Renkus Heinz CM61

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

    Renkus Heinz CM61

    Ik kan goedkoop 10 (minder gaat natuurlijk ook) Renkus Heinz CM61 kistjes op de kop tikken. 6,5" woofer en 1" piezo (klopt dit) zouden er in zitten. Belasting is 100watt op 16omh, passief dus. Ze zijn voorzien van montagebeugels.

    Mijn doel is om ze in een vaste installatie te hangen. Een danscafee waar een 250 man in kan, maar de ruimtes zijn allemaal behoorlijk klein. Speakers moeten dus geen grote afstanden overbruggen. Boven is een aparte ruimte wat als lounge wordt ingericht en daar kunnen die speakers dienen. Of ik ze in het danskaffee zelf ga kunnen gebruiken is dus mijn vraag. Kan dat hiervoor dienen? Amp is een Lab Gruppen 1200C. Er worden natuurlijk aparte subs geplaatst. Is dit een beetje goed te noemen qua klank? Ze vervangen 4 RCF ART speakers, de kleinste in de reeks denk ik. Dat gaat hard genoeg, maar klinkt voor geen meter. Er staan momenteel ook 2 actieve 15" RCF subs, smalle bandpass kisten denk ik.

    Alvast bedankt!!
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

    #2
    Wat foto's van het kistje:


    Comment

    • sparky
      • Apr 2002
      • 2104

      #3
      Ja die kennen we.

      Meestal gebruikt om een beetje in te vullen of voor spraakversterking, het gaat namelijk niet al te laag, zoals je van een 6,5" driver mag verwachten.

      Als je al hard genoeg kan met dit spul, zal je toch met en stevig gat tussen sub en top gaan zitten. ik denk niet dat je hiermee wegkomt, maar je kunt het altijd proberen.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Originally posted by sparky
        Meestal gebruikt om een beetje in te vullen of voor spraakversterking, het gaat namelijk niet al te laag, zoals je van een 6,5" driver mag verwachten.

        Als je al hard genoeg kan met dit spul, zal je toch met en stevig gat tussen sub en top gaan zitten. ik denk niet dat je hiermee wegkomt, maar je kunt het altijd proberen.

        Misschien de moeite waard om te proberen met 12" subjes, zoals de EV SB112 etc. Dat die Art's niet klinken kan aan de inregeling/smaak liggen. Zelf vindt ik ze erg mooi en goed!


        Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Verwacht van een pïezo geen sprankelend hoog en van een 6,5" woofer geen drukkend laag. Denk dat je met de huidige speakers een stuk beter af bent.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Waveform
            • Dec 2009
            • 321

            #6
            Ok, bedankt voor de reacties. Dan ga ik het zeker niet proberen voor het danskaffeegedeelte.

            Voor boven een beetje muziek te verzorgen moet dat wel lukken, toch? Het is een verdieping hoger en je kan van boven tot op de toog kijken. Boven hoor je dus ook wat er onder gebeurt. Daarom wil ik boven speakertjes plaatsen zodat het er ook een beetje leuk klinkt. Waarschijnlijk gaan we wel wat afscherming plaatsen. Het is dus zeker niet de bedoeling dat het boven hard klinkt. Voor een 50 euro het stuk lijkt me het wel het proberen waard.

            Wat denken jullie?

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              Hier nog de datasheet van dit kastje (misschien had je ze zelf ook al gevonden...): ftp://ftp.renkus-heinz.com/Legacy_Pr...eries/Cm61.zip


              Renkus-Heinz is een fabrikant die wereldtop luidsprekers maakt(e) maar daar valt de CM reeks zeker niet onder. Besef je ook dat dit oud spul is (mid jaren 80)!

              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                Originally posted by Waveform
                Ok, bedankt voor de reacties. Dan ga ik het zeker niet proberen voor het danskaffeegedeelte.

                Voor boven een beetje muziek te verzorgen moet dat wel lukken, toch? Het is een verdieping hoger en je kan van boven tot op de toog kijken. Boven hoor je dus ook wat er onder gebeurt. Daarom wil ik boven speakertjes plaatsen zodat het er ook een beetje leuk klinkt. Waarschijnlijk gaan we wel wat afscherming plaatsen. Het is dus zeker niet de bedoeling dat het boven hard klinkt. Voor een 50 euro het stuk lijkt me het wel het proberen waard.

                Wat denken jullie?
                Als speakertje om wat directheid in het geluid boven te brengen zal het best werken , mits het niet te hard hoeft en er een niet al te groot stuk ingevuld hoeft te worden. Je moet zoiets dan echt zien als dat kleine beetje directheid in het mid en hoog om eea weer een beetje kloppend te krijgen, niet om de boel daar harder te maken. Vergeet vooral niet te delayen, voorzover dat kan, cafes hebben meestal niet een pa, die mooi in lijn met zichzelf is.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by sparky
                  Als speakertje om wat directheid in het geluid boven te brengen zal het best werken , mits het niet te hard hoeft en er een niet al te groot stuk ingevuld hoeft te worden. Je moet zoiets dan echt zien als dat kleine beetje directheid in het mid en hoog om eea weer een beetje kloppend te krijgen, niet om de boel daar harder te maken. Vergeet vooral niet te delayen, voorzover dat kan, cafes hebben meestal niet een pa, die mooi in lijn met zichzelf is.
                  En juist dat hoog klinkt voor geen meter uit een pïezo. Maar om die nou voor een 1" driver te gaan vervangen is qua kosten ook weer ietwat uit verhouding.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

                    #10
                    Misschien kun je de speakers (RCF-RH) eens naast elkaar beluisteren ?
                    Die ART kastjes klinken toch best redelijk.

                    Comment

                    • Waveform
                      • Dec 2009
                      • 321

                      #11
                      Originally posted by Hansound
                      Misschien kun je de speakers (RCF-RH) eens naast elkaar beluisteren ?
                      Die ART kastjes klinken toch best redelijk.
                      Ik heb ze nog niet 100% zoals ik wil kunnen testen, wel hoorde ik dat er 1 tweeter stuk is. Maar het klonk heel erg scherp en onduidelijk, ik hoorde eigenlijk vooral frequenties tussen 1khz en 6khz. Niet erg aangenaam om naar te luisteren dus.

                      De mixer is een Rodec, amp een lab 1200c en er stond een cd'tje op, dus daar heeft het niet aan gelegen.

                      Een recone kan misschien ook wonderen doen, maar dan op kosten van de eigenaar

                      Edit: Het zijn geen ART's maar RCF Monitor 88's denk ik. Excuseer, my bad
                      Die LAB is volgens het datablad ook net iets te licht precies, ook niet 100% ideaal, wie weet wat er allemaal mee is gebeurt... Een Rodec stuurt genoeg milivolt uit om te overbelasten.
                      Last edited by Waveform; 28-12-09, 14:39.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by Waveform
                        Ik heb ze nog niet 100% zoals ik wil kunnen testen, wel hoorde ik dat er 1 tweeter stuk is. Maar het klonk heel erg scherp en onduidelijk, ik hoorde eigenlijk vooral frequenties tussen 1khz en 6khz. Niet erg aangenaam om naar te luisteren dus.

                        Die LAB is volgens het datablad ook net iets te licht precies, ook niet 100% ideaal, wie weet wat er allemaal mee is gebeurt... Een Rodec stuurt genoeg milivolt uit om te overbelasten.
                        Dat is dus typerend voor een pïezo, zoek maar eens op wat een pïezo eigenlijk is, dan weet je al genoeg.
                        De 1200C is inderdaad niet bepaalt een beest qua vermogen maar klankmatig toch zeker een echt Lab Gruppen dus daar ligt het niet aan dat het niet klinkt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Dat is dus typerend voor een pïezo, zoek maar eens op wat een pïezo eigenlijk is, dan weet je al genoeg.
                          De 1200C is inderdaad niet bepaalt een beest qua vermogen maar klankmatig toch zeker een echt Lab Gruppen dus daar ligt het niet aan dat het niet klinkt.
                          Zit er in die RCF's ook een piezo dan? Daar had ik het over. De Renkus Heinz kistjes heb ik nog niet gehoord.

                          Ik hoopte dat het bruikbaar is gezien de prijs.

                          Comment

                          • 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

                            #14
                            Originally posted by Waveform
                            Zit er in die RCF's ook een piezo dan? Daar had ik het over. De Renkus Heinz kistjes heb ik nog niet gehoord.

                            Ik hoopte dat het bruikbaar is gezien de prijs.
                            Ho, zeker niet! MusicXtra maakt hier een foutje.
                            Topic over de RCF's:


                            Welke zijn uitgerust met dezelfde woofers als MusicXtra' zijn Line-Array, tesamen met een fatsoenlijke en degelijke hoogdriver.

                            Ik denk dat het probleem van het 'slechte geluid' dus ook echt ergens anders te vinden moet zijn. Krijgen ze een full-range geluid voor de kiezen? Kan nooit goed zijn voor deze m/h kastjes.

                            Met de RH kan dit alleen maar slechter worden; een nóg kleinere woofer (even ervanuit gaande dat kleinere woofers voor minder laag zorgen, wat uiteraard niet in alle gevallen zo is) en een piëzo hoogtoner. Ik vertrouw verder op de opmerking van Hugo dat deze serie van RH niet al te best is. Relatief gezien.

                            Mvg,

                            Teun

                            Ps. Ik denk dat de oplossing dus te vinden is in een goede EQ!
                            Last edited by 4AC; 28-12-09, 16:07.
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by 4AC
                              Ho, zeker niet! MusicXtra maakt hier een foutje.
                              Topic over de RCF's:


                              Welke zijn uitgerust met dezelfde woofers als MusicXtra' zijn Line-Array, tesamen met een fatsoenlijke en degelijke hoogdriver.

                              Ik denk dat het probleem van het 'slechte geluid' dus ook echt ergens anders te vinden moet zijn. Krijgen ze een full-range geluid voor de kiezen? Kan nooit goed zijn voor deze m/h kastjes.

                              Met de RH kan dit alleen maar slechter worden; een nóg kleinere woofer (even ervanuit gaande dat kleinere woofers voor minder laag zorgen, wat uiteraard niet in alle gevallen zo is) en een piëzo hoogtoner. Ik vertrouw verder op de opmerking van Hugo dat deze serie van RH niet al te best is. Relatief gezien.

                              Mvg,

                              Teun

                              Ps. Ik denk dat de oplossing dus te vinden is in een goede EQ!
                              Ik dacht idd dat het hier om de RH kastjes ging.
                              De RCF kasten hebben heel deftige componenten, daar moet een fatsoenlijk geluid uit te krijgen zijn en zelfs nog een heel behoorlijk laag ook.
                              De speaker die erin zit heeft een fs van 60 Hz, een Xmax van bijna 6 mm en een vermogen van 340 watt, dit zijn heel behoorlijke specs voor een 8"speaker dus wanneer RCF het kastje goed geconstrueerd heeft moeten ze vanaf die frequentie al weer kunnen geven.
                              Ik heb, gezien jouw verhaal, het vermoeden dat er iets stuk is, misschien de condensatoren van het wisselfilter?
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...