welke sub is beter?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    welke sub is beter?

    Op dit moment sta ik weer op het punt om uit te breiden met de speakers. Ik ben niet tevreden over het sub. Op dit moment heb ik twee Lan L300 suppen aangestuurd door een MA3600VZ op 8ohm en ik heb twee JBL 4745A dubbel 15" subs aangestuurd door een MA2400 op 4ohm. Die JBL's geven wel druk maar dragen niet echt, na een paar meter is de druk weg. De Lan subs dragen wel, maar hebben door het beperkte rendement maar weinig druk.

    Is het nou zinvol om over te stappen op 4 Lan subs, of kan ik toch beter kiezen voor een systeem met meer druk. In de Lan subs zit een L18P300 die zetten toch wel aardig door in het laag, maar mijn vraag is, geeft een dergelijke speaker meer laag of minder dan een systeem met hoog rendement.

    waarschijnlijk, vraag ik teveel, maar misschien zijn er enkele ingewijden die mij op nieuwe inzichten kunnen brengen
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

    #2
    Op deze manier kan niemand een zinnig antwoord geven.
    Muziekstijl? Live?
    Welke toppen gebruik je?
    Welke locaties? En hoe groot mogen die dan wel zijn?
    Voor hoeveel personen?

    Mvg,

    Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

    Comment

    • metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

      #3
      We doen voornamelijk metal in zalen tot 200man. Uitsluitend live muziek. Onze toppen zijn twee SA GB152, niet wereldtoppen, enorm zwaar, maar drukken wel aardig door, en we kunnen met deze toppen volstaan met een MA1200
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ik heb eens bij Lan gekeken maar die L300 subs geven met 127 dB inderdaad niet heel veel druk, beetje 18" sub moet toch wel boven de 130 dB uit kunnen komen.
        Zou ook kunnen dat de JBL's uit fase staan met de Lan's, beetje spelen met fasedraaiing of delayen zou ook wel eens winst op kunnen leveren.
        Mocht dat allemaal niet helpen zou ik er in elk geval niet voor kiezen extra Lan subs erbij te kopen, krijg je nog meer van hetzelfde en, in verhouding tot het kastvolume en vermogen, nog steeds weinig druk.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • ESPL
          • Jan 2010
          • 26

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Ik heb eens bij Lan gekeken maar die L300 subs geven met 127 dB inderdaad niet heel veel druk, beetje 18" sub moet toch wel boven de 130 dB uit kunnen komen.
          Zou ook kunnen dat de JBL's uit fase staan met de Lan's, beetje spelen met fasedraaiing of delayen zou ook wel eens winst op kunnen leveren.
          Mocht dat allemaal niet helpen zou ik er in elk geval niet voor kiezen extra Lan subs erbij te kopen, krijg je nog meer van hetzelfde en, in verhouding tot het kastvolume en vermogen, nog steeds weinig druk.

          Hai MX and MT,

          Je moet wel goed kijken naar de specs op de site. 127 db is half space gemeten en bij een B versterker en ook nog eens over de gehele range en niet alleen op 1 kHz. Wij hebben ze zelf ook en halen met gemak 136dB continue en pieken van 139,5dB, mij de vraag heb je de goede versterker erachter? De L300 is een sub van 1250W bij 4 Ohm.

          Vragen:
          Waar stuur je de versterker mee aan en hoe staat deze fabrieksmatig ingesteld?
          Kijk eens naar de specificaties van je versterker wat staat achter onderstaande items:
          1) Level Adjustment (per channel) ..dB
          2) Default Gain ..dB

          3) Heb je wel de originele of een replica kast (kan je zien aan de achterzijde bij de speakon ingangen)

          Wij hebben regelmatig een heavy metal concert en binnenkort ook weer twee dagen, dit doen wij met 2x LH12 en 2x L300 en dan hebben we nog zat over, we moeten zelfs het laag terug schroeven. Let wel op dat het laag pas vanaf +/- 15 mtr. begint te rollen.

          Voor zalen tot 200 man gebruiken we de L15 subjes en gaan tot <30 Hz in het laag, met 2xlh10 en 2x L15 doen we zalen tot 500 man. Met de L300 moet je dit zat kunnen redden.

          Ben erg benieuwd waar jullie zitten en waarom je dan zo weinig laag hebt.

          zie je antwoorden wel tegemoet.
          Last edited by ESPL; 26-03-10, 19:16.

          Comment

          • bones2001
            • Aug 2003
            • 741

            #6
            Je moet wel goed kijken naar de specs op de site. 127 db is half space gemeten en bij een B versterker en ook nog eens over de gehele range en niet alleen op 1 kHz. Wij hebben ze zelf ook en halen met gemak 136dB continue en pieken van 139,5dB, mij de vraag heb je de goede versterker erachter? De L300 is een sub van 1250W bij 4 Ohm.
            Haha, 136 db continue ??
            Als je er 3 op elkaar stapelt mischien wel ja
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

            Comment

            • metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

              #7
              Ik kon een paar originele LAN L300 erbij kopen voor een goede prijs. ik geloof in de 4ohms uivoering, ik heb er nu ook twee staan in de 8ohms uitvoering. ik ga de 8ohms op een ma3600vz zetten en de 4ohms op een ma2400 tzt hoop ik daar ook een ma3600vz op te kunnen zetten. 1250watt klinkt leuk, maar ist niet een beetje onzin om meer als 1000watt per enkele 18" speaker te zetten. of zeg ik nu iets heel raars.
              Steelwing - Full Speed Ahead!!!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by metalteacher
                Ik kon een paar originele LAN L300 erbij kopen voor een goede prijs. ik geloof in de 4ohms uivoering, ik heb er nu ook twee staan in de 8ohms uitvoering. ik ga de 8ohms op een ma3600vz zetten en de 4ohms op een ma2400 tzt hoop ik daar ook een ma3600vz op te kunnen zetten. 1250watt klinkt leuk, maar ist niet een beetje onzin om meer als 1000watt per enkele 18" speaker te zetten. of zeg ik nu iets heel raars.
                Ja
                1250 watt op een enkel 18" is helemaal niet zo raar hoor.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • ESPL
                  • Jan 2010
                  • 26

                  #9
                  Originally posted by bones2001
                  Haha, 136 db continue ??
                  Als je er 3 op elkaar stapelt mischien wel ja
                  bedoelde 131 continue, beetje dikke vinger

                  Comment

                  • JohanH
                    • Mar 2010
                    • 98

                    #10
                    Moet je eens een Faital 18XL1500 in uw kasten hebben... stuur er maar gerust meer dan 1500W naar toe...

                    Originally posted by MusicXtra
                    Ja
                    1250 watt op een enkel 18" is helemaal niet zo raar hoor.

                    Comment

                    • ESPL
                      • Jan 2010
                      • 26

                      #11
                      Originally posted by JohanH
                      Moet je eens een Faital 18XL1500 in uw kasten hebben... stuur er maar gerust meer dan 1500W naar toe...
                      Beste Metal teacher,

                      Jullie gebruikten de macrotech 3600 en de 2400 als versterkers. De Macrotech 2400 2x715w op het laag met twee LAN L300 18" kasten (gaf je aan in andere topics)
                      Ik kan je vertellen, tenminste wat ik gevonden heb zijn de standaard instellingen van de:
                      1) Level Adjustment (per channel) 26dB
                      2) Default Gain 26dB

                      Mij is nu ook duidelijk waarom je geen laag uit de subs haalt en je niet tevreden bent. Het probleem ligt niet aan de subs.

                      De versterkers zijn te licht voor deze subs. Je kietelt ze nu alleen maar.
                      Je komt per sub al 485W per kant te kort en dan kan je er nog meer vermogen uittrekken als je er een goedkope controller tussen zet om de 26dB op te vangen. ( ik hoorde dat 1dB = 100W? ) weet niet of dat exact klopt, maar als dat wel zo is, dan kom je zeker 745W per sub kast te kort. Dit betekend dat je net 1/3 van het vermogen eruit haalt, wat de kast kan hebben. Anders haal je net 2/3 uit de kast. De 3600 zal iets zwaarder zijn, maar dan nog haal je niet het volledige rendement uit de subs.

                      Een oude vriend van mij in het noorden des lands werkt bij LAN en die gaf aan dat er een mail naar jullie is gestuurd via jullie website t.a.v (Sander)
                      dat ze jullie willen adviseren op locatie, zou zeggen doe je voordeel ermee.
                      misschien dat je daarna wel tevreden bent of huur in de buurt een zwaardere versterker en probeer het eens uit zou ik zeggen. Dit zal een boel extra laag geven.

                      Hoop dat je er zo een beetje uitkomt.

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        #12
                        Kijk! Da's nou heel netjes!

                        Doe er je voordeel mee!

                        Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

                          #13
                          ik heb gekeken, maar nog geen mail gezien. ik heb de gevoeligheid op 0,775V staan, en de knoppen op 60% open. ik heb begrepen dat op deze stand de versterker het signaal wat comprimeert en je zo meer gebruikt maakt van het vermogen van je versterker. op +6dB zit ik op mijn clip grens. maar echter alles beveiligd ook met pip clp modules.

                          ik ben me ervan bewust dat de versterkers aan de lichte kant zijn. als alles meezit koop ik in de nabije toekomst nog eens een tweede ma3600vz erbij, dan zal het beter zijn. maar, en misschien wil ik wel het onmogelijke, ik wil graag op 16A blijven draaien i.v.m. inzetbaarheid van de set. we staan veel op kleine locaties, en ik denk dat hierin ook onze kracht ligt. alles staat snel, en werkt snel. en doordat we zelf grote liefhebbers zijn van het metalgenre, kunnen we denk ik ons goed inleven in de sound die een band wil neerzetten.
                          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                          Comment

                          • bones2001
                            • Aug 2003
                            • 741

                            #14
                            Waarom zet je je level knoppen op 60% ??
                            Weet zo even niet hoeveel db er af gaan per klik,maar door de boel op
                            60% te zetten verlies je echt wel een bak vermogen, en dat terwijl deze
                            amp eigenlijk al te licht is voor je sub's.
                            Normaal gesproken draai je je amps helemaal open en hou je de boel
                            onder controle door je processor, in jouw geval dus de driverack die je net
                            aangeschaft hebt.
                            Mixen is net als schilderen.
                            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                            Comment

                            • qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

                              #15
                              Originally posted by bones2001
                              Waarom zet je je level knoppen op 60% ??
                              Weet zo even niet hoeveel db er af gaan per klik,maar door de boel op
                              60% te zetten verlies je echt wel een bak vermogen, en dat terwijl deze
                              amp eigenlijk al te licht is voor je sub's.
                              Normaal gesproken draai je je amps helemaal open en hou je de boel
                              onder controle door je processor, in jouw geval dus de driverack die je net
                              aangeschaft hebt.
                              Je verliest helemaal geen vermogen Je moet alleen meer input geven omdat je de ingangsgevoeligheid omlaag hebt gezet
                              There is no substitute for imagination

                              Comment

                              Working...