combineren subs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

    combineren subs

    is het mogelijk om horngeladen subs te combineren met bassreflexsubs
    en is er dan ook wel een goede koppeling te krijgen van de subs?
    of is dit niet verstandig?
    ik heb nu 2 horn geladen subs rcf esw 1015
    ik gebruik dit voor kleine drive in, in de kleine zaaltjes voor ongeveer max 150 man
    ik wil nu als ik wat voor meer mensen moet spelen dus wat meer laag. wat is handig?
    p.j
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Daar is al eerder wat over gepost.
    Theoretisch gezien is het niet handig, in ieder geval zeker niet als je ze dicht bij elkaar plaatst. Elke weergever heeft z'n eigen frequentie- fase- en afstraalkarakteristiek en de verschillen tussen hornloaded en BR zijn groot waardoor je problemen kunt verwachten en zeker niet een rendementoptelsom kunt maken door het onvoorspelbare gedrag. De verschillende types subs zullen nooit volledig coherent gaan koppelen, hooguit in 'n smalbandig gebied (en net zo veel cancelations veroorzaken) en dat is wat je niet wil.

    Hoe groter de onderlinge afstand tussen de hornloaded en BR kasten hoe minder kans op ongewenste interferentie je zal hebben ... misschien leuk om in een testopstellinkje eens te bevinden wat 't (niet) doet op bepaalde afstanden van elkaar maar ik zou er geen klus aan vergokken.

    Groeten en succes !
    Last edited by Koen van der K; 01-02-10, 20:31.
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by Koen van der K

      Hoe groter de onderlinge afstand tussen de hornloaded en BR kasten hoe minder kans op ongewenste interferentie je zal hebben ... misschien leuk om in een testopstellinkje eens te bevinden wat 't (niet) doet op bepaalde afstanden van elkaar maar ik zou er geen klus aan vergokken.

      Groeten en succes !
      Da's niet helemaal waar met golflengtes van meer dan 5 meter....
      Met een simpele L-R opstelling met 10 meter tussen de stacks heb je toch ook overal knopen en buiken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • qvt
        • Oct 2009
        • 721

        #4
        Verschillende soorten subs in hetzelfde frequentiebereik is nooit lekker, ook al staan ze in tijd gelijk. Maar als je het in tijd gelijk zet en je regelt je set er op in kan het heus wel werken.
        There is no substitute for imagination

        Comment

        • Hansound
          • Apr 2006
          • 832

          #5
          Misschien een idee om nog 2 x ESW1015's te kopen, of evt na te bouwen ?
          Ben je in een keer klaar.

          Comment

          • Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Da's niet helemaal waar met golflengtes van meer dan 5 meter....
            Met een simpele L-R opstelling met 10 meter tussen de stacks heb je toch ook overal knopen en buiken.
            Ja, klopt, had misschien moeten formuleren "minder kans op extra ongewenste interferentie"

            Op tijd zetten is slechts 'n stukje van de puzzel, fase is frequentie afhankelijk en weer 'n ander belangrijk stuk dat bijdraagt, dat krijg je niet zo maar gematched.

            Groeten !
            Meer is minder, minder is meer

            Comment

            • tididi
              • Aug 2001
              • 352

              #7
              Originally posted by Hansound
              Misschien een idee om nog 2 x ESW1015's te kopen, of evt na te bouwen ?
              Ben je in een keer klaar.
              of gewoon ergens nieuwe vandaan halen?
              ik wil wel bouwen hoor maar dit schijnt toch wel een lastige kast te zijn.

              maar iedereen bedankt voor de input !!!
              p.j

              Comment

              • Hansound
                • Apr 2006
                • 832

                #8
                RCF ESW`1015 is al jaren niet meer nieuw te krijgen.
                Wellicht 2de hands...

                Comment

                • qvt
                  • Oct 2009
                  • 721

                  #9
                  Originally posted by Koen van der K
                  Ja, klopt, had misschien moeten formuleren "minder kans op extra ongewenste interferentie"

                  Op tijd zetten is slechts 'n stukje van de puzzel, fase is frequentie afhankelijk en weer 'n ander belangrijk stuk dat bijdraagt, dat krijg je niet zo maar gematched.

                  Groeten !
                  bedoel je dan de groupdelay van de kasten of verschil in golflengte? of heel iets anders?
                  There is no substitute for imagination

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    De golflengte is gelijk maar zal op sommige punten niet coherent bij elkaar komen agv het verschil in de types kasten, elk met hun eigen frequentie- en fasekarakteristiek, poortafstemming etc.

                    Je kunt verschillende systemen op één frequentie "op tijd" zetten maar naarmate je verder van die frequentie afgaat krijg je "smearing" en geen optimale koppeling en afstraling meer.

                    Luidsprekerkasten bouwen is een vak apart, als je het fijne ervan wil weten zou je eens je vraag op het luidsprekerbouw forum kunnen plaatsen.

                    Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • joe
                      • Jan 2003
                      • 446

                      #11
                      Gewoon naast elkaar zetten en even het fase gedrag zoveel mogelijk gelijk zetten. bv met een all pas filter.
                      Je kan natuurlijk beter 2 dezelfde speakers pakken.

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        "even" gelijkzetten ? Hmmm ... daar heb ik zo m'n twijfels bij. Mocht je je fase met dit soort gekunstel enigszins gelijk hebben dan schat ik dat er van je transientresponse weinig meer overblijft. Hoewel ik niet inschat dat TS 'n dikke processor / meetapparatuur heeft om dit te doen zou het bij wijze van test leuk zijn om te proberen natuurlijk, maar of het in de praktijk echt gaat klinken ... ?

                        Groetos !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Je zult best meer laag hebben wanneer je een front loaded en een horn loaded sub combineert. Tot ongeveer 120 graden fase verschuiving heb je winst en zoveel zullen ze niet afwijken. Zoals Koen al schrijft is het te betwijfelen of het strak blijft klinken, op tijd zetten lukt maar voor een heel smal frequentie gebied.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • joe
                            • Jan 2003
                            • 446

                            #14
                            2 speakers met een fase verschil van:
                            0 = +6 dB
                            38 = +5,5 dB
                            90 = +3 dB
                            120 = 0 dB
                            150 = -6 dB
                            180 = uitdoving

                            Comment

                            Working...