Soundcraft compact en koptelefoon 32 ohm

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    Soundcraft compact en koptelefoon 32 ohm

    Ik heb een soundcraft compact 4 mengtafeltje aangeschaft ( 2 de hands ) .
    Soundcraft - [Products] ( foto toont een compact 10 )
    Nu mijn vraag.
    In de handleiding staat : aanbevolen koptelefoon impedantie 200 ohm en hoger.
    Nu heb ik een sennheiser HD 212 pro ( gemiddeld 32 ohm ) .
    Kan ik mijn koptelefoonuitgangen hiermee kapot maken of kan ik die koptelefoon gewoon gebruiken zonder probleem ?
    Alvast bedankt voor de antwoorden
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • EL_Loco
    • Nov 2009
    • 87

    #2
    Originally posted by sis
    Ik heb een soundcraft compact 4 mengtafeltje aangeschaft ( 2 de hands ) .
    Soundcraft - [Products] ( foto toont een compact 10 )
    Nu mijn vraag.
    In de handleiding staat : aanbevolen koptelefoon impedantie 200 ohm en hoger.
    Nu heb ik een sennheiser HD 212 pro ( gemiddeld 32 ohm ) .
    Kan ik mijn koptelefoonuitgangen hiermee kapot maken of kan ik die koptelefoon gewoon gebruiken zonder probleem ?
    Alvast bedankt voor de antwoorden
    sis
    Je zal er zeker niets mee kapot maken, echter levert het wel klankverschil. In hoeverre je dat zou merken, geen idee.

    Comment

    • @lex
      • Jul 2006
      • 1087

      #3
      Ik weet het ook niet zeker, maar zou me kunnen voorstellen dat als je net als bij versterker/speaker een te lage impedantie aansluit het opampje voor de hoofdtelefoonaansluiting te heet kan worden. Het staat niet voor niks in de handleiding (ook een reden aan te nemen dat de hoofdtelefoonaansluiting hiertegen niet beveiligd is).

      Iemand een doorslaggevend idee/mening?

      @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by EL_Loco
        Je zal er zeker niets mee kapot maken, echter levert het wel klankverschil. In hoeverre je dat zou merken, geen idee.
        Dit is dus je reinste bullshit...
        Een te lage impedantie levert geen klankverschil op maar, zoals @lex al meldde, mogelijk wel een te zware belasting voor de hoofdtelefoon versterker.
        Ik kan het me alleen niet voorstellen dat Soundcraft een versterkertje gebruikt waar een toch wel aardig standaard hoofdtelefoon niet op kan worden aangesloten. Om erachter te komen op de wetenschappelijke manier zul je moeten weten welke opamp er gebruikt is (schema), een andere manier is door het gewoon te proberen maar dan heb je een probleem als het niet zou gaan.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Ik denk dat ze er wel 'n serieweerstandje oid tegen kortsluiting in hebben opgenomen.
          Bij 200 Ohm belasting heb je 'n optimale vermogensoverdracht, onder de 200 Ohm ben je de interne (serie)weerstand aan het warmstoken en boven de 200 Ohm haal je ook niet het optimale rendement uit je HP amp, maar dan zonder warmstoken.

          Dat lijkt me iig het meest waarschijnlijke ...
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • EL_Loco
            • Nov 2009
            • 87

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Dit is dus je reinste bullshit...
            Een te lage impedantie levert geen klankverschil op maar, zoals @lex al meldde, mogelijk wel een te zware belasting voor de hoofdtelefoon versterker.
            Ik kan het me alleen niet voorstellen dat Soundcraft een versterkertje gebruikt waar een toch wel aardig standaard hoofdtelefoon niet op kan worden aangesloten. Om erachter te komen op de wetenschappelijke manier zul je moeten weten welke opamp er gebruikt is (schema), een andere manier is door het gewoon te proberen maar dan heb je een probleem als het niet zou gaan.
            hoe bedoel je kort door de bocht...

            Je zal met een lage impedantie koptelefoon ( ~50 Ohm) merken dat alles een stuk harder is, dan met een koptelefoon van ~300 Ohm. Een koptelefoon met een hogere impedantie, heeft minder kans om opgeblazen te worden, dan met een lagere impedantie, dikkere spoelen, etc.

            Dit betekend echter niet dat je een koptelefoon met een lage impedantie meteen op blaast als je hem inprikt en iets PFL-t

            (maar nu ik jou post terug lees, kom ik tot de conclusie dat we op dat punt het eens zijn )

            Verder over klank: Een op-amp is verre van liniear.
            Ik heb op dit moment het boek Signal Processing van Tempelaars op mn schoot liggen. Deze stelt dat naarmate een op-amp harder moet werken, deze trager gaat werken. Immers, des de groter het verschil in voltage hij moet maken, des te langer duurt het, voordat het gewenste voltage is bereikt. (deze is afhankelijk van wat er aan de ingang van de op-amp wordt aangeboden)
            Hiermee zou je dus kunnen zeggen dat de resolutie van een op-amp beter is bij lagere voltages. (nauwkeuriger)
            Aangezien een laag ohmige koptelefoon meer volume creëert dan een hoog ohmige, en je uiteindelijk toch hetzelfde volume wenst, kan je aannemen dat er een lager voltage nodig is voor een laag ohmige koptelefoon.
            Hierdoor bereikt een opamp makkelijk zn waardes.

            Of je dit nu werkelijk hoort, denk het niet.

            - disclaimer -
            Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk te lezen is. Het soms lastig om wat er in je hoofd zit op papier te brengen

            overigens, ik het het over resolutie, dit impliceert digitaalsysteem. Ik probeer hier alleen de reactietijd van een op-amp aan te geven. Natuurlijk is dit IRL een continu systeem, echter veranderd dat de uitkomst niet)

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by EL_Loco
              hoe bedoel je kort door de bocht...

              Je zal met een lage impedantie koptelefoon ( ~50 Ohm) merken dat alles een stuk harder is, dan met een koptelefoon van ~300 Ohm. Een koptelefoon met een hogere impedantie, heeft minder kans om opgeblazen te worden, dan met een lagere impedantie, dikkere spoelen, etc.

              Dit betekend echter niet dat je een koptelefoon met een lage impedantie meteen op blaast als je hem inprikt en iets PFL-t

              (maar nu ik jou post terug lees, kom ik tot de conclusie dat we op dat punt het eens zijn )

              Verder over klank: Een op-amp is verre van liniear.
              Ik heb op dit moment het boek Signal Processing van Tempelaars op mn schoot liggen. Deze stelt dat naarmate een op-amp harder moet werken, deze trager gaat werken. Immers, des de groter het verschil in voltage hij moet maken, des te langer duurt het, voordat het gewenste voltage is bereikt. (deze is afhankelijk van wat er aan de ingang van de op-amp wordt aangeboden)
              Hiermee zou je dus kunnen zeggen dat de resolutie van een op-amp beter is bij lagere voltages. (nauwkeuriger)
              Aangezien een laag ohmige koptelefoon meer volume creëert dan een hoog ohmige, en je uiteindelijk toch hetzelfde volume wenst, kan je aannemen dat er een lager voltage nodig is voor een laag ohmige koptelefoon.
              Hierdoor bereikt een opamp makkelijk zn waardes.

              Of je dit nu werkelijk hoort, denk het niet.

              - disclaimer -
              Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk te lezen is. Het soms lastig om wat er in je hoofd zit op papier te brengen

              overigens, ik het het over resolutie, dit impliceert digitaalsysteem. Ik probeer hier alleen de reactietijd van een op-amp aan te geven. Natuurlijk is dit IRL een continu systeem, echter veranderd dat de uitkomst niet)
              Sorry maar ook in dit verhaal zit heel veel onzin...
              Hoeveel geluid er uit een hoofdtelefoon komt hangt voornamelijk af van het rendement en niet van de impedantie. Een halvering van de impedantie zou theoretisch een verdubbeling van het vermogen betekenen en dat geeft een net hoorhaar verschil in volume. De dikte van het draad op de spreekspoel heeft ook net niets met te impedantie te maken. De draaddikte is een keus van de fabrikant, zo dik mogelijk voor het grootste vermogen maar anderzijds zo dun mogelijk om de mms zo laag mogelijk te houden. De 'traagheid' van een opamp waar jij het over hebt heet de slew-rate, iets waar iedere versterker mee te maken heeft. De slew-rate is bij een opamp echter dusdanig dat het verschil echt niet hoorbaar is, als dat wel zo zou zijn zou je dus eigenlijk altijd met speakers van 1 Ohm of minder moeten werken, dan hoeft een versterker maar heel lage spanningen af te geven om aan zijn vermogen te komen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

                #8
                Slewrate als beperking ... ? Aan pakweg 5Vus heb je genoeg voor 'n 15Vp / 20KHz signaal.
                Over de (non)lineariteit van 'n opamp; daar hebben we NFB voor uitgevonden dus schrap dat argument ook maar gelijk.
                Graag a.u.b. eerst even de specs en theorie in acht nemen voordat zoiets wordt gepost ... dit dreigt nergens naar toe te gaan.

                De groeten ...
                Last edited by Koen van der K; 07-03-10, 09:17.
                Meer is minder, minder is meer

                Comment

                • sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

                  #9
                  Goede morgen, alvast bedankt iedereen voor de reacties en het meedenken.
                  Als ik alles zo eens lees ben ik eigenlijk nog niet echt verder gekomen.
                  Ik zal nog eens een paar cijfers geven die in de handleiding staan, misschien wordt het dan iets duidelijker.
                  De koptelefoon heeft dus nominaal 32 ohm .
                  Mengtafel aanbevolen 200 ohm .
                  Er staat ook nog bij : 8 ohm niet aanbevolen.
                  Misschien krijgen we nu een iets betere aanbeveling met deze gegevens.
                  Alvast bedankt en een mooie zonnige zondag.
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Ha Sis,

                    Misschien was het niet helemaal duidelijk maar tussen de regels had ik 't al gepost; het rendement is lager, wat meer warmte-ontwikkeling bij lagere impedanties maar stuk zal het met 200 Ohm belasting niet gaan. Resumerend; geen probleem.

                    .. en u ook 'n zonnige dag toegewenst (daar ben je zonnige-zuiderbuur voor hè ;-)
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

                      #11
                      Originally posted by Koen van der K
                      Ha Sis,

                      Misschien was het niet helemaal duidelijk maar tussen de regels had ik 't al gepost; het rendement is lager, wat meer warmte-ontwikkeling bij lagere impedanties maar stuk zal het met 200 Ohm belasting niet gaan. Resumerend; geen probleem.

                      .. en u ook 'n zonnige dag toegewenst (daar ben je zonnige-zuiderbuur voor hè ;-)
                      Ja hoor, hij is al enkele dagen in gebruik , werkt prima met die 32 ohm hoofdtelefoon, nog geen enkele weerstand ( warmtebron ) gesneuveld.
                      Bedankt aan iedereen voor de reply .
                      En ja hoor, terug een zonnige woensdag aan iedereen.
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        Ola Sis,

                        Ik verwacht er geen problemen mee, die "warmte" is ook maar relatief natuurlijk (15V max aan 200 Ohm).

                        Salukes !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        Working...