Rcf setje hoe nu precies

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Malibu
    • Jul 2009
    • 67

    Rcf setje hoe nu precies

    Hallo,

    Ik ben niet echt een geluidsman en natuurlijk is iedereen zijn voorkeur en gehoor anders.

    Had opgebouwd links Rcf 4pro8003as subkasten subkast stond op 80hz crossover fase O dan daarboven een rcf 715a met de boost functie UIT.
    rechts het identieke setje.

    Ik met iemand geluistert die ook een bandje mixt heel wat anders als gewoon disco muziek maar goed.

    Zijn mening was veels te veel laag en weinig mid hoog,echter vondt ik dat wel meevallen. wel viel me op dat overal om de baskast veel laag aanwezig was.Maar goed stond op een podium bijna tegen achterwand aan dus dan krijg je al een apart effect.

    Luidsprekers naar voren gezet en toen de fase op 180 gezet.
    Hij was blij sprankelender hoog en wat gedefineerder mid.
    Maar ja dat krijg je natuurlijk wel als je laag er af haalt.

    Maar als ik het goed heb moet toch gewoon de fase op O staan.
    zoals we het in 1ste instantie hadden. kijkt bij mij doeleinden disco muziek mag er wel mooie punch inzitten. dat krijg ik nu ook wel met de fase op 180 maar dan moet ik er extra laag bij gaan draaien.


    wie o wie kan mij hier in opheldering geven?
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

    #2
    Laat me raden, Je hebt het setje bij een Webshop gekocht?? Jaa en NOU...

    Mischien niet zo leuk, maar de combi 18 inch sub met een 15/1 inch top is gewoon niet zo heel goed.
    Dat wat jou collega aan geluid mist zit eigenlijk niet echt in het setje.
    Wellicht kun je met een Eq of processor het geheel wat vlak trekken, (Beginnen met een aantal frequenties weg te trekken) maar het blijft lastig.
    Een betere top zou een 12 inch zijn met een 1 of 1.4 inch driver.

    Comment

    • BvE
      • Oct 2004
      • 385

      #3
      Begin met een EQ er tussen te hangen, kan je al een en ander corrigeren.

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Heb je er een x-over tussen zitten ?

        Comment

        • Malibu
          • Jul 2009
          • 67

          #5
          Volgends konitech nederland/Rcf
          kan het best samen een 18 inch sub met een 15 inch top.
          Nu naar wat dingen geprobeerd te hebben,klinkt de set goed hoor.

          P.s timo er zit een crossover in de subkasten.

          voor disco gebruik drive-in set voldoet het prima hoor.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by Hansound
            Mischien niet zo leuk, maar de combi 18 inch sub met een 15/1 inch top is gewoon niet zo heel goed.
            Dat wat jou collega aan geluid mist zit eigenlijk niet echt in het setje.
            Wellicht kun je met een Eq of processor het geheel wat vlak trekken, (Beginnen met een aantal frequenties weg te trekken) maar het blijft lastig.
            Een betere top zou een 12 inch zijn met een 1 of 1.4 inch driver.
            Dit is echt klinklare onzin!
            Enige waar 15 inchers nog wel eens moeite mee hebben is het weergeven van stemmen en met een 1" driver moeten ze eigenlijk te hoog doorlopen waardoor je wat mist aan definitie.
            En normaal gesproken hoef je geen fase te draaien op een standaard setje speakers, hierdoor zou je wel eens een behoorlijk deel van je spectrum kunnen missen door uitdoving.
            Bij het fase draaien van de hele set hoor je geen enkel verschil, doe je dit alleen voor het hoog, dan mis je op de overname frequentie van mid naar hoog een stukje. Doe je dit bij het mid, dan mis je een stuk op de overname frequentie van mid naar hoog en van laag naar mid. Doe je dit alleen voor het laag dan mis je een stukje op de overname van laag naar mid.
            Op die overname frequenties werken beide speakers, zet je er dus één uit fase (lees 180 graden fasedraaiing) dan heffen ze elkaar in dat gebied volledig op.
            Ervan uitgaande dat in de kast zelf alles netjes in fase staat.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Malibu
              • Jul 2009
              • 67

              #7
              Musicxtra,

              Kijk dat is nog eens heldere uitleg.
              Het valt mij gewoon op als ik de fase dus gewoon op 0 heb staan,en ik de toppen doorlus via de cross over 80hz.Dat de topkasten nog enorm vee laag bevatten.Nu heb ik de subkasten op het moment nog op fase 180 staan.En klinkt het voor mijn idee het laag,mid iets meer in balans.

              Maar in principe zou de fase toch gewoon op 0 moeten staan,dan via x over naar je topkasten en klaar toch?
              Ik persoonlijk vindt dat ik nu met de fase op 180 de punch mis.

              Comment

              • Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

                #8
                Het geen waar je waarschijnlijk last van hebt is een fase verschil op een gedeelte van het x-over gebied er dooft maar een klein gedeelte van het freq. gebied uit . Als je x-over freq. 80 Hz is dan zou je eens moeten proberen om je sub 6,25 ms te vertragen . Als je geen delay tot je beschikking hebt kan je je sub ook +/- 1,5 mt tot 1,8 mt naar achter te verplaatsen . Als je nu wel een goed geluid met voldoende laag hebt is dat je probleem . Als je wilt weten waarom je dit probleem hebt
                Fase geluid en analyzers . Hoe interpreteer ik de info op het scherm ? - Windows Live
                Hier staat beschreven wat misschien je probleem is .
                Zit er overgens ook een high-pass filter in je toppen ? Ik ken dit setje verder niet dus vandaar de vragen .
                Last edited by Timo Beckman; 28-03-10, 16:51.

                Comment

                • keenoncoolstuff
                  • May 2003
                  • 695

                  #9
                  En wat gebeurt er als je op 120 Hz crosst?
                  All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                  If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                  Comment

                  • Malibu
                    • Jul 2009
                    • 67

                    #10
                    op 120hz is het verschil echt minimaal nog veel laag op topkasten.
                    nu hij is dus fase op 180 staat,hoor je bij de echte vocals nummers of nummers met hi hats etc dat weer heel duidelijk en helder.
                    zet ik hem op fase 0 dan overheerst weer het laag.

                    ik heb combikabels zijn door iemand gemaakt,zouden die niet goed kunnen zijn?
                    Last edited by Malibu; 28-03-10, 16:54.

                    Comment

                    • keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

                      #11
                      Originally posted by Malibu
                      ik heb combikabels zijn door iemand gemaakt,zouden die niet goed kunnen zijn?
                      Dit zou zomaar kunnen, maar meten = weten.
                      Gewoon even doen dus...

                      Rob
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Geen idee waar Vierlingsbeek ligt maar anders mag je wel een keer langskomen met je set dan meet ik het een en ander met Smaart en hebben we het probleem zo boven water.
                        Zonder kennis en meetapparatuur is het heel lastig om op een forum een dergelijk probleem te tackelen.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Malibu
                          • Jul 2009
                          • 67

                          #13
                          Waar woon jij musicxtra........

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Malibu
                            Waar woon jij musicxtra........
                            Breukelen, via mijn profiel kun je mij wel vinden.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hansound
                              Mischien niet zo leuk, maar de combi 18 inch sub met een 15/1 inch top is gewoon niet zo heel goed.

                              Originally posted by MusicXtra
                              Dit is echt klinklare onzin!
                              Enige waar 15 inchers nog wel eens moeite mee hebben is het weergeven van stemmen en met een 1" driver moeten ze eigenlijk te hoog doorlopen waardoor je wat mist aan definitie.
                              .
                              Blij dat je het eerst klinklare onzin noemt en dan zelf uitlegt dat dat toch het probleem is.
                              Een 1 inch kan niet laag genoeg en een 15 niet hoog genoeg.
                              Dus blijf ik van mening dat een andere combi beter zou zijn.
                              En dat hij dus zal moeten eq'en of processen om het beter te krijgen,
                              En idd niets met fase draaiing doen.

                              Comment

                              Working...