Unity Gain

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • animaldrums
    • Nov 2008
    • 88

    Unity Gain

    Op mijn mengtafel zit een Unity Gain knop, kan iemand mij uitleggen waar deze voor dient en in welke situaties het gewenst is deze te gebruiken.
    Bij voorbaat dank.
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

    #2
    Let me google that for you

    Comment

    • animaldrums
      • Nov 2008
      • 88

      #3
      Mooi, zover kom ik zelf ook wel of is dit sowieso je standaard antwoord op alle topics op dit forum? Maar misschien kun je me vertellen in welke situatie ik de unity gain het beste kan gebruiken en wanneer beslist niet.

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Ik had er nog niet echt van gehoord, maar naar even op Wikipedia geneust te hebben: Unity Gain is een gain van factor 1 (input == output). Zoals je weet zit er boven elk kanaal op je mengtafel een gain potmeter. Hiermee versterk (of verzwak) je het binnenkomende signaal zodat het netjes met 0db op je kanaal binnenkomt en dus ook met 0db je mixbus ingaat.
        Is je ingangsignaal precies zo sterk dat je niet hoeft te versterken of te verzwakken, en dus 1 op 1 kan doorsturen naar je bus, dan is er dus sprake van unity gain.

        Wat ik me bij een Unity Gain knop moet voorstellen weet ik niet, ik denk dat iemand gewoon erg enthousiast is geweest met het benoemen van de gain potmeter (welk merk/type mixer gaat het om?). Mogelijk moet ik nou terug komen op de zin waarin ik stel dat je weet dat er een gain boven elk kanaal zit, misschien wist je dat niet en was dat juist je vraag... now you know.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • darco
          • Sep 2009
          • 135

          #5
          Een iets specifiekere uitleg vindt je hier

          Home Recording: What is Unity Gain?

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            Hoogstwaarschijnlijk een mooie naam voor een bypassknop voor je preamp. Handig als je een externe preamp gebruikt. Om het zeker te weten moet je het blokschema van je tafel er op nakijken.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              unity gain is een samentrekking van de term

              gain (versterking(sfactor))
              jip en janneke " harder / zachter apparaat insturen knop"

              unity (eenvormig) denk aan de term "uniform"

              unitygain is dus een generale term voor een signaal op een optimaal niveau.

              wat is optimaal niveau? Dat is wanneer het uitsturende apparaat op een niveau uitstuurt waarop het aangestuurde apparaat het best wordt ingestuurt. optimaal is hard genoeg dat je een goede signaal/ruisverhouding krijgt. En zacht genoeg dat je headroom hebt dat pieken niet vervormen. (je hoort op dit forum veel over DJ's en "alles in het rood". DJ's sturen dus niet op unity gain uit. om het zacht te zeggen )

              Hoe hard is dat? dat hangt van de plek af waar je het doet. een casettedeck stuurt op -10dB uit, Een mixer wil zijn kanaalschuif op 0dB en hoeveel energie er dan in het mixertje loopt is afhankelijk van het design...

              kortom :
              op je mengtafel zit een gain knop waarmee je "een signaal waar die knop bij zit" naar unitygain kunt afregelen
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

                #8
                UniGain lijkt me handig in een "gecalibreerde" setup (vaste installaties, studio) waar diverse I/O levels zijn gematched. Indien je een apparaat met unigain tussenvoegt blijven de levels gelijk en hoef je dus (als het goed is) nergens meer wat te corrigeren in je gainpad.
                Meer is minder, minder is meer

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  haal je nu niet "een compressor toegevoegt" door de war met een "een apparaat met unigain tussenvoegt"

                  unitygain in je keten toevoegen is een onzinterm.
                  gain pas je aan. Richting unityniveau. Een universele unitygain is er niet.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Originally posted by showband
                    "een apparaat met unigain tussenvoegt"
                    Vele apparaten, compressors, eq's hebben vaak een +-gain, en als je alle knoppen op 0 zet dan heb je over het algemeen unity gain.
                    Behalve degene die aan de achterkant nog een switch hebben voor -10dbV en +4dBu, want dat moet dan ook hetzelfde zijn / kloppen.

                    Ik zie helaas toch wel eens dat de headroom in een analoge keten nogal afwijkt, terwijl het wel unity gain is, maar dat is misschien wel weer off topic.

                    Comment

                    • Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

                      #11
                      Originally posted by showband
                      haal je nu niet "een compressor toegevoegt" door de war met een "een apparaat met unigain tussenvoegt"

                      unitygain in je keten toevoegen is een onzinterm.
                      gain pas je aan. Richting unityniveau. Een universele unitygain is er niet.
                      hèhè ... 'n gain-aanpassend apparaat als voorbeeld voor 'n unity-gain verhaal ... da's vragen naar de bekende weg hè ...

                      Je voegt niets toe nee, je houdt met unigain gewoon je I/O level 1:1

                      Groeten !
                      Meer is minder, minder is meer

                      Comment

                      • animaldrums
                        • Nov 2008
                        • 88

                        #12
                        @renevanh
                        Yep de gain-knop en de functionaliteit hiervan is mij bekend, de unity gain-(druk)-knop zit bij mijn mengtafel, Oram T8 series, daarbij in de buurt.

                        Ik schakel de unity gain knop nu in op kanalen waarbij het ingangssignaal blijft clippen ondanks het feit dat de gain-knop op de "laagste" stand staat, met unity gain ingedrukt licht het clipping-lampje niet meer op.
                        Ik vraag me echter af of de unity gain hiervoor bedoeld en geschikt is, anders gezegd, kan ik het probleemloos zo blijven gebruiken of moet ik een andere manier vinden het ingangssignaal te verzwakken.

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #13
                          Even gekeken op de site van de leverancier, maar geen DFU kunnen ontdekken.
                          Heb je zelf geen usermanual erbij waar de functie beschreven wordt?
                          Of stel je vraag anders op de lev. site? Lijkt mij trouwens een echte studiotafel, dus misschien kan het topic beter in het recording forumdeel?

                          Paul.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by animaldrums
                            @renevanh
                            Yep de gain-knop en de functionaliteit hiervan is mij bekend, de unity gain-(druk)-knop zit bij mijn mengtafel, Oram T8 series, daarbij in de buurt.

                            Ik schakel de unity gain knop nu in op kanalen waarbij het ingangssignaal blijft clippen ondanks het feit dat de gain-knop op de "laagste" stand staat, met unity gain ingedrukt licht het clipping-lampje niet meer op.
                            Ik vraag me echter af of de unity gain hiervoor bedoeld en geschikt is, anders gezegd, kan ik het probleemloos zo blijven gebruiken of moet ik een andere manier vinden het ingangssignaal te verzwakken.
                            Je omschrijving lijkt op die van een PAD schakelaar, dit zit op de meeste mengtafels om inderdaad de ingangsgevoeligheid met een X aantal dB te verminderen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • animaldrums
                              • Nov 2008
                              • 88

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Je omschrijving lijkt op die van een PAD schakelaar, dit zit op de meeste mengtafels om inderdaad de ingangsgevoeligheid met een X aantal dB te verminderen.
                              Zo gebruik ik hem idd wel, maar in de handleiding staat vermeld dat de unity gain niet verward moet worden met de pad-schakelaar. Daarom ook mijn vraag of het kwaad kan om de unity gain als een soort van PAD schakelaar te gebruiken, de handleiding zegt hier niets expliciets over.

                              Comment

                              Working...