D&B B4-Sub (cardioid)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

    D&B B4-Sub (cardioid)

    D&B heeft een nieuwe, leuke sub: De B4-Sub: d&b audiotechnik - B4-SUB

    Heb 'm hier nog niet gevonden, dus vandaar even geplaatst.
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    #2
    Zo wordt het lastig terug vinden voor mensen die wel weten dat het 'cardioid' of in het Nederlands 'cardioide' is. Kan iemand dat nog veranderen?

    @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

    Comment

    • Outline
      • Feb 2006
      • 1434

      #3
      Verdomd, tikfout! Ach, als je naar de tijd kijkt...

      Ik denk dat een van de mod´s het wel aan kan en wil passen...

      Comment

      • MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

        #4
        Leuke speaker hoor! Heb er al mee gespeeld en ze worden besteld!

        15" in het front met een 12" achterin die via een lange poort in tegenfase staat. Kan op 1 helft van een D6/D12 en hoeft NIET met twee versterkerhelften te worden aangestuurd. De cardioide werking is echt super! Klank is ook goed. Hij is helaas niet zo laag gestemd als een E15X sub waar ik overigens ook supertevreden over ben (anders was de B4 veel groter geworden)

        D&B heeft ook een nieuwe M6 monitor overigens. Klinkt top! Nog beter dan de standaard Max12
        d&b Audiotechnik

        Comment

        • Outline
          • Feb 2006
          • 1434

          #5
          Die M6 had ik ook al gezien. Denk dat we Rafael maar weer eens moeten bellen....

          Wat ze ook weer mooi gedaan hebben, is dat de B4 zo goed als hetzelfde formaat heeft als 'n Q-sub.

          Comment

          • MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

            #6
            Originally posted by Outline
            Die M6 had ik ook al gezien. Denk dat we Rafael maar weer eens moeten bellen....

            Wat ze ook weer mooi gedaan hebben, is dat de B4 zo goed als hetzelfde formaat heeft als 'n Q-sub.
            Ze passen ook nog eens op elkaar. Zelfde sleuven. De B4 is niet vergelijken qua klank met een Q sub. Echt een andere dimensie. De B4 had wel last van wat 'breathing effects' maar dit is alleen hoorbaar als je puur naar de sub luistert. Met een top erop is het gewoon een strak geheel. De M6 als topje met B4 eronder klonk echt super!
            d&b Audiotechnik

            Comment

            • Outline
              • Feb 2006
              • 1434

              #7
              Wat voor andere dimensie precies? Vertel!

              En ligt het aan mij of is een M6 een E12 in houten monitorbehuizing? Het trucje met de hoorn en het totaalgewicht komen me iig bekend voor. En ja, heb gezien dat er meer vermogen in kan en dat de M6 ook harder gaat. Maar dat kan ook aan het kastontwrp en filtering in de versterker liggen (minder laag er in).

              Zag ook dat je met de M6 eigenlijk weer vast zit aan het bi-amp systeem uit de Maxen. Zag gelukkig ook dat het met 'dedicated cabling' wel mogelijk was om sub/top-mode te draaien. Ben benieuwd of er op de connectorplate ook zoiets als met de input van de Maxen te fixen valt...

              En ligt het aan mij of zitten op dit Forum maar héél weinig mensen die op dagelijkse basis met D&B werken?...
              Last edited by Outline; 15-02-10, 13:52.

              Comment

              • MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

                #8
                Originally posted by Outline
                Wat voor andere dimensie precies? Vertel!

                En ligt het aan mij of is een M6 een E12 in houten monitorbehuizing? Het trucje met de hoorn en het totaalgewicht komen me iig bekend voor. En ja, heb gezien dat er meer vermogen in kan en dat de M6 ook harder gaat. Maar dat kan ook aan het kastontwrp en filtering in de versterker liggen (minder laag er in).

                Zag ook dat je met de M6 eigenlijk weer vast zit aan het bi-amp systeem uit de Maxen. Zag gelukkig ook dat het met 'dedicated cabling' wel mogelijk was om sub/top-mode te draaien. Ben benieuwd of er op de connectorplate ook zoiets als met de input van de Maxen te fixen valt...

                En ligt het aan mij of zitten op dit Forum maar héél weinig mensen die op dagelijkse basis met D&B werken?...
                Een B4 klinkt echt als een 15" sub en mist dus de druk en ballen van een 18". Dit verschil is bij elk merk zo. Ik bedoel; staar je niet blind op de specs van d&b.

                Die M6: Exactly my thoughts. Ik heb het nagevraagd maar kreeg te horen dat het een andere speaker was; maar dit lijkt me sterk. Prijs komt ook redelijk overeen met die van een E12 top. Je kunt natuurlijk de kastmaten precies tunen op de specs van de speaker. Misschien hebben ze wel aan de hoorn en driver wat gesleuteld qua lengte of diepte t.o.v. van de 12" maar volgens mij is het dezelfde coaxiaal. (We zullen het zien later)

                De M6 moet wel echt op een D6 of D12 worden gedraaid; daar valt of staat het kastje mee. En hoeft niet Bi-Amped gedraaid te worden! Kan ook gewoon op 1 versterkerhelft dus! Bij ontwikkeling is wel binnen M lijn filosofie gehandeld dus ook Bi-Amped aan te sturen net als de M2/M4/Max' en.

                In NL is d&b binnen de theaterbranche behoorlijk groot maar in de verhuur in NL heb je Peak, HVR en Soundrent en Soundworks als grote spelers (en misschien mag ik daar ons (Muss en Idak) ook bij rekenen) en dan heb je het wel gehad.
                Dan zijn er nog een 10 tal bedrijven met wat d&b apparatuur. Of vergeet ik nu een paar bedrijven...
                Last edited by MusicSupport; 15-02-10, 22:21.
                d&b Audiotechnik

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Nou, ik ken er nog een (waar ook die E-set staat) die ook wel een bakwagentje vol heeft. En vergeet SL/Stagelight/Q-Audio niet. Die hebben stiekem ook een aardige stapel staan! En van wat ik van bepaalde personen uit Amsterdam gehoord heb, schijnt Ampco ook een aardige inventory te hebben. Dit ivm de Bleu Man-tour die ze gedaan hebben.

                  Ik denk dat het tijd wordt om een E12 en een M6 open te schroeven en zelf de verschillen te bekijken. Ben echt benieuwd! Wat ik dus een nadeel aan die M6 vind, is dat je altijd 4-polige kabel moet gebruiken om 'm volledig aan te sturen. Begrenst nogal het makkelijke sub/top-aansluitwerk.

                  Hoe verhouden die B4's zich tot de E15 sub's (oud en nieuw)? Weet dat de oude (net als C7 subs) wolliger zijn (en dus minder strak). Ben benieuwd!
                  Last edited by Outline; 16-02-10, 03:11.

                  Comment

                  • MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

                    #10
                    Originally posted by Outline
                    Nou, ik ken er nog een (waar ook die E-set staat) die ook wel een bakwagentje vol heeft. En vergeet SL/Stagelight/Q-Audio niet. Die hebben stiekem ook een aardige stapel staan! En van wat ik van bepaalde personen uit Amsterdam gehoord heb, schijnt Ampco ook een aardige inventory te hebben. Dit ivm de Bleu Man-tour die ze gedaan hebben.

                    Ik denk dat het tijd wordt om een E12 en een M6 open te schroeven en zelf de verschillen te bekijken. Ben echt benieuwd! Wat ik dus een nadeel aan die M6 vind, is dat je altijd 4-polige kabel moet gebruiken om 'm volledig aan te sturen. Begrenst nogal het makkelijke sub/top-aansluitwerk.

                    Hoe verhouden die B4's zich tot de E15 sub's (oud en nieuw)? Weet dat de oude (net als C7 subs) wolliger zijn (en dus minder strak). Ben benieuwd!
                    Ik wist dat ik een grote jongen vergat... Q-Audio/Stagelight inderdaad. Bij Ampco heb ik geen d&b binnen zien staan (Blue Man Group heeft in A'dam in de theaterfabriek toch op Apogee gedraaid?)

                    Anyway; er komt een Mix/Sub Top combinatie voor de M6 in de D6/D12. Je moet dan even de M6 intern herbedraden (zijn gewoon steekterminals) zodat de hoogdriver en de laagdriver beiden op 1+/1- staan. Komt exact neer op het passief aansturen wat je normaal doet als je de kast niet 2 weg actief pakt. Bij passief aansturen via de D6/D12 staat deze in Dual Channel mode en staat op de NL4 uitgangen op zowel 1+/1- als 2+/2- hetzelfde signaal.

                    De E15X sub is dieper en ronder dan de B4 sub. Maar dit lees je dan weer wel terug in de specs. De oude E15BX sub is meer vergelijkbaar met de B4 qua klank. Maar dat minder diepe en minder strake laag en die wolligheid kan een setje nou toch net lekker maken. (Dit zullen de technici die altijd alleen maar graag 100dB bassdrum uit hun subs willen halen niet beamen maar ach...)
                    d&b Audiotechnik

                    Comment

                    • Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

                      #11
                      Je weet me te vinden... Voor die luistertest!

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #12
                        Ze zijn inmiddels een week binnen. Hebben er 4 gekocht. Heb ze al bij twee bands ingezet met zowel Q7 op een dubbel B4 combi alswel met een E12 top met enkel B4 eronder.

                        Ik kan niets anders zeggen dan dat ik zeeer onder de indruk ben an dit subje! Compact. Cardioid; dus echt 'stil' aan de achterzijde (staat tie wel aan?!) en behoorlijk veel output voor een 15"!

                        Met de dubbele B4 setup had ik soms even het idee dat ik gewoon dubbel Q sub onder de Q7 had staan. Lekkere drukopbouw en headroom om ff gas te geven met de bassdrum of bassgitaar!
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • @ndrew
                          • Jun 2005
                          • 220

                          #13
                          Of vergeet ik nu een paar bedrijven...
                          First love & euroPA draaien volgens mij ook volledig op D&B
                          <laat het maar draaien>

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by @ndrew
                            First love & euroPA draaien volgens mij ook volledig op D&B
                            Klopt; de Rotterdamse d&b poot zeg maar. En dan vergeet ik WG Theater ook nog. Die hebben ook wat d&b in huis.
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • @ndrew
                              • Jun 2005
                              • 220

                              #15
                              En dan vergeet ik WG Theater ook nog
                              Hoe kan ik die ook vergeten die zit nota bene bij mij een paar straten verder op
                              <laat het maar draaien>

                              Comment

                              Working...