FOH in grote zaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • darco
    • Sep 2009
    • 135

    FOH in grote zaal

    Ik doe vooral p.a. op kleinere evenementen, nu ben ik echter gevraagd om iets groter te doen, had graag raad gevraagd betreffende de te gebruiken FOH set.

    Locatie: indoor, evenementenhal
    90x45m met aan beide smalle zijdes een podium van 20x10
    hoogte: 16m, vrije hoogte 12m
    line array mag, maar geen noodzaak voor de organisatie
    muziekgenre: metal

    Bedoeling is 2 aparte FOH sets, 1 voor elk podium apart, groepen treden afwisselend op, op de tegenover mekaar liggende podia.
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

    #2
    als je met line array gaat werken zou ik wel minimaal een 3 weg kast nemen met minimaal 2x een 12 of 15 inch driver. zoals JBL vertec 4888 of 4889 L''accoustics kudo, V-dosc enz. anders heb je gewoon niet genoeg druk in het laag met de hardere gitaarmuziek stijlen. met een D-vdosc van Láccoustics of een alcons setje kun je het gewoon vergeten! wel leuk als je spraak of een jazzbandje moet doen
    kwa conventionele grote PA's ben ik voor metal enz nogal fan van Meyer MSL3/4 of turbosound floodlight.
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

    Comment

    • peterwagner
      • Oct 2008
      • 317

      #3
      Als je met line-array gaat werken moet je er iemand bijnemen die er verstand/ervaring van/mee heeft. Je moet het dan eerst gaan berekenen met prediction-software, daarna heb je ook nog het rigging gedeelte ed. En uiteindelijk moet je het systeem nog inregelen.

      Ik denk dat in jouw geval een conventioneel systeem praktischer is. Zoals David ook al aangeeft een Floodlight of Meyer MSL set.
      Ik denk dat je een heel eind komt met 2x MSL3/4 +1x DS2 per kant en dan een stuk of 6 650 subs midden voor het podium.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Je kunt ook een frontset laten installeren en laten inregelen.
        En houd uw ogen goed open terwijl ze dit doen.
        Dit zal volgens mij de beste oplossing zijn.

        PS, voor metal ben ik niet zo een grote voorstander van line array
        Turbosound of EV conventionele speakers daarintegen hebben mijn voorkeur
        Last edited by frederic; 15-04-10, 10:11.

        Comment

        • metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

          #5
          Hoi Darco, welk festival is dat en waar? Als metalfan/organisator en geluidsman sluit ik me aan bij de vorige entries. Turbosound tsw 718 laagkasten met bijbehorende toppen hebben mijn voorkeur. Ze gaan niet te laag en drukken goed door. Metalbands hebben de neiging niet al te strak te klinken. Mits met goede amps/technicus uitgerust geeft dit systeem een weergaloze goede metalbeleving. Dubbele basdrums klinken zo strak als eendereet hiermee. Met metal altijd gaan voor de 15" toppen.

          ik sluit standaard ook altijd een trigger aan op de basdrums naast de microfoon. dat maakt het allemaal net even gedefinieerder, en hoeft de microfoon geen zaken te doen waarvoor hij niet is ontworpen.
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

          Comment

          • darco
            • Sep 2009
            • 135

            #6
            @metalteacher, was een klein festival in limburg, ze plannen voor 2011 ietsje groter, weet tot nu toe enkel basisgegevens, zoals de oppervlakte, nog geen namen van bands of zo.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Een zaal van 90 meter diep en 45 meter breed en 12 meter hoog is gemaakt voor een (grote) line-array.
              Hoe idealer kun je de omstandigheden voor een line-array krijgen?
              Gewoon bij ieder podium links en rechts een stack V-Dosc kasten, paar DV-Dosc als front-fill en een rijtje SB28 subs in een mooie cardoide opstelling eronder en je bent klaar.
              Zelfde kun je doen met EAW of willekeurig welk merk met een fatsoenlijk systeem.
              Met conventioneel heb je altijd delay-stacks nodig die je op onmogelijke plekken (midden zaal) moet gaan plaatsen waardoor je op slechts een paar plaatsen echt goed geluid krijgt.
              Dit is gewoon een groot evenement, volgens mijn berekening kun je hier bijna 10.000 man publiek in kwijt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

                #8
                Ik zou ook in zee gaan met een 'groot' bedrijf voor al het materiaal te huren en (deels) te plaatsen en in te regelen, ik veronderstel dat er naast een geluidsset ook FOH/monitor tafels moeten zijn en eventueel ook licht.

                Ik zou de organisatie ook laten nadenken of het wel haalbaar is op 2 podia, wat dat betekend immers een dubbele geluidsset (inclusief monitorset) en lichtset
                exit night into LIGHT

                Comment

                • darco
                  • Sep 2009
                  • 135

                  #9
                  Het in zee gaan met een groter bedrijf, is een vanzelfsprekendheid en is reeds in orde, maar wou niet enkel hun mening horen en heb daarom dit topic geopend.

                  Heb er idd mijn twijfels over, of de organisatie de financiele haalbaarheid goed becijferd heeft, maar zullen wel zien wat ze denken over de prijsopgave.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by darco
                    Het in zee gaan met een groter bedrijf, is een vanzelfsprekendheid en is reeds in orde, maar wou niet enkel hun mening horen en heb daarom dit topic geopend.

                    Heb er idd mijn twijfels over, of de organisatie de financiele haalbaarheid goed becijferd heeft, maar zullen wel zien wat ze denken over de prijsopgave.
                    Zou er zeker niet te licht over denken, dit zijn gewoon grote projecten en die kosten geld. In dit geval zelfs dubbel geld doordat echt alles dubbel uitgevoerd dient te worden.
                    Dit soort projecten ga je ook echt niet redden met aegli's (aan elkaar geknoopte leentjebuur installaties).
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • darco
                      • Sep 2009
                      • 135

                      #11
                      Geen nood wat betreft aaneengeknoopte leentjebuurspullen, was zeker niet het plan.

                      En wat betreft 2-voudige set up, dat weten ze. Maar vrees wel dat ze het financieel onderschatten. Ach, we zien weer wel wat hun reactie wordt.

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Ik denk niet dat deftige bedrijven een L Accoustics/ Meyer set verhuren met het "aaneengeknoopte leentjebuurspullen" systeem. Ik denk wel dat ze zeker willen zijn dat ze het op en deftige manier terug krijgen. (Door het zelf te komen installeren.)

                        Ik ben daar allang van afgestapt. Ik kan wel een kleine tot middelmatig PA inregelen (zalen van 90 bij 45 is een andere zaak.), maar ik wil niet verantwoordelijk zijn voor grote projecten. Daarvoor is mijn kennis en ervaring ivm PA te beperkt, en wens niet dat een project die veel geld kost door mijn toedoen in het 100 loopt.

                        Uw eigen grenzen kennen is mijn motto!
                        Last edited by frederic; 18-04-10, 22:49.

                        Comment

                        • sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

                          #13
                          Originally posted by frederic
                          Ik denk niet dat deftige bedrijven een L Accoustics/ Meyer set verhuren met het "aaneengeknoopte leentjebuurspullen" systeem.
                          In zekere zin doen de L'Acoustics leveranciers dat natuurlijk juist wel met hun V-DOSC netwerkpartners
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by sparky
                            In zekere zin doen de L'Acoustics leveranciers dat natuurlijk juist wel met hun V-DOSC netwerkpartners
                            jaja dat ken ik, ik ben eens gaan kijken bij Belgische "netwerkpartners" 2 van de 5 ken ik en hebben wij er al gehuurd: antwoord je kunt ze enkel gebruiken mits ze worden geinstalleerd door eigen techniekers.
                            Ofwel aan "collegabedrijven."
                            Last edited by frederic; 19-04-10, 16:04.

                            Comment

                            • stainz
                              • Sep 2009
                              • 609

                              #15
                              Zou haast gaan denken aan een dubbele set Dynacord Cobra per kant van elk podium.
                              Alleen heb je in het laag dan eigenlijk te weinig short-throw dus lijkt me net geen optie. Conventioneel ga je anders ook niet echt redden denk ik..

                              Comment

                              Working...