigenlijk wel)
                systeem in fase zetten, systeem eq'en ,verschillende opstellingen,
                delay stack inregelen ,tricks om mooie dynamische te mixen.
                Khad mail voor opleiding smaart bij apex maar dit was 350 euro pp en voor mijn situatie vond ik dit te veel geld.
                Groeten,
                Jeffrey

                Comment

                • Karim Bizid
                  • Sep 2009
                  • 9

                  #9
                  Ik hoorde laatst van een collega dat hij ontzettend lang aan het tobben in s geweest met de SB1000's...

                  1 kastje ging prima, maar zodra hij de2e aan zette bleef er niets over (uitdoving,fase etc.)
                  Hij heeft ze uiteindelijk rechtopgezet (op hun kant, ja) en tegen elkaar aangezet...
                  Of hij er nog 1 uit fase heeft gezet o.i.d. weet ik niet meer...
                  Ik hoor het wel meer...2 SB1000's naast elkaar is een ramp...

                  (Let wel: we hebben het niet over de ruimte gehad...)

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by Karim Bizid
                    Ik hoorde laatst van een collega dat hij ontzettend lang aan het tobben in s geweest met de SB1000's...

                    1 kastje ging prima, maar zodra hij de2e aan zette bleef er niets over (uitdoving,fase etc.)
                    Hij heeft ze uiteindelijk rechtopgezet (op hun kant, ja) en tegen elkaar aangezet...
                    Of hij er nog 1 uit fase heeft gezet o.i.d. weet ik niet meer...
                    Ik hoor het wel meer...2 SB1000's naast elkaar is een ramp...

                    (Let wel: we hebben het niet over de ruimte gehad...)
                    Dan kan het bijna niet anders dan dat één van de twee verkeerd gepoold zat of er ergens een delay ingesteld was (fase verschuiving).
                    Twee gelijke subwoofers zijn altijd te combineren, juist bij verschillende soorten kun je de door jou beschreven problemen verwachten.
                    En, kijk eens op onderstaande foto, die deden het toch heel aardig hoor.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

                      #11
                      @MusicXtra: Waar was dat? (ben wel benieuwd waar ze zoveel van die dingen nodig hebben... Tel er zo 20? Da's 40 18"ers en heel veel dB's:O



                      Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        't zou me niks verbazen als dit dat house feestje bij de maarseveense plassen is .

                        Comment

                        • Sine01
                          • Aug 2009
                          • 14

                          #13
                          check anders deze link. Het is inderdaad allemaal een fase verhaal. wat je niet uit het oog moet verliezen bij een opstelling waar D&B naar refereert als CSA is dat Subs ook achter aan min of meer de zelfde fase heeft.

                          afin, lees het door en check die snizzl.

                          Comment

                          • e-sonic
                            • Aug 2004
                            • 329

                            #14
                            mm

                            De subs op de foto staan zeker niet op een mm, dat zie ik zelfs zonder leesbril... En het feestje moet nog beginnen.....

                            Welkom op het forum, ik neem aan dat je van dat bedrijf uit Utrecht bent,

                            Groet van audiopartner esonic.
                            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                            Comment

                            • Pipping
                              • Aug 2010
                              • 83

                              #15
                              Hoi hoi,

                              Ik wil dit een keer een end-fired opstelling proberen met sb1001 s, hoe bereken ik de afstand tussen de subs en is het zo dat je de achterste dan uit fase zet ??

                              hoor graag wat reacties

                              Comment

                              Working...