Testen draadloze zenders

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

    Testen draadloze zenders

    Ik heb met een aantal draadloze zenders onregelmatige problemen (gehad).

    Ik heb de zenderfrequenties uitgemeten en deze zijn nu goed, leveren geen storingen meer op. Nu heb ik alleen nog één Rx/Tx-paar welke heel soms ineens storing geven; klinkt een beetje als lichte ruis met een digitaal signaal erdoor. Komt soms ineens door, soms heel even kort als een puls.

    Nu heb je dit ook wel eens met een slechte antenne op de Tx dus heb ik een nieuwe antenne geplaatst, maar dit mocht ook niet baten.

    Is er een mogelijkheid om de Tx en Rx door te meten of dit te laten doen ergens? Ik weet nu namelijk niet waar ik het moet zoeken; de antenne van de Rx zou slecht kunnen zijn, de aansluiting van de antenne van de Tx, de Tx (SK-50 senn) zelf, misschien toch de lengte van de antenne van Tx iets aanpassen...

    Ik wil graag dus de antennes kunnen doormeten en de Tx testen.

    Gaat om Senn EM-3032 Rx en Senn SK-50 Rx in de 630/636 range, LEMO antenne-aansluiting op Rx. Geen flags op 3032, gewoon de originele uitschuifantennes. Problemen met desbetreffende SK-50 + 3032 (1 van de 4) zijn erg lastig repliceerbaar door het zeer sporadische karakter ervan (wel meestal pas een uur o.i.d. na eerst gebruik, en het is vaak net zo snel weer weg als dat het er was).

    Alle tips zijn welkom!
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

    #2
    Kan het zijn dat je soms in delen van NL of Belgie komt waar je in de knoop komt met enkele zenders voor DVB-T of iets dergelijks? De frequenties verschillen namelijk per gebied.

    Comment

    • KlankOntwerp
      • Jun 2008
      • 130

      #3
      Nee, ik heb dit met de tabel van Agentschap Telecom nagekeken, bovendien heb ik de zenderfrequenties wel aangepast en had alleen die ene van de 4 Tx er last van, ook bij wederom heraanpassing frequenties.

      Het is wel zo dat als ik alle Tx uitzet ik af en toe een mooie dikke bak digitale ruis binnenkrijg, ook heel sporadisch, maar deze is weg als ik de Txen aan zet.
      Slechts 1 van de 4 heeft dus af en toe die storing.

      Comment

      • EL_Loco
        • Nov 2009
        • 87

        #4
        Originally posted by KlankOntwerp
        Nee, ik heb dit met de tabel van Agentschap Telecom nagekeken, bovendien heb ik de zenderfrequenties wel aangepast en had alleen die ene van de 4 Tx er last van, ook bij wederom heraanpassing frequenties.

        Het is wel zo dat als ik alle Tx uitzet ik af en toe een mooie dikke bak digitale ruis binnenkrijg, ook heel sporadisch, maar deze is weg als ik de Txen aan zet.
        Slechts 1 van de 4 heeft dus af en toe die storing.
        Ik begrijp wat je probleem is. Dat AT beweert dat de frequenties schoon zijn in een gebied is zeker geen garantie.
        Op het moment dat je af en toe ruis binnen ziet komen, terwijl je TX uit staan, betekend dat er rommel in de lucht zit. Hoeft niet perse digitale TV te zijn. Kan ook het bakkie van de kraanmachinist op de hoek zijn. Storing van (slecht geisoleerde) electro motoren komt ook nog wel eens voor
        (iets bezig in de kroeg om de hoek met zenders? etc)

        Op het moment dat je je zenders aan zet, duw je dat dan weg. Totdat die zender op een plek is waar je net niet goed dekking hebt met je ontvanger(vlaggen) Dan drukt de storing je zender weg.

        Het is dus belangrijk dat je geen storing binnen krijgt op je ontvangers terwijl de zenders uit staan.

        Natuurlijk gebeurd het als je veel zenders gebruikt dat alles gaat interfereren op elkaar. Als dan een zender uitvalt kan het zijn dat je daar dan wat van die interferentie binnen krijgt.

        Uiteraard kan het zijn dat je een antenne breuk hebt op 1 van de zenders.
        Je zegt dat je er meerdere hebt. Wissel dan eens 2 zenders om, kijk of het probleem zich verplaatst.

        Zenders in de lucht hebben kan soms best lastig en complex zijn.
        Ik hoop dat je hier iets aan hebt, natuurlijk zijn er nog een hoop andere dingen en situaties wat je de storingen die je omschrijft oplevert.

        Comment

        • KlankOntwerp
          • Jun 2008
          • 130

          #5
          Als vlaggen het probleem kunnen oplossen kan ik daar natuurlijk in investeren maar alleen als dat zinvol is. Bij vlaggen heb je toch een grotere mate van richtingsgevoeligheid (zijn geen omni's toch?) of zijn het slechts antennes met een hogere dBi?

          Meestal krijg ik geen rotzooi binnen, soms wel, van die keren is het vaak op maar 1 Rx tegelijk en is het vaak pas rond een uur of 6 of 7 gek genoeg (bijna nooit eerder op de dag). Ik sta alleen in theaters met de set.

          Interferentie op elkaar heb ik al uitgesloten en getest door alle vier de zenders naast elkaar te leggen en ze aan te zetten en dan steeds 1 uit te zetten, en dan kijken of ik ruis (visueel op de 3032 in de vorm van signal en dev) binnenkrijg op een van de Rx die niks binnen hoort te krijgen. Zo ben ik nu op de volgende freqs uitgekomen (de rode heeft de problemen):

          [code]
          tv zendernaam oude kanalen: na meting:

          1 Tx1 636,100 630,225
          3 Tx2 634,825 631,225
          9 Tx3 633,275 634,825
          10 Tx4 630,600 635,600
          [/code]

          Ik heb ook al andere antennes op Tx1 gezet: de originele vervangen door een (empirisch geteste) werkende nieuwe. Het probleem met een test is dat het door de sporadische storing het zo lastig is om een betrouwbare test op te zetten. Omdat er 3 spelers zijn heb ik speler met Tx1 tot nu toe constant met de reserve Tx het toneel op gestuurd (in dit geval Tx2) maar het zou natuurlijk fijn zijn dat ik ook op zijn eigen Tx kan vertrouwen, en mocht ik echt een spare nodig hebben nu dan moet ik dus met een mogelijk storende werken.

          Omdat het een theatervoorstelling betreft kan ik echt geen storing hebben (het lijkt ook of het juist altijd de meest kloterige momenten kiest om te storen, ook al komt het natuurlijk nooit echt gelegen).

          Ik zou misschien een FSH-6 kunnen huren (kan antennes doormeten) maar naast antennes doormeten denk ik dat het vooral zinvol is om te kijken of de Tx1 of Rx1 wel helemaal goed zijn. Ik verdenk in eerste instantie Tx1 omdat die natuurlijk op de vloer gebruikt worden en de spelers niet altijd even zachtzinnig met de apparatuur omgaan.

          Maar voordat ik een nieuwe SK-50 koop om er na een uur in de voorstelling er achter te komen dat die ook weer stoort wil ik dus dat soort geintjes uitsluiten.

          Comment

          • EL_Loco
            • Nov 2009
            • 87

            #6
            Originally posted by KlankOntwerp
            Als vlaggen het probleem kunnen oplossen kan ik daar natuurlijk in investeren maar alleen als dat zinvol is. Bij vlaggen heb je toch een grotere mate van richtingsgevoeligheid (zijn geen omni's toch?) of zijn het slechts antennes met een hogere dBi?
            ja, vlaggen zijn richtingsgevoelig, meer een cardioide vorm.
            Je hebt vlaggen die gevoeliger, echter haal je daar ook meer achtergrond ruis mee binnen
            Meestal krijg ik geen rotzooi binnen, soms wel, van die keren is het vaak op maar 1 Rx tegelijk en is het vaak pas rond een uur of 6 of 7 gek genoeg (bijna nooit eerder op de dag). Ik sta alleen in theaters met de set.
            het kan natuurlijk zijn dat het na verloop van tijd is.
            Tijd geleden had ik een zender die na 1,5 uur begon met storen.
            Dit kwam door statische opbouw. Echter geen SK50 belt

            Interferentie op elkaar heb ik al uitgesloten en getest door alle vier de zenders naast elkaar te leggen en ze aan te zetten en dan steeds 1 uit te zetten, en dan kijken of ik ruis (visueel op de 3032 in de vorm van signal en dev) binnenkrijg op een van de Rx die niks binnen hoort te krijgen. Zo ben ik nu op de volgende freqs uitgekomen (de rode heeft de problemen):

            [code]
            tv zendernaam oude kanalen: na meting:

            1 Tx1 636,100 630,225
            3 Tx2 634,825 631,225
            9 Tx3 633,275 634,825
            10 Tx4 630,600 635,600
            [/code]Ik heb ook al andere antennes op Tx1 gezet: de originele vervangen door een (empirisch geteste) werkende nieuwe. Het probleem met een test is dat het door de sporadische storing het zo lastig is om een betrouwbare test op te zetten. Omdat er 3 spelers zijn heb ik speler met Tx1 tot nu toe constant met de reserve Tx het toneel op gestuurd (in dit geval Tx2) maar het zou natuurlijk fijn zijn dat ik ook op zijn eigen Tx kan vertrouwen, en mocht ik echt een spare nodig hebben nu dan moet ik dus met een mogelijk storende werken.
            Dit is inderdaad een manier om frequenties vast te stellen. Echter zijn er tabellen met frequenties, die zijn doorgerekend tot de 5e harmonische dat ze geen storing op elkaar kunnen maken.
            (voor een internetsite moet ik nog even zoeken, ik heb die lijsten alleen op papier)
            Omdat het een theatervoorstelling betreft kan ik echt geen storing hebben (het lijkt ook of het juist altijd de meest kloterige momenten kiest om te storen, ook al komt het natuurlijk nooit echt gelegen).

            Ik zou misschien een FSH-6 kunnen huren (kan antennes doormeten) maar naast antennes doormeten denk ik dat het vooral zinvol is om te kijken of de Tx1 of Rx1 wel helemaal goed zijn. Ik verdenk in eerste instantie Tx1 omdat die natuurlijk op de vloer gebruikt worden en de spelers niet altijd even zachtzinnig met de apparatuur omgaan.

            Maar voordat ik een nieuwe SK-50 koop om er na een uur in de voorstelling er achter te komen dat die ook weer stoort wil ik dus dat soort geintjes uitsluiten.
            Bij geen enkele voorstelling wil je zulke storing hebben.
            En uiteraard heb je storing op de meest emotioneel gevoelige momenten, wanneer het het zachtst is, etc.

            Ik zou aanraden om eerst eens te kijken wat er gebeurd als je je zenders volgens een raster indeelt (dit zijn de frequentielijsten waar ik het over had)
            Daarna eens kijken wat er gebeurd als je zender 1 en 2 eens omdraait tov ontvanger. Natuurlijk kan je antennes ook uitwisselen binnen dezelfde frequentie banden..

            Als je in een theater komt ook eens testen of je overal dekking hebt.
            (walk-around met elke zender)

            Ik ben morgen weer in het beatrixtheater, daar heb ik die lijsten liggen.
            Ik zal ze ff inscannen dan.

            Comment

            • KlankOntwerp
              • Jun 2008
              • 130

              #7
              Bedankt voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd!

              Het testen in theaters heb ik de laatste maand veel gedaan met deze produktie. Ik heb de spullen nu thuis staan (voorstelling is in januari weer tourende) dus in de tussentijd kan ik hier veel testen, alleen op beperkte ruimte (grootste afstand Tx -> Rx = 15m). Het gebruiken van een andere Tx op een Rx is wel een goed idee, dat ga ik zeker hier proberen.

              In grote schouwburgen heb ik regelmatig een test gedaan met de Rxen, door helemaal achterin de zaal of zelfs ver buiten de zaal de Rxen te laten testen door een andere tech die rondliep (ik keek/luisterde dan naar signalen), dat ging goed.

              Het uitzoeken van de huidige frequenties was best een gepuzzel maar ik ben erg benieuwd hoe het wb de harmonischen is gelukt door de empirische instellingen.

              Comment

              • EL_Loco
                • Nov 2009
                • 87

                #8
                Originally posted by KlankOntwerp
                Bedankt voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd!

                Het testen in theaters heb ik de laatste maand veel gedaan met deze produktie. Ik heb de spullen nu thuis staan (voorstelling is in januari weer tourende) dus in de tussentijd kan ik hier veel testen, alleen op beperkte ruimte (grootste afstand Tx -> Rx = 15m). Het gebruiken van een andere Tx op een Rx is wel een goed idee, dat ga ik zeker hier proberen.

                In grote schouwburgen heb ik regelmatig een test gedaan met de Rxen, door helemaal achterin de zaal of zelfs ver buiten de zaal de Rxen te laten testen door een andere tech die rondliep (ik keek/luisterde dan naar signalen), dat ging goed.

                Het uitzoeken van de huidige frequenties was best een gepuzzel maar ik ben erg benieuwd hoe het wb de harmonischen is gelukt door de empirische instellingen.
                Geen probleem, meedenken vind ik altijd leuk

                Comment

                • daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

                  #9
                  als een geprobeerd om de squelch op je ontvangers terug te draaien??
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                  Comment

                  • EL_Loco
                    • Nov 2009
                    • 87

                    #10
                    Originally posted by daviddewaard
                    als een geprobeerd om de squelch op je ontvangers terug te draaien??
                    en wat win je daarmee?

                    Comment

                    • hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

                      #11
                      Hmm dit probleem komt mij niet onbekend voor. Heb het laatst in een show gehad met één ew-100 G3 zender (zit ongeveer in dezelfde frequentieband). Twee dagen lang geen enkel probleem tot ik plotseling tegen het eind van de voorstelling een gigantische storing krijg op één zender.

                      Ik heb zelf het vermoeden dat er iemand anders op mijn frequentie zat en dan vraag ik me af, is de 600Mhz band wel zo 'vrij' als ons verteld wordt.

                      Toevallig staat de storing ook op de opname.

                      Komt dit overeen met de storing die jij hebt?

                      Groeten Hugo

                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                      Comment

                      • daviddewaard
                        • Mar 2008
                        • 627

                        #12
                        Originally posted by EL_Loco
                        en wat win je daarmee?
                        squelch is een soort van noise gate op je zender,
                        als die te ver open staat kun je storingen krijgen en dingen oppikken die je niet wilt zoals digitale stoor signalen en ruis...
                        het dit probleem wat de TS beschreef zo meerdere malen kunnen oplossen.
                        probleem kan hem echter ook in slechte plaatsing van antennes zitten.
                        antennes moeten het liefts "vrij zicht" op de zenders hebben.
                        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                        Comment

                        • EL_Loco
                          • Nov 2009
                          • 87

                          #13
                          Originally posted by daviddewaard
                          squelch is een soort van noise gate op je zender,
                          als die te ver open staat kun je storingen krijgen en dingen oppikken die je niet wilt zoals digitale stoor signalen en ruis...
                          het dit probleem wat de TS beschreef zo meerdere malen kunnen oplossen.
                          probleem kan hem echter ook in slechte plaatsing van antennes zitten.
                          antennes moeten het liefts "vrij zicht" op de zenders hebben.
                          ik ben me erg bewust wat squelch doet. Wat het echter doet is de audio muten, dus dan heb je geen storing (*Yeay*) maar echter ook geen audio (*Ahw mèn..*) Het is dus niet echt een oplossing. Het voorkomt echter wel dat je 0 dB ruis op je PA hebt.

                          Qua antennes ben ik het helemaal met je eens.

                          Inhakend op Hugo:
                          Die storing is wat je noemt een (zender)veeg. Een korte ruis met een snelle fade-in en fade-out
                          kan inderdaad zijn dat er iets storends in de lucht dat, op het moment dat je zender dan niet optimaal in het bereik van je antenne van je ontvanger zit, dan "wint" die storing het.

                          Comment

                          • daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

                            #14
                            Originally posted by EL_Loco
                            ik ben me erg bewust wat squelch doet. Wat het echter doet is de audio muten, dus dan heb je geen storing (*Yeay*) maar echter ook geen audio (*Ahw mèn..*) Het is dus niet echt een oplossing. Het voorkomt echter wel dat je 0 dB ruis op je PA hebt.

                            Qua antennes ben ik het helemaal met je eens.

                            Inhakend op Hugo:
                            Die storing is wat je noemt een (zender)veeg. Een korte ruis met een snelle fade-in en fade-out
                            kan inderdaad zijn dat er iets storends in de lucht dat, op het moment dat je zender dan niet optimaal in het bereik van je antenne van je ontvanger zit, dan "wint" die storing het.
                            het is dan ook een kwestie van je squelch goed afstellen...
                            bij te weinig squech gaat ie idd te snel muten
                            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                            Comment

                            • joe
                              • Jan 2003
                              • 446

                              #15
                              [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Hallo,[/FONT]

                              [FONT=Verdana]Squelch maakt in deze niks uit, waarvoor: omdat je storing binnen krijgt als ook de zender aan staat en goede ontvangst hebt.[/FONT]

                              [FONT=Verdana]Andere frequentie heeft alleen maar zin als er ook daadwerkelijk iets in de lucht zou zitten, maar je gaf aan dat de storing niet verdwijnt als je een andere frequentie instelt. [/FONT]

                              [FONT=Verdana]Bij de 1ste frequenties die je opgaf heb je bij ch. 1 en 4 een IMP zitten op de 3de order op een afstand van 150 KHz en bij zender 3 zit een 3de order IMP op 150KHz afstand die gemaakt wordt door 3zenders bij elkaar.[/FONT]

                              [FONT=Verdana]Het 2de lijstje is schoon, alleen een paar producten op 225KHz afstand, van de producten als je 3 zenders bij elkaar zet. Hier ga je geen last van hebben.[/FONT]

                              [FONT=Verdana]Als het onheil van buitenaf komt, kijk dan je rand aarde even na, als van de behuizing de aarde niet goed is krijg je van allerlei ellende binnen.[/FONT]

                              [FONT=Verdana]Als je pas een storing krijgt na een tijdje kan het ook een slechte soldering/contact/component zijn.[/FONT]

                              [FONT=Verdana]cat5 kabeltjes langs de antenne/kabel kan ook storing veroorzaken. [/FONT]

                              [/FONT]

                              Groeten,
                              Marco
                              Last edited by joe; 15-12-09, 00:24.

                              Comment

                              Working...