Advies gevraagd: PA set band

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ov3l
    • Jan 2005
    • 12

    Advies gevraagd: PA set band

    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar een grotere PA set voor mijn band. We gebruiken nu 4x Mackie SRM 350's en 1x Voice Systems Sub 10. Dit voldoet nog prima voor kleine zaaltjes. Nu worden we steeds vaker gevraagd voor grotere optredens in sporthallen en feesttenten waar zo'n 500 mensen in kunnen. Dan hebben we toch echt wat groters nodig.

    Qua budget wil ik uitkomen zo rond de € 4.000,-.

    Mijn vraag is of jullie advies kunnen geven wat ik volgens jullie zou moeten aanschaffen. Zo heb ik dan waarschijnlijk een paar goede opties die ik bij een importeur kan gaan beluisteren.

    Zelf heb ik ook al nagedacht en kwam ik uit op de volgende opties:
    4x Mackie SRM 450 + 4x Mackie Th-18s
    2x RCF ART 710A + 2x RCF ART 905AS

    Zelf vind ik actieve systemen prettig werken dus daar gaat wel mijn voorkeur naar uit. Een speakermanagement systeem is al aanwezig.

    Extra informatie geef ik graag.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    Ga eens bij diverse verhuur bedrijven diverse systemen huren, laat dan de uitkomst doorslaggevend zijn..

    Het is zoals een auto kopen, veel keuze, veel smaken, vele prijzen....

    Ook hebben de verhuurbedrijven goede 2e hands installaties voor mooie prijzen, hoewel ik denk dat je met 4000 Euro niet echt iets 'groots' zal krijgen als dit nieuw moet zijn.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan doen..

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • ov3l
      • Jan 2005
      • 12

      #3
      Heb al het een en ander gehuurd, maar die setjes zijn zowel nieuw als 2e hands zo'n 2 à 3x boven het budget.

      Ik ga ook zeker niet een setje kopen zonder het eerst te luisteren.

      Zoveel mensen, zoveel meningen. Toch hoor ik graag wat opties van jullie. Misschien mis ik wel een merk wat ik volgens jullie zeker een keer gehoord moet hebben.

      Ik zou het ook fijn vinden als jullie me een hint zouden kunnen geven over hoe 'groot' het setje zou moeten worden. Nu weten ik wel dat het aantal Watt (RMS) niets zegt over de klank en dat je ook de Q / DI factor niet moet vergeten, maar dat geeft me toch een indicatie.
      Last edited by ov3l; 24-03-10, 11:11.

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Originally posted by ov3l
        Q / DI factor niet moet vergeten,
        Ehhh.....Q / DI factor??
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • ov3l
          • Jan 2005
          • 12

          #5
          DI is de index voor de directivity. Dus hoe een speaker afstraalt. Dit heeft ook te maken met de afstraalhoeken. Opleiding is alweer even geleden, maar dat is wat ik me ervan herriner.

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Binnen dit budget zou ik maar niet teveel kijken naar de DI, als deze al voorhanden is. Met een compleet hoorn geladen systeem een goede indicatie, echter als het een frontloaded kastje met een hoorntje word...

            Want wat wil je, een smalle openingshoek of een grotere?

            Als ik dan SRM450 als optie zie, neem ik aan een redelijk grote.
            Ik zou gaan voor een kleine openingshoek, en aangezien je SRM350 hebt deze gebruiken voor infill of bij brede zalen voor de zijkant.

            Comment

            • purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

              #7
              Als het actief moet zijn en redelijk schappelijk geprijst zou ik eens kijken naar een AXYS sourceset of Sound projects Grand tour set...Kwaliteitsspul, wel wat ouder maar goed te servicen.
              In beide dubbel 18 inch laag en hoorngeladen top. Met een beetje listig Eq-en kun je wel 500 draaien in een zaaltje houdt dan niet over maar ja wat wil je met dat budget.

              Comment

              • ov3l
                • Jan 2005
                • 12

                #8
                De 6x SRM 350's kunnen inderdaad als infill of worden gebruikt, maar ik zal ook wat klussen hebben waar ik ze alle zes nodig heb als monitor. Liever dus een grote openingshoek zodat ik het nieuwe setje echt als volwaardige PA kan gebruiken. Ik denk dat ik qua openingshoeken uitkom op iets in de richting van 90 graden horizontaal en 40 graden vertikaal.

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Hmmm, 500 man-4000 euro.
                  Dat kon nog wel eens lastig worden.
                  Met de setjes die je voorstelt gaat het in ieder geval NIET lukken!

                  Mijn voorstel is om een setje aan te schaffen die volstaat tot, pak um beet, 300 man. Kom je dan in de situatie waarin je meer publiek voor je neus krijgt, huur dan bij. Houd in gedachte dat het spul wát je dan bijhuurt goed aansluit op de set die je gaat kopen. (of beter: wat je koopt goed aansluit bij wat je dan zou gaan huren)

                  Mvg,

                  Teun
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • ov3l
                    • Jan 2005
                    • 12

                    #10
                    We huren wel is setjes met 4x 400W RMS (12" + 1,4" hoorn) aan toppen en 4x 1000W RMS aan subben (18"). Dit volstaat voor 500 mensen prima.

                    Nu weet ik wel dat je niet zomaar van het aantal Watt kan vergelijken, maar ik denk dat ik hiermee wel voldoende power heb. Misschien zelfs wat minder in het sublaag.

                    Hebben jullie wat opties om aan deze power te komen? Volgens mij komen mijn opties wel in de buurt namelijk.

                    Comment

                    • stainz
                      • Sep 2009
                      • 609

                      #11
                      Mackie actief is wel lekker, moet je alleen niet de nieuwe kopen want die zijn minder dan de oude series.
                      Indien je 2e hands aan een setje met SRM450's kan komen red je het wel voor 500 man. (hangt natuurlijk beetje af van het genre en het gewenste volume)

                      Heb pas overigens ook een bandje gehoord als bezoeker die speelde voor een zaal van zo'n 400man op een set zoals de JRX Power Set hier in de webshop staat alleen dan dubbel uitgevoerd. Vond dat deze set een mooi geluid had en hij past binnen je budget (echter is passief)

                      Comment

                      • ov3l
                        • Jan 2005
                        • 12

                        #12
                        Bedankt voor de input tot zover.

                        Graag zou ik nog van iemand willen horen over hoeveel power je nodig hebt (in aantal watt-rms of dBspl) om een zaal van 500 mensen te trekken. Wat is de juiste verhoudingen in subben en toppen (wattage).

                        Het genre van de band is middle-of-the-road pop muziek, we spelen niet op een 'hard'/'luid' volume. Mensen moeten mee kunnen zingen en daarom zichzelf en de buren kunnen horen.

                        De basis line up is vrij standaard: drums, bas, ak.git, el.git, keys, 4x vocal.

                        Zelf ben ik nog een nieuwe van Mackie tegengekomen wat wat meer power heeft. Ik zou dan gaan voor 2x HD 1521 en 2x HD 1801.
                        Linkje naar de website: Mackie HD Series: Data & Downloads

                        Comment

                        • ESPL
                          • Jan 2010
                          • 26

                          #13
                          Originally posted by ov3l
                          Bedankt voor de input tot zover.

                          Graag zou ik nog van iemand willen horen over hoeveel power je nodig hebt (in aantal watt-rms of dBspl) om een zaal van 500 mensen te trekken. Wat is de juiste verhoudingen in subben en toppen (wattage).

                          Het genre van de band is middle-of-the-road pop muziek, we spelen niet op een 'hard'/'luid' volume. Mensen moeten mee kunnen zingen en daarom zichzelf en de buren kunnen horen.

                          De basis line up is vrij standaard: drums, bas, ak.git, el.git, keys, 4x vocal.

                          Zelf ben ik nog een nieuwe van Mackie tegengekomen wat wat meer power heeft. Ik zou dan gaan voor 2x HD 1521 en 2x HD 1801.
                          Linkje naar de website: Mackie HD Series: Data & Downloads
                          Wij gebruiken de LAN stack hiervoor. 2x LH10 met 2xL15 lekker compact en kan je zo meenemen achterin de auto. Is wel passief. Versterkertje erbij. Kan je tot 500 wel kwijt. Pak je 2xLH 10 per kant dan kan je nog iets groter. We hebben Sharon van X factor gedaan =/- 750 man, wil net, je houdt dan niet over. Lekkere hifi sound en met de 4000 euro kom je dan zeker weg. Doet zeker niet onder aan de merken als D&B e.d.http://www.lan-audio.nl

                          Comment

                          Working...