betere verstaanbaarheid en verdere worp in nieuwe set

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

    betere verstaanbaarheid en verdere worp in nieuwe set

    Ik doe op regelmatige basis het geluid voor pop/rock groepjes en koren. Koren heb ik weinig problemen mee. Maar bij zwaardere rockbands met dito backlines gaan er nog al wat details van de stem verloren. De toppen hebben het zwaar met de lead/rhythm gitaren, om dan de stem nog een beetje deftig eruit te krijgen lijkt wat teveel gevraagd. Het één duwt het ander weg.

    Waar werk ik mee:
    2st. Kit 18 van 18Sound geladen met de 18ND9300
    of
    2st. Kit 15 geladen met de 15W700

    als top beschik over 2st. D12-3 of de FE15.2 (oud hout ) van Dynacord. Systemen worden meestal samengesteld naargelang de zaal en genre. De 15" subs gaan meestal met de 12" toppen mee....

    Op de toppen staat een CL1600 van Dynacord, naargelang het model sub hang ik er een 8001 of 6001 Pro aan.

    Ik wil me in de toekomst zoveel mogelijk profileren naar bands maar dan met een meer "in your face" geluid.

    Het budget is beperkt, heb net digitale tafel, nieuwe multi en een reeks monitoren van de band laten rollen.

    Ik dacht het Dynacord verhaal even aan de kant te schuiven. Het idee is het volgende:
    4 Kit 18's van 18Sound (dus 2 bijbouwen) met daarop
    2 dB Tech. Flexsys F315
    gelijktijdig de dB Tech. DSX 2040 meebestellen

    Gaat die hoorn geladen midspeaker hetgeen zijn waar ik achter zoek? Stel, ik bouw dit systeempje op een kerkpleintje van 30 op 20, ga ik hiermee 300 man kunnen bereiken? Een goede bassdruk zal wel achterwege blijven maar de stem is het belangrijkste...

    Bijkomende vraagjes,
    Die DSX 2040 is gelijk aan de XA of XP 2040 van Xilica?
    Als ik een KIT 18 op zijn kop draai met de andere erop (baspoorten kort bij elkaar) ga ik daar een positieve invloed van ondervinden? Als in koppeling...
    Alles begint bij Neutrik

    Gitaren verdienen beter dan een SM 57
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Voor zover ik hoor, wordt er veel besteld en gekocht zonder na te denken wat de speakers en toestellen allemaal doen?

    Comment

    • w00Dy
      • May 2006
      • 257

      #3
      Originally posted by frederic
      Voor zover ik hoor, wordt er veel besteld en gekocht zonder na te denken wat de speakers en toestellen allemaal doen?
      wat geeft je dat idee?
      Alles begint bij Neutrik

      Gitaren verdienen beter dan een SM 57

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Is het niet beter (en goedkoper) om te leren hoe je ruimte in je mix maakt?
        Gitaren en vocals zitten elkaar heel vaak in de weg, maar door wat ruimte te creëren trek je die vocals er alsnog uit.

        Zoek de 'sweetspot' van de vocal op met je mid-sweep en trek op die frequency een beetje gitaar weg. +3 voor de vocal en -3 voor de gitaren geeft al veel meer ruimte voor je vocals, misschien lukt het zelfs met +1/-1 of +2/-1, afhankelijk van de situatie.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • w00Dy
          • May 2006
          • 257

          #5
          Originally posted by renevanh
          Is het niet beter (en goedkoper) om te leren hoe je ruimte in je mix maakt?
          Gitaren en vocals zitten elkaar heel vaak in de weg, maar door wat ruimte te creëren trek je die vocals er alsnog uit.

          Zoek de 'sweetspot' van de vocal op met je mid-sweep en trek op die frequency een beetje gitaar weg. +3 voor de vocal en -3 voor de gitaren geeft al veel meer ruimte voor je vocals, misschien lukt het zelfs met +1/-1 of +2/-1, afhankelijk van de situatie.
          Ook al maak ik ruimte, als de gitaren op een goed niveau zitten krijg ik ook mits een boost de stem er niet naar mijn zin door. Het betreft trouwens een goede zanger met degelijke microfoon omgang.
          Alles begint bij Neutrik

          Gitaren verdienen beter dan een SM 57

          Comment

          • Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

            #6
            Verschil tussen de 315 van dbtech en de Dvx12 is enorm!!

            Ik dacht ook met de 315 een erg goede topkast te hebben, echter doet het 1" hoorntje de kast geen goeds! Ding is te snel over de zeik.. waardoor schreeuwerig en niet meer sprankelend klinkend. de 315 Is een erg leuke fullrangekast voor diverse zaken. Wil je echter serieus pa doen richting 300 man? Neem een DVX12.

            De 12 klinkt beter, gaat luider, geluid blijft overeind en is een zeer leuk allround kastje.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

            Comment

            • dexter
              • Jul 2005
              • 433

              #7
              Probeeer eens een extra top per kant.
              Bij bands wordt vaak de fout gemaakt om teveel basjes mee te nemen, want bij bandjes heb je meer toppen nodig dan bij disco gebeuk oa om headroom te houden op je vocalen.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by w00Dy
                wat geeft je dat idee?
                Omdat je nergens uitlegt hoe je een mix aanpakt, heb ik het gevoel dat je blind koopt.

                Zoals renevanh zegt, zou ik eerst eens goed nadenken hoe je een goede mix maakt. je zou verbaast kunnen zijn wat je met je bestaande materiaal kunt doen zonder direct nieuw materiaal te moeten kopen.

                Comment

                • salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

                  #9
                  Originally posted by frederic
                  Omdat je nergens uitlegt hoe je een mix aanpakt, heb ik het gevoel dat je blind koopt.

                  Zoals renevanh zegt, zou ik eerst eens goed nadenken hoe je een goede mix maakt. je zou verbaast kunnen zijn wat je met je bestaande materiaal kunt doen zonder direct nieuw materiaal te moeten kopen.

                  Ik moet zeggen dat ik met frederic eens ben, je haalt dingen aan die blijkt uit onervaringen met het mixen van een Band.
                  Als je jouw input signaal niet onder controle weet te hebben, niet weet hoe de balance moet zijn zal je zaal mix ook nooit goed worden.

                  De ervaren technicus weet zo onderhand wel hoe je de balance in de mix moet maken.

                  Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Ik gebruik zelf ook de D12-3 (zie m'n handtekening...), ook bij bandjes als topje op een CP3000S, maar ik zou daar zeker geen 300 man mee kunnen doen. 100 is leuk te doen in het cafe/kleine zaalcircuit. Dus alles toeschrijven aan de (on)kunde van de TS is wel kort door de bocht. Dat constaterende: de wereld ligt natuurlijk voor je open als je voor groter gaat... Bijv de RX212 van EV (of de phoenix serie).
                    Heel lastig te adviseren zoals wel eerder aangegeven in dit soort topics)

                    Paul.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Front-loaded toppen hebben nu eenmaal hun beperkingen voor wat betreft stemmen weergave, om 300 man van duidelijk verstaanbaar stemgeluid te voorzien kom je al snel bij hoorn geladen toppen uit.
                      Een 12" of 15" front-loaded met daarboven een 6" en 1" achter een hoorn is al veel beter in staat om aan je wensen tegemoet te komen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Front-loaded toppen hebben nu eenmaal hun beperkingen voor wat betreft stemmen weergave, om 300 man van duidelijk verstaanbaar stemgeluid te voorzien kom je al snel bij hoorn geladen toppen uit.
                        Een 12" of 15" front-loaded met daarboven een 6" en 1" achter een hoorn is al veel beter in staat om aan je wensen tegemoet te komen.
                        Zoals ik al schreef, de Flex 315 van dbtechno. is hier niet in staat in. Een Dvx 12d doet zijn werk dan vele malen beter. Prijstechnisch liggen deze ook niet enorm uit elkaar.

                        300 man van fatsoenlijk geluid kan zeker wel met frontloaded toppen. Afhankelijk van locatie, gebruikte apparatuur, gewenste SPL enz.

                        300 man gala met coverbandje speel ik rustig met 4 topjes, 2 per kant. Liefst gevlogen, anders hoog gestackt en gekantelt. En dan spelen de topjes op hun sloffen.
                        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by Watt Xtra
                          Zoals ik al schreef, de Flex 315 van dbtechno. is hier niet in staat in. Een Dvx 12d doet zijn werk dan vele malen beter. Prijstechnisch liggen deze ook niet enorm uit elkaar.

                          300 man van fatsoenlijk geluid kan zeker wel met frontloaded toppen. Afhankelijk van locatie, gebruikte apparatuur, gewenste SPL enz.

                          300 man gala met coverbandje speel ik rustig met 4 topjes, 2 per kant. Liefst gevlogen, anders hoog gestackt en gekantelt. En dan spelen de topjes op hun sloffen.
                          Bij de meeste optredens is het voldoende om de helft van het aantal bezoekers van echt goed geluid te voorzien, de andere helft staat meestal te l*llen. Als iemand dus zegt dat hij 300 man van geluid moet voorzien ga ik ervan uit dat er dus 600 man in de zaal is.
                          En als je dan optimale omstandigheden hebt, een zaal die hoog en niet te diep is en toppen die ruim boven het publiek uitkomen dan kom je alsnog een heel eind.
                          Zet je diezelfde set in een feesttent met de toppen net boven het publiek dan heb je na 10 meter niks meer over van je stemgeluid.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • w00Dy
                            • May 2006
                            • 257

                            #14
                            Originally posted by salsa
                            Ik moet zeggen dat ik met frederic eens ben, je haalt dingen aan die blijkt uit onervaringen met het mixen van een Band.
                            Als je jouw input signaal niet onder controle weet te hebben, niet weet hoe de balance moet zijn zal je zaal mix ook nooit goed worden.

                            De ervaren technicus weet zo onderhand wel hoe je de balance in de mix moet maken.

                            Dave
                            Balans is wel in orde, als ik afga op de reacties van bands/managers/publiek. Als je de instrumenten hebt waar je wil en op het nivo dat je wil, maar de top gaat over zijn nek bij dat beetje extra... misschien druk ik me verkeerd uit maar ik ga er van uit dat de mix wel op een redelijk kwalitatief nivo zit.

                            Ik ben er van overtuigt dat er waarschijnlijk nog wel een beetje progressie in het systeem zit o.a. door een deftige RTA meting, delayen van de FOH ten opzichte van de backline etc...

                            Vliegen zou idd wel een oplossing kunnen zijn, maar als je dan blijkt dat je maar 3 van de 10 klussen er gebruikt van kan maken (hoogte zaal/budget liften etc.) is het meer voordelig voor mij en de klant naar een betere top te kijken.

                            Originally posted by Watt Xtra
                            Zoals ik al schreef, de Flex 315 van dbtechno. is hier niet in staat in. Een Dvx 12d doet zijn werk dan vele malen beter. Prijstechnisch liggen deze ook niet enorm uit elkaar.
                            Ik ben me wat aan't verdiepen in dB tech. op het zicht lijkt de prijs/kwaliteit wel in orde, maar ik ga me er zeker niet op blind staren. De RCF H1315 of 12 lijken me ook interessant maar dat is een top van bijna 50kg. en met 60° graden spreiding kom je er niet met 1tje per kant.
                            Last edited by w00Dy; 08-04-10, 17:44.
                            Alles begint bij Neutrik

                            Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              zoek een paar standaard goed ingeregelde toppen, als je die Mix-opening niet toe kunt of wilt passen. Het lullige is dat de meeste toppen de cross-over en resonantie-frequenties allemaal net precies in de stem-gebieden hebben zitten.

                              Comment

                              Working...