Geaarde mantelbuizen ter bescherming 'ringleiding'?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rpeterse
    • Dec 2009
    • 8

    Geaarde mantelbuizen ter bescherming 'ringleiding'?

    Hallo,

    In een zaal van cica 250m2 oppervlakte zitten we met het volgende probleem: we hebben o.a. magnetische instraling van de (stroomgestuurde) ringleiding in de vloer. Dit resulteert o.a. in een 14000 hertz pieptoon. Ringleiding is voor slechthorenden. De ruimte wordt zo'n 10 uur per week voor vergaderingen gebruikt.

    Op microfoongebied kan dit tegen gegaan worden door het gebruik van een condensator microfoon --> geen spoel dus minder last.

    Alleen is (door emperisch onderzoek ) gebleken dat de afgeschermde microfoonkabels (zo'n 70 meter tasker C128, die nu door pvc mantelbuizen lopen) niet 'bestand' zijn tegen het sterke magnetische veld van de ringleiding. Elke kabel heeft zijn eigen mantelbuisje b.t.w.

    Nu is mijn idee om de 70 meter mantelbuis te vervangen door stalen mantelbuizen (bijv. simpele koperen leiding of verwarmingsbuis ) die ik vervolgens aard, waardoor er een volledige afscherming ontstaat.

    Wat vinden jullie van deze oplossing? En hebben jullie andere tips?
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

    #2
    Maar zeer de vraag of dit enige verbetering geeft. Je kabel is al afgeschermd, nog een extra afscherming voegt weinig toe. Eerder lijkt me dat ergens onderweg (pluggen, verloop,stageblok etc) iets fout gaat.

    Gebalanceerde aansluiging zou juist geen last moeten hebben van ringleiding. Het gaat pas fout bij ongebalanceerde aansluitingen. El gitaar, met name single coil is bekend dat die signaal ringleiding oppakt.

    De 14 k piep die je aangeeft lijkt een vorm van feedback te zijn.

    Kijk eerst goed na of alles netjes gebalanceerd is aangesloten van bron tot mixer.

    Ringleidingen worden in het algemen toegepast in combinatie met microfoons en moeten zonder problemen kunnen fuctioneren

    > vul je ook even je profiel in?<
    Last edited by Gitarist 62; 18-01-10, 09:15. Reason: toevoeging
    ~Clearsound~

    Comment

    • jans
      • Feb 2003
      • 869

      #3
      Kun je aangeven hoe de afscherming van de kabel is aangesloten.
      Is de ingang van je mengtafel/versterker gebalanceerd.

      Waar is de trafo geplaatst en hoe is deze afgeschermd.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

      Comment

      • rpeterse
        • Dec 2009
        • 8

        #4
        Originally posted by Gitarist 62
        ergens onderweg iets fout gaat<
        Dat is inderdaad het ook het geval. Dit heb ik reeds verholpen, piep is bijna weg.

        Originally posted by Gitarist 62
        De 14 k piep die je aangeeft lijkt een vorm van feedback te zijn. Ringleidingen worden in het algemeen toegepast in combinatie met microfoons en moeten zonder problemen kunnen fuctioneren.<
        Praktijk geeft aan dat de dynamische mics bij ons dit probleem hebben en de condensator mic niet. Dit doet vermoeden dat de spoel van de dynamisch mic iets oppakt (feedback).
        Last edited by rpeterse; 18-01-10, 09:44.

        Comment

        • rpeterse
          • Dec 2009
          • 8

          #5
          Originally posted by jans
          Kun je aangeven hoe de afscherming van de kabel is aangesloten.
          Daar zit inderdaad ook wel iets. Op dit moment alleen maar via een pin. Maar ik wil het 'lusje' van de male-pluggen ook verbinden met de afscherming, zodat de mantel van de plug zelf ook mee gaat werken in de afscherming.

          Originally posted by jans
          Is de ingang van je mengtafel/versterker gebalanceerd.
          Jep; betreft hier Soundcraf EPM-8 uit mijn hoofd.

          Originally posted by jans
          Waar is de trafo geplaatst en hoe is deze afgeschermd.
          Trafo staat onder het audiomeubel. Probleem is er niet als ik de microfoon direct bij het mengpaneel in plug. Dan lijkt mij de trafo zelf het probleem niet. Maar ook deze (en de kabel) afschermen lijkt mij geen overbodige luxe inderdaad

          Comment

          • rpeterse
            • Dec 2009
            • 8

            #6
            De 'extra' bescherming is ook eerlijk gezegd een voorzorgsmaatregel. Dat had ik niet zo verwoord besef ik mij. De huidige buisjes moeten sowieso vervangen worden. Stalen buis t.o.v. pvc scheelt niet zoveel in de kosten. Vandaar.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Een pieptoon van 14 kHz kun je er ook gewoon uitfilteren, zeker als het spraak microfoons betreft kom je nooit bij die 14 kHz.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • rpeterse
                • Dec 2009
                • 8

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Een pieptoon van 14 kHz kun je er ook gewoon uitfilteren, zeker als het spraak microfoons betreft kom je nooit bij die 14 kHz.
                Ja dat doe ik nu dus ook Maar omdat er op dit mengpanneel maar 3-kanaals equalizer per kanaal zit, wordt het geluid nu heel erg dof Hmm, dan zou ik toch iets van een 20 bands equalizer moeten aanschaffen

                Uit jullie reacties haal ik eigenlijk dat het (natuurlijk) geen kwaad kan om te doen, maar dat ook niet zeker is of het gaat helpen...

                Comment

                • Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

                  #9
                  Spoel van dyn mic kan best iets oppakken, maar een goede microfoon, gebalanceerd aangesloten mag hier geen last van hebben. Wat voor microfoons (merk/type) gebruik je?

                  Wellicht kan je ergens een goede dyn micro lenen en kijken of het probleem er dan ook is.
                  Idem: Leg eens 70 meter microfoonkabel over de grond en test dit eens. Is er dan geen storing dan mag je je bekabeling napluizen...
                  ~Clearsound~

                  Comment

                  • SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

                    #10
                    Originally posted by Gitarist 62
                    Spoel van dyn mic kan best iets oppakken, maar een goede microfoon, gebalanceerd aangesloten mag hier geen last van hebben.
                    Klopt, maar dergelijke ellende heb ik ook wel eens gehad.

                    Combinatie 421 (geen slechte mic dacht ik) met een bediendeel voor alarm. Toontje rond de 15 k (komt door de lus die gebruikt wordt voor die prox-sleuteltjes). Tafel was een series 800 (dus best aardige mic-trap).
                    Trafo ertussen, alleen maar meer problemen.

                    Sowieso, als ik bijvoorbeeld een passieve DI pak. De ingang kortsluit. Aan de uitgang 30 meter kabel hang en dit via een trafokoppelbus op een mic-ingang hang dan pak ik op de 30 meter kabel best veel zooi op. Haal ik 1 van de 2 trafo's eruit dan is dat fenomeen weg.
                    Trafo's maken dus soms meer stuk dan je lief is. (lees: 2 trafo's koud achter elkaar geeft ellende).

                    Stomme vraag, maar je hebt niet per ongeluk afscherming en heet gewisseld hè?
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                    Comment

                    • rpeterse
                      • Dec 2009
                      • 8

                      #11
                      Originally posted by Gitarist 62
                      Wat voor microfoons (merk/type) gebruik je?
                      Toevallig ook de Senn 421 Gebruik sinds kort ook de Shure Mx418S/C en die heeft het niet. Ik denk dat de ringleiding zo sterk is dat ook goede uitgebalanceerde mics er last van hebben.

                      P.S.: kennis van mij heeft zelfs zijn Senn 441 moeten vervangen door een condensator, om in hun zaal een zeer krachtige ringleidingversterker kwam en dezelfde toon kreeg. Deze moest op z'n beurt weer komen omdat de zaal naast een transformator huis stond die de ringleiding stoorde hahaha.

                      Originally posted by Gitarist 62
                      70 meter microfoonkabel over de grond
                      Zoals ik zei: na een volledig empirisch onderzoek Met andere woorden: ik heb alle kabels stuk voor stuk getest en heb nu inderdaad een nieuwe Tasker C128 over de vloer lopen (zo ver mogelijk van de ringleiding af) en probleem is inderdaad nagenoeg weg.

                      N.B.: men had sowieso een kabelprobleem (combo van slechte kabel en foute aanleg): brom, ruis, feedback en deze hoge toon Dus alles wat jullie zeggen klopt en heeft ertoe bijgedragen dat de eerste 3 problemen in principe tot het verleden horen. Nu die 14000hz toon nog
                      Last edited by rpeterse; 18-01-10, 12:49.

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Een stalen mantelbuis kan toch nog wel iets toevoegen, dus doen als je de kans hebt! Zorg ook dat je microfoon kabel hebt met een gevlochten afscherming met daar binnen in een folie, deze geeft een betere schielding.

                        Kan het verschil ook niet zijn dat de gain op de mengtafel voor de dynamische microfoons een stuk hoger is als van de condensators, waardoor je de binnenkomende rotzooi meer versterkt.

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          14KHz lijkt me iets digitaals, van 'n SMPS of andere digitale noise.
                          Heb je die 14K ook als de Ampetronic geen input heeft of enkel bij signaal ?
                          De CMRR van differentiaal inputs is bij 14K al niet hoog genoeg meer om 't er volledig uit te kunnen filteren dus DI's of trafo's oid plaatsen gaat volgens mij niet veel opleveren.

                          C128 heeft gevlochten afscherming, zoals gezegd enkel de koppelstukken proberen handig neer te leggen.

                          Wat ik overigens begrijp is dat je pin 1 aan je housing legt, en dus in feite aan de PE van 't apparaat ? Dat kan ook best 's voor problemen zorgen, zeker als je AV door elkaar hebt lopen met meerdere racks van verschillende spanningspunten. Misschien is die 14K wel 'n (VGA)synq signaal oid dat over 'n cablescreen gaat fietsen ... 't-is maar 'n gok.

                          Groeten en succes !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          Working...